Zmiany w zasadach prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych przez sprzedawców żywności
Ustawa weszła w życie 18.09.2019 r., jednak część jej postanowień – m.in. regulacje dotyczące opłat za marnowanie żywności, sporządzania sprawozdań o marnowanej żywności oraz kar pieniężnych, a także zmiany w uor w zakresie informacji zamieszczanych w rocznym sprawozdaniu finansowym (art. 5–14) – zacznie obowiązywać od 1.03.2020 r.
Ustawa weszła w życie 18.09.2019 r., jednak część jej postanowień – m.in. regulacje dotyczące opłat za marnowanie żywności, sporządzania sprawozdań o marnowanej żywności oraz kar pieniężnych, a także zmiany w uor w zakresie informacji zamieszczanych w rocznym sprawozdaniu finansowym (art. 5–14) – zacznie obowiązywać od 1.03.2020 r.
Podstawowe definicje
[1] Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 28.01.2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (DzUrz UE L 31 z 1.02.2002 r.).
[2] Czyli osoba fizyczna lub prawna odpowiedzialna za spełnienie wymogów prawa żywnościowego w przedsiębiorstwie spożywczym pozostającym pod jej kontrolą.
Przez marnowanie żywności rozumie się (art. 2 pkt 1 ustawy) wycofanie na etapie dystrybucji (obrotu) żywności, która spełnia wymogi prawa żywnościowego, w tym określone w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002[1], a w szczególności wycofanie jej ze względu na zbliżający się termin przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości bądź ze względu na wady wyglądu tych środków spożywczych albo ich opakowań i przeznaczanie do unieszkodliwiania jako odpady.
Sprzedawcą żywności jest natomiast podatnik updop lub updof (jako „całość”, a nie „poszczególne” jego placówki), spełniający łącznie następujące warunki. Jest to podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze[2], o którym mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002, w zakresie sprzedaży żywności w jednostce handlu detalicznego lub hurtowego:
[3] Część ogólnodostępnej powierzchni obiektu handlowego stanowiącego całość techniczno-użytkową, przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, w której odbywa się bezpośrednia sprzedaż towarów (bez wliczania do niej powierzchni punktów usługowych i gastronomicznych oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza się powierzchnie magazynów, biur, komunikacji, ekspozycji wystawowej itp.).
[4] Ustawa z 27.03.2003 r. (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1945).
- o powierzchni sprzedaży[3], w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym[4], powyżej 400 m2 – do 17.09.2021 r., a po tej dacie – powyżej 250 m2,
- w której przychody ze sprzedaży żywności stanowią co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów.
Powierzchnię sprzedaży i przychody ze sprzedaży żywności ustala się dla jednostki handlu, a nie przedsiębiorstwa jako całości.
Ustawa nie określa:
- na jaki dzień ustala się powierzchnię sprzedaży – moim zdaniem jest to stan na datę wejścia przepisu w życie, a potem należy go stale weryfikować;
- za jaki okres, na jaki dzień i w jaki sposób ustalić udział sprzedaży żywności w sprzedaży towarów ogółem – wydaje się, że dane dotyczące sprzedaży powinny pochodzić z rachunkowości sprzedawcy (na co wskazuje określenie „przychody”) i obejmować okres roku kalendarzowego, co pozwala wyeliminować skutki sezonowości; jeżeli chodzi o datę, to – moim zdaniem – jest to dzień, na który ustala się powierzchnię sprzedaży; co się zaś tyczy sposobu ustalenia udziału przychodów ze sprzedaży żywności w przychodach ze sprzedaży towarów ogółem, to rysują się dwie możliwości:
- uznać, na podstawie znajomości rzeczy, że sprzedaż żywności przekracza 50% łącznej sprzedaży towarów,
- ustalić, na podstawie analizy obrotów konta 73-0 „Sprzedaż towarów” i podbudowujących je dokumentów, strukturę sprzedaży; należy brać pod uwagę przychody ze sprzedaży towarów bez VAT.
Założenia ustawodawcy
W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że koncentruje się ona na sektorze dystrybucji, z uwagi na to, że przyznane dotychczas udogodnienia podatkowe (zwolnienie darowizn żywności z VAT oraz możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów) są wykorzystywane głównie przez producentów żywności, natomiast duże sklepy (o powierzchni powyżej 400 m2, a od 18.09.2021 r. – powyżej 250 m2) mają znaczący potencjał do ograniczenia marnotrawstwa żywności, gdyż:
- duża skala działalności ułatwia racjonalizację jej przewozu do „banków żywności”,
- nowoczesna infrastruktura techniczna (centralne magazyny, systemy komputerowe śledzące towar) pozwala na sprawną identyfikację produktów żywnościowych, których termin przydatności do spożycia zbliża się ku końcowi, przy zachowaniu ciągłości łańcucha chłodniczego,
- centralizacja decyzji sprzyja sprawnemu wdrożeniu procedur ograniczających marnowanie żywności.
Założenia ustawy są proste. Starzenie się produktów i towarów żywnościowych jest naturalnym elementem działalności operacyjnej placówek handlu.
Niemniej żywność, która jeszcze nadaje się do spożycia, gdyż termin ważności nie minął, choć jego upływ jest bliski, bądź która – ze względu na wady wyglądu lub opakowań – nie znajdzie nabywcy, powinna zostać nieodpłatnie przekazana przez sprzedawców żywności organizacjom pozarządowym (w tym charytatywnym), a nie niszczona (unieszkodliwiana) jako odpad. Mogą to być zarówno gotowe dania, produkty głęboko mrożone, wędliny, kasze, makarony, jak i artykuły świeże, ale z bardzo krótkim terminem przydatności, np. pieczywo, owoce czy warzywa.
Ma do tego skłaniać opłata naliczana od unieszkodliwionej żywności, przysługująca organizacji pozarządowej, malejąca w miarę wzrostu ilości żywności przekazywanej takiej organizacji zamiast jej unieszkodliwienia.
Nowe obowiązki
W celu realizacji tej koncepcji ustawa nakłada na sprzedawców żywności różne obowiązki, które mają skłaniać do podjęcia działań zapobiegających marnowaniu żywności, dzięki mechanizmowi nieodpłatnego przekazywania niesprzedanych produktów żywnościowych, z zachowaniem dotychczasowych ulg podatkowych.
Są to w szczególności:
[5]Chodzi o organizacje, o których mowa odpowiednio w art. 3 ust. 2 i 3 pkt 1 ustawy z 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 688), których celem statutowym jest wykonywanie zadań w sferze zadań publicznych w zakresie:
a) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
b) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
c) działalności charytatywnej, polegającej w szczególności na przekazywaniu żywności osobom potrzebującym lub prowadzeniu zakładów żywienia zbiorowego dla osób potrzebujących.
1. Zawarcie w formie pisemnej lub elektronicznej umowy z organizacją pozarządową[5] (lub kilkoma takimi organizacjami) o nieodpłatnym przekazywaniu żywności nieprzeznaczonej do sprzedaży, w szczególności ze względu na wady wyglądu albo opakowań (z wyjątkami przewidzianymi w art. 3 ust. 1 ustawy). Umowa ta ma określać czas i sposób przekazywania, rodzaj żywności, podział kosztów jej odbioru i przewozu między stronami. Pierwszą umowę należy zawrzeć w terminie 5 mies. od dnia wejścia w życie ustawy, tj. do połowy lutego 2020 r. Za niezawarcie umowy grozi kara pieniężna w wysokości 5 tys. zł, nakładana przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska. Kary nie nakłada się, jeżeli sprzedawca żywności wykaże, że zawarcie umowy z organizacją pozarządową (działającą na terenie powiatu, w którym prowadzi działalność
w zakresie sprzedaży żywności) nie było możliwe (art. 10 i 12 ustawy).
2. Uiszczanie opłaty za marnowanie żywności (art. 5 i art. 19 ustawy). Oblicza ją sprzedawca żywności, na koniec roku kalendarzowego, jako iloczyn 90% (80% w 2020 r.) wagi marnowanej żywności i stawki opłaty, która wynosi 0,1 zł za 1 kg zmarnowanej żywności. Chodzi o żywność unieszkodliwianą, a zatem bez tej, którą nieodpłatnie przekazano organizacji pozarządowej; oznacza to zarazem, że konieczne jest ustalenie wagi unieszkodliwianej żywności i ujęcie jej w pozaksięgowej ewidencji. Opłaty nie wnosi się, gdy jej wysokość nie przekracza 300 zł. Opłatę pomniejsza się o poniesione przez sprzedawcę żywności koszty:
- przeprowadzenia u niego co roku, w ciągu 2 tyg., kampanii edukacyjno-informacyjnej,
- wykonania umowy, a w szczególności transportu i dystrybucji żywności.
Należną opłatę wnosi się na rachunek bankowy organizacji pozarządowej, z którą sprzedawca żywności zawarł umowę, do 30 kwietnia roku następującego po roku, którego opłata dotyczy. Zważywszy, że przepis wejdzie w życie 1.03.2020 r., sprzedawca żywności naliczy opłatę na koniec 2020 r. i przekaże ją do 30.04.2021 r. na rachunek organizacji, z którą zawarł umowę o nieodpłatne przekazywanie żywności.
Jeżeli sprzedawca żywności:
- zawarł umowę z więcej niż jedną organizacją pozarządową – opłatę dzieli między wszystkie organizacje proporcjonalnie do ilości odebranej przez nie żywności,
- nie przekazał żywności żadnej organizacji pozarządowej – przekazuje opłatę w częściach równych wszystkim organizacjom, z którymi zawarł umowę,
- nie zawarł umowy z żadną organizacją pozarządową – wnosi należną opłatę na rachunek bankowy wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) województwa, w którym znajduje się jego siedziba (art. 5 ust. 8 ustawy).
Niewniesienie opłaty, wniesienie jej w niepełnej wysokości albo po terminie grozi karą w wysokości od 500 zł do 10 tys. zł, nakładaną przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska (art. 11 i art. 12 ustawy).
[6] Ustawa z 24.08.2001 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 1120).
3. Sporządzenie do 31 marca następnego roku rocznego sprawozdania o marnowanej żywności, zawierającego dane nt. całkowitej masy zmarnowanej w danym roku żywności oraz wysokości należnej opłaty (art. 8 ust. 1 ustawy), i złożenie go w WFOŚiGW, na terenie którego ma siedzibę sprzedawca żywności. Za niezłożenie sprawozdania grozi kara grzywny, wymierzana na podstawie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia[6].
4. Zamieszczenie w rocznym sprawozdaniu finansowym – po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczęty 1.01.2020 r. lub później – i na swojej stronie internetowej, jeśli sprzedawca ją prowadzi, informacji o wysokości należnej opłaty lub wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym, z przeznaczeniem na pomoc społeczną, wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, działalność charytatywną (art. 5 ust. 10 ustawy). Informację tę sprzedawca żywności zamieszcza w dodatkowych informacjach i objaśnieniach (w pkt 12 dodanym do ust. 2) stanowiących integralną część sprawozdania finansowego sporządzanego zgodnie z zał. nr 1 do uor.
Ewidencja towarów spożywczych i opłat w księgach rachunkowych
Powstaje pytanie, czy unieszkodliwienie żywności, względnie jej nieodpłatne przekazanie (gdy nadaje się do spożycia, ale nie do sprzedaży) organizacjom pozarządowym, potraktować w księgach rachunkowych sprzedawców jako zdarzenie związane z podstawową (operacyjną) działalnością bezpośrednio, czy pośrednio. Zależnie od kwalifikacji, zdarzenia polegające na zniszczeniu lub przekazaniu organizacji pozarządowej towarów obciążałaby „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”, tj. Wn konto 73-1, lub „Koszty działalności operacyjnej”, tj. Wn zespół 4 bądź 5, w korespondencji ze stroną Ma konta 33 „Towary” i ew. Wn/Ma konto 34 „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów”.
Ponieważ wycofywanie towarów nienadających się do sprzedaży jest zjawiskiem normalnym, które nieodłącznie towarzyszy obrotowi żywnością, ich wartość – podobnie jak inne szkody oraz niedobory towarów w granicach norm – powinna zwiększać współmierną do sprzedaży wartość sprzedanych towarów (konto 73-1) lub koszty działalności operacyjnej (Wn zespół 4 bądź 5).
Kolejna wątpliwość dotyczy tego, gdzie odnieść opłaty za marnowanie żywności: w ciężar konta „Inne koszty” w zespole 4 „Koszty według rodzajów” czy konta 76-1 „Pozostałe koszty operacyjne” w korespondencji ze stroną Ma konta 24 „Pozostałe rozrachunki”.
Zważywszy, że w przypadku handlu żywnością wycofanie pewnej ilości towarów z obrotu stanowi zdarzenie normalne, a opłata nie ma – moim zdaniem – charakteru sankcyjnego, zasadne jest potraktowanie jej jako kosztu działalności operacyjnej (Wn zespół 4), podobnie jak opłaty recyklingowej czy od plastikowych toreb. Przecież ideą opłaty jest jej stałe zmniejszanie, w miarę jak będzie rosła ilość żywności przekazywanej organizacji pozarządowej, a malała ilość żywności niszczonej.
Przyjęte przez sprzedawców żywności rozwiązanie w zakresie ewidencji towarów spożywczych – odpisanych na skutek nieprzydatności lub nieodpłatnie przekazanych organizacjom pozarządowym – oraz opłat powinno znaleźć odzwierciedlenie w opisie przyjętych zasad (polityki) rachunkowości.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych