Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Z działalności Polskiej Izby Biegłych Rewidentów - luty 2019

  • 31.10.2018 r. Rządowe Centrum Legislacji (RCL) opublikowało rządowy projekt nowelizacji uobr wraz z uzasadnieniem.
  • 9.11.2018 r. odbyło się poświęcone temu projektowi nadzwyczajne posiedzenie KRBR przy udziale przedstawicieli pozostałych organów samorządu oraz regionalnych oddziałów PIBR. Przedmiotem dyskusji była propozycja stanowiska samorządu w tej sprawie, przygotowana przez Komisję do opiniowania aktów prawnych. (...)
  • Posiedzenia KRBR

    Na posiedzeniach, które odbyły się między 1.10.2018 a 31.12.2018 r., KRBR podjęła:

    [1] Dostępne na stronie internetowej www.pibr.org.pl, zakładka „Prawo i standardy/Regulacje PIBR/Uchwały KRBR”.

    • 422 uchwały[1], w tym dotyczące:
      • powołania oraz trybu działania Komisji ds. komunikacji (por. dalej),
      • zmiany zasad finansowania działalności regionalnych oddziałów PIBR; począwszy od 2019 r. będą otrzymywać 70% (dotychczas 75%) wpływów z tytułu składek członkowskich biegłych rewidentów należących do danego oddziału, z przeznaczeniem na pokrycie kosztów działalności statutowej, w tym funkcjonowanie biura i jego obsługę,
      • składek członkowskich biegłych rewidentów w 2019 r.; składka podstawowa wynosi rocznie 480 zł (440 zł w 2018 r.), a obniżona – 20 zł (bez zmian),
      • trybu i terminu składania zgłoszeń o przystąpieniu do postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów (wprowadza się nabór ciągły),
      • przyjęcia planu finansowego PIBR na 2019 r.,
      • ustalenia wysokości odprowadzanej do PIBR stawki procentowej (1,38%) opłaty z tytułu nadzoru w 2019 r. od przychodów z czynności rewizji finansowej przeprowadzonych w jednostkach niebędących jzp,
      • zasad wyboru i liczby delegatów na IX Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów;
    • 25 postanowień.

    [2] Pełna treść stanowisk PIBR, jak również informacje o działaniach samorządu, związanych z projektem nowelizacji uobr, są dostępne na stronie internetowej samorządu, zakładka „Dokumenty biegłego”.

    Samorząd o projekcie nowelizacji uobr[2]

    • 31.10.2018 r. Rządowe Centrum Legislacji (RCL) opublikowało rządowy projekt nowelizacji uobr wraz z uzasadnieniem.
    • 9.11.2018 r. odbyło się poświęcone temu projektowi nadzwyczajne posiedzenie KRBR przy udziale przedstawicieli pozostałych organów samorządu oraz regionalnych oddziałów PIBR. Przedmiotem dyskusji była propozycja stanowiska samorządu w tej sprawie, przygotowana przez Komisję do opiniowania aktów prawnych.
    • 14.11.2018 r. KRBR przekazała to stanowisko Ministerstwu Finansów. Za kluczową kwestię uznała zmniejszanie ryzyka związanego z działalnością jednostek o znaczeniu systemowym dla państwa, a także firm audytorskich, które na rzecz tych jednostek wykonywały jakąkolwiek czynność rewizji finansowej. Podkreślono, że dla właściwej realizacji publicznego nadzoru nad działalnością biegłych rewidentów i firm audytorskich niezbędne jest współdziałanie instytucji państwa z organami samorządu zawodowego. Stąd propozycja, aby nadzór publiczny, realizowany przez projektowaną Polską Agencję Nadzoru Audytowego, był skoncentrowany na minimalizacji ryzyka systemowego związanego z jzp – przy rozszerzeniu tej kategorii na nowe podmioty i objęciu nadzorem wszystkich firm audytorskich, które wykonały dla jzp choćby jedną czynność rewizji finansowej. Zdaniem KRBR celowe jest pozostawienie nadzoru nad pozostałymi firmami audytorskimi i kategoriami usług w gestii KKN.Samorząd wskazał, że projektowane objęcie nadzorem i opłatą roczną z tego tytułu usług, których świadczenie nie jest zastrzeżone dla biegłych rewidentów, powodowałoby, że te same usługi wykonywane przed podmioty inne niż firmy audytorskie nie podlegałyby opłacie, nadzorowi czy standardom technicznym. Podniosłoby to koszty ich wykonania przez firmę audytorską, stawiając ją w upośledzonej sytuacji. Uzupełnieniem systemu minimalizacji ryzyka systemowego byłoby wprowadzenie instytucji badania wspólnego, co pozwoliłoby na wykonywanie badań jzp przez mniejsze firmy (skutkiem obowiązującej uobr jest koncentracja badań jzp w ograniczonej liczbie dużych firm audytorskich, a zdaniem samorządu proponowane w obecnym projekcie zwiększenie obciążeń firm audytorskich przyśpieszy ten proces).
    • 27.11.2018 r. KRBR uzupełniła swoje stanowisko w sprawie projektu nowelizacji uobr, proponując odstąpienie od wymogu sporządzania w języku polskim dokumentacji systemu wewnętrznej kontroli jakości, dokumentacji klienta oraz akt badania. Wskazała, że w przypadku dokumentacji klienta oraz akt badania przepis mógłby przewidywać obowiązek zapewnienia pisemnego ich przetłumaczenia na język polski, jeżeli w trakcie inspekcji – z uwagi na język dokumentów – powstawałyby problemy interpretacyjne, lub wtedy, gdy dokument lub określona grupa dokumentów stanowiłyby dowód w postępowaniu dowodowym. Wskazano też, że obowiązek utrzymywania w języku polskim dokumentacji klienta w odniesieniu do usług atestacyjnych innych niż badanie oraz usług pokrewnych będzie kolejnym kosztownym, nieznajdującym uzasadnienia obciążeniem firm audytorskich.
    • [3] Tekst stanowiska RCL jest dostępny pod adresem internetowym: ⇒link⇐

    • 5.12.2018 r. swoje uwagi do projektu nowelizacji uobr upubliczniło RCL. Wskazano, że projekt ingeruje w zagwarantowaną konstytucyjnie samodzielność samorządu zawodowego biegłych rewidentów. Powołując się m.in. na orzecznictwo TK, podkreślono, że zamiar daleko idącego ograniczenia kompetencji członków samorządu w celu – w myśl uzasadnienia zmian uobr – wzmocnienia nadzoru publicznego nad działalnością biegłych rewidentów i firm audytorskich wymaga pogłębionego uzasadnienia adekwatności przyjętych rozwiązań, gdyż przedstawione w uzasadnieniu dane statystyczne, dotyczące postępowań dyscyplinarnych, nie stanowią wystarczającego uzasadnienia. Wskazano również na ryzyko nieosiągnięcia założonego przez projektodawcę celu w postaci wzmocnienia nadzoru publicznego, spowodowane okresem przejściowym: rozpoczęcie działania nowego organu ma nastąpić z początkiem 2020 r., jednak wcześniej uchyla się możliwość przeprowadzenia nowych kontroli przez KKN. RCL zgłosiło także wiele zastrzeżeń szczegółowych[3].
    • 17.12.2018 r. PIBR wystosowała do wszystkich firm audytorskich prośbę o poparcie najważniejszych po-stulatów samorządu. Na apel pozytywnie odpowiedziało kilkaset firm.

    KNA o sprawozdawczości finansowej

    11.10.2018 r. w siedzibie GPW odbyła się konferencja „Sprawozdawczość finansowa firm – wzrost wiarygodności dla bezpieczeństwa obrotu gospodarczego”.

    Celem było podsumowanie rocznych doświadczeń zebranych w toku nadzorowania przez KNA firm audytorskich badających sprawozdania finansowe (sf) jzp. W konferencji wzięli udział przedstawiciele KRBR: Barbara Misterska-Dragan i Ewa Sowińska, zastępcy prezesa Rady, a także liczni członkowie samorządu.

    Pierwszy panel, poprowadzony przez Ilonę Pieczyńską-Czerny, zastępcę przewodniczącego KNA i dyrektor w Urzędzie KNF, poświęcony był znaczeniu sf dla obrotu gospodarczego oraz roli komitetów audytu w podwyższaniu jakości sf.

    Drugi panel, prowadzony przez Piotra Kamińskiego, członka KNA, dotyczył głównie jakości badań sf. Uczestnicy wskazywali zarówno na znaczenie stałego podnoszenia kompetencji przez biegłych rewidentów, jak i na mobilizujący wpływ nadzoru publicznego.

    Zmiany w Komisji ds. komunikacji

    Celem poprawy komunikacji samorządu z otoczeniem, w tym z biegłymi rewidentami, KRBR zmieniła zadania Komisji ds. komunikacji i jej skład.

    Komisja inicjuje i nadzoruje prace służące realizacji strategii komunikacji samorządu, w tym polegające na zarządzaniu stroną internetową PIBR oraz innymi formami komunikacji z biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi, oraz wykonuje na rzecz KRBR zadania opiniodawcze i doradcze.

    Przewodniczącą Komisji została Barbara Misterska-Dragan, zastępca prezesa KRBR, a w skład Komisji weszli członkowie KRBR: Marek Błaszczak, Andrzej Karpiak, Hanna Sztuczyńska, Monika Kaczorek oraz Maciej Ostrowski.

    Medale PIBR w 2018 r.

    Podczas Dorocznej Konferencji Audytingu medale PIBR otrzymały zasłużone dla samorządu osoby: Jan Bielawski, Stanisław Capała, Henryk Dąbrowski, Jerzy Koniecki, Waldemar Lachowski, Elżbieta Szambelan-Bakuła, Bolesław Tatarzycki, Elżbieta Żurowska.

    [4] Więcej informacji nt. odznaczeń PIBR (w tym pełna lista odznaczonych) udostępniono na stronie internetowej www.pibr.org.pl, zakładka „Samorząd/ Odznaczenia PIBR”.

    Medal PIBR przyznawany jest za szczególne osiągnięcia na rzecz PIBR oraz na polu rewizji finansowej i/lub rachunkowości. Dotychczas (łącznie z ww. osobami) medalem uhonorowano 97 osób oraz jedną organizację (Stowarzyszenie Księgowych w Polsce)[4].

    Data e-podpisu e-sprawozdania z badania

    Od 1.10.2018 r., zgodnie ze zmienionym brzmieniem art. 86 ust. 1 uobr, biegły rewident sporządza sprawozdanie z badania podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS, w postaci elektronicznej oraz opatruje je swoim kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Powstała wątpliwość, czy data sporządzenia sprawozdania z badania musi być identyczna z datą złożenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego, czy też mogą to być 2 różne daty.

    Na pytanie PIBR Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów wyjaśnił, że data sporządzenia sprawozdania z badania i data jego podpisania powinny być tożsame, gdyż złożenie podpisu jest czynnością kończącą sporządzanie sprawozdania z badania.

    Komunikaty KNA

    KNA opublikowała komunikaty skierowane do biegłych rewidentów oraz firm audytorskich, dotyczące m.in. realizacji obowiązku:

    • przyjmowania przez KRBR krajowych standardów wykonywania zawodu w brzmieniu międzynarodowych standardów – w którym podsumowała dotychczasową współpracę z KRBR w tym zakresie,
    • publikowania przez firmy audytorskie sprawozdania z przejrzystości oraz obowiązku informowania o zamieszczeniu go na stronie internetowej; sprawozdanie to jest narzędziem budującym wizerunek i wiarygodność firmy audytorskiej wśród interesariuszy i przyczynia się do zwiększenia zaufania do biegłych rewidentów i firm; tymczasem 25% zobowiązanych do tego firm audytorskich nie wywiązało się z tej powinności (KNA wszczęła w stosunku do nich postępowania administracyjne),
    • informowania KNA przez firmy audytorskie o możliwości odmowy wydania opinii nt. badanego ustawowo sf (w tym skonsolidowanego) jzp lub wydaniu opinii negatywnej bądź z zastrzeżeniami; obowiązek taki powstaje już z chwilą rozpoczęcia badania ustawowego sf jzp, dlatego informacja powinna zostać przekazana do KNA niezwłocznie w przypadku wystąpienia okoliczności wskazanych w przepisach; jeżeli firma audytorska, oprócz badania ustawowego jzp, przeprowadza badanie ustawowe jednostki powiązanej z daną jzp i w trakcie jej badania uzyska informacje, które mogą spowodować odmowę wydania lub modyfikację opinii z badania sf jzp, to także takie informacje wymagają przekazania do KNA; nie ma natomiast obowiązku przekazywania do KNA informacji uzyskanych podczas przeprowadzania ustawowego badania (niebędącej jzp) jednostki powiązanej z daną jzp, które mogą spowodować odmowę wydania opinii z badania sf lub wydanie opinii negatywnej bądź z zastrzeżeniami, ale nie powodują takich skutków w odniesieniu do ustawowego badania jzp; wskazano zarazem, że przekazywanie tych informacji do KNA jest obowiązkiem dodatkowym w stosunku do obowiązku przekazywania informacji do KNF.

    KNA zasygnalizowała też, że na badanie sf może wpłynąć brexit. W przypadku „twardego” brexitu (bez uchwalenia przepisów przejściowych) biegli rewidenci zatwierdzeni w Wielkiej Brytanii staną się 31.03.2019 r. biegłymi rewidentami pochodzącymi z państwa trzeciego (dotyczy to także firm audytorskich) i utracą prawo do przeprowadzania badań ustawowych w Polsce.

    Niektóre firmy audytorskie, obecnie wpisane w Polsce na listę firm audytorskich, mogą przestać spełniać wymogi warunkujące wpis i zostać skreślone z tej listy (chodzi o przypadek, gdy wśród ich obecnych właścicieli bądź członków organów zarządzających lub nadzorczych znajdują się firmy audytorskie czy biegli rewidenci zatwierdzeni w Wielkiej Brytanii, a firmy te nie podejmą na czas odpowiednich działań dostosowawczych).

    Ma to znaczenie dla obecnych i potencjalnych klientów, których sf za 2018 r. będą podlegać ustawowemu badaniu przez tego rodzaju firmy audytorskie.

    Jeżeli negocjacje Wielkiej Brytanii z UE w sprawie umowy wyjścia zakończą się pozytywnie, opisane wyżej ryzyka nie zostaną wyeliminowane, a jedynie odsunięte w czasie (do końca okresu przejściowego, tj. 31.12.2020 r.), chyba że w porozumieniu o wzajemnych stosunkach między UE i Wielką Brytanią zostaną przyjęte odmienne postanowienia.

    Ankieta w sprawie raportowania niefinansowego

    Ministerstwo Finansów skierowało ankietę dotyczącą informacji niefinansowych do 2 grup respondentów:

    • spółek, które za 2017 r. sporządziły obowiązkowe oświadczenie lub odrębne sprawozdanie nt. informacji niefinansowych,
    • szeroko rozumianej grupy użytkowników informacji niefinansowych.

    Ich odpowiedzi mają pomóc przy ocenie efektów nałożenia obowiązku ujawniania informacji niefinansowych oraz określić dobre praktyki w tej dziedzinie. PIBR delegowała do udziału w pracach zespołu ekspertów analizujących ankietę: Ewę Sowińską, Lilianę Anam oraz Marcina Kawę. Wyniki ankiety wraz z ich analizą zostaną przedstawione na początku 2019 r.

    Komisje IX Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów

    20.11.2018 r. KRBR powołała Komisję organizacyjno-programową IX Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów (Jachranka, 10–12.06.2019 r.), w składzie: Adam Kęsik, przewodniczący, oraz Monika Kaczorek, Andrzej Karpiak, Jan Letkiewicz, Ernest Podgórski, Edyta Sikora – członkowie.

    Do zadań Komisji należą m.in.:

    • przygotowanie projektów uchwał w sprawach zasad wyboru i liczby delegatów, porządku i regulaminu obrad Zjazdu, programu działania PIBR w kadencji 2019–2023,
    • opracowanie projektów przykładowego porządku i regulaminu obrad walnych zgromadzeń biegłych rewidentów regionalnych oddziałów PIBR,
    • koordynacja przebiegu walnych zgromadzeń w regionalnych oddziałach PIBR.

    KRBR powołała też Komisję ds. opracowania zmian statutu PIBR, której przewodniczy Henryk Dąbrowski, a jej członkami są: Urszula Byczkowska, Joanna Chwaścikowska-Karwacka, Józef Kuszneruk oraz Jacek Wegner.

    Opracowaniem zmian podstawowych zasad gospodarki finansowej PIBR oraz ustalania składek członkowskich zajmie się Komisja ds. finansowych.

    Opinie dla URE

    [5] Ustawa z 20.02.2015 r. (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2389).

    [6] ⇒link⇐

    Zgodnie z art. 52 ust. 3 pkt 3 ustawy o odnawialnych źródłach energii[5] odbiorca przemysłowy składa prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) m.in. opinię biegłego rewidenta, potwierdzającą prawidłowość wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej.

    30.11.2017 r. KRBR wydała regulujący tę kwestię komunikat nr 27/2017, w którego zał. nr 2 przedstawiono przykład opinii biegłego rewidenta bez zastrzeżeń, uwzględniający wymogi KSUA 3000. Biegli wydający opinię mogą się posłużyć tym przykładem, uwzględnienia wymagają jednak zaktualizowane postanowienia krajowych standardów kontroli jakości oraz zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów.

    Stawka opłaty z tytułu nadzoru przez KNA na 2019 r.

    MF w obwieszczeniu z 28.11.2018 r.[6] ustalił na 2019 r. – w wysokości 3,29% – stawkę procentową opłat z tytułu nadzoru, wnoszonych przez firmy audytorskie wykonujące czynności rewizji finansowej w jzp (stawka na 2018 r. wynosiła 3,80%).

    Ważne dokumenty dotyczące usług biegłych rewidentów

    Na stronie internetowej PIBR zostały udostępnione:

    • opracowanie Biegli sądowi – problemy zawodu (wydane przez Komisję Biegłych Sądowych przy Regionalnym Oddziale Izby w Gdańsku), w którym są poruszane m.in. kwestie: wyceny przedsiębiorstw przez biegłego sądowego, spadku liczby biegłych sądowych i problemów z tym związanych, właściwego czasu na zgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki z o.o., odszkodowań za niesłuszne aresztowanie; omawiany jest też temat dowodów będących podstawą wydania opinii w postępowaniu cywilnym,
    • broszura Raporty niefinansowe w Polsce wydana przez Fundację Standardów Raportowania oraz Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, w której podano m.in. dane liczbowe dotyczące spółek sporządzających takie raporty, a także standardy i zbiory zasad stosowanych przy ich sporządzeniu; broszura uogólnia wynik badania raportów rocznych przekazanych systemem ESPI przez emitentów notowanych na rynku regulowanym GPW; zostały one sprawdzone pod kątem spełniania wymogów uor, obligujących do sporządzenia oświadczenia nt. informacji niefinansowych; szczegółowej analizie poddano raporty emitentów przekraczających wymogi.

    Spotkania środowiskowe

    • 14–16.11.2018 r. Władysław Fałowski, przewodniczący KKN oraz Grzegorz Błaszkowski, kontroler KKN, uczestniczyli w posiedzeniu Quality Assurance Net-work, które odbyło się w Brukseli.
    • 26.11.2018 r. Krzysztof Burnos, prezes KRBR, wziął udział w konferencji „W kierunku przyszłości: technologia blockchain i sztuczna inteligencja w rachunkowości” zorganizowanej przez Szkołę Główną Handlową, pod patronatem PIBR.
    • 27.11.2018 r. Ewa Sowińska, zastępca prezesa KRBR, prowadziła panel Komitety audytu w praktyce w zorganizowanym przez BDO „IV Forum Grup Kapitałowych – wyzwania i zagrożenia dla członków zarządów i rad nadzorczych”.
    • 11–12.12.2018 r. Krzysztof Burnos uczestniczył w zgromadzeniu członków Accountancy Europe, które odbyło się w Brukseli.
    Wyświetlono 2% artykułu
    Aby odblokować pełną treść

    Kup dostęp do tego artykułu

    Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

    Kup abonament

    Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
    miesiąc 71,00
    kwartał 168,00
    pół roku 282,00
    rok 408,00

    Kup teraz

    Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

    Pomoc w uzyskaniu dostępu:

    15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

    Dodaj kod tutaj

    Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

    Dołącz do nas

    „Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

    Zamknij

    Skróty w artykułach

    akty prawne, standardy i interpretacje:
    • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
    • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
    • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
    • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
    • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
    • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
    • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
    • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
    • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
    • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
    • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
    • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
    • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
    • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
    • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
    • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
    • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
    • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
    • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
    • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
    • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
    • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
    • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
    • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
    • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
    • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
    • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
    • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
    • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
    • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
    • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
    • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
    • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
    • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
    • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
    • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
    pozostałe skróty:
    • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
    • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
    • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
    • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
    • FP – Fundusz Pracy
    • FS – Fundusz Solidarnościowy
    • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
    • IS – izba skarbowa
    • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
    • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
    • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
    • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
    • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
    • KSB – Krajowe Standardy Badania
    • MF – Minister Finansów
    • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
    • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
    • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
    • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
    • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
    • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
    • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
    • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
    • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
    • PPK – pracownicze plany kapitałowe
    • RM – Rada Ministrów
    • SA – sąd apelacyjny
    • sf – sprawozdanie finansowe
    • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
    • SN – Sąd Najwyższy
    • SO – sąd okręgowy
    • TK – Trybunał Konstytucyjny
    • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
    • UCS – urząd celno-skarbowy
    • UE – Unia Europejska
    • US – urząd skarbowy
    • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
    • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
    • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
    • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
    Skróty w tekście
    Stowarzyszenie
    Księgowych w Polsce
    Najbliższe szkolenia on-line
    02.07.2025 Zmiany w UoR na 2025 r SKwP Kraków
    02.07.2025 Fundacje i stowarzyszenia – prowadzenie ksiąg rachunkowych i sprawozdawczość SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Łódź, SKwP Poznań
    02.07.2025 Podkładki księgowe na gruncie CIT i PIT – czym są i dlaczego podnoszą poziom bezpieczeństwa podatkowego SKwP Bydgoszcz, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Radom, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
    03.07.2025 Cykl Prawa Pracy dla Pracowników – Rozwiązywanie Stosunku Pracy SKwP Gdańsk, SKwP Koszalin, SKwP Radom
    03.07.2025 Analiza finansowa – poziom zaawansowany SKwP Warszawa
    03.07.2025 Jednoosobowa działalność gospodarcza w praktyce SKwP Warszawa
    03.07.2025 Aktualizacje z kwietnia 2025 i nowości w schemie FA(3). Szkolenie z logowaniem się do KSeF na żywo SKwP Poznań
    Kursy dla księgowych