Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

„Wczasy pod gruszą” niekoniecznie dla emeryta czy rencisty

Renata Majewska
Renata Majewska
prawnik, ekspert prawa pracy
więcej ⇒
Na fundusz socjalny państwowej jednostki budżetowej, zatrudniającej 22 pracowników, składają się odpisy za zatrudnionych przeliczonych na pełne etaty i dobrowolne zwiększenia na ok. 30 byłych pracowników – emerytów i rencistów, dla których jesteśmy ostatnim miejscem pracy (w sumie ok. 42 tys. zł). Zgodnie z regulaminem socjalnym o dofinansowanie do wczasów pod gruszą ma prawo ubiegać się raz w roku pracownik, który złożył wniosek o urlop wypoczynkowy obejmujący co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Przysługuje ono w różnej wysokości, w zależności od przynależności zainteresowanego do określonego progu dochodowego (biorąc pod uwagę średni dochód na członka rodziny), przy czym najwyższe wynosi 1200 zł brutto.
W lutym 2020 r. wniosek o to świadczenie złożył nasz były pracownik emeryt, który po odejściu od nas nigdzie nie pracował. Odmówiliśmy, argumentując, że zgodnie z naszym regulaminem zfśs dostęp do „gruszowego” mają wyłącznie pracownicy. Zainteresowany zagroził, że złoży skargę u inspektora pracy.
Co powinniśmy zrobić? Przecież zabraknie nam środków socjalnych.

Regulamin socjalny może uzależnić uprawnienie do dofinansowania wczasów pod gruszą od długości urlopu wypoczynkowego, a więc adresować je wyłącznie do pracowników. Jeśli regulamin zawiera takie postanowienie, to wolno odmówić wypłaty wskazanego świadczenia byłemu pracownikowi, będącemu teraz emerytem lub rencistą. Potwierdził to Główny Inspektorat Pracy w interpretacji z 23.05.2019 r. (UNP:GIP-19-30615, GIP-GBI.0701.72.2019.3).

Regulamin socjalny może uzależnić uprawnienie do dofinansowania wczasów pod gruszą od długości urlopu wypoczynkowego, a więc adresować je wyłącznie do pracowników. Jeśli regulamin zawiera takie postanowienie, to wolno odmówić wypłaty wskazanego świadczenia byłemu pracownikowi, będącemu teraz emerytem lub rencistą. Potwierdził to Główny Inspektorat Pracy w interpretacji z 23.05.2019 r. (UNP:GIP-19-30615, GIP-GBI.0701.72.2019.3).

Korzystanie ze zbiorowych form zaspokajania potrzeb socjalnych załogi, takich jak sfinansowane z tych zasobów wycieczki, imprezy integracyjne czy pikniki, można zorganizować na zasadzie równego dostępu osób uprawnionych. Przydzielając pozostałe wsparcie z zfśs, pracodawca musi się jednak kierować kryterium socjalnym, czyli badać sytuację życiową, rodzinną i materialną osoby uprawnionej oraz członków jej rodziny. Zasady i warunki korzystania z usług oraz świadczeń finansowanych z funduszu, z uwzględnieniem kryterium socjalnego, okreś‑

la pracodawca w regulaminie socjalnym uzgodnionym z zakładową organizacją związkową, a jeśli taka organizacja u niego nie działa – z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. 2 ustawy o zfśs).

Do osób ustawowo uprawnionych do korzystania ze środków zfśs należą:

  • pracownicy i członkowie ich rodzin,
  • byli pracownicy – emeryci i renciści, dla których dany zakład pracy jest ostatnim miejscem pracy, oraz członkowie ich rodzin (uchwała SN z 15.11.1991 r., I PZP 56/91, wyrok SO w Gliwicach z 1.08.2019 r., VIII Pa 29/19).

Oznacza to, że wskazane osoby mają prawo składać wnioski o świadczenia z funduszu, a zakład pracy nie może tego kręgu zawęzić. Inną kwestią jest to, że żaden z uprawnionych nie ma gwarancji otrzymania świadczeń; muszą oni bowiem spełnić kryteria socjalne, a dokładniej – również ich rodzina (o tym dalej). Zakłady pracy mogą ponadto w regulaminie socjalnym wyposażyć inne osoby w prawo do starania się o pomoc z funduszu. Robią to jednak rzadko, przeszkodą są bowiem skromne środki socjalne, które nie uzasadniają rozszerzenia zakresu opieki. Reasumując: w regulaminie socjalnym nie wolno pozbawić byłych pracowników, będących teraz emerytami lub rencistami, dla których dany zakład jest ostatnim pracodawcą, możliwości występowania o świadczenia z funduszu.

Ustawa nie określa, w jaki sposób pracodawca ma ustalić położenie życiowe, rodzinne i materialne osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Oznacza to, że pracodawca ma swobodę w wyborze kryteriów, na podstawie których sytuację pracowników ustali. Ma też swobodę w doborze instrumentów, przy pomocy których ustali położenie socjalne osób uprawnionych. Ważne jest, by pracodawca był w stanie wykazać, że przed przyznaniem świadczenia z funduszu rzeczywiście uzależnił samo przyznanie świadczenia, a następnie jego wysokość, od faktycznego poznania sytuacji socjalnej pracownika – wynika z wyroku SA w Łodzi z 22.06.2018 r. (III AUa 1121/17).

Zwykle zakłady pracy operują kryterium socjalnym w postaci średniego dochodu przypadającego na członka rodziny osoby uprawnionej (tj. pracownika albo byłego pracownika – emeryta lub rencisty, dla którego są ostatnim miejscem pracy). Regulamin zfśs dzieli pod tym względem uprawnionych na trzy, cztery grupy zarobkowe, przypisując do każdej z nich różnej wysokości dopłaty, według zasady: im niższy średni dochód, tym większe dofinansowanie.

Do wniosku o pomoc socjalną (np. wczasy pod gruszą) zainteresowany dołącza oświadczenie, zawierające potrzebne dane socjalne pozwalające na przyporządkowanie go do konkretnego progu. Jednak średni dochód przypadający na członka rodziny to niejedyne z kryteriów socjalnych, a ich różnorodność podkreślają sądy.

Kryteria socjalne w procesie redystrybucji środków funduszu nie konkurują ze sobą. Jakkolwiek wydawałoby się, że najistotniejsza jest sytuacja materialna uprawnionego, to jednak ustawodawca wymienił ją na końcu, a jako pierwszą wskazał sytuację rodzinną i życiową. Kryterium to zawiera w sobie element wyjątkowości. Szczególna sytuacja życiowa ma charakter nagły i z reguły przemijający. Cechy takiej nie można przypisać stanowi rodzinnemu i materialnemu, które z reguły mają wymiar długotrwały. Wydaje się, że kolejność kryteriów socjalnych ma charakter przypadkowy, a ustawodawca nie przywiązuje do niej wagi. Relacja pomiędzy kryteriami polega na wzajemnym uzupełnianiu się – czytamy w uzasadnieniu do orzeczenia SA w Łodzi z 22.06.2018 r. (AUa 237/18). Stąd popularnością cieszą się również inne przesłanki udzielania wsparcia socjalnego, takie jak: wielodzietność bądź samotne rodzicielstwo, ciężka choroba, status niepełnosprawnego w stopniu znacznym lub umiarkowanym, śmierć jedynego żywiciela rodziny czy zdarzenie losowe (np. spalenie domu, kradzież majątku).

Jedno z najczęściej stosowanych przez pracodawców kryteriów socjalnych stanowi również długość urlopu wypoczynkowego, który warunkuje udzielenie dopłaty do wczasów pod gruszą. Standardowo należą się one z zfśs pracownikowi organizującemu na własną rękę dłuższy urlop rodziny, np. na biwaku, w agroturystyce, hotelu, pod warunkiem że złoży wniosek albo wykorzysta urlop wypoczynkowy obejmujący np. 14 kolejnych dni kalendarzowych. Ze względu na to, że przepisy prawa pracy nie ustanawiają minimalnych standardów wczasów pod gruszą, każdy pracodawca posiadający fundusz szczegóły gospodarowania nim określa w regulaminie. Stąd wielu pracodawców, wychodząc naprzeciw preferencjom pracowników i uwarunkowaniom rynkowym, skraca minimalny urlop wypoczynkowy uprawniający do wskazanego dofinansowania, np. do 7 czy 5 dni.

Wczasy pod gruszą to świadczenie, z którego najchętniej korzystają pracownicy, znajdujące się w niemal każdym regulaminie funduszu. Stąd można wysunąć wniosek, że długość urlopu wypoczynkowego, jako wymóg udzielania dopłaty „gruszowej”, ma swoje historyczne uwarunkowanie i nikt do tej pory go nie kwestionował.

Firma, odmawiając prawa do opisanego dofinansowania byłym pracownikom – emerytom lub rencistom, dla których wciąż stanowi ostatnie miejsce pracy, postąpiła zatem słusznie. Nieporozumieniem są też podnoszone przez nich oraz inspektorów pracy zarzuty nierównego traktowania w tym przypadku osób uprawnionych do korzystania ze środków socjalnych. Zakaz dyskryminacji nie oznacza, że świadczenia figurujące w regulaminie zfśs trzeba adresować do wszystkich uprawnionych. Przede wszystkim dlatego, że stawianie różnych kryteriów socjalnych przed poszczególnymi grupami zainteresowanych dopuszczają sądy. Według wyroku SN z 8.01.2014 r. (I UK 121/09) krąg podmiotów uprawnionych jest w zasadzie większy od osób zatrudnionych. Obejmuje on emerytów, rencistów i inne osoby, które określa pracodawca. Poszczególne świadczenia przyznawane mogą być im wszystkim według różnych kryteriów.

Ponadto sama ustawa o zfśs nakazuje ich zróżnicowanie według kryteriów socjalnych, do których należy m.in. odpowiedniej długości urlop wypoczynkowy. Trzeba przyznać, że zapotrzebowanie na wypoczynek czynnie pracujących jest znacznie większe niż emerytów lub rencistów, którzy przynajmniej teoretycznie zakończyli swoją działalność zawodową. Z kolei ostatniej grupie częściej powinno się zapewniać z zasobów funduszu np. zapomogi z tytułu długotrwałej choroby lub śmierci. Stanowisko to potwierdza także Główna Inspekcja Pracy w interpretacji z 23.05.2019 r. (UNP:GIP-19-30615, GIP-GBI.0701.72.2019.3).

Nie bez znaczenia jest również argument finansowy. Gdyby uznać, że wskazana jednostka musiałaby wypłacać gruszowe także byłym pracownikom – emerytom i rencistom, doprowadziłoby to do „rozmontowania” budżetu funduszu socjalnego. Na ten składają się bowiem odpisy za pracowników (za zatrudnionego na pełnym etacie w normalnych warunkach odpis w 2020 r. wynosi 1550,26 zł) oraz dobrowolne zwiększenia za 30 byłych pracowników, będących teraz emerytami i rencistami (po 258,38 zł za jedną taką osobę). Pracodawca ma natomiast prawo dostosować oferowaną przez fundusz pomoc socjalną do swoich realiów budżetowych, a poza tym zwykle w regulaminie przewiduje więcej świadczeń niż tylko wczasy pod gruszą.

Trzeba jednak przyznać, że coraz więcej zakładów pracy decyduje się na rozszerzenie dostępu do wczasów pod gruszą na byłych pracowników – emerytów i rencistów, nad którymi muszą sprawować opiekę socjalną. W regulaminie funduszu uzależniają przyznanie tego świadczenia od złożenia oświadczenia o zamiarze odbycia wypoczynku w odpowiednim wymiarze. Podkreślamy, że takie działania są prawidłowe, chociaż nieobowiązkowe.

Wyświetlono 5% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
14.06.2025 Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych SKwP Bydgoszcz, SKwP Wrocław
16.06.2025 AI w Microsoft Excel – możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w programie Microsoft Excel SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
16.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 r. 8 godzin SKwP Gdańsk
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 roku SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Lublin, SKwP Radom
16.06.2025 Podatek VAT dla profesjonalistów SKwP Warszawa
17.06.2025 Akademia VAT dla początkujących SKwP Białystok, SKwP Poznań
Kursy dla księgowych