Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Uprawnienia biegłego rewidenta seniora

Maciej Chorostkowski
Biegły rewident
W 2021 r. wykreśliłem się z rejestru biegłych rewidentów i uzyskałem status biegłego rewidenta seniora. Zastanawiam się nad częściowym powrotem do zawodu.
Czy jako biegły rewident senior mogę przeprowadzać badania sprawozdań finansowych?

W myśl art. 19 uobr biegły rewident, który osiągnął wiek emerytalny i na swój wniosek wystąpił z samorządu biegłych rewidentów, może się posługiwać tytułem „biegły rewident senior”.

Jednocześnie zgodnie z art. 3 ust. 1–3 tej ustawy zawód biegłego rewidenta polega na:

  • wykonywaniu czynności rewizji finansowej,
  • świadczeniu usług atestacyjnych innych niż czynności rewizji finansowej, niezastrzeżonych do wykonywania przez biegłych,
  • świadczeniu usług pokrewnych

zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu.

W myśl art. 19 uobr biegły rewident, który osiągnął wiek emerytalny i na swój wniosek wystąpił z samorządu biegłych rewidentów, może się posługiwać tytułem „biegły rewident senior”.

Jednocześnie zgodnie z art. 3 ust. 1–3 tej ustawy zawód biegłego rewidenta polega na:

  • wykonywaniu czynności rewizji finansowej,
  • świadczeniu usług atestacyjnych innych niż czynności rewizji finansowej, niezastrzeżonych do wykonywania przez biegłych,
  • świadczeniu usług pokrewnych

zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu.

Biegły rewident może wykonywać zawód jako:

1) osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek, o której mowa w art. 46 ust. 1 uobr, lub

2) wspólnik spółki, o której mowa w art. 46 pkt 2–4 uobr, lub

3) osoba fizyczna pozostająca w stosunku pracy z firmą audytorską, o której mowa w art. 46 uobr, lub

4) osoba fizyczna, w tym osoba prowadząca działalność gospodarczą, inna niż osoba, o której mowa w art. 46 pkt 1, która zawarła umowę cywilnoprawną z firmą audytorską, o której mowa w art. 46 uobr.

Biegły wykonuje zawód w imieniu firmy audytorskiej. Zgodnie z art. 6 uobr tytuł „biegły rewident” podlega ochronie prawnej.

Należy zaznaczyć, że wykonywanie czynności rewizji finansowej (w tym badanie sprawozdań finansowych) w rozumieniu kierowania daną czynnością (kluczowy biegły rewident), co skutkuje m.in. podpisaniem sprawozdania z wykonania czynności rewizji finansowej, jest w uobr wyraźnie zastrzeżone dla biegłego rewidenta.

Biegły rewident senior w sensie formalnym nie jest biegłym rewidentem i nie przysługują mu uprawnienia kluczowego biegłego rewidenta. Nie ma natomiast przeciwwskazań, aby wchodził on w skład zespołu rewizyjnego – analogicznie jak asystenci czy aplikanci na biegłego, którzy takich uprawnień również nie mają.

Jednoznacznie w tej kwestii wypowiedzieli się zarówno Ministerstwo Finansów, jak i PIBR, wskazując, że zawód biegłego rewidenta, a tym samym czynności zastrzeżone dla biegłego może wykonywać wyłącznie osoba wpisana do rejestru biegłych rewidentów. Osoba posługująca się tytułem „biegły rewident senior” z uwagi na to, że wystąpiła z samorządu biegłych rewidentów, a więc równocześnie została skreślona z rejestru biegłych rewidentów, nie jest zatem uprawniona do wykonywania zawodu biegłego i czynności dla niego zastrzeżonych. Nabycie uprawnień do tytułu „biegłego rewidenta seniora” wiąże się z utratą prawa do wykonywania czynności rewizji finansowych (usługi atestacyjne zastrzeżone dla biegłego rewidenta).

Warto w tym miejscu przytoczyć także stanowisko PANA wyrażone w odniesieniu do biegłych rewidentów seniorów jako kontrolerów jakości, w uchwale nr 16/I/2021 w sprawie zaskarżenia do WSA w Warszawie stanowiska KRBR nr 1/2021 z 5.02.2021 r. w sprawie możliwości świadczenia usług przez biegłych rewidentów seniorów.

KRBR wskazała, że biegli rewidenci seniorzy nie mogą przeprowadzać kontroli jakości wykonania zlecenia w przypadku badania ustawowego sprawozdań finansowych jzp. (…) Mogą natomiast przeprowadzać kontrolę jakości wykonania zleceń badania sprawozdań finansowych jednostek niezaliczanych do jzp lub innych usług. KRBR powołała się na § 12 lit. e i lit. s KSKJ, nadmieniając, że kontrolę jakości wykonania zlecenia może przeprowadzać m.in. „odpowiednio wykwalifikowana osoba spoza firmy”, tj. osoba spoza firmy posiadająca umiejętności i kompetencje do występowania w charakterze partnera odpowiedzialnego za zlecenie, a zatem brak jest formalnego wymogu posiadania tytułu ,,biegłego rewidenta” dla kontrolera jakości wykonania zlecenia w powołanych przepisach.

W ocenie KRBR istotne są przede wszystkim umiejętności i kompetencje, czyli odpowiednie kwalifikacje, których biegły rewident w momencie skreślenia z rejestru biegłych rewidentów, i nadania tytułu biegły rewident senior, nie traci w sposób automatyczny.

Z takim podejściem nie zgodziła się PANA, wskazując m.in., że:

  • „odpowiednio wykwalifikowana osoba spoza firmy” to osoba spoza firmy posiadająca umiejętności i kompetencje do występowania w charakterze partnera odpowiedzialnego za zlecenie, którym zgodnie z § 12 lit. c KSKJ jest partner lub inna osoba z firmy, która odpowiada za zlecenie i jego przeprowadzenie oraz za wydane w imieniu firmy sprawozdanie oraz która – jeżeli jest to wymagane – otrzymała odpowiednie upoważnienie od organizacji zawodowej, organu prawnego lub regulacyjnego; zgodnie z przepisami prawa partnerem odpowiedzialnym za zlecenie może być wyłącznie biegły rewident, a więc osoba wpisana do rejestru biegłych rewidentów; w żadnym razie nie może to być osoba, która w przeszłości była biegłym rewidentem i z tej racji przysługuje jej możliwość posługiwania się tytułem „biegły rewident senior”;
  • na biegłym rewidencie seniorze nie ciążą żadne obowiązki korporacyjne, w tym obowiązek doskonalenia zawodowego; tym samym osoba taka, na skutek nieaktualizowania wiedzy, może nie dysponować wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do kontroli jakości wykonania zlecenia; nie istnieją żadne obiektywne narzędzia służące weryfikacji aktualności wiedzy takiej osoby czy też zapewniające aktualizację tej wiedzy;
  • skrajną niekonsekwencją systemową byłoby założenie, że osobą uprawnioną do oceny czynności biegłego rewidenta byłaby osoba niebędąca biegłym;
  • PANA wyraźnie wskazała, że system prawny nie wyposaża biegłego rewidenta seniora w żadne kompetencje – nie przyznaje mu żadnych uprawnień do kreowania zdarzeń prawnie relewantnych; z możliwością posługiwania się tytułem biegłego rewidenta seniora nie wiąże się żadna możliwość kształtowania stanów prawnych; tytuł ten ma wyłącznie znaczenie prestiżowe – akcentuje fakt, że osoba posługująca się nim niegdyś była biegłym rewidentem.

WSA w Warszawie w wyroku z 18.10.2021 r. (VI SA/Wa 1816/21) uchylił stanowisko KRBR, stwierdzając m.in., że biegli rewidenci seniorzy nie mają kompetencji zawodowych, ponieważ system prawny ich nie przewiduje i nie wynika z niego przyzwolenie na ich przyznawanie/kreowanie przez organ samorządu zawodowego biegłych rewidentów, do którego biegli rewidenci seniorzy nie należą.

Trzeba tu też wspomnieć, że uobr w art. 18 ust. 6 wskazuje, że osoba skreślona z rejestru biegłych rewidentów, m.in. na swój wniosek, może być ponownie wpisana do rejestru, jeżeli spełnia warunki, o których mowa w art. 4 ust. 2 uobr, tj.:

  • korzysta z pełni praw publicznych oraz ma pełną zdolność do czynności prawnych,
  • ma nieposzlakowaną opinię i swoim dotychczasowym postępowaniem, w tym w trakcie postępowania kwalifikacyjnego, daje rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu biegłego rewidenta,
  • nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  • ukończyła studia wyższe w RP bądź zagraniczne studia wyższe uznane w RP za równorzędne i włada językiem polskim w mowie i piśmie,
  • odbyła roczną praktykę w zakresie rachunkowości w państwie UE oraz co najmniej 2-letnią aplikację w firmie audytorskiej, zarejestrowanej w państwie UE, pod kierunkiem biegłego rewidenta lub biegłego zarejestrowanego w państwie UE, albo odbyła 3-letnią aplikację w firmie audytorskiej, zarejestrowanej w państwie UE, pod kierunkiem biegłego rewidenta lub biegłego zarejestrowanego w państwie UE, przy czym spełnienie tych warunków zostało stwierdzone przez Komisję Egzaminacyjną,
  • złożyła przed Komisją Egzaminacyjną egzaminy dla kandydatów na biegłego rewidenta,
  • złożyła przed Komisją Egzaminacyjną egzamin dyplomowy,
  • złożyła ślubowanie.

Jeżeli od dnia skreślenia upłynęło więcej niż 10 lat, to zgodnie z art. 18 ust. 8 uobr osoba ubiegająca się o ponowny wpis, poza spełnieniem ww. warunków, musi ponownie złożyć egzaminy, o których mowa powyżej.

Regulacje te jednoznacznie wskazują, że aby uzyskać ponowny wpis do rejestru biegłych rewidentów, należy spełnić przesłanki wynikające z art. 4 ust. 2 uobr. Jeśli osoba, którą wpisano do rejestru na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów (bez konieczności spełnienia ww. warunków), zostanie skreślona z rejestru, to aby być ponownie wpisana, musi spełnić obecne warunki, bez względu na to, jakie zasady wpisu do rejestru obowiązywały uprzednio. Dotyczy to w szczególności osób, które nie zdawały egzaminów i zostały „przepisane” z listy dyplomowanych biegłych księgowych do rejestru biegłych rewidentów. W ich przypadku wniosek o ponowny wpis do rejestru biegłych rewidentów, złożony nawet przed upływem 10 lat od skreślenia, wiąże się z koniecznością zdawania egzaminów (osoby te bowiem nie zdawały ich wcześniej).

Ponowny wpis do rejestru biegłych rewidentów powoduje, że dana osoba jest uprawniona do wykonywania zawodu biegłego i czynności dla niego zastrzeżonych.

Wyświetlono 6% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych