Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Ujęcie w księgach dotacji jako przychodu i zwrotu niewykorzystanej dotacji

Mariusz Sobkowiak
Certyfikowany specjalista ds. rachunkowości, księgowy w organizacji pozarządowej
Stowarzyszenie otrzymało w 2022 r. od samorządu gminnego dwie dotacje na realizację dwóch różnych projektów. W obu przypadkach części dotacji nie wykorzystano do końca roku. Środki pozostałe z realizacji pierwszego projektu mają być zwrócone do końca roku, z drugiego – na początku następnego roku. Przyznane dotacje dotyczyły organizacji zajęć dla seniorów i nie zakupiono z nich środków trwałych. Całość obu dotacji zaksięgowano jako przychody statutowe, ale w związku z koniecznością zwrotu ich części przychód, który zostanie wykazany w sprawozdaniu finansowym, powinien być mniejszy.
Czy prawidłowe było ujęcie dotacji w przychodach w momencie jej otrzymania? Jak ująć zwrot niewykorzystanej części dotacji, zwłaszcza gdy nastąpi on już w kolejnym roku obrotowym?

Jednostka samorządu terytorialnego (jst) może zlecić organizacji pozarządowej (np. stowarzyszeniu) realizację swoich zadań, zawierając z nią umowy i przyznając jednocześnie dotację na ten cel. Dotacja celowa ma – co do zasady – charakter bezzwrotny, ale w myśl umowy zwrotu może wymagać jej część niewykorzystana na realizację zleconego zadania lub część wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem (umową).

Jednostka samorządu terytorialnego (jst) może zlecić organizacji pozarządowej (np. stowarzyszeniu) realizację swoich zadań, zawierając z nią umowy i przyznając jednocześnie dotację na ten cel. Dotacja celowa ma – co do zasady – charakter bezzwrotny, ale w myśl umowy zwrotu może wymagać jej część niewykorzystana na realizację zleconego zadania lub część wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem (umową).

W myśl art. 251 ust. 1 ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2022 r. poz. 1634) dotacje udzielone z budżetu jst w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu jst w terminie do 31 stycznia następnego roku. W przypadku gdy termin wykonania zadania, a tym samym wykorzystania dotacji przypada przed końcem roku budżetowego, niewykorzystana jej część podlega zwrotowi w ciągu 15 dni od daty zakończenia realizacji zadania i zarazem upływu terminu wykorzystania dotacji. Przekroczenie terminu zwrotu niewykorzystanej części dotacji może rodzić konieczność zapłaty odsetek zwłoki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. Oczywiście również to zdarzenie należałoby ująć w księgach jednostki.

Dotacje jako przychody z działalności operacyjnej

Większość dotacji stanowi dla organizacji pozarządowych podstawowe źródło przychodów. Ujmuje się je jako przychody z działalności operacyjnej. Są one przychodem statutowym jednostki z tytułu prowadzonej przez nią nieodpłatnej działalności pożytku publicznego (zlecenie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych dotyczy bowiem sfery pożytku publicznego zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tekst jedn. DzU z 2022 r. poz. 1327, dalej udpp).

U podatników CIT, także organizacji pozarządowych, otrzymanie dotacji powoduje powstanie przychodu podatkowego, jednak zgodnie art. 17 updop przychód ten może korzystać ze zwolnienia od CIT. Dotacje z budżetu jst na realizację zadań zleconych są w organizacji pozarządowej zwolnione od CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

Prowadzenie przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 2–4 udpp (w tym stowarzyszenia):

  • nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
  • odpłatnej działalności pożytku publicznego lub
  • działalności gospodarczej

wymaga wyodrębnienia w ewidencji księgowej tych form działalności, umożliwiając określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z nich. Przychody z tytułu otrzymania dotacji, jak również ich zmniejszenia są zatem księgowane na koncie wyodrębnionym z przychodów statutowych jednostki (konto 70) – „Przychody z nieodpłatnej działalności pożytku publicznego” (konto 70-1).

Co więcej, w razie zlecenia organizacjom pozarządowym przez administrację rządową lub samorządową wykonania zadań pożytku publicznego wymagane jest wyodrębnienie w rachunkowości tych organizacji przychodów i kosztów związanych z określonym zleconym zadaniem (projektem). W przypadku zlecenia takiego zadania przez jednostkę publiczną obowiązek ten wynika z art. 16 ust. 5 udpp. Taki wymóg zawierają też najczęściej umowy zawierane przez organizacje pozarządowe ze zleceniodawcami. Przewidują one na przykład, że „zleceniobiorca jest zobowiązany do wyodrębnienia dokumentacji finansowo-księgowej i prowadzenia ewidencji księgowej zadania publicznego, zgodnie z zasadami wynikającymi z uor, w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych”.

Przychody z tytułu otrzymania dotacji (jednorazowo lub w kilku ratach) powinny być więc księgowane na wyodrębnionym koncie przeznaczonym wyłącznie dla danego projektu. W omawianym przypadku, skoro stowarzyszenie otrzymało dotacje na dwa różne projekty, powinno wyodrębnić dwa konta przychodów dotyczących każdego z tych projektów (np. konto 701-1 i 701-2).

Moment ujęcia dotacji jako przychodu

Pojawia się pytanie, w jakim momencie zaliczyć dotację do przychodów.

Za ujęciem przychodów z dotacji metodą kasową przemawia art. 3 ust. 1 pkt 30 uor zawierający definicję przychodów, rozumianych jako uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli.

Ani wygrany konkurs ofert, ani podpisana umowa o dofinansowanie nie są wystarczającym „uprawdopodobnieniem”, gdyż nie musi się zakończyć przekazaniem środków. Dopiero moment przekazania środków na rachunek bankowy organizacji pozarządowej wystarczy do spełnienia warunku „uprawdopodobnienia” powstania przychodu. W obrocie bezgotówkowym momentem, kiedy organizacja pozarządowa ma możliwość dysponowania przekazanymi środkami, jest dzień uznania jej rachunku bankowego jako wierzyciela. O zaliczeniu dotacji do przychodów, a więc przysporzenia majątkowego, decyduje bowiem definitywny charakter świadczenia, czyli to, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ona aktywa jednostki. Prawidłowe jest zatem ujęcie dotacji jako przychodu w momencie jej wpływu na rachunek bankowy organizacji pozarządowej, a więc otrzymania.

Jak wynika z pytania, dotacja nie dotyczy zakupu lub wytworzenia środków trwałych, dlatego nie występuje obowiązek jej stopniowego zaliczania do przychodów za pośrednictwem konta rozliczeń międzyokresowych przychodów. Taki obowiązek odnosi się do środków pieniężnych otrzymanych na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych (w tym środków trwałych w budowie oraz prac rozwojowych), jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają one kapitałów (funduszy) własnych (art. 41 ust. 1 pkt 2 uor).

W omawianym przypadku prawidłowe jest zatem ujęcie otrzymanych środków – w momencie wpływu dotacji na rachunek bankowy organizacji – w całości i bezpośrednio jako „Przychody z działalności statutowej nieodpłatnej pożytku publicznego” (na kontach analitycznych do konta 70-1).

Zwrot części dotacji

Otrzymana dotacja często nie zostaje wykorzystana w całości (jak w rozważanym przypadku) i organizacja pozarządowa, w myśl umowy, ma obowiązek zwrotu zleceniodawcy jej niewykorzystanej części. Ewentualność taka nie jest jednak przewidywana w momencie zawierania umowy i przekazywania środka.

Zwracana część dotacji nie będzie stanowić przychodu organizacji, bo nie ma charakteru definitywnego przysporzenia majątkowego – zwiększenia aktywów. Skoro zatem w momencie otrzymania dotacji całość środków zaliczono do przychodów, konieczna jest korekta kwoty przychodów (odpowiednie zapisy dotyczące zwracanej kwoty następują po stronie Wn konto 701-1 i 701-2 oraz Ma konto 24 lub 13). W przychodach (w rachunku zysków i strat) organizacji – co do zasady – wykazuje się więc jedynie wykorzystaną część dotacji.

Jeśli do dnia bilansowego nie nastąpił zwrot niewykorzystanej części dotacji, zależnie od sytuacji stanowi ona:

  • zobowiązanie krótkoterminowe,
  • rozliczenie międzyokresowe przychodów, jeśli „przechodzi” do wykorzystania na rok następny.

W omawianym przypadku niewykorzystana część dotacji wymaga zwrotu, będzie więc stanowić zobowiązanie publicznoprawne (dotacja od samorządu). W razie zwrotu dotacji przed końcem roku, niewykorzystana jej kwota nie wymaga księgowania na koncie rozrachunków (np. analityka do konta 22 „Rozrachunki publicznoprawne”: 22-1 „Rozrachunki z urzędem gminy – projekt 1”), gdyż ujęcie zwrotu niewykorzystanego dofinansowania następuje na podstawie wyciągu bankowego (w dacie zwrotu), na koncie 13 „Rachunki i kredyty bankowe”. Jeżeli dotacja nie zostanie zwrócona do końca roku, tylko w roku kolejnym, to kwotę do zwrotu należy zaksięgować jako zobowiązanie (Ma konto 22) i w księgach roku, w którym dotację ujęto jako przychód, zmniejszyć przychód (Wn konto 70).

W myśl art. 7 ust. 2 uor w księgach roku obrotowego ujmuje się wszystkie zdarzenia gospodarcze dotyczące tego roku – także wtedy, gdy zostaną ujawnione między dniem bilansowym a dniem, w którym rzeczywiście następuje zamknięcie ksiąg rachunkowych, a nawet później, przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego (art. 54 ust. 1 uor). Ponieważ przed zamknięciem ksiąg rachunkowych stowarzyszenie dysponowało informacją, że kwota dotacji nie zostanie w pełni wykorzystana i jej część będzie wymagała zwrotu, to na koniec roku niewykorzystane środki księguje się na podstawie polecenia księgowania (PK) po stronie Ma konta 22 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu projektu 1”), a po stronie Wn na koncie przychodów (70).

Uwaga: w niektórych opracowaniach dostępnych w internecie sugeruje się zastosowanie do dotacji z jst konta 24 „Pozostałe rozrachunki”, ale z art. 60 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wynika wprost, że kwoty dotacji podlegające zwrotowi zalicza się do niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, dlatego właściwe jest zastosowanie konta 22 „Rozrachunki publicznoprawne”.

Księgowanie dotacji otrzymanej od gminy (na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych) oraz zwrotu niewykorzystanej części dotacji:

1. Wygranie konkursu ofert na realizację zadania publicznego – nie księguje się, kwota wygrana w konkursie ofert nie stanowi ani przychodu, ani zobowiązania (rezerwy).

2. Podpisanie umowy na realizację zadania publicznego – nie księguje się, kwota dotacji określona w umowie nie stanowi ani przychodu, ani rezerwy na zobowiązania.

3. Wpływ na rachunek bankowy dotacji w kwocie 10 000 zł (wyciąg bankowy) na realizację pierwszego zadania publicznego – ujęcie pełnej kwoty w dniu wpływu na rachunek, zapisem:

Wn konto 13-1 „Rachunek bankowy – projekt 1”

Ma konto 701-1 „Przychody z dotacji – projekt 1”.

4. Wpływ na rachunek bankowy stowarzyszenia dotacji w kwocie 20 000 zł na realizację drugiego zadania publicznego (projekt 2) – ujęcie pełnej kwoty w dniu wpływu na rachunek, zapisem:

Wn konto 13-2 „Rachunek bankowy – projekt 2”

Ma konto 701-2 „Przychody z dotacji – projekt 2”.

5. Zwrot niewykorzystanej części dotacji z projektu 1 na rachunek wskazany w umowie, przed końcem okresu bilansowego – w dniu zwrotu na podstawie wyciągu bankowego:

Ma konto 13-1 „Rachunek bankowy – projekt 1”

Wn konto 701-1 „Przychody z dotacji – projekt 1”.

6. Zaksięgowanie niewykorzystanej części dotacji z projektu 2 do zwrotu – na podstawie PK – przed końcem roku obrotowego:

Ma konto 22-2 „Rozrachunki z gminą – projekt 2”

Wn konto 701-2 „Przychody z dotacji – projekt 2”.

W rocznym sprawozdaniu finansowym za ten rok zostanie wykazane zobowiązanie krótkoterminowe z tytułu niezwróconej niewykorzystanej części dotacji (okres spłaty na dzień bilansowy nie jest dłuższy niż 12 mies.). Rozrachunki dotyczące niezwróconej części dotacji są rozrachunkami publicznoprawnymi, gdyż stosuje się do nich Op.

W świetle art. 26 ust. 1 pkt 3 uor rozrachunki publicznoprawne inwentaryzuje się drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami (w tym przypadku dokumentacją projektową) oraz weryfikacji wartości tych składników.

Zobowiązania wykazuje się w bilansie w kwocie wymagającej zapłaty, a więc wraz z naliczonymi odsetkami zwłoki, gdyby na dzień bilansowy istniała zwłoka w zapłacie. Naliczone na dzień bilansowy odsetki za zwłokę ujmuje się w księgach rachunkowych zapisem: Wn konto 75-1 „Koszty finansowe”, Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” (w odpowiedniej analityce), i prezentuje w pasywach bilansu razem z kwotą zobowiązania. W przykładzie zakładamy, że na dzień bilansowy nie wystąpiły odsetki.

Księgowania w kolejnym roku obrotowym

Zwrot niewykorzystanej części dotacji z projektu 2 na rachunek wskazany w umowie w terminie wskazanym do zwrotu – w dniu zwrotu na podstawie wyciągu bankowego:

Ma konto 13-2 „Rachunek bankowy – projekt 2”

Wn konto 22-2 „Rozrachunki z gminą – projekt 2”.

Wyświetlono 3% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych