Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Zakres kontroli jakości usług świadczonych przez firmę audytorską

Maciej Chorostkowski
Biegły rewident
Uobr posługuje się pojęciami typu „usługi atestacyjne”, „czynności rewizji finansowej”, „badanie sprawozdania finansowego”.
Czy są to synonimy, czy też pojęcia te się różnią, a jeżeli tak, to na czym polegają różnice? Czy wszystkie usługi atestacyjne należy objąć systemem wewnętrznej kontroli jakości firmy audytorskiej? Od jakich przychodów nalicza się opłatę z tytułu nadzoru? 

Na wstępie warto przypomnieć, jakie rodzaje usług – w świetle przepisów prawa i regulacji zawodowych – mogą świadczyć firmy audytorskie (znaczącą część z nich wykonują biegli rewidenci w imieniu firmy audytorskiej).

Zgodnie z art. 47 uobr:

Na wstępie warto przypomnieć, jakie rodzaje usług – w świetle przepisów prawa i regulacji zawodowych – mogą świadczyć firmy audytorskie (znaczącą część z nich wykonują biegli rewidenci w imieniu firmy audytorskiej).

Zgodnie z art. 47 uobr:

  • przedmiotem (głównym) działalności firmy audytorskiej jest wykonywanie czynności rewizji finansowej; rozumie się przez to (art. 2 pkt 7 uobr) usługi atestacyjne obejmujące badania, a także przeglądy sprawozdań finansowych (sf) i inne usługi atestacyjne określone przepisami prawa, zastrzeżone dla biegłego rewidenta;
  • przedmiotem działalności firmy audytorskiej innej niż spółdzielczy związek rewizyjny (art. 46 pkt 1–4 uobr) może być również:

    1) świadczenie usług atestacyjnych innych niż czynności rewizji finansowej, niezastrzeżonych do wykonywania przez biegłych; są to (art. 2 pkt 5 uobr) usługi mające na celu uwiarygodnienie w wysokim lub umiarkowanym stopniu zagadnień obejmujących w szczególności informacje finansowe i niefinansowe, systemy, procesy, a także aspekty zachowań bądź postaw określonych podmiotów, na podstawie dowodów uzyskanych w trakcie przeprowadzania odpowiednich procedur, stanowiące, zgodnie z przyjętymi kryteriami, podstawę oceny zagadnień będących przedmiotem tych usług, zamieszczonej w sprawozdaniu z wykonania usługi,

    2) świadczenie usług pokrewnych; są to (art. 2 pkt 6 uobr) usługi polegające na przeprowadzeniu uzgodnionych procedur, wykonywanych na podstawie uzgodnionego celu, zakresu prac i sposobu ich wykonania, których opis i wynik są przedstawione w raporcie z wykonania usługi, lub usługi kompilacji informacji finansowych, których celem jest wykorzystanie wiedzy z zakresu rachunkowości do zebrania, sklasyfikowania i podsumowania informacji finansowych; różnica między usługą pokrewną a atestacyjną polega na tym, że w raporcie z wykonania usługi pokrewnej nie przedstawia się zapewnienia i nie wyraża opinii czy wniosków,

    3) usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych,

    4) doradztwo podatkowe,

    5) prowadzenie postępowania upadłościowego lub likwidacyjnego,

    6) działalność wydawnicza lub szkoleniowa w zakresie rachunkowości, rewizji finansowej i podatków,

    7) wykonywanie ekspertyz lub sporządzanie opinii ekonomiczno-finansowych,

    8) świadczenie usług doradztwa lub zarządzania, wymagających wiedzy z zakresu rachunkowości, rewizji finansowej, prawa podatkowego oraz organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw,

    9) świadczenie innych usług zastrzeżonych w odrębnych przepisach do wykonywania przez biegłych rewidentów;

Świadczenie usług, o których mowa w pkt 1 i 2, zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu (KSWZ), jest możliwe tylko w ramach (w imieniu) firmy audytorskiej, co oznacza, że w przypadku wykonywania tych usług przez inną firmę niż audytorska nie może ona powołać się na te standardy w sprawozdaniu/raporcie z wykonania takiej usługi (por. dalej).

Firma audytorska może również uzyskiwać pożytki z posiadanego majątku (np. wynajmu części przestrzeni biurowej podmiotom zewnętrznym).

Katalog usług, jakie mogą świadczyć firmy audytorskie, jest zamknięty i ograniczony wyłącznie do ww. usług.

Czynności rewizji finansowej to usługi atestacyjne zastrzeżone do wykonywania wyłącznie przez biegłego rewidenta. Najbardziej popularnymi są badanie oraz przegląd sf, ale zalicza się do nich także m.in.:

(1) Ustawa z 29.07.2005 r. (tekst jedn. DzU z 2021 r. poz. 1983).

(2) Ustawa z 27.06.1997 r. (tekst jedn. DzU z 2022 r. poz. 372).

  • badanie rachunkowości oraz działalności spółek z o.o. (art. 223 Ksh),
  • badanie dokonywane przy zakładaniu spółki akcyjnej i podwyższeniu kapitału zakładowego tej spółki (art. 312 § 1 Ksh),
  • badanie sprawozdania założycieli spółki komandytowo-akcyjnej (art. 312 § 1 w zw. z art. 126 § 1 pkt 2 Ksh),
  • wycenę akcji spółki w trybie art. 79 ust. 4c ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych(1),
  • badanie planu przekształcenia spółki (art. 559 § 1 Ksh),
  • badanie informacji finansowych partii politycznych o otrzymanych subwencjach oraz o poniesionych z subwencji wydatkach w trybie art. 34 ust. 4 ustawy o partiach politycznych(2),
  • audyty projektów i programów unijnych w zakresie, w jakim są one zastrzeżone wyłącznie dla osób mających kwalifikacje biegłego rewidenta.

Jak z tego wynika, wszystkie czynności rewizji finansowej są usługami atestacyjnymi, natomiast czynności rewizji finansowej stanowi tylko ta część usług atestacyjnych, których prawo wykonywania zostało zastrzeżone do wyłącznej kompetencji biegłego rewidenta.

Na KSWZ (art. 2 pkt 23 uobr) składają się krajowe standardy badania, krajowe standardy przeglądu, krajo‑

we standardy usług atestacyjnych innych niż badanie i przegląd oraz krajowe standardy usług pokrewnych. Standardy te są ustanawiane przez KRBR i zatwierdzane przez PANA.

Zgodnie z art. 50 uobr firmy audytorskie są zobowiązane wprowadzić i stosować system wewnętrznej kontroli jakości (SWKJ). W myśl przepisów dotyczących SWKJ firma audytorska:

(3) Które stanowią zasady wewnętrznej kontroli jakości przyjęte przez KRBR uchwałą nr 2040/37a/2018 z 3.03.2018 r. (ze zm. wprowadzonymi uchwałą nr 1107/15a/2020 z 8.09.2020 r.). Uchwała ta wprowadziła jako krajowe standardy kontroli jakości MSKJ 1 Kontrola jakości firm przeprowadzających badania i przeglądy sprawozdań finansowych oraz wykonujących inne zlecenia usług atestacyjnych i pokrewnych, wydany przez IFAC za pośrednictwem IAASB. Ww. uchwały są dostępne na stronie internetowej www.pibr.org.pl, zakładka „Prawo i standardy/Krajowe Standardy Kontroli Jakości”.

  • ma obowiązek opracowania i wdrożenia SWKJ (art. 50 ust. 1 i 2 uobr) świadczonych usług, zgodnie z krajowymi standardami kontroli jakości (KSKJ)(3); SWKJ obejmuje w szczególności polityki, procedury przeprowadzenia badania oraz rozwiązania i mechanizmy wewnętrznej kontroli jakości,
  • dostosowuje swoją organizację wewnętrzną, w tym polityki, procedury, rozwiązania organizacyjne i mechanizmy wewnętrznej kontroli jakości, do wielkości i rodzaju prowadzonej działalności podstawowej, w tym do wielkości i rodzaju jednostek, na rzecz których świadczy usługi atestacyjne lub usługi pokrewne; firma audytorska wykazuje, na żądanie PANA, że stosowane przez nią polityki, procedury, rozwiązania organizacyjne i mechanizmy wewnętrznej kontroli jakości są odpowiednie do skali i stopnia złożoności czynności wykonywanych przez firmę audytorską, biegłych rewidentów lub podwykonawców działających w jej imieniu i na jej rzecz (art. 65 uobr),
  • określa zasady i procedury wymagające przeprowadzenia – w odniesieniu do odpowiednich zleceń – kontroli jakości wykonania zlecenia, która zapewnia obiektywną ocenę znaczących osądów dokonanych przez zespół wykonujący zlecenie oraz wniosków sformułowanych w trakcie sporządzania sprawozdania z wykonania usługi (pkt 35 i 36 KSKJ); takie zasady i procedury:
    • wymagają przeprowadzenia kontroli jakości wykonania wszystkich badań sf jednostek notowanych na giełdzie papierów wartościowych,
    • określają kryteria, na podstawie których wszystkie inne badania i przeglądy historycznych informacji finansowych oraz inne zlecenia usług atestacyjnych i pokrewnych są oceniane pod kątem stwierdzenia konieczności przeprowadzenia kontroli jakości wykonania zlecenia oraz
    • wymagają przeprowadzenia kontroli jakości wykonania wszystkich zleceń spełniających kryteria ustalone zgodnie z pkt powyżej;
  • opracowuje zasady i procedury określające charakter, czas trwania i zakres kontroli jakości wykonania zlecenia; takie zasady i procedury wymagają, aby sprawozdanie ze zlecenia nie było datowane przed zakończeniem kontroli jakości wykonania zlecenia;
  • ustalając, czy zlecenia (inne niż badanie sf jednostek notowanych na giełdzie papierów wartościowych) należy objąć kontrolą jakości wykonania zlecenia, stosuje następujące kryteria: rodzaj zlecenia, w tym zakres, w jakim dotyczy zagadnień będących przedmiotem publicznego zainteresowania, zidentyfikowanie nietypowych okoliczności lub ryzyk związanych ze zleceniem bądź z grupą zleceń, czy prawo lub regulacje wymagają przeprowadzenia kontroli jakości wykonania zlecenia; sprawozdanie z wykonania zlecenia nie jest wydawane do czasu zakończenia kontroli jakości wykonania zlecenia, jednak dokumentacja z takiej kontroli może być skompletowana po dacie wydania sprawozdania; terminowe przeprowadzenie kontroli jakości wykonania zlecenia na odpowiednich etapach zlecenia pozwala na niezwłoczne rozwiązanie znaczących spraw zgodnie z intencją osoby przeprowadzającej kontrolę przed lub w dniu wydania sprawozdania;
  • (4) Rozporządzenie z 16.04.2014 r. (DzUrz UE L158 z 27.05.2014 r.).

  • ma obowiązek przeprowadzenia kontroli jakości wykonania badania sprawozdania finansowego jzp przed wydaniem sprawozdania z badania (art. 8 rozporządzenia UE nr 537/2014)(4); oznacza to, że badania jzp (ale nie tylko – patrz ramka) każdorazowo muszą być objęte wewnętrzną kontrolą jakości, zaś w odniesieniu do badań pozostałych jednostek i innych usług atestacyjnych firma audytorska ma obowiązek ustalenia i wdrożenia zasad, procedur oraz polityki określającej, które zlecenia badania podlegają kontroli.

Zakres obowiązku przeprowadzenia kontroli jakości wykonania zlecenia

Zgodnie z definicją z KSKJ kontrola jakości wykonania zlecenia to proces mający na celu przeprowadzenie, w dniu lub przed datą sprawozdania, obiektywnej oceny znaczących osądów oraz wniosków, które zespół wykonujący zlecenie sformułował podczas sporządzania sprawozdania. Proces kontroli jakości wykonania zlecenia dotyczy badań sf jednostek notowanych na giełdzie papierów wartościowych oraz tych innych zleceń, o ile występują, w związku z którymi firma stwierdziła konieczność przeprowadzenia takiej kontroli.

KSKJ posługuje się – w odniesieniu do tego obowiązku – wskazaniem na „jednostki notowane na giełdzie papierów wartościowych”. Definicja w § 12 lit. i KSKJ wskazuje, że przez jednostkę notowaną na giełdzie papierów wartościowych należy rozumieć jednostkę, której udziały, papiery wartościowe lub instrumenty dłużne są notowane na uznanej giełdzie papierów wartościowych lub znajdują się w obrocie na podstawie przepisów uznanej giełdy lub podobnego organu.

Zgodnie z taką definicją stanowisko KNA opublikowane na stronie internetowej PIBR(5) wskazuje, że przez jednostki notowane na giełdzie papierów wartościowych należy rozumieć jednostki mające siedzibę na terytorium Polski oraz których papiery wartościowe są notowane:

  • na rynku regulowanym w Polsce lub w innym państwie UE (emitenci takich papierów wartościowych z mocy uobr są zaliczani do jzp),
  • w Polsce na rynkach innych niż regulowane, czyli NewConnect i Catalyst, w ramach platform innych niż regulowane,
  • na innych rynkach prowadzonych w innym niż Polska państwie, przy uwzględnieniu lokalnych przepisów prawa tego kraju.

Taka interpretacja pojęcia „jednostki notowanej na giełdzie papierów wartościowych” wpływa również na zastosowanie odpowiednich wymogów zawartych w innych KSWZ, KSKJ oraz w zasadach etyki zawodowej biegłych rewidentów w zakresie odnoszącym się do tych jednostek.

Tym samym obowiązek objęcia przeglądem jakości wykonania zlecenia dotyczy wszystkich badań jzp, ale także m.in. innych jednostek notowanych na giełdzie papierów wartościowych (jak NewConnect czy Catalyst).

(5) Zob. www.pibr.org.pl, „Aktualności” z 19.12.2019 r.

PANA sprawująca publiczny nadzór nad wykonywaniem usług atestacyjnych oraz usług pokrewnych przez biegłych rewidentów bądź firmy audytorskie realizuje swoje zadania m.in. drogą kontroli badań ustawowych przeprowadzanych przez firmy audytorskie.

Może również przeprowadzać z tego tytułu (nadzoru) kontrolę wykonywanych przez firmę audytorską usług atestacyjnych innych niż badanie ustawowe, a także usług pokrewnych, o ile usługi te były świadczone zgodnie z KSWZ.

(6) Począwszy od 2020 r. podstawa opłaty zmieniła się z przychodów z tytułu wykonania czynności rewizji finansowej na przychody z tytułu usług atestacyjnych oraz usług pokrewnych wykonanych zgodnie z KSWZ, czyli znacząco się poszerzyła.

Firma audytorska jest obowiązana wnieść do PANA opłatę z tytułu nadzoru za dany rok kalendarzowy, w wysokości stanowiącej iloczyn obowiązującej w danym roku kalendarzowym stawki procentowej i sumy przychodów z osiągniętych w tym roku usług atestacyjnych oraz usług pokrewnych wykonanych zgodnie z KSWZ(6).

Firmy audytorskie nie uiszczają opłaty rocznej z tytułu nadzoru od usług atestacyjnych oraz pokrewnych wykonanych zgodnie ze standardami innymi niż KSWZ.

(7) Szerzej na ten temat: MF o świadczeniu usług zgodnie z KSWZ.

Skoro do podstawy opłaty z tytułu nadzoru wchodzą przychody z wykonania usług atestacyjnych i pokrewnych zgodnie z KSWZ, pojawia się pytanie, czy czynności te każdorazowo muszą być, czy też mogą być wykonywane zgodnie z tymi standardami. Odpowiedzi wskazano w stanowisku PIBR(7), z którego wynika, że:

  • wszelkie usługi atestacyjne i pokrewne, których wykonanie przez biegłego rewidenta jest wymagane przepisami polskiego prawa, należy wykonywać zgodnie z KSWZ,
  • jeśli przy wykonywaniu usługi atestacyjnej innej niż czynność rewizji finansowej, niezastrzeżonej do wykonywania wyłącznie przez biegłego, lub usługi pokrewnej biegły rewident powołuje się na zgodność z KSWZ, to świadczenie takich usług może się odbywać wyłącznie w ramach firmy audytorskiej,
  • powołując się na zgodność z KSWZ, firma niebędąca firmą audytorską nie może wykonywać usług (nie mogą też tego robić osoby nieposiadające tytułu biegłego rewidenta),
  • wykonywanie przez firmę audytorską usług atestacyjnych lub pokrewnych zgodnie z innymi standardami niż KSWZ jest możliwe, gdy ze względu na szczególne potrzeby klienta nie można zastosować KSWZ; należy to ustalić, przystępując do realizacji każdego zlecenia.

Schemat zaliczania poszczególnych czynności wykonywanych przez biegłych (w ramach firmy audytorskiej) do podstawy opłaty z tytułu nadzoru oraz ich kwalifikacji do ew. kontroli przez PANA przedstawia tabela.

Czynności Wykonywane zgodnie z KSWZ Wykonywane zgodnie z innymi standardami
Czynności rewizji finansowej (usługi atestacyjne zastrzeżone do wyłącznej kompetencji przez biegłego rewidenta), w tym: TAK NIE
- badania sf (jednostkowe i skonsolidowane)
- przeglądy sf
- pozostałe czynności rewizji finansowej
Usługi atestacyjne niebędące czynnościami rewizji finansowej (niezastrzeżone do wyłącznej kompetencji przez biegłego rewidenta)
Usługi pokrewne
Pozostałe czynności niebędące czynnościami atestacyjnymi oraz pokrewnymi (art. 47 ust. 2 pkt 1–6 i ust. 3) NIE (czynności nie są objęte KSWZ)

TAK – dana czynność jest objęta kontrolą PANA i stanowi podstawę kalkulacji opłaty rocznej z tytułu nadzoru.

NIE – dana czynność nie jest objęta kontrolą PANA i nie stanowi podstawy kalkulacji opłaty rocznej z tytułu nadzoru.

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych