Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Alfabet umiejętności księgowego - D jak dystans

Nelli Artienwicz
Nelli Artienwicz
dr nauk ekon., trenerka i badaczka w obszarze tzw. rachunkowości behawioralnej, autorka publikacji krajowych i zagranicznych, wieloletni praktyk i dydaktyk rachunkowości
więcej ⇒
Zachowanie mentalnego i emocjonalnego dystansu do pracy pozwala nie zatracić granicy między swoją tożsamością jako człowieka i rolą zawodową. Może też chronić przed patologiczną formą dystansu, będącą objawem wypalenia zawodowego.

Wyobraź sobie, że jesteś pracownikiem zakładu, w którym twoim obowiązkiem jest uczestniczenie w rozlewaniu żrących substancji chemicznych. Pracodawca z pewnością wdrożył określone procedury bhp, ale ty również chcesz się zabezpieczyć przed poparzeniem czy nawdychaniem szkodliwych substancji. W trakcie pracy zwracasz uwagę, by np. nie dostały się one do oczu czy do dróg oddechowych ani nie weszły w reakcję z nieodpowiednim specyfikiem. Gdy kończysz pracę, zdejmujesz kombinezon ochronny i resztę dnia spędzasz z daleka od toksyn i szkodliwych warunków. Co więcej, nie wynosisz z zakładu pracy próbek chemikaliów w małych fiolkach i nie bawisz się nimi wieczorem. Nie próbujesz sprawdzić, jak zareaguje jedna substancja w połączeniu z drugą, ani nie starasz się zweryfikować na swoim kuchennym stole, czy na pewno w pracy o godz. 13.00 prawidłowo połączyłeś dwie substancje. Po pracy po prostu żyjesz swoim życiem pozazawodowym.

A teraz zobacz, czy analogicznie postępujesz w przypadku swojej pracy związanej z rachunkowością. Czy masz w niej własne procedury bhp, które umożliwiają ochronę twoich zasobów poznawczych i krótkookresową regenerację, tak by nie spadał drastycznie twój poziom uwagi i skupienia? Czy opuszczając zakład pracy, skupiasz się tylko na życiu pozazawodowym? A może twój umysł wciąż jest zaprzątnięty dokumentami, rozliczeniami, klientami oraz problemami księgowo-podatkowymi do rozwiązania? Czy wieczorami odruchowo sięgasz po przepisy albo sprawdzasz newsy podatkowe, żeby na wszelki wypadek zweryfikować stan swojej wiedzy? A może wręcz przeciwnie, pozwalasz sobie na pełny relaks przed kolejnym dniem pracy?

Wyobraź sobie, że jesteś pracownikiem zakładu, w którym twoim obowiązkiem jest uczestniczenie w rozlewaniu żrących substancji chemicznych. Pracodawca z pewnością wdrożył określone procedury bhp, ale ty również chcesz się zabezpieczyć przed poparzeniem czy nawdychaniem szkodliwych substancji. W trakcie pracy zwracasz uwagę, by np. nie dostały się one do oczu czy do dróg oddechowych ani nie weszły w reakcję z nieodpowiednim specyfikiem. Gdy kończysz pracę, zdejmujesz kombinezon ochronny i resztę dnia spędzasz z daleka od toksyn i szkodliwych warunków. Co więcej, nie wynosisz z zakładu pracy próbek chemikaliów w małych fiolkach i nie bawisz się nimi wieczorem. Nie próbujesz sprawdzić, jak zareaguje jedna substancja w połączeniu z drugą, ani nie starasz się zweryfikować na swoim kuchennym stole, czy na pewno w pracy o godz. 13.00 prawidłowo połączyłeś dwie substancje. Po pracy po prostu żyjesz swoim życiem pozazawodowym.

A teraz zobacz, czy analogicznie postępujesz w przypadku swojej pracy związanej z rachunkowością. Czy masz w niej własne procedury bhp, które umożliwiają ochronę twoich zasobów poznawczych i krótkookresową regenerację, tak by nie spadał drastycznie twój poziom uwagi i skupienia? Czy opuszczając zakład pracy, skupiasz się tylko na życiu pozazawodowym? A może twój umysł wciąż jest zaprzątnięty dokumentami, rozliczeniami, klientami oraz problemami księgowo-podatkowymi do rozwiązania? Czy wieczorami odruchowo sięgasz po przepisy albo sprawdzasz newsy podatkowe, żeby na wszelki wypadek zweryfikować stan swojej wiedzy? A może wręcz przeciwnie, pozwalasz sobie na pełny relaks przed kolejnym dniem pracy?

Innymi słowy, czy budujesz zdrowy dystans do pracy, czy raczej pozwalasz, by całkowicie zanikała granica między nią a twoim życiem prywatnym? A może masz dystans, ale nie ma on nic wspólnego ze zdrowym reagowaniem. I jest bardziej reakcją ochronną na przeciążenie pracą?

Dystans psychiczny

[1] S. Baltatescu, Psychological Distance, w: A.C. Michalos, Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research, „Springer Netherlands” 2014, s. 5145 i 5146; Y. Trope, N. Liberman, Construal-level theory of psychological distance, „Psychological Review” 2010, 117(2), s. 440–463.

[2] Por. D.G. Leathers, Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Dystans psychiczny (psychological distance) to poznawcze oddzielenie, które może mieć kilka wymiarów. Może dotyczyć oddzielenia siebie od innych osób (dystans społeczny), od określonych sytuacji przeszłych i przyszłości, od obiektu podlegającego osądowi, a nawet od własnych przekonań czy automatycznych myśli[1]. Można go zastosować do życia zawodowego, życia osobistego lub do wydarzeń społeczno-gospodarczo-politycznych.

Celowe stwarzanie mentalnej i emocjonalnej odległości między sobą a swoją pracą, w tym między sobą a relacjami zawodowymi, jest pomocne w[2]:

  • ograniczeniu przenikania się sfer zawodowej i osobistej,
  • ocenie faktów i wydarzeń,
  • rozwiązywaniu problemów,
  • budowaniu work-life balance,
  • zmniejszeniu stymulacji i stresu,
  • zaspokojeniu potrzeby prywatności,
  • zyskaniu większego poczucia kontroli osobistej,
  • poczuciu większej psychologicznej wolności i autorefleksji.

W takim znaczeniu dystans jest brakiem przesady w zaangażowaniu w pracę, jest umiarem bądź pewnego rodzaju powściągliwością czy umiarkowaniem, które pozwala nie zatracić granicy między swoją tożsamością jako człowieka a pełnioną funkcją zawodową.

[3] E. Robak, Czas pracy i jego społeczne odniesienia związane z przenikaniem sfery zawodowej i osobistej pracowników, „Studia Ekonomiczne” 2016, nr 257, s. 168–176.

Dystans w szczególności pomaga rozgraniczyć pracę i czas wolny. Duża dostępność wszelkich treści on-line, będąca skutkiem rozwoju technologii i środków komunikacji, powoduje, że wszystkie dziedziny życia są jednocześnie obecne w naszym umyśle[3]. Budowanie dystansu jest w takich warunkach przejawem dbania o higienę mentalno-emocjonalną.

Zdrowy dystans do pracy jest przeciwieństwem pochłonięcia. Zbyt duże zaangażowanie w pracę często powoduje, że poświęca się na nią maksimum dostępnego czasu, co oczywiście dzieje się kosztem innych istotnych sfer życia oraz wyznawanych wartości. Prowadzi do zatracenia granic szczególnie wówczas, gdy księgowy myśli o sobie przez pryzmat pełnionej funkcji, nawet po godzinach pracy. Dostosowanie całego trybu życia do wymogów pracy i stawianie sobie coraz większych wymagań i wyzwań zawodowych to typowe objawy pracoholizmu i perfekcjonizmu, które są w całkowitej opozycji do zdrowego dystansu. Obsesyjna potrzeba pracy oraz wyznaczanie sobie nierealistycznie wysokich standardów pracy to – powiedzmy wprost – patologia.

Błędnie pojęty zdrowy dystans może jednak budzić sprzeciw. No bo jak to? Przecież profesjonalne postępowanie w rachunkowości wymaga zaangażowania, a dystans powoduje jego osłabienie. Jednak w zdrowym dystansie chodzi przede wszystkim o umiejętność odpuszczenia kwestii zawodowych po godzinach pracy oraz o osłabienie emocji, które mogą prowadzić do błędów w zawodowym postępowaniu.

Dystans można porównać do kierowania się zasadą ostrożności. Fakt, że księgowy z rezerwą i z pewnej perspektywy podchodzi do ujawniania przychodów, zysków oraz wyceny aktywów, nie obniża jakości jego pracy. Wręcz przeciwnie, przyczynia się do zwiększenia wiarygodności sprawozdań finansowych. I analogicznie, umiejętność zdystansowania się do pracy pozwala ze świeższym umysłem i z szerszej perspektywy spojrzeć na zagadnienia zawodowe, a więc ułatwia profesjonalny osąd. Księgowy, który się dystansuje, ocenia sytuację bardziej trzeźwo i potrafi łatwiej wyrobić sobie własne, przemyślane stanowisko w określonej sprawie. Dzięki psychicznemu dystansowi jest ono mniej subiektywne czy mniej emocjonalne. Jeśli chodzi o relacje zawodowe, zdrowy dystans nie polega na izolowaniu się od ludzi, lecz umożliwia kształtowanie relacji i świadome decydowanie, z kim nam po drodze, a z kim nie.

Jednak przede wszystkim zdrowy dystans oznacza przyznanie sobie prawa, by oprócz zaangażowania w pracę było coś jeszcze w życiu. To rozumienie, że praca, nawet najwyższej jakości, jest środkiem, a nie ostatecznym celem człowieka.

Druga strona medalu

Dystans może mieć też jednak wymiar negatywny. O dystansie patologicznym można mówić wtedy, gdy staje się całkowitym zobojętnieniem na obowiązki zawodowe czy potrzeby klientów. Związany jest z pewnego rodzaju apatycznością czy bezdusznością i chłodem w relacjach zawodowych. Chłód ten wynika ze zmniejszonej wrażliwości na relacje i zdarzenia zawodowe. Towarzyszy mu znieczulica, a nawet poczucie rezygnacji. Tego typu dystans jest jednym z objawów wypalenia zawodowego.

[4] Ch. Maslach, Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej, w: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, Warszawa 2004, Wydawnictwo Naukowe PWN; Burn-out an „occupational phenomenon”: International Classification of Diseases, WHO, www.who.int.

[5] J. Zamoyska, O pracy, Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2001.

Wypalenie zawodowe to psychologiczny zespół trzech rodzajów symptomów: wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji oraz obniżonego poczucia dokonań osobistych. Wyczerpanie emocjonalne odnosi się do poczucia danej osoby, że jest nadmiernie obciążona (wymęczona) pracą. Depersonalizacja dotyczy negatywnego, bezdusznego lub zbyt obojętnego reagowania na innych ludzi, którzy zwykle są odbiorcami usług danej osoby. Jest to właśnie nadmiernie zwiększony dystans psychiczny do pracy, a nawet związane z nią uczucie negatywizmu lub cynizmu. Pojawia się jako potrzeba ochrony swoich – już i tak uszczuplonych – zasobów emocjonalno-mentalnych. Natomiast obniżone poczucie dokonań osobistych odnosi się do spadku poczucia własnej kompetencji i sukcesów w pracy oraz do obniżonej efektywności w pracy[4].

Paradoksalnie budowanie zdrowego dystansu do pracy może chronić przed jego patologiczną formą, związaną z wypaleniem zawodowym.

Środek, nie cel

Praca zawodowa, choć tak bardzo ważna dla funkcjonowania we współczesnym świecie, postawiona na piedestale i odizolowana od pozostałych obszarów życia może się stać zarzewiem autodestrukcji.

Dystans to z kolei tworzenie przestrzeni na siebie, swoje wartości, realizację marzeń, radość i docenianie, autentyczne relacje. Pracując umysłowo, w kołowrotku terminów 15 – 20 – 25, być może nie jest łatwo tworzyć sobie tego typu przestrzeń. Jednak, jak pisze J. Zamoyska, ci, którzy są zbyt zaangażowani w pracę umysłową, nie mają czasu „zaczerpnąć światła i natchnienia u prawdziwego źródła wiedzy ani nie mają dość czasu, aby w zetknięciu z życiem potocznym doświadczyć prawdziwości swoich zapatrywań”[5]. Traktowanie pracy jako narzędzia osiągania prawdziwych życiowych celów już samo przez się jest sposobem na budowanie zdrowego dystansu i robienie miejsca na głębszą refleksję życiową.

Wyświetlono 17% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych