Wiek przedemerytalny nie chroni przed „koronawirusową” redukcją etatu
Czy spółka ma prawo zmniejszyć pensję bez zgody pracownicy, na podstawie art. 15g specustawy? Jeżeli nie, to co zrobić, gdy pracownica odmówi?
Pracodawca ma prawo zredukować płacę pracownicy w wieku przedemerytalnym, na mocy art. 15g specustawy, nie czekając na jej akceptację. Następuje to bowiem na podstawie jego porozumienia ze związkami albo z reprezentantami pracowników, którego wdrożenie w życie odbywa się automatycznie, bez stosowania wypowiedzeń zmieniających.
Pracodawca ma prawo zredukować płacę pracownicy w wieku przedemerytalnym, na mocy art. 15g specustawy, nie czekając na jej akceptację. Następuje to bowiem na podstawie jego porozumienia ze związkami albo z reprezentantami pracowników, którego wdrożenie w życie odbywa się automatycznie, bez stosowania wypowiedzeń zmieniających.
Poszkodowany przez trwającą pandemię pracodawca może m.in. ograniczyć wymiar czasu pracy pracobiorców maksymalnie o 20% i nie więcej niż do połowy etatu, a także obniżyć stosownie wynagrodzenie – tak, by nie „spadło” poniżej minimalnej pensji właściwej dla nowego wymiaru zatrudnienia, w celu uzyskania z FGŚP świadczeń pieniężnych na ochronę miejsc pracy (art. 15g specustawy). Aby je otrzymać, pracodawca musi łącznie spełnić następujące warunki:
[1] Ustawa z 6.03.2018 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 1292).
[2] Ustawa z 28.02.2003 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 498).
1) posiadać odpowiedni status, m.in. przedsiębiorcy, w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 Prawa przedsiębiorców[1], czy organizacji pozarządowej,
2) zanotować spadek obrotów o 15 lub 25%, w następstwie wystąpienia COVID-19, w porównaniu z wcześniejszymi okresami,
3) wprowadzić w firmie ograniczenie wymiaru czasu pracy (OW) w porozumieniu ze związkami lub z pracownikami,
4) nie mieć zaległości podatkowych i składkowych na koniec III kwartału 2019 r. (z drobnymi wyjątkami),
5) nie spełniać przesłanek ogłoszenia upadłości z art. 11 lub art. 13 ust. 3 Prawa upadłościowego[2],
6) nie uzyskać na tych samych pracobiorców pomocy w zakresie takich samych tytułów wypłat na rzecz ochrony miejsc pracy.
Wysokość wsparcia
Pracodawca, który spełnia wskazane wymogi, może w przypadku OW uzyskać z FGŚP świadczenia na ochronę miejsc pracy, w postaci:
[3] Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 12.05.2020 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym kwartale 2020 r. (MP poz. 412).
- dofinansowania zmniejszonych wynagrodzeń każdego pracobiorcy objętego porozumieniem, do połowy ich wysokości, jednak na jednego pracobiorcę nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie ustawy emerytalnej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku o pomoc, czyli dla wniosków składanych w czerwcu, lipcu i sierpniu – maksymalnie 2132,59 zł (5331,47 zł × 40%)[3],
- refundacji składek na ubezpieczenia społeczne od tego świadczenia, należnych od pracodawcy (przy założeniu składki wypadkowej 2% jest to łącznie 18,26% kwoty świadczenia z FGŚP).
W dodatku opisane świadczenia z FGŚP należą się nie tylko na pracowników, lecz także na podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym zleceniobiorców i chałupników.
Jednak nie przysługują one na pracowników:
- na których pracodawcy dostali już pomoc w zakresie takich samych tytułów wypłat na rzecz ochrony miejsc pracy,
- którzy w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku uzyskali pensję wyższą niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, a więc większą niż 15 994,41 zł.
Wniosek o wsparcie składa się do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy. Świadczenia są wypłacane w okresie OW, łącznie przez 3 mies., od miesiąca zgłoszenia wniosku.
Najpierw trzeba się porozumieć
[4] Ustawa z 11.10.2013 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 669).
Przed złożeniem wniosku pracodawca musi wprowadzić OW w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy[4], w porozumieniu z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi, zakładową organizacją związkową, a jeśli takie u niego nie działają – z przedstawicielami pracowników wybranymi w trybie u niego przyjętym, zaś w razie trudności z wyborami może je podpisać z reprezentacją pracowników wyłonioną uprzednio do innych celów. W porozumieniu strony określają warunki i tryb wykonywania pracy podczas OW, a przynajmniej okres ich obowiązywania, objęte nimi grupy zawodowe i obniżony wymiar czasu pracy.
Wdrożenie postanowienia nie wymaga wręczania pracownikom wypowiedzeń zmieniających, a w zakresie i przez czas w nim określony nie stosuje się wynikających z układu zbiorowego pracy warunków umów o pracę i innych aktów stanowiących podstawę nawiązania stosunku pracy (art. 15g ust. 15 specustawy). Kopię porozumienia pracodawca przesyła okręgowemu inspektorowi pracy w ciągu 5 dni roboczych od dnia jego zawarcia.
Pracodawca musi zatrudniać dotowanych pracowników przez czas trwania OW plus jeszcze przez 3 mies.
Wiek przedemerytalny nie chroni
Nie można wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku (art. 39 Kp).
Ochrona przedemerytalna polega zatem na zakazie wręczenia pracownikowi wypowiedzenia i wypowiedzenia zmieniającego we wskazanych ramach czasowych (odpowiednie stosowanie art. 42 § 1 Kp). Jednak nie stanowi „żelaznej” osłony przed obniżką wprowadzoną w inny sposób, w tym na mocy kryzysowego porozumienia w sprawie OW.
Oczywiście we wskazanym porozumieniu strony mogą wyłączyć z objęcia OW pracowników korzystających ze wzmożonej ochrony przed zwolnieniem z pracy, w tym pozostających w wieku przedemerytalnym. Jednak jest wątpliwe, czy się na to zdecydują. Po pierwsze dlatego, że pandemia to nie czas na ustanawianie kolejnych przywilejów pracowniczych, a po drugie czyniłoby to ze wskazanych pracowników pierwszych kandydatów do zwolnienia z pracy (gdyż ich praca byłaby droższa).
Reasumując: pracodawca ma prawo objąć pracowników w wieku przedemerytalnym porozumieniem kryzysowym z art. 15g specustawy, ograniczającym wymiar zatrudnienia i płace maksymalnie o 20%. Nie musi ich pytać o zgodę. Wskazane porozumienie zawarte ze związkami zawodowymi bądź przedstawicielami pracowników wchodzi bowiem w życie automatycznie, bez konieczności wręczania zainteresowanym osobom wypowiedzeń warunków pracy i płacy. Gdy zatrudniony nie zgadza się na cięcia, może ew. odejść z pracy za wypowiedzeniem czy porozumieniem stron.
Jest alternatywa
Kolejna, obowiązująca od 24.06.2020 r. nowelizacja specustawy, tzw. tarcza 4.0, pozwala pracodawcom uzyskać dofinansowanie z FGŚP – na pracobiorców nieobjętych OW, przestojem ekonomicznym czy zwykłym przestojem z art. 81 Kp (art. 15gg specustawy).
W tym celu pracodawca musi wykazać spadek przychodów z powodu COVID-19 w rozumieniu pkt 2 powyżej, spełnić przesłanki z pkt 4–6, a ponadto:
[5] Ustawa z 24.04.2003 r. (tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 1057).
posiadać status: przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 Prawa przedsiębiorców, organizacji lub podmiotu wymienionego w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego[5], państwowej lub prowadzonej wspólnie z ministrem kultury instytucji kultury albo kościelnej osoby prawnej działającej na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych, o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, oraz ich jednostek organizacyjnych,
złożyć do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy właściwego dla swojej siedziby wniosek w formie elektronicznej o przyznanie dofinansowań i refundacji składek na pracobiorców nieobjętych PE, OW i przestojem z art. 81 Kp.
Na każdą zatrudnioną osobę (pracownika oraz podlegającego obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym zleceniobiorcę, chałupnika i członka rolniczej spółdzielni produkcyjnej) należy się:
- dofinansowanie wynagrodzenia – do jego połowy, ale nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, a więc dla wniosku zgłoszonego w czerwcu, lipcu i sierpniu 2020 r. – nie więcej niż 2132,59 zł (nie przysługuje za pracownika, który w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku pobrał wynagrodzenie większe od 300% przeciętnego wynagrodzenia, czyli wyższe niż 15 994,41 zł),
- refundacja składek od tego dofinansowania.
Jeśli spółka spełnia te kryteria, może wystąpić o dofinansowania z FGŚP bez zmniejszania wynagrodzeń pracowników.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych