Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Aktualizacja wyceny środków trwałych w warunkach inflacji

Marek Barowicz
Dr nauk ekonomicznych.
Wysoka inflacja powoduje, że wartość księgowa środków trwałych, szczególnie tych o długim okresie ekonomicznej użyteczności, istotnie odbiega od ich aktualnych cen rynkowych. Niestety, większość jednostek nie ma prawnej możliwości urealnienia tej wartości.

Zgodnie z art. 31 ust. 3 uor wartość początkowa i dotychczas dokonane od środków trwałych odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe mogą, na podstawie odrębnych przepisów, ulegać aktualizacji wyceny. Tymi odrębnymi przepisami są art. 15 ust. 5 i 5b updop oraz art. 22o updof, w których została zapisana delegacja dla MF do określenia, w drodze rozporządzenia, trybu i terminów aktualizacji wyceny środków trwałych, jeżeli wskaźnik wzrostu cen nakładów inwestycyjnych w okresie dwóch oraz czterech kwartałów danego roku kalendarzowego w stosunku do analogicznych okresów roku ubiegłego przekroczy 10%. Wskaźnik wzrostu cen nakładów inwestycyjnych ogłasza w odstępach kwartalnych Prezes GUS.

Aktualizacja wyceny środków trwałych oznacza urealnienie ich księgowej wartości początkowej (wartości brutto) oraz dotychczasowego umorzenia przez dokonanie korekty „in minus” lub „in plus” w celu doprowadzenia do aktualnej bieżącej wartości, np. rynkowej. Może zatem skutkować:

  • obniżeniem wartości środków trwałych wskutek jej trwałej utraty spowodowanej zmianą technologii produkcji, przeznaczeniem środka trwałego do likwidacji czy wycofaniem go z używania, w wyniku czego istnieje duże prawdopodobieństwo, że środek ten nie przyniesie w przyszłości, w znaczącej części lub w całości, przewidywanych korzyści ekonomicznych; uzasadnia to dokonanie odpisu aktualizującego, doprowadzającego wartość składnika aktywów trwałych, wynikającą z ksiąg rachunkowych, do ceny sprzedaży netto lub wartości godziwej (por. art. 28 ust. 7 i art. 32 ust. 4 uor),
  • podwyższeniem wartości środków trwałych na podstawie odrębnych od uor przepisów, na skutek wysokiej inflacji wywołanej wzrostem cen dóbr inwestycyjnych, która powoduje deprecjację wartości środków trwałych, w wyniku czego uzyskane z odpisów amortyzacyjnych środki finansowe nie są wystarczające na ich odtworzenie.

Przeszacowanie na podstawie przepisów podatkowych

Zgodnie z art. 31 ust. 3 uor wartość początkowa i dotychczas dokonane od środków trwałych odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe mogą, na podstawie odrębnych przepisów, ulegać aktualizacji wyceny. Tymi odrębnymi przepisami są art. 15 ust. 5 i 5b updop oraz art. 22o updof, w których została zapisana delegacja dla MF do określenia, w drodze rozporządzenia, trybu i terminów aktualizacji wyceny środków trwałych, jeżeli wskaźnik wzrostu cen nakładów inwestycyjnych w okresie dwóch oraz czterech kwartałów danego roku kalendarzowego w stosunku do analogicznych okresów roku ubiegłego przekroczy 10%. Wskaźnik wzrostu cen nakładów inwestycyjnych ogłasza w odstępach kwartalnych Prezes GUS.

[1] Wysoka inflacja występowała w latach 1990–1995, kiedy średnioroczny wzrost cen dóbr inwestycyjnych znacznie przekraczał graniczny poziom 10% (1990 r. – 581%, 1991 r. – 40%, 1992 r. – 20,5%, 1993 r. – 23,9%, 1994 r. – 24,8%, 1995 r. – 22,4%). W wymienionych okresach MF trzykrotnie zarządzał aktualizację wyceny środków trwałych – w latach 1993 i 1994 (aktualizację częściową) oraz 1995.

[2] Komunikaty Prezesa GUS z 31.08.2022 r., ⇒link⇐, oraz z 30.03.2023 r., ⇒link⇐.

Ostatni raz aktualizacja wyceny środków trwałych spowodowana wysoką inflacją[1] nastąpiła w 1995 r., na podstawie uchylonego rozporządzenia MF z 20.01.1995 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także aktualizacji wyceny środków trwałych (DzU nr 7 poz. 34). Rozporządzenie to umożliwiało aktualizację wyceny metodą szczegółową, polegającą na przeliczeniu wykazanej w ewidencji wartości początkowej (ustalonej według udokumentowanych kosztów poniesionych na nabycie, wytworzenie lub ulepszenie) oraz wartości dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych (umorzeniowych) poszczególnych środków trwałych przy zastosowaniu wskaźników ogłoszonych przez Prezesa GUS, z uwzględnieniem poziomu cen z września 1994 r.

Zgodnie z komunikatami Prezesa GUS[2] wskaźnik cen nakładów inwestycyjnych za dwa kwartały 2022 r., w stosunku do dwóch kwartałów 2021 r., wyniósł 109,8 (wzrost cen o 9,8%), zaś wskaźnik cen nakładów inwestycyjnych za cztery kwartały 2022 r., w stosunku do czterech kwartałów 2021 r., wyniósł 111,4 (wzrost cen o 11,4%). MF nie miał więc na razie podstaw do zarządzenia aktualizacji wyceny środków trwałych z powodu inflacji.

Przeszacowanie środków trwałych według uor

Bez wątpienia metody wyceny przyjmujące za podstawę wartość bieżącą (przeszacowaną) lepiej wychodzą naprzeciw problemowi, jaki stanowi realna wycena aktywów i zobowiązań. Jednak nie mogą być one stosowane do pomiaru wartości wszystkich pozycji bilansu. Do wyceny aktywów i pasywów na dzień bilansowy, co do zasady, stosuje się – w myśl uor – dwa rodzaje cen[3]:

1) do wyceny aktywów służących działalności operacyjnej, np. środków trwałych, zapasów, należności z tytułu dostaw i usług, a także zobowiązań wobec dostawców, budżetu, banków i innych – ceny historyczne, po których rzeczywiście nastąpiły zakup, wytworzenie lub sprzedaż dóbr, praw i usług bądź zaciągnięcie zobowiązania,

2) do wyceny aktywów służących działalności inwestycyjnej, np. inwestycji w nieruchomości, papierów wartościowych i należności finansowych przeznaczonych do sprzedaży oraz zobowiązań z tego tytułu – ceny bieżące, obecnie notowane na rynku (rynkowe), po których na dzień bilansowy następuje lub – jak można z dużym prawdopodobieństwem sądzić – nastąpiłaby sprzedaż tych aktywów mających postać dóbr i praw.

Uor nie zawiera natomiast regulacji pozwalających na przeszacowanie wartości środków trwałych powyżej ich wartości bilansowych, np. w warunkach inflacji. Jednostki stosujące jej przepisy nie mogą więc samodzielnie dokonać takiego przeszacowania. Wynika to również z rekomendacji Komitetu Standardów Rachunkowości „Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności za 2022 r. w warunkach niepewności otoczenia gospodarczego”[4]. Analizując rekomendacje, warto podkreślić, że jednostki powinny ocenić wpływ inflacji na informacje prezentowane w sprawozdaniu finansowym i sprawozdaniu z działalności. Jednak w odniesieniu do środków trwałych w rekomendacjach stwierdza się, że:

  • ich wycena jest dokonywana według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej, po aktualizacji wyceny środków trwałych, której nie może dokonać sama jednostka, gdyż jest to zależne od innych przepisów (por. art. 31 ust. 3 uor), pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości,
  • w przypadku braku odpowiedniego standardu krajowego jednostki mogą stosować MSR; nie oznacza to jednak, że w sytuacji gdy rozwiązania MSR różnią się od przyjętych w uor, należy lub zawsze można odstąpić od rozwiązań określonych w uor,
  • uor nie przewiduje szczególnych zasad wyceny w warunkach inflacji; zdaniem Komitetu obecnie nie jest możliwe – w zw. z art. 10 ust. 3 uor – zastosowanie się do MSR 29 Sprawozdawczość finansowa w warunkach hiperinflacji; argumentem za tym poglądem jest przede wszystkim fakt, że polska gospodarka nie jest dziś gospodarką hiperinflacyjną w rozumieniu tego standardu,
  • [5] Art. 4 ust. 1b uor stwierdza, że jeżeli w wyjątkowych przypadkach stosowanie określonego przepisu ustawy nie pozwoliłoby na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego, jednostka nie stosuje tego przepisu, a w informacji dodatkowej uzasadnia przyczyny jego niezastosowania oraz określa wpływ, jaki niezastosowanie przepisu wywiera na obraz sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki.

  • zastosowanie właściwych na dzień bilansowy wartości bieżących, zasadniczo tożsamych z wyceną w wartościach przeszacowanych (rynkowych, godziwych), do pomiaru aktywów i zobowiązań jednostki, dla których uor możliwości takiej nie przewiduje lub których jednostka nie przyjęła w swoich zasadach (polityce) rachunkowości (uor dopuszcza taką alternatywę np. do wyceny inwestycji w nieruchomości), wymaga osądu jedynie na gruncie uor (art. 4 ust. 1b[5]); brak jest jednak uzasadnienia do przyjęcia postanowień art. 4 ust. 1b uor za podstawę wyceny w wartościach bieżących.

Podsumowując: w warunkach inflacji jednostki stosujące uor nie mają możliwości aktualizacji wyceny środków trwałych według zasad (polityki) rachunkowości samodzielnie określonych przez jednostkę. Muszą być wydane odpowiednie przepisy przez MF.

Aktualizacja wartości środków trwałych w jednostkach stosujących MSR

[6] O których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 19.07.2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości (DzUrz UE L 243 z 11.09.2002 r.).

W innej sytuacji są natomiast jednostki stosujące MSR. W myśl art. 55 ust. 5 uor obligatoryjnie są to banki oraz emitenci papierów wartościowych[6]. Natomiast dobrowolnie sprawozdania finansowe zgodnie z MSR mogą przygotowywać jednostki wymienione w art. 45 ust. 1a, 1b i 1e oraz art. 55 ust. 6 i 7 uor. Podmioty te powinny zwrócić uwagę na postanowienia MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe, w myśl których jednostka dokonuje wyboru zasad (polityki) rachunkowości dotyczącej sposobu (modelu) wyceny opartego na:

  • cenie nabycia lub koszcie wytworzenia (model wyceny według kosztu historycznego) albo
  • modelu wartości przeszacowanej.

Przyjęcie modelu wyceny według kosztu historycznego oznacza, że składnik aktywów trwałych wykazuje się na dzień bilansowy w cenie nabycia lub w koszcie wytworzenia pomniejszonym o łączne odpisy amortyzacyjne (umorzenie) oraz o łączne straty z tytułu utraty wartości. Natomiast stosując model wartości przeszacowanej, składnik ujmuje się w wartości przeszacowanej, stanowiącej jej wartość godziwą na dzień przeszacowania, pomniejszonej o późniejsze łączne odpisy amortyzacyjne (umorzenie) i późniejsze łączne straty z tytułu utraty wartości.

Wybraną zasadę (model) należy stosować wobec całej grupy rzeczowych aktywów trwałych (grupę taką tworzą aktywa o podobnym rodzaju i zastosowaniu w działalności przedsiębiorstwa, np. grunty, budynki i budowle, maszyny, środki transportu, meble i instalacje, wyposażenie biurowe). Oznacza to, że niektóre grupy, np. budynki, można wyceniać według wartości przeszacowanej, a inne w wartościach historycznych, czyli po cenie nabycia lub koszcie wytworzenia.

Stosując model wartości przeszacowanej, trzeba (w myśl MSR 16) przestrzegać m.in. następujących zasad:

1. Po początkowym ujęciu pozycji rzeczowych aktywów trwałych jako składnika aktywów, której wartość godziwą można wiarygodnie ustalić, pozycję taką wykazuje się w wartości przeszacowanej, stanowiącej jej wartość godziwą na dzień przeszacowania, pomniejszonej o kwotę późniejszego umorzenia i późniejszych odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości narastająco (§ 31).

2. Przeszacowania przeprowadza się na tyle regularnie, aby wartość bilansowa nie różniła się w sposób istotny od wartości, która zostałaby ustalona przy zastosowaniu wartości godziwej na dzień bilansowy (§ 31).

3. Wartość godziwą gruntów oraz budynków ustala się zazwyczaj na podstawie wyceny opartej na ewidencji transakcji rynkowych, dokonywanej zwyczajowo przez profesjonalnych rzeczoznawców (§ 32).

4. Wartość godziwą maszyn i urządzeń stanowi – co do zasady – ich wartość rynkowa ustalona na podstawie wyceny rzeczoznawców (§ 32).

5. Częstotliwość przeszacowań zależy od zmian wartości godziwej przeszacowywanych składników rzeczowych aktywów trwałych. Jeżeli wartość godziwa przeszacowywanego składnika aktywów różni się w sposób istotny od jego wartości bilansowej, wymagane jest przeprowadzenie kolejnego przeszacowania (§ 34).

6. Niektóre składniki rzeczowych aktywów trwałych mogą podlegać znaczącym i nieregularnym zmianom wartości godziwej, co stwarza konieczność ich corocznego przeszacowywania. Tak częste przeszacowania nie są konieczne w przypadku pozycji rzeczowych aktywów trwałych, których wartość godziwa ulega mało znaczącym zmianom. Zamiast przeszacowywania dokonywanego co roku może być wystarczające przeszacowanie co 3 lub 5 lat (§ 34).

7. Jeśli składnik rzeczowych aktywów trwałych jest przeszacowywany, to umorzenie w dniu przeszacowania jest (§ 35):

    • proporcjonalnie przeliczane w związku ze zmianą wartości bilansowej brutto składnika aktywów, tak aby jego wartość bilansowa po przeszacowaniu była równa jego przeszacowanej wartości,
    • odliczane od wartości bilansowej brutto składnika aktywów, a jego wartość netto jest przekształcana do wartości przeszacowanej składnika aktywów (metodę tę stosuje się m.in. w odniesieniu do budynków).

8. Jeżeli dany składnik rzeczowych aktywów trwałych podlega przeszacowaniu, to cała grupa rzeczowych aktywów trwałych, do której przynależy ten składnik, zostaje przeszacowana. Pozycje należące do danej grupy rzeczowych aktywów trwałych przeszacowuje się równocześnie w celu uniknięcia selektywnego przeszacowania aktywów, a zatem wykazywania w sprawozdaniu finansowym kwot, które byłyby mieszaniną cen nabycia/kosztów wytworzenia i wartości ustalonych na różne dni (§ 36 i 38).

[7] Zob. M. Kamieniecka, Wycena środków trwałych w wartości przeszacowanej według MSSF i ustawy o rachunkowości – rzetelny obraz czy źródło możliwych manipulacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2012, nr 255, s. 79 i 80; S. Hońko, P. Mućko, Zasady (polityka) rachunkowości w zakresie wyceny rzeczowych aktywów trwałych na podstawie sprawozdań finansowych emitentów papierów wartościowych z sektora „handel detaliczny, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2012, nr 255, s. 66; E. Różańska, Zasady (polityka) rachunkowości w obszarze rzeczowych aktywów trwałych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie z branży hotele i restauracje, „Studia Oeconomica Posnaniensia” 2014, vol. 2, nr 5, s. 121 i 122.

Z przeglądu sprawozdań finansowych jednostek, które sporządzają je według zasad określonych w MSR, wynika, że bardzo rzadko przy wycenie środków trwałych stosują one model wartości przeszacowanej, czyli że przyjmują zasady wyceny, które są zbieżne z uor[7].

Konsekwencje aktualizacji

Wydanie przez MF stosownego rozporządzenia ws. aktualizacji wyceny środków trwałych w nieodległej przyszłości wydaje się mało prawdopodobne, warto jednak zauważyć, że taka aktualizacja rodziłaby skutki nie tylko na gruncie prawa bilansowego i podatkowego. W szczególności powodowałaby:

  • ustalenie dla każdego środka trwałego nowej, urealnionej wartości początkowej (brutto) i uaktualnionej wartości dotychczasowego umorzenia;
  • wzrost wartości odpisów amortyzacyjnych dokonywanych na potrzeby bilansowe i podatkowe; przeszacowanie wartości środków trwałych wskutek inflacji spowoduje wzrost wartości brutto i netto środków trwałych, a więc wyższa będzie podstawa ustalania odpisów amortyzacyjnych, co może skutkować:

[8] Dlatego w 1995 r. przy przeszacowaniu środków trwałych wprowadzono ograniczenia w zakresie uznawania zwiększonych odpisów amortyzacyjnych za koszty uzyskania przychodów. W latach 1995–1997 przyrost kwoty odpisów amortyzacyjnych od zaktualizowanej wartości środków trwałych, wykazanych w ewidencji lub wykazie na dzień 1.01.1995 r. w stosunku do kwoty odpisów amortyzacyjnych za 1994 r., nie mógł być wyższy niż:
- w 1995 r. – 24% kwoty odpisów amortyzacyjnych za 1994 r.,
- odrębnie latach 1996 i 1997 – 50% ww. różnicy, pomniejszonej o kwotę faktycznego przyrostu odpisów za 1995 r.

    • wzrostem kosztów działalności gospodarczej (i dodatkowo stymulować zjawiska inflacyjne),
    • wzrostem kosztów uzyskania przychodów, co może spowodować zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym[8];
  • wzrost kosztów uzyskania przychodów, w przypadku sprzedaży środka trwałego, gdyż w wyniku przeszacowania będzie wyższa jego wartość netto;
  • wzrost kwoty podatku od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem (płaconego na podstawie art. 24b updop i art. 30g updof), gdyż wzrost wartości początkowej budynków powodowałby zwiększenie podstawy opodatkowania tym podatkiem;
  • wzrost kwoty podatku od nieruchomości od budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej), bowiem zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 70) podstawę ich opodatkowania stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
Wyświetlono 3% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych