Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Alfabet umiejętności księgowego - A jak asertywność

Nelli Artienwicz
Nelli Artienwicz
dr nauk ekon., trenerka i badaczka w obszarze tzw. rachunkowości behawioralnej, autorka publikacji krajowych i zagranicznych, wieloletni praktyk i dydaktyk rachunkowości
więcej ⇒
Rozpoczynamy cykl artykułów poświęconych umiejętnościom (kompetencjom) miękkim, przydatnym przy wykonywaniu zawodu księgowego. Otwiera go „asertywność” – jedna z kluczowych, a jednocześnie często błędnie rozumianych umiejętności miękkich współczesnego świata biznesu.

W dzisiejszym świecie VUCA[1], pełnym nieoczekiwanych zmian i dużej niepewności, typowe kompetencje twarde kojarzone z zawodem księgowego nie są już wystarczające do skutecznego rozwijania kariery czy biznesu, nie są gwarantem sukcesu – ani zawodowego, ani tym bardziej osobistego. Profesjonalizm, znajomość przepisów księgowo-podatkowych, rzetelność i terminowość w świadczeniu usług muszą iść w parze z umiejętnościami wychodzącymi naprzeciw potrzebom zmieniającego się świata.

[1] Od słów: volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność). Akronim ten został wprowadzony przez amerykańskich wojskowych strategów z U.S. Army War College.

W dzisiejszym świecie VUCA[1], pełnym nieoczekiwanych zmian i dużej niepewności, typowe kompetencje twarde kojarzone z zawodem księgowego nie są już wystarczające do skutecznego rozwijania kariery czy biznesu, nie są gwarantem sukcesu – ani zawodowego, ani tym bardziej osobistego. Profesjonalizm, znajomość przepisów księgowo-podatkowych, rzetelność i terminowość w świadczeniu usług muszą iść w parze z umiejętnościami wychodzącymi naprzeciw potrzebom zmieniającego się świata.

Księgowy nie jest już maszyną do rejestrowania dokumentów, a staje się bardziej doradcą biznesowym, który – aby działać skutecznie – potrzebuje zmienić paradygmat swojego funkcjonowania. To właśnie umiejętności miękkie pomagają radzić sobie z coraz większą presją ze strony otoczenia oraz strategicznie budować własne zasoby na przyszłość.

Wiedza księgowo-podatkowa ma obecnie w Polsce niebywale krótki termin ważności, natomiast umiejętności miękkich nie można skreślić jednym zapisem ustawowym ani nie można sprawić, by się przeterminowały. Dlatego tym bardziej warto w nie inwestować czas i swoje zainteresowanie.

Cykl artykułów „Alfabet księgowego psychologicznym okiem” wychodzi naprzeciw nowej roli księgowego – jako partnera biznesowego. Ma zwracać uwagę na kompetencje, które w codziennym natłoku spraw, gonieniu terminów i nadążaniu za zmianami prawa mogą umknąć. Celem tego cyklu jest również rozbudzenie świadomości w zakresie potrzeby realnego dbania o zasoby własne i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Pewne idee i wątki z obszaru psychologii ekonomicznej oraz psychologii pozytywnej, które będą tutaj poruszane, zaimplementowane do codziennego życia, pomogą Czytelnikowi radzić sobie z chaosem. Pomogą też w uporządkowaniu krajobrazu mentalnego, tak jak zasady funkcjonowania kont porządkują system księgowości przedsiębiorstwa.

Asertywność jako styl komunikacji

[2] Arystoteles, Polityka, tłum. L. Piotrowicz, Ossolineum, Wrocław 1953.

[3] Psychology Dictionary; APA Dictionary of Psychology.

[4] M. Król-Fijewska, Trening asertywności, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1993.

Już Arystoteles pisał, że człowiek jest z natury istotą społeczną[2]. Warunkiem istnienia istoty społecznej jest możliwość komunikowania się. Z komunikacją natomiast nierozerwalnie wiąże się asertywność. Często, aczkolwiek niesłusznie, jest kojarzona z butą, bezczelnością, umiejętnością wyrzucenia za drzwi niepokornego pracownika czy klienta i narzucaniem swojej woli. Tego typu zachowania są typowe dla postawy agresywnej, nieasertywnej, o czym szerzej dalej.

Asertywność, zgodnie ze słownikami psychologii, to adaptacyjny styl komunikacji, w którym jednostki wyrażają swoje uczucia i potrzeby bezpośrednio drugiej osobie, zachowując szacunek dla innych i utrzymując pod kontrolą emocje[3]. Szerszą definicję zachowań asertywnych przytacza M. Król-Fijewska za Association for Behavioral and Cognitive Therapies (ABCT)[4]: zachowanie asertywne to zespól zachowań interpersonalnych, wyrażających uczucia, postawy, życzenia, opinie lub prawa danej osoby w sposób bezpośredni, stanowczy i uczciwy, a jednocześnie respektujący uczucia, postawy, życzenia, opinie i prawa innej osoby (osób).

Zachowanie asertywne może obejmować ekspresję takich uczuć, jak gniew, strach, zaangażowanie, radość, oburzenie, zakłopotanie, ale w każdym z tych przypadków uczucia są wyrażane w sposób, który nie narusza praw innych osób.

Pozostałe style komunikacji

Zachowanie asertywne odróżnia się od zachowania agresywnego, które wyrażając uczucia, postawy, życzenia, opinie lub prawa, nie respektuje tych samych elementów u innych osób. Styl komunikacji, w którym są obecne pogarda, opryskliwość, zastraszanie, wrogość, roszczeniowość czy obwinianie innych, to styl agresywny. Gniewne spojrzenia, grymasy twarzy w kontakcie z pracownikami czy klientami, używanie ostrego tonu głosu, krytyczne uwagi powodują dyskomfort u rozmówców. W wymiarze organizacyjnym prowadzą do blokad w przepływie informacji. W wymiarze jednostkowym powodują niepotrzebny wzrost poziomu stresu, a stres w dużym natężeniu ogranicza swobodę myślenia i zdolność twórczego rozwiązywania problemów.

Nacisk na szacunek w postawie do innych osób w stylu asertywnym nie jest zgodą na uległość, poddanie i podporządkowywanie się, które reprezentują postawę pasywną (bierną), gdzie szacunek dla innych nie idzie w parze z szacunkiem dla samej/samego siebie. Postawa „przepraszam, że żyję”, unikanie wyrażania własnego zdania czy konfrontacji, a także trudności z podejmowaniem decyzji i braniem odpowiedzialności za swój dobrostan również stanowią nieefektywny styl postawy zawodowej w wymiarze długoterminowym.

Jeszcze innym typem nieefektywnej postawy i stylu komunikacji są zachowania manipulacyjne, charakterystyczne dla postawy bierno-agresywnej, która wyraża (często nieuświadomiony) brak szacunku zarówno dla siebie, jak i dla drugiego człowieka. Typowymi symptomami tej postawy są brak komunikowania wprost tego, o co chodzi, z jednoczesnym dawaniem upustu swojej frustracji za pomocą różnych zachowań czy komunikatów „zastępczych”. Należą do nich sarkazm, ironia, obrażanie się, protekcjonalność, dwulicowość, plotkowanie.

Korzyści postawy asertywnej

Na tle wyżej opisanych postaw zachowania asertywne są najbardziej zdrowym i efektywnym stylem komunikacji. Komunikaty asertywne powodują u większości odbiorców wzrost zaufania do rozmówcy oraz lepsze zrozumienie komunikatu. Dodatkowo budzą szacunek dla osoby komunikującej się asertywnie. Prowadzenie asertywnej rozmowy opiera się na faktach. Może obejmować wyrażanie uczuć, ale w sposób, który nie zagraża rozmówcy ani nie wciąga go w cudze gierki. W związku z tym rozmowa z osobą asertywną będzie przebiegała płynniej, przy mniejszym zużyciu zasobów poznawczych i bez toksycznego zaangażowania emocjonalnego.

Od asertywności lub jej braku zależy, na ile:

  • jesteśmy w stanie postępować etycznie bez ulegania presji ze strony klientów lub zarządów,
  • jesteśmy prawdziwi w relacjach zawodowych i osobistych,
  • łatwiej przychodzą nam trudne rozmowy, w tym negocjacje oraz rozmowy nt. wynagrodzenia lub cen świadczonych usług, a także odmawianie znajomym świadczenia usług księgowych za darmo,
  • łatwiej przychodzi nam efektywna organizacja pracy, bo jesteśmy w stanie powiedzieć „stop” rozpraszającym czynnikom ludzkim,
  • potrafimy stawiać granice i mamy równowagę między życiem zawodowym a osobistym.

Druga strona medalu

Czy asertywność podoba się wszystkim? Nie. Asertywność bywa źle odbierana. Osoby z postawą bierno-agresywną mogą zakładać, że ludzie asertywni nie działają szczerze, z dobrych pobudek, tylko na pewno mają (jak każdy) jakąś ukrytą intencję czy agendę. Ludzie bierno-agresywni mogą dorabiać do asertywnego komunikatu rozmówcy całe historie i wydumane uzasadnienia, co powoduje, że nieasertywna osoba manipuluje... samą sobą.

Dlaczego tak się dzieje? Być może przyczyną jest to, że osobie bierno-agresywnej nie mieści się w głowie, że można zareagować stanowczo, mając czyste intencje. Dla jednostki manipulacyjnej stanowcze reakcje są walką o władzę, wpływy, interesy. Nie o prawdę czy dobro innych. Przyczyną może być także zwyczajna potrzeba uniknięcia dyskomfortu, że można inaczej – że można szczerze, odważnie i otwarcie się komunikować.

Asertywne komunikaty bywają trudne również dla osób uległych. Stanowcza komunikacja może być odbierana przez takie osoby jako jawna agresja i atak. Dlaczego? Bo osoba bierna jest nauczona uległości, chowania się, zamiatania pod dywan oraz tego, że „nie wolno”, „nie wypada” itp.

Co na to poradzić? Odpowiedź leży w samym centrum definicji postawy asertywnej. Szanując postawy i opinie innych ludzi, nie staramy się ich zmieniać, tylko dajemy innym przestrzeń do samodzielnego budowania opinii i własnego życia.

„Próbowałam, nie umiem, to nie dla mnie”

Nikt nie rodzi się asertywny. Asertywni się stajemy – albo w wyniku mądrego wychowania, albo poprzez ćwiczenia w dorosłym życiu. Asertywność jest umiejętnością i jak w przypadku każdej umiejętności, jej opanowanie wymaga czasu. Można tu przytoczyć 4-stopniowy model nabywania kompetencji, w którym przechodzimy od tzw. nieświadomej niekompetencji (nie rozumiejąc stylu własnej komunikacji) przez etap świadomej niekompetencji (gdy zauważamy brak umiejętności i zaczynamy nad nią pracować) i przez świadomą kompetencję (gdzie w każdej sytuacji, gdy uda się zastosować zachowanie asertywne, jesteśmy świadomi wykorzystania komunikacji) aż do nieświadomej kompetencji (gdy dana umiejętność staje się nawykowa).

Warto dodać, że zazwyczaj każdy z nas wykorzystuje wszystkie cztery style, ale najczęściej jeden bądź dwa dominują, a pozostałe są używane sporadycznie. To, jakimi stylami się posługujemy, zależy – jak już wspomniano –od wychowania, ale również od:

  • konkretnej sytuacji,
  • dojrzałości emocjonalnej,
  • dystansu, jaki mamy do siebie i do ocen innych ludzi,
  • braku potrzeby ochrony za wszelką cenę własnego wizerunku,
  • niewchodzenia w niekorzystne zależności i układy zawodowo-biznesowe,
  • znajomości bądź rozumienia przepisów prawa – prawa pracy, zasady swobody umów, wymogu prezentowania jasnego i rzetelnego obrazu w sprawozdaniu itp.,
  • dokładnego czytania podpisywanych umów i kształtowania umów w taki sposób, by chroniły interesy księgowego, nie tylko organizacji lub klienta,
  • umiejętności określenia swoich wartości i priorytetów,
  • dokonywania autorefleksji nad swoim życiem i codziennym funkcjonowaniem.

Skuteczny księgowy to księgowy asertywny

Myśląc o księgowym jako o partnerze biznesowym, oczywiste wydaje się używanie stylu asertywnego do prowadzenia zawodowych rozmów. W takiej perspektywie inne style jawią się jako „przepychanki z piaskownicy” niegodne profesjonalistów. Styl asertywny przyspiesza komunikację i podejmowanie decyzji, a co najważniejsze zabezpiecza niezależność zawodową księgowego.

Wyświetlono 4% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
27.05.2025 Fakturowanie 2025 – najnowsze informacje w zakresie zbliżającego się KSeF-u, faktury zwykłe, ustrukturyzowane, uproszczone, korygujące, paragony, noty korygujące, dokumentowanie transakcji w Grupie VAT SKwP Warszawa
27.05.2025 Optima Księga Handlowa od podstaw SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Kraków
27.05.2025 Podatek WHT – zrozumieć podatek u źródła – 6 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
27.05.2025 Raportowanie schematów podatkowych w praktyce 2025 roku SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Łódź, SKwP Opole, SKwP Poznań, SKwP Rzeszów, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
27.05.2025 Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne w praktyce w 2025 roku z uwzględnieniem najnowszych zmian w prawie podatkowym i bilansowym SKwP Opole, SKwP Wrocław
27.05.2025 VAT – rok 2025 SKwP Bielsko-Biała, SKwP Częstochowa, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
27.05.2025 CIT w 2025 r. Najczęściej zadawane pytania SKwP Koszalin, SKwP Wrocław
Kursy dla księgowych