Z działalności Polskiej Izby Biegłych Rewidentów
Uchwały KRBR
Od 1.04.2020 do 30.06.2020 r. KRBR[1] podjęła 63 uchwały, w tym dotyczące:
- zmiany wytycznych organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2020 r.,
- (...)
Uchwały KRBR
[2] Protokoły posiedzeń KRBR są dostępne na stronie internetowej www.pibr.org.pl, po zalogowaniu w panelu biegłego rewidenta.
Od 1.04.2020 do 30.06.2020 r. KRBR[1] podjęła 63 uchwały, w tym dotyczące:
- zmiany wytycznych organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2020 r.,
- zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu działania Krajowego Rzecznika Praw Biegłych Rewidentów oraz określenia liczby jego zastępców,
- powołania Agnieszki Rożko na Dyrektora Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego,
- terminów i trybu organizowania egzaminów z wiedzy dla kandydatów na biegłych rewidentów,
- przyjęcia nowych procedur wpisu do rejestru biegłych rewidentów, zgodnie z wymogami art. 4 uobr, oraz przyjęcia wzorów wniosków związanych z takim wpisem lub ze zmianą danych biegłego rewidenta (druki oznaczone literą „R”).
Podsumowanie I półrocza 2020 r.
Najważniejszym problemem, z którym samorząd musiał się zmierzyć w pierwszych miesiącach 2020 r., była pandemia koronawirusa. KRBR podjęła wiele działań, aby ograniczyć negatywny wpływ pandemii na pracę biegłych rewidentów; w efekcie przesunięte zostały m.in. ustawowe terminy sporządzania, zatwierdzania i składania sprawozdań finansowych (sf).
[2] Dostępny na stronie internetowej www.pibr.org.pl/assets/meta/5168,Podsumowanie%20kwarta%C5%82u_30.04.2020.pdf
Szczegółowe informacje o pracy PIBR znajdują się w liście Prezes KRBR Barbary Misterskiej-Dragan skierowanym do biegłych rewidentów[2].
Wskazówki dotyczące badania założenia kontynuacji działalności z uwzględnieniem skutków pandemii
[3] Można się z nimi zapoznać na stronach internetowych www.pibr.org.pl/pl/aktualnosci/1373,Wskazowki-dotyczace-badania-kontynuacjidzialalnosci oraz www.pibr.org.pl/pl/aktualnosci/1349,Badanie-sprawozdanfinansowych-w-sytuacji-pandemii.
16.03.2020 r. PIBR opublikowała pierwsze wskazówki[3] pt. „Wpływ pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 na badanie sprawozdań finansowych za 2019 rok”. Ich kontynuację i rozwinięcie stanowi kolejne opracowanie, w którym – zgodnie z wymogami KSB 570 (Z) Kontynuacja działalności – wyjaśniono różnice między obowiązkami i odpowiedzialnością zarządu oraz osób sprawujących nadzór a obowiązkami i odpowiedzialnością biegłego rewidenta.
Scharakteryzowano też różne czynniki, które pojedynczo lub łącznie z innymi mogą zagrażać zdolności kontynuacji działalności lub wskazywać na istotną niepewność w tym względzie.
Podkreślono, że w obecnej sytuacji weryfikacja oceny kierownictwa jednostki o możliwości kontynuacji działalności powinna nastąpić w terminie jak najbliższym dniu sporządzenia sf.
Zamieszczono diagram (ścieżkę decyzyjną), który pokazuje wpływ wniosków biegłego rewidenta na rodzaj opinii z badania. Zaprezentowano również oparte na KSB 570 (Z) przykłady sformułowań sprawozdania z badania dotyczące kontynuacji działalności.
Plan kontroli PANA na lata 2020 i 2021
[4] Dostępny na stronie internetowej https://pana.gov.pl/media/zk4l2swo/plan-kontroli-do-uchwa%C5%82y-nr-nr-15_i_2020-rady-pana-2020_2021.pdf.
[5] Więcej na ten temat na stronie internetowej www.pibr.org.pl/pl/aktualnosci/1377,Komunikat-kontrole-firm-audytorskich-w-siedzibiePANA.
[6] Ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (DzU poz. 695).
PANA opublikowała roczny plan kontroli firm audytorskich[4]. Przypomnijmy, że od 1.01.2020 r. instytucja ta przejęła nadzór nad wszystkimi firmami audytorskimi, niezależnie od tego, czy badają one jzp, czy też nie.
Kontrola firm audytorskich w siedzibie PANA[5]
Art. 106 ustawy z 16.04.2020 r. umożliwia PANA – w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii – przeprowadzanie kontroli firm audytorskich (badających ustawowe sf jzp) w siedzibie PANA, za zgodą kontrolowanej firmy audytorskiej. W przepisie tym uregulowano także kwestie: doręczania przy użyciu środków komunikacji elektronicznej zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, imiennego upoważnienia udzielanego osobie kontrolującej z ramienia PANA i dokumentu potwierdzającego jej tożsamość, zawiadomienia o zakończeniu kontroli.
Oznacza to, że doręczenie wskazanych wyżej dokumentów będzie następowało bezpośrednio po wysłaniu przez PANA do firmy audytorskiej e-maila z zawiadomieniem o kontroli. Kontrolowane firmy mają obowiązek dostarczenia do PANA wszelkich informacji i dokumentów związanych z kontrolą, w formie papierowej lub elektronicznej.
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii tryb doręczeń elektronicznych może być stosowany również do wszczętych bądź wszczynanych kontroli: tematycznych, dodatkowych i doraźnych.
Przypominamy, że zgodnie z uobr częstotliwość kontroli zależy od wyników analizy ryzyka wystąpienia nieprawidłowości w badaniach ustawowych, przy czym kontrola firmy audytorskiej nie może być przeprowadzana rzadziej niż:
- raz na 3 lata – gdy przeprowadza ona badania ustawowe jzp spełniających kryteria dużej jednostki,
- raz na 6 lat – gdy przeprowadza ona wyłącznie badania ustawowe jednostek innych niż duże jzp.
Udział w spisie z natury przy zdalnym badaniu
[7] Dostępny na stronie internetowej https://pana.gov.pl/media/thkprbhq/proces-badania-inwentaryzacji-w-przypadku-badania-prowadzonego-wspos%C3%B3b-zdalny-w-%C5%9Bwietle-wytycznych-zaprezentowanychna-stronie-ifac_.pdf.
PANA opublikowała skrót wytycznych Instytutu Biegłych Księgowych w Anglii i Walii (ICAEW), dotyczących udziału w spisie z natury w przypadku badania prowadzonego w sposób zdalny, z własnym komentarzem[7]. ICAEW – twórca wytycznych – wskazuje, że procedury badania przebiegu i rezultatów inwentaryzacji, omówione w MSB 501 Dowody badania – szczegółowe rozważania dla wybranych pozycji (przyjętym jako KSB 501), nie zostały zmienione mimo pandemii. W opracowaniu poruszono tematy:
- obecności wirtualnej biegłego rewidenta,
- udziału w inwentaryzacji w innym terminie,
- inwentaryzacji zapasów przechowywanych u strony trzeciej,
- wpływu wydłużenia okresu rozliczeniowego na procedury badania,
- skutków dla sprawozdania biegłego rewidenta z badania.
[8] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 16.04.2014 r.w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylającego decyzję Komisji 2005/909/WE (DzUrz UE L 158 z 27.05.2014 r.).
[9] Więcej na ten temat w konsultacji na s. 83.
[10] Ustawa o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1571).
Rotacja firmy audytorskiej badającej jzp
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że wobec uchylenia z dniem 31.05.2020 r. przepisu uobr, w myśl którego maksymalny okres nieprzerwanego trwania zlecenia badania ustawowego przez tę samą firmę audytorską i jej sieć wynosił 5 lat, obecnie zastosowanie mają regulacje rozporządzenia UE nr 537/2014[8] (art. 17 ust. 1 akapit 2). Przewidują one okres zatrudnienia tej samej firmy audytorskiej lub firmy z jej sieci do badania ustawowego jzp na czas nie dłuższy niż 10 lat[9].
Świadczenie usług zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu
Po nowelizacji uobr z 19.07.2019 r.[10] pojawiły się wątpliwości, czy biegły rewident/firma audytorska może wykonywać usługi atestacyjne i pokrewne, zgodnie z innymi standardami niż krajowe standardy wykonywania zawodu (KSWZ).
Ministerstwo Finansów podzieliło stanowisko KRBR w tym zakresie, wyrażając pogląd, że:
- wszelkie usługi atestacyjne czy też pokrewne, których wykonanie przez biegłego rewidenta jest wymagane przepisami polskiego prawa, należy świadczyć zgodnie z KSWZ,
- jeśli przy świadczeniu usługi atestacyjnej, innej niż czynność rewizji finansowej, niezastrzeżonej do wykonywania przez biegłego rewidenta, lub usługi pokrewnej biegły rewident powołuje się na zgodność z KSWZ, to świadczenia takiej usługi może się podjąć wyłącznie firma audytorska,
- firma niebędąca firmą audytorską lub osoba nieposiadająca tytułu biegłego rewidenta, wykonując usługi, o których mowa, nie może się powoływać na zgodność z KSWZ,
- wykonywanie przez firmę audytorską usług atestacyjnych lub pokrewnych zgodnie ze standardami innymi niż KSWZ jest możliwe, gdy ze względu na szczególne potrzeby klienta nie jest wskazane stosowanie KSWZ; tę kwestię należy ustalić, przystępując do realizacji każdego zlecenia.
Odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytania dotyczące nowelizacji uobr
Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości w Ministerstwie Finansów wyjaśnił:
1) Jak rozumieć przepisy uobr dotyczące wejścia w życie jej zmienionych postanowień w odniesieniu do dokumentacji, w tym dokumentacji z wykonania usług atestacyjnych lub pokrewnych, oraz okresu dostosowania się firm audytorskich (organizacja wewnętrzna, system wewnętrznej kontroli jakości, dokumentacja) do wymogów znowelizowanej ustawy? Resort zwrócił uwagę, że wymogi uobr dotyczące polityk i procedur świadczenia usług objętych nadzorem publicznym (usługi atestacyjne inne niż badanie i usługi pokrewne) nie uległy znaczącym zmianom w porównaniu z wymogami przewidzianymi w KSKJ w brzmieniu MSKJ 1. W kwestii dokumentacji, o której mowa w art. 39 uobr, Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że chodzi o dokumentację w szerokim znaczeniu, dotyczącą wewnętrznej organizacji firmy audytorskiej i systemu wewnętrznej kontroli jakości oraz pozostałych zagadnień, o której mowa w uobr. Zmienione przepisy mają zastosowanie do wszystkich zleceń prowadzonych przez firmę audytorską na 1.01.2020 r. oraz rozpoczętych po tym dniu. W analogiczny sposób Ministerstwo Finansów interpretuje obowiązek zamknięcia akt zleceń usług atestacyjnych innych niż badanie oraz akt zleceń usług pokrewnych w ciągu nie więcej niż 60 dni po dniu sporządzenia sprawozdania z wykonania tych usług i 5-letniego okresu ich przechowywania.
2) Czy sporządzenie sf dla klienta, dla którego są usługowo prowadzone księgi rachunkowe, jest usługą pokrewną? Zdaniem Ministerstwa Finansów usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (które obejmuje również sporządzanie sf) nie zalicza się do usług pokrewnych. Natomiast jeżeli przedmiotem zlecenia firmy audytorskiej (biegłego rewidenta) jest wyświadczenie usługi polegającej na udzieleniu pomocy jednostce przy sporządzeniu i prezentacji informacji finansowych, to należy uznać, że usługa taka spełnia definicję usługi pokrewnej – usługi kompilacji.
3) Czy usługi due diligence zalicza się do usług pokrewnych? Pojęcie usług due diligence nie zostało zdefiniowane w polskim porządku prawnym, a zatem ich zakres nie jest prawnie określony. Usługi takie mogą obejmować różne zagadnienia, m.in. finansowe, podatkowe, prawne, rynkowe, operacyjne oraz IT. Ze względu na różnorodny zakres określenie ich charakteru jest – zdaniem Ministerstwa Finansów – możliwe po szczegółowej analizie zakresu zlecenia, a także zakresu pracy i zaangażowania biegłego rewidenta przy jej wykonywaniu.
Obowiązki biegłych rewidentów wynikające z ustawy AML
Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF) zwrócił się do KRBR z prośbą o rozpowszechnienie pisma, w którym wskazuje na wybrane obowiązki biegłych rewidentów wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (ustawa AML). Obowiązki te obejmują:
- ocenę ryzyka, stanowiącą jeden z kluczowych obowiązków, gdyż wyznacza kolejne działania, m.in. dotyczące procesów i kształtu wewnętrznych procedur oraz zakresu i sposobu stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
- rozpoznanie, jakie ryzyka rodzą stosunki gospodarcze lub okazjonalne transakcje oraz ocena jego poziomu; GIIF wskazuje, że częstym błędem jest utożsamianie tego obowiązku z obowiązkiem wskazanym powyżej,
- stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego w zakresie i z intensywnością uwzględniającą rozpoznane ryzyko związane ze stosunkami gospodarczymi lub z okazjonalną transakcją; wszystkie środki bezpieczeństwa finansowego muszą zostać zastosowane, poza wyjątkiem określonym w art. 38 ustawy AML; modyfikacjom może podlegać jedynie, w zależności od ryzyka, ich intensywność i zakres,
- zawiadomienie GIIF o okolicznościach, które mogą wskazywać na popełnienie przestępstwa,
- stosowanie szczególnych środków ograniczających wobec osób i podmiotów; biegli rewidenci są zobligowani do weryfikacji swoich klientów z listami sankcyjnymi; w przypadku pojawienia się wątpliwości GIIF zachęca do wysyłania pytań na adres e-mail: srodkiograniczajace@mf.gov.pl,
- zapewnienie udziału w szkoleniach osobom wykonującym obowiązki w zakresie AML.
Opracowania pomocne dla biegłych rewidentów
Na stronie internetowej PIBR, w e-Bibliotece lub w panelu biegłego rewidenta, udostępniono następujące opracowania:
- „Wewnętrzna procedura wprowadzona na podstawie art. 50 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu” – może być pomocne w realizacji obowiązku wdrożenia wewnętrznej procedury, wynikającego z ustawy AML. Podano w nim przykład procedury służącej przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, którą można w prosty sposób wdrożyć w firmie audytorskiej.
- „Stosowanie przepisów RODO przy świadczeniu usług atestacyjnych” – zawiera wskazówki, wyjaśnienia oraz wytyczne postępowania mające na celu ułatwienie firmom audytorskim zrozumienia i realizacji obowiązków wynikających z RODO i uobr – przy świadczeniu usług atestacyjnych. W opracowaniu wskazano podstawowe obowiązki firm audytorskich, gdy pełnią funkcję administratora danych, a także sposób ich prawidłowej realizacji. Zamieszczono m.in. instrukcję zabezpieczania danych przekazywanych drogą elektroniczną, przykładową procedurę upoważniania, procedury stosowane w razie stwierdzenia naruszenia ochrony danych.
- Alerty IASB dotyczące badania sf w okresie pandemii – alert ogólny przedstawia w sposób syntetyczny najważniejsze obszary, które mogą wymagać głębszej analizy przy projektowaniu i przeprowadzaniu procedur badania służących uzyskaniu wystarczających i odpowiednich dowodów badania oraz sporządzaniu odpowiedniego sprawozdania z badania. Trzy kolejne, szczegółowe alerty są poświęcone: kontynuacji działalności, późniejszym zdarzeniom, sprawozdawczości z badania oraz przeglądowi śródrocznego sf przeprowadzonego zgodnie z MSP 2410.
- „Lista kontrolna kontynuacji działalności przez małe przedsiębiorstwo – jak przetrwać i dobrze prosperować po zakończeniu pandemii COVID-19” – to opracowanie IFAC w języku polskim, obejmujące kluczowe zagadnienia z zakresu zarządzania finansami i zarządzania strategicznego, które wpływają na możliwość kontynuacji działalności. Ma za zadanie pomóc przy identyfikacji i analizie istotnych, związanych z tym kwestii.
- Kolejne części „Analizy kodeksu IESBA” – w listopadzie 2019 r. IFAC wydała pierwszy, z 12-częściowej serii, materiał objaśniający nowy kodeks etyki IESBA. Każda część serii (na stronie internetowej PIBR opublikowano ich 5) uwydatnia kluczowe aspekty Kodeksu, ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich zmian.
Udział przedstawicieli KRBR w spotkaniach z biegłymi rewidentami
- 15.05.2020 r. odbyło się spotkanie Prezes KRBR z biegłymi rewidentami z regionalnego oddziału PIBR w Poznaniu. Barbara Misterska-Dragan omówiła prace prowadzone przez PIBR w ostatnich miesiącach. Dużo uwagi poświęcono działaniom podjętym wskutek pandemii COVID-19.
- 17.06.2020 r. RO PIBR w Warszawie zorganizował konferencję „Wyzwania pracy zdalnej w firmie audytorskiej”, której moderatorem była prof. Joanna Wielgórska-Leszczyńska, a w dyskusji udział wzięli: Prezes PANA Marcin Obroniecki, Prezes KRBR Barbara Misterska-Dragan oraz przedstawiciele małych, średnich i dużych firm audytorskich.
- 29.06.2020 r. Prezes KRBR spotkała się z biegłymi rewidentami z RO PIBR w Bielsku-Białej, Rzeszowie i Tarnowie. Rozmawiano nt. nowych doświadczeń i wyzwań po nowelizacji uobr oraz działań związanych z pandemią.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych