Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Udostępnianie informacji następcy biegłego rewidenta

Dorota Wyczółkowska
Artykuł przedstawia obowiązujące w Wielkiej Brytanii zasady udostępniania informacji następcy biegłego rewidenta dotychczas badającego podmiot.

Ich stosowania wymagają od tamtejszych biegłych rewidentów przepisy prawa, w tym ustawa z 2006 r. o spółkach i ustawa z 2016 r. o biegłych rewidentach. Stanowią one, że ten, kto przestaje pełnić funkcję biegłego rewidenta danego podmiotu, udostępnia swojemu następcy na tym stanowisku „wszystkie istotne informacje”, które posiada w wyniku przeprowadzonych przez siebie badań.

[1] Tekst powstał na podstawie opracowanych przez ACCA w lutym 2019 r. wytycznych Technical factsheet. Guidance on access to information by successor auditors.

Ich stosowania wymagają od tamtejszych biegłych rewidentów przepisy prawa, w tym ustawa z 2006 r. o spółkach i ustawa z 2016 r. o biegłych rewidentach.[1] Stanowią one, że ten, kto przestaje pełnić funkcję biegłego rewidenta danego podmiotu, udostępnia swojemu następcy na tym stanowisku „wszystkie istotne informacje”, które posiada w wyniku przeprowadzonych przez siebie badań.

WYMOGI OGÓLNE

Wniosek o dostęp do informacji

Następca dotychczasowego biegłego rewidenta składa wniosek o dostęp do „wszystkich istotnych informacji” dopiero wtedy, gdy wyznaczono go do tej roli. Wniosek powinien mieć formę pisemną i być skierowany do wiadomości dotychczasowego kluczowego biegłego rewidenta (tj. partnera odpowiedzialnego za zlecenie badania).

Mimo braku ścisłej definicji termin „wszystkie istotne informacje” jest przez ACCA stosowany w regulacjach dotyczących wykonywania zawodu biegłego rewidenta: Standardy muszą gwarantować, że w przypadku gdy biegły rewident przestaje pełnić swoją funkcję w danym podmiocie, zapewnia swojemu następcy, przejmującemu w tym podmiocie funkcję biegłego rewidenta, dostęp do wszystkich istotnych informacji dotyczących badanego podmiotu, w tym informacje z ostatniego badania.

Wniosek o dostęp do istotnych informacji może obejmować prośbę o udostępnienie części lub całości dokumentacji roboczej z badania, będącej w posiadaniu dotychczasowego biegłego rewidenta, ale powinien również zawierać szczegółowe pytania. Nie jest możliwe określenie, które informacje uważa się zazwyczaj za istotne, a które nie. Następca powinien móc wyjaśnić – zapytany przez dotychczasowego biegłego rewidenta – dlaczego informacje, których uzyskania oczekuje, uważa za istotne.

Istotne informacje mogą być zamieszczone w różnych miejscach i formularzach, w tym w elektronicznych systemach przechowywania danych. Dotychczasowy biegły musi być przygotowany, że oczekuje się od niego zapewnienia dostępu do istotnych informacji bez względu na ich formę, respektując poufność informacji dotyczących innych klientów oraz wszelkie ograniczenia w dostępie do oprogramowania objętego prawami własności.

Istotne informacje będące w posiadaniu dotychczasowego biegłego rewidenta dotyczą zazwyczaj ostatniego sprawozdania finansowego, nt. którego wydał sprawozdanie z badania. Obejmują także informacje zgromadzone przez niego do dnia zaprzestania pełnienia funkcji biegłego rewidenta podmiotu, w tym wszelkie informacje związane ze śródrocznymi sprawozdaniami. Zakłada się jednak, że następca może potrzebować dostępu do informacji dotyczących wcześniejszych okresów, często będą też dla niego istotne informacje pochodzące ze stałych i systemowych rejestrów.

Dostęp do dokumentów roboczych

Gdy wniosek został złożony i udzielono dostępu do części lub do całości dokumentów roboczych z badania przeprowadzonego przez dotychczasowego biegłego rewidenta, nie ma on obowiązku zezwalać na sporządzenie elektronicznych kopii tych dokumentów. Oczekuje się jednak, że bez powodu nie odmówi swojemu następcy sporządzenia kopii dokumentów roboczych.

Praktyczne ustalenia dotyczące udostępnienia istotnych informacji, w tym określenie miejsca i czasu, w którym to nastąpi, powinny zostać omówione i uzgodnione między obecnym i dotychczasowym biegłym rewidentem z myślą o sprawnym przebiegu udostępnienia. Jeżeli dotychczasowy biegły uznał wniosek o dostęp do istotnych informacji za słuszny, powinien go zrealizować w rozsądnym terminie.

Dokumenty robocze z badania dokumentują zwykle informacje zebrane podczas badania przeprowadzonego zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Badania (MSB). Niektóre mogą jednak dotyczyć podatkowych aspektów działalności klienta. Nie ma wówczas obowiązku zapewniania dostępu do nich następcy biegłego rewidenta. Jeżeli następca będzie nalegał na uzyskanie dostępu do dokumentów podatkowych, dotychczasowy biegły powinien stosować się do wskazówek szczegółowo regulujących tę tematykę lub skorzystać z porady prawnej.

Dostęp do dalszych istotnych informacji

Jeżeli istotne informacje, które chciałby uzyskać następca, mają pochodzić z dokumentów roboczych z badania, może on poprosić swego poprzednika o wyjaśnienia dotyczące tych dokumentów, aby lepiej zrozumieć ich treść. Rozsądne wyjaśnienia będą zasadniczo stanowić kluczowy element „istotnych informacji” posiadanych przez dotychczasowego biegłego rewidenta.

Wyjaśnienia mogą być udzielane ustnie lub pisemnie. Zasadne jest ich przekazanie w takiej formie, w jakiej sporządzono wniosek o dostęp do istotnych informacji. Obie strony powinny prowadzić rejestr wszystkich złożonych wniosków i udzielonych odpowiedzi.

SZCZEGÓŁOWE WYTYCZNE DLA NASTĘPCY BIEGŁEGO REWIDENTA

Wniosek o dostęp do istotnych informacji

Następca powinien złożyć zwięzły wniosek, szczegółowo wskazujący informacje, które uznaje za niezbędne do przeprowadzenia badania. Należy unikać rozbudowanych wniosków z prośbą o „wszystkie istotne informacje” dotyczące badanej jednostki, będące w posiadaniu dotychczasowego biegłego rewidenta.

W praktyce obserwuje się dwie skrajne postawy. Pierwsza polega na tym, że następca nie chce kierować żadnych wniosków o informacje do dotychczasowego biegłego, ponieważ jego zdaniem nie ma żadnych istotnych informacji poza tymi, które poprzednik dostarczył w związku z decyzją o przyjęciu lub o odmowie przyjęcia zlecenia badania przez jego następcę. Przy drugiej postawie następca biegłego rewidenta może żądać dostępu do wszystkich dokumentów roboczych z badania oraz zasadniczo do wszelkich niezmiennych informacji o ogólnym charakterze.

Pismo z wnioskiem o dostęp do informacji powinno zawierać imię i nazwisko osoby, do której dotychczasowy biegły rewident ma skierować odpowiedź. Po udzieleniu pisemnej odpowiedzi właściwe będzie jak najszybsze skontaktowanie się z dotychczasowym biegłym w celu zorganizowania dostępu do dokumentacji roboczej oraz innych istotnych dokumentów.

Przykładowe pismo następcy biegłego rewidenta podmiotu

[imię i nazwisko dotychczasowego biegłego rewidenta]
[adres]
Do wiadomości: [imię i nazwisko kluczowego biegłego rewidenta odpowiedzialnego za zlecenie badania]
Wniosek o dostęp do istotnych informacji dotyczących [nazwa klienta]
Szanowna Pani/Szanowny Panie!
Zostaliśmy wyznaczeni do pełnienia funkcji biegłego rewidenta [nazwa klienta], którą to funkcję definiuje [nazwa odpowiedniego aktu prawnego].
Zgodnie z paragrafem [nazwa odpowiedniego aktu prawnego] prosimy o udostępnienie nam poniżej wymienionych istotnych informacji związanych z realizowaną przez Panią/Pana funkcją dotychczasowego biegłego rewidenta [nazwa klienta]:
[wymienić informacje, które są istotne dla przeprowadzenia badania zgodnie ze standardami; w razie potrzeby należy poprosić dotychczasowego biegłego rewidenta o dostęp do dokumentów roboczych z badania lub do ich odpowiednich części dotyczących właściwego okresu obrachunkowego, ew. o dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących klienta (np. ksiąg objętych badaniem), powołując się na upoważnienie do takiego dostępu udzielone przez klienta].
Jeśli nie jest Pani/Pan w stanie dostarczyć nam którejkolwiek z ww. informacji, prosimy o poinformowanie nas oraz – o ile to możliwe – wskazanie, gdzie możemy te informacje uzyskać.
Jeżeli uznamy za konieczne, pozwolimy sobie zwrócić się do Pani/Pana z prośbą o wyjaśnienia dotyczące powyższych informacji.
Będziemy wdzięczni za przesłanie odpowiedzi na adres [wskazać i podać osobę kontaktową].
Z poważaniem
[imię i nazwisko następcy biegłego rewidenta]

Ryzyko

Dostęp do istotnych informacji posiadanych przez dotychczasowego biegłego rewidenta może stanowić dla jego następcy ryzyko spowodowane potencjalnym obowiązkiem zachowania ostrożności (poufności) wobec klienta. Ryzyko to należy ograniczyć poprzez traktowanie wszelkich informacji udostępnionych przez dotychczasowego biegłego jako poufnych. Informacje nie powinny być ujawniane żadnej stronie trzeciej (w tym także klientowi). Nie należy też wobec klienta ani wobec żadnej innej strony trzeciej wyrażać opinii nt. jakości badania przeprowadzonego przez dotychczasowego biegłego rewidenta, chyba że jest to obowiązek prawny lub zawodowy. Następca biegłego powinien jednak omówić ze swoim klientem istotne informacje, jeśli uzna je za niezbędne do przeprowadzenia badania.

SZCZEGÓŁOWE WYTYCZNE DLA DOTYCHCZASOWEGO BIEGŁEGO REWIDENTA

Ponoszone koszty

Dotychczasowy biegły rewident nieuchronnie poniesie koszty wyszukiwania i udostępniania informacji, o które go poproszono (np. przygotowania kopii dokumentów, czas poświęcony, by udzielić odpowiedzi na pytania swojego następcy). Zasadne jest, aby uzyskał ich zwrot. Nie może czerpać zysku z przekazywania informacji, więc powinien obciążyć klienta tylko faktycznie poniesionymi kosztami, w tym czasu pracy poświęconego na wyszukiwanie, kopiowanie i dostarczanie informacji.

Zaleca się, aby w umowie zlecenia badania znalazł się zapis dotyczący pokrycia kosztów przekazania istotnych informacji ew. następcy biegłego rewidenta, tak aby klient był świadomy obciążających go – w myśl umowy – kosztów.

Dotychczasowy biegły ma obowiązek dostarczyć swojemu następcy istotne informacje, nawet jeśli klient zalega ze zwrotem poniesionych w związku z tym kosztów. Zwykle oczekuje się od następcy zwrócenia klientowi uwagi na brak zapłaty i zasugerowanie jej uiszczenia.

Ochrona przed ryzykiem

Dostarczenie istotnych informacji, w tym udzielenie dostępu do dokumentów roboczych, może dla dotychczasowego biegłego rewidenta rodzić ryzyko, na skutek ew. powstania obowiązku zachowania ostrożności (poufności) wobec klienta i/lub następcy biegłego. Ryzyko to można zminimalizować, kierując do następcy pismo, w którym znajdzie się:

  • wskazanie podstawy prawnej udzielania informacji i wyjaśnień oraz udostępniania dokumentacji,
  • klauzula, że dotychczasowy biegły rewident nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec swojego następcy, klienta ani żadnej strony trzeciej w związku z dostarczonymi informacjami i/lub udzielonym dostępem do informacji,
  • klauzula, że następca będzie traktował wszelkie udostępnione mu informacje jako ściśle poufne i nie ujawni ich żadnej stronie trzeciej, do której zalicza się także klient, oraz nie będzie wyrażał opinii oceniających pracę swego poprzednika, chyba że jest to obowiązek prawny lub zawodowy.

Poufność

Dotychczasowy biegły rewident, który przekazuje istotne informacje z badania swojemu następcy, nie musi uprzednio uzyskać zgody klienta, ponieważ przekazanie tych informacji wynika z zawodowego obowiązku. Podstawowa zasada poufności stanowi, że można ujawnić poufne informacje, aby spełnić wymogi standardów technicznych i zasad etyki.

Ochrona danych

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) dotyczy danych osób fizycznych. Istotne informacje mogą również zawierać dane osobowe. Dotychczasowy biegły rewident jest z mocy ustawy zobowiązany do zapewnienia dostępu do istotnych informacji. Ujawniając dane osobowe na skutek udzielenia tego dostępu, nie ponosi ryzyka w zakresie ochrony danych osobowych, gdyż spełnia wymogi rozporządzenia w sprawie badania.

Kwestie związane z praniem pieniędzy

Z udostępnianiem istotnych informacji następcy biegłego rewidenta może się wiązać przestępstwo przekazania informacji (intencjonalne lub nie), powodującej ostrzeżenie osoby podejrzewanej o pranie pieniędzy (art. 333A ustawy z 2002 r. o dochodach pochodzących z przestępstwa). Sytuacja taka może zachodzić, gdy następca biegłego rewidenta uzyskuje dostęp do raportów dotyczących prania pieniędzy lub dokumentów roboczych z badania, przedstawiających okoliczności wskazujące na wiedzę lub na podejrzenie prania pieniędzy (dotychczasowy biegły może chcieć zrezygnować z funkcji biegłego rewidenta podmiotu z uwagi wykrycie lub na domniemanie prania pieniędzy).

Przykładowe pismo dotychczasowego biegłego rewidenta

[imię i nazwisko następcy biegłego rewidenta]
[adres]
Do wiadomości [nazwa osoby kontaktowej]
Szanowna Pani/Szanowny Panie!
[nazwa klienta]
W odpowiedzi na pismo z dnia [data] z prośbą o umożliwienie Pani/Panu – jako mojemu następcy w pełnieniu funkcji biegłego rewidenta podmiotu – dostępu do istotnych informacji, które wiążą się z naszą poprzednią funkcją biegłego rewidenta [nazwa firmy] uprzejmie informujemy, że jesteśmy gotowi udzielić Pani/Panu – jako następcy biegłego rewidenta podmiotu – dostępu do żądanych informacji, które wyszczególniamy poniżej:
[wymienia się informacje, do których przyznano dostęp, mając na uwadze spójność z treścią wniosku]
Jesteśmy również gotowi udzielić na Pani/Pana wniosek wyjaśnień w związku z powyższymi istotnymi informacjami.
To pismo określa podstawę warunków, na jakich udzielany jest Pani/Panu dostęp do istotnych informacji, w odniesieniu do których możemy też udzielić wyjaśnień.
Jesteśmy gotowi udzilić Pani/Panu dostęp:
a. do istotnych informacji, do czego jesteśmy zobligowani przez regulacje zawodowe, oraz na podstawie obowiązujących praktyk [odnośne przepisy] oraz
b. wyłącznie w związku z ustawowym wyznaczeniem Pani/Pana do objęcia funkcji biegłego rewidenta firmy [nazwa firmy], którą to funkcję prawnie reguluje [nazwa ustawy definiującej zawód biegłego rewidenta].
Przyznanie Pani/Panu dostępu do istotnych informacji, które posiadamy w związku z pełnioną dotychczas funkcją biegłego rewidenta [podać nazwę firmy], nie zmienia naszej dotychczasowej odpowiedzialności ani nie tworzy dodatkowej odpowiedzialności wobec organów firmy [nazwa firmy] w myśl przepisów ustawowych dotyczących powołania nas na dotychczasowego biegłego rewidenta.
W związku z udostępnieniem naszych dokumentów roboczych z badania zwracamy uwagę, że zostały one sporządzone wyłącznie w celu wyrażenia przez nas opinii z badania sprawozdania finansowego – za które odpowiada zarząd spółki – czy sprawozdanie finansowe daje prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej spółki na koniec roku obrotowego oraz czy prawdziwie i rzetelnie przedstawia wynik finansowy za ten okres.
Przeprowadzone przez nas badanie sprawozdania finansowego firmy i zgromadzone dokumenty z badania nie były przeznaczone do wsparcia Pani/Pana przy realizacji zadań wynikających z powołania Pani/Pana na biegłego rewidenta tej firmy. W związku z tym nie mamy i nie przyjmujemy wobec Pani/Pana żadnej odpowiedzialności wynikającej ze zbadanych sprawozdań i dostępu do informacji, które były istotne przy pełnieniu dotychczasowej funkcji biegłego rewidenta [nazwa firmy]. My jako biegli rewidenci [imiona i nazwiska], nasi partnerzy i pracownicy nie mamy i nie przyjmujemy wobec Pani/Pana ani innej strony trzeciej żadnych zobowiązań wynikających z umowy lub z czynu niedozwolonego (w tym zaniedbania i naruszenia obowiązków ustawowych) lub z jakiegokolwiek innego powodu, i nie ponosimy odpowiedzialności za straty, szkody lub koszty jakiegokolwiek rodzaju, które są spowodowane poleganiem przez Panią/Pana lub przez inną osobę trzecią na dokumentach roboczych, wyjaśnieniach ich dotyczących lub które powstały w inny sposób na skutek Pani/Pana dostępu do dokumentacji roboczej lub otrzymania wyjaśnień.
Ponadto nie gwarantujemy ani nie oświadczamy, że informacje zawarte w naszych dokumentach roboczych oraz dotyczące ich wyjaśnienia są wystarczające lub odpowiednie do celów związanych z powołaniem Pani/Pana na biegłego rewidenta firmy. Jest to kwestia podlegająca Pani/Pana osądowi. Nie wydaliśmy również opinii lub atestu w innej formie nt. sald poszczególnych kont, kwot i informacji finansowych lub odpowiedniości systemów rachunkowości finansowej lub zarządzania. Z tych powodów dokumenty robocze ani jakiekolwiek udzielone wyjaśnienia ich dotyczące w żaden sposób nie mogą zastąpić innych zapytań i procedur, które należy podjąć w związku z powołaniem Pani/Pana na biegłego rewidenta firmy.
Nie wolno Pani/Panu wykorzystywać dokumentów roboczych ani żadnych innych informacji dostarczonych przez [imię i nazwiska biegłych rewidentów] w innym celu niż wynikający z powołania Pani/Pana na biegłego rewidenta firmy.
Zgodnie z odpowiednimi zawodowymi standardami oraz innymi przepisami prawa [wymienić] nie może Pani/Pan zezwalać na dostęp do dokumentów roboczych ani przekazywać informacji pochodzących z dokumentów roboczych lub wyjaśnień ich dotyczących, udzielonych przez [imiona i nazwiska biegłych rewidentów] żadnej innej stronie, w tym [nazwa firmy], chyba że istnieje prawny lub zawodowy obowiązek, aby to uczynić. Nie wyklucza to omówienia istotnych informacji z [nazwa firmy], jeżeli – zgodnie z Pani/Pana zawodowym osądem – jest to niezbędne do przeprowadzenia przez Panią/Pana badania. Ponadto nie powinna Pani/ powinien Pan formułować wobec jakiejkolwiek strony trzeciej oceny poprawności badania przeprowadzonego [imiona i nazwiska biegłych rewidentów] na podstawie informacji, które Panu/Pani udostępniliśmy, niezależnie od tego, czy dokonanie oceny jest uzasadnione w związku z danym zleceniem, czy nie.
Z poważaniem
[imię i nazwisko dotychczasowego biegłego rewidenta]

Jeżeli ujawnienie przez ustępującego biegłego rewidenta swojemu następcy okoliczności wskazujących na pranie pieniędzy byłoby równoznaczne z przeciekiem informacji, biegły, będąc – na mocy art. 519 ustawy z 2006 r. o spółkach – zobowiązanym do złożenia w siedzibie spółki oświadczenia o wszelkich okolicznościach, na które jego zdaniem należy zwrócić uwagę kierownictwa lub interesariuszy – powinien w tym szczególnym przypadku skonsultować treść ww. oświadczenia z odpowiednimi organami ścigania lub zasięgnąć porady prawnej (składając to oświadczenie wobec władz spółki, mógłby ujawnić informacje objęte tajemnicą i narazić na szwank postępowanie dochodzeniowe).

[2] W PIBR trwają prace nad sformułowaniem stosownych zaleceń w tym zakresie.

Od Redakcji: Art. 82 ust. 1 i 2 uobr przewiduje, że w przypadku zastąpienia firmy audytorskiej inną firmą audytorską zastępowana firma zapewnia firmie zastępującej – na jej wniosek – dostęp do wszelkich informacji nt. badanej jednostki i jej ostatniego badania, w tym akt badania. Wobec częstej rotacji firm audytorskich cytowany przepis nabrał znaczenia. Niestety, wskazówki co do jego stosowania, dostępne na stronie internetowej PIBR, są na razie niepełne[2], w związku z tym nie jest jasne, czy – przykładowo:

  • udostępnia się wszystkie informacje, czy tylko istotne,
  • jak – w razie udostępnienia informacji – rozumieć art. 78 ust. 1 uobr, w myśl którego biegły rewident oraz firma audytorska są zobowiązani zachować w tajemnicy, przez czas nieograniczony, wszystkie informacje i dokumenty, do których mieli dostęp w trakcie wykonywania czynności rewizji finansowej,
  • kto pokrywa koszty związane z udostępnianiem informacji.

Opracowane przez ACCA wytyczne, stosowane w Wielkiej Brytanii, przybliżają ten temat.

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych