Skutki nieważności wyboru firmy audytorskiej
●kontynuować podjęte prace, ale zaproponować ich zakończenie sporządzeniem „Oceny sprawozdania finansowego i prowadzonych ksiąg rachunkowych”, czy też
●sporządzić pełne sprawozdanie z badania z uwagą o zaistniałej rozbieżności poglądów, czy może
●wyrazić wolę rozwiązania umowy i nie kontynuować prac. Czy sprawozdanie biegłego z badania będzie ważne, jeżeli firma audytorska została wybrana niezgodnie z art. 66 ust. 4 uor?
W myśl przywołanego przez Czytelnika przepisu wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego (…) dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Kierownik jednostki nie może dokonać takiego wyboru.
W myśl przywołanego przez Czytelnika przepisu wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego (…) dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Kierownik jednostki nie może dokonać takiego wyboru.
Oznacza to, że:
- w żadnym przypadku wyboru firmy audytorskiej do badania sprawozdania finansowego (sf) nie może dokonać kierownik jednostki – niezależnie od tego, czy jakikolwiek statut, akt założycielski itd. przewiduje takie rozwiązanie,
- regulacja ta dotyczy wszystkich jednostek, niezależnie od ich formy prawnej, stąd nie ma znaczenia, czy mówimy o SPZZOZ, czy np. o spółce kapitałowej lub osobowej bądź jakiejkolwiek innej jednostce.
Uor w art. 66 ust. 6 wskazuje, kiedy badanie sf uznaje się za nieważne z mocy prawa. Są to sytuacje uregulowane w art. 69 ust. 6, 7 i 9, art. 70, art. 72 ust. 2, art. 135 ust. 2 i art. 136 (w skrócie dotyczą niezależności biegłego rewidenta oraz firmy audytorskiej), a także w art. 5 oraz art. 17 ust. 1 i 3 rozporządzenia UE nr 537/2014 (regulacje odnoszące się do jednostek zainteresowania publicznego). Nie ma w tych przepisach jednoznacznego wskazania na niewłaściwy wybór firmy audytorskiej do badania sf.
Opisany przypadek wydaje się skomplikowany, bo z jednej strony wyboru dokonano niezgodnie z uor, a z drugiej uor nie wskazuje wyraźnie, jakie są tego konsekwencje. Moim zdaniem zastosowanie ma w tym przypadku art. 69 ust. 9 pkt 8 uobr, w myśl którego kluczowy biegły rewident, firma audytorska, jej pracownicy uczestniczący w przeprowadzaniu badania nie mogą uczestniczyć w określaniu wyniku badania badanej jednostki ani w inny sposób nie mogą wpływać na ten wynik, jeżeli istnieją inne okoliczności naruszające niezależność w stopniu uniemożliwiającym ograniczenie tego naruszenia przy użyciu jakiegokolwiek zabezpieczenia, które nie pozwalają na sporządzenie bezstronnego i niezależnego sprawozdania z badania.
Celem wprowadzenia przez ustawodawcę zakazu wyboru audytora przez kierownika jednostki było uniknięcie możliwości wywierania przez kontrolowanego jakichkolwiek nacisków na audytora. Wybór audytora przez organ zatwierdzający/osoby trzecie ma w zamierzeniu doprowadzić do większej obiektywności (braku zależności) biegłego rewidenta. Wybór audytora przez kierownika jednostki stoi w sprzeczności z takimi zamierzeniami.
[1] Por. Kodeks etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowych standardów niezależności) – dalej Kodeks etyki, www.pibr.org.pl, zakładka „Prawo i standardy/Etyka”.
Należy tu przypomnieć, że zgodnie z zasadami etyki zawodowej[1], które obowiązują wszystkich biegłych rewidentów i firmy audytorskie, „niezależność” jest definiowana jako:
a) niezależność umysłu – stan umysłu pozwalający na wyrażenie wniosku wolnego od wpływów zagrażających zawodowemu osądowi, a tym samym pozwalający danej osobie na uczciwe działanie i zachowanie obiektywizmu oraz zawodowego sceptycyzmu,
b) niezależność wizerunku – unikanie faktów i okoliczności, które są na tyle znaczące, że racjonalna i dobrze poinformowana strona trzecia skłonna byłaby uznać, że uczciwość, obiektywizm lub zawodowy sceptycyzm firmy bądź członka zespołu wykonującego badanie lub usługę atestacyjną zostały naruszone.
Innymi słowy, każdorazowo niezależność trzeba rozpatrywać również z pozycji osoby trzeciej, odpowiadając sobie na pytanie, czy taka osoba mogłaby uznać, że wybór audytora przez kierownika jednostki – który z założenia ocenia działania kontrolowanego – będzie miał lub też mógłby mieć na tyle znaczący wpływ na przebieg badania, aby wpłynęło to lub mogło wpłynąć na jego wynik.
Moim zdaniem w sytuacji przedstawionej przez Czytelnika można racjonalnie dojść do takiej konkluzji. Ponadto w tej sytuacji zarówno firma audytorska, jak i kluczowy biegły rewident wydają się sprzeniewierzać jednej z zasad etyki zawodowej (patrz ramka), do których przestrzegania są oni zobligowani bez żadnych wyjątków, a mianowicie zasadzie profesjonalnego postępowania.
Trudno racjonalnie wytłumaczyć, dlaczego firma audytorska, świadoma niedopuszczalności wyboru audytora przez kierownika badanej jednostki, decyduje się na podjęcie/kontynuację zlecenia, narażając się na zachowania, które mogą zdyskredytować dobre imię biegłych rewidentów. Jest to więc złamanie zasad etyki zawodowej.
W art. 66 ust. 7 uor, określającym, kiedy można rozwiązać umowę o badanie, wskazano, że jest to możliwe jedynie w razie zaistnienia uzasadnionej podstawy. Za uzasadnioną podstawę uznaje się przy tym w szczególności:
1) wystąpienie zdarzeń uniemożliwiających spełnienie wymagań określonych w:
a) przepisach dotyczących przeprowadzenia badania,
b) zasadach etyki zawodowej,
c) przepisach dotyczących niezależności,
d) krajowych standardach wykonywania zawodu;
2) niedotrzymanie warunków umowy innych niż skutkujące możliwością wyrażenia opinii z zastrzeżeniami, opinii negatywnej lub odmowy wyrażenia opinii;
3) przekształcenia, zmiany właścicielskie, zmiany organizacyjne uzasadniające zmianę firmy audytorskiej lub nieprzeprowadzenie odpowiednio badania bądź atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.
Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów
- Uczciwość – postępowanie w sposób otwarty i uczciwy we wszystkich powiązaniach zawodowych i gospodarczych.
- Obiektywizm – dbałość, aby na stosowanie osądów o charakterze zawodowym lub gospodarczym nie wpływały: uprzedzenia, konflikt interesów lub niepożądane oddziaływanie bądź niepożądane poleganie na osobach, organizacjach, technologii lub innych czynnikach.
- Kompetencje zawodowe i należyta staranność – uzyskanie i posiadanie specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności zawodowych na poziomie wymaganym do zapewnienia, że klient lub zatrudniająca organizacja uzyskuje wysokiej jakości usługę profesjonalną, opartą na najnowszych standardach technicznych i zawodowych oraz odpowiednim ustawodawstwie, a także zachowywanie staranności i postępowanie zgodnie z mającymi zastosowanie standardami technicznymi i zawodowymi.
- Zachowanie poufności – przestrzeganie poufności informacji uzyskanych w wyniku powiązań zawodowych i gospodarczych.
- Profesjonalne postępowanie – postępowanie zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa i regulacjami, zgodnie z odpowiedzialnością zawodową za działanie w interesie publicznym we wszystkich czynnościach zawodowych i powiązaniach gospodarczych, a także unikanie wszelkich zachowań, o których biegły rewident wie lub powinien wiedzieć, że mogłyby zdyskredytować zawód.
Źródło: pkt 110.1 A1 Kodeksu etyki.
Moim zdaniem wybór audytora przez kierownika jednostki – w powiązaniu z zastosowaniem art. 69 ust. 9 pkt 8 uobr – to przesłanka, o której mowa w pkt 1 lit. a. Z kolei naruszenie zasady profesjonalnego postępowania przez audytora jest przesłanką, o której mowa w pkt 1 lit. b. W tym przypadku zachodzą więc przesłanki rozwiązania zawartej umowy.
Odpowiadając zatem wprost na pytania Czytelnika:
1. Umowa o badanie powinna zostać rozwiązana ze względu na wadliwie dokonany wybór audytora, co powoduje brak jego niezależności względem potencjalnego klienta. Moim zdaniem badanie sf przeprowadzone przez audytora wybranego przez kierownika jednostki i tak będzie nieważne z mocy prawa. Fakt „obdarzenia zaufaniem kierownika jednostki przez starostę” oraz uznawania zapisów statutu za „prawo lokalne” nie ma tu żadnego znaczenia. Należy dodać, że sprawozdanie z badania nie może zostać opatrzone uwagą o „zaistniałej rozbieżności poglądów”, bo jego struktura i treść są określone w przepisach prawa i standardach zawodowych, a te nie dopuszczają proponowanego przez Czytelnika rozwiązania.
2. Statut SPZZOZ powinien zostać jak najszybciej zmieniony w taki sposób, aby nie dopuszczać do rozwiązań sprzecznych z ustawowymi (mowa oczywiście o sposobie dokonywania wyboru firmy audytorskiej do badania sf).
3. „Zamiana” usługi badania sf na inną usługę (w praktyce rozwiązanie umowy o badanie i zawarcie umowy na realizację innej usługi) byłaby moim zdaniem możliwa, jednak trzeba mieć świadomość, że taka usługa nie jest czynnością rewizji finansowej, a więc nie daje jej odbiorcy takiego poziomu zapewnienia, jak np. w przypadku badania czy przeglądu sf lub (np. w przypadku usługi pokrewnej) nie daje żadnego zapewnienia. Niezależnie od jej wykonania, SPZZOZ i tak musiałby poddać swoje sf badaniu audytora wybranego zgodnie z uor. Przypomnieć należy, że za brak poddania sf badaniu ustawowemu przez biegłego rewidenta uor (art. 79) przewiduje określone sankcje karne.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych