Praca w dniach wolnych niepełnoetatowca
Czy można go wezwać do pracy w pozostałych dniach, a jeśli tak, to jak taką pracę należy rozliczyć? Pracujemy w stałym rozkładzie dziennym od poniedziałku do piątku. Wszystkie soboty, niedziele i święta są dniami wolnymi. Chodzi o wezwanie w dniach innych niż wyznaczone dni pracy, ale nadal w przedziale poniedziałek–piątek.
Tak, możliwe jest wydanie takiego polecenia pracownikowi. Za tę pracę nie trzeba udzielać innych dni wolnych, bo nie będzie wykonywana w niedziele ani w dniach wolnych wynikających z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (którymi przy stosowanym stałym rozkładzie dziennym są soboty). Będzie to praca ponad wymiar czasu pracy, do 8 godz. włącznie nie stanowiąca pracy w godzinach nadliczbowych.
Tak, możliwe jest wydanie takiego polecenia pracownikowi. Za tę pracę nie trzeba udzielać innych dni wolnych, bo nie będzie wykonywana w niedziele ani w dniach wolnych wynikających z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (którymi przy stosowanym stałym rozkładzie dziennym są soboty). Będzie to praca ponad wymiar czasu pracy, do 8 godz. włącznie nie stanowiąca pracy w godzinach nadliczbowych.
Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy oznacza pracę w jakiejś – określonej w umowie o pracę – części pełnego wymiaru czasu pracy dla ustalonego okresu rozliczeniowego czasu pracy. Nie wiąże się z odpowiednim obniżeniem norm czasu pracy ani maksymalnych dobowych wymiarów czasu pracy. Niepełnoetatowiec może mieć różne rozkłady czasu pracy, w tym m.in. określające różną dzienną liczbę godzin pracy i większą niż minimalna liczbę dni wolnych od pracy, tak jak w przypadku opisanym w pytaniu.
Dni wolne od pracy
Pracownik w okresie rozliczeniowym czasu pracy powinien mieć zapewnioną co najmniej liczbę dni wolnych równą liczbie niedziel, świąt przypadających w inne dni niż niedziela oraz dni wolnych wynikających z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Minimalna liczba dni wolnych nie jest zależna od wymiaru czasu pracy pracownika. Nie ulega więc zwiększeniu w razie zatrudnienia np. na 1/2 etatu.
To minimum jest często zwiększane w systemach równoważnych lub właśnie przy niepełnym wymiarze czasu pracy, poprzez wyznaczanie tzw. dni wolnych harmonogramowo.
Można wyróżnić następujące dni wolne:
- niedziele,
- święta będące dniami uznanymi przez ustawodawcę
- za dni wolne od pracy,
- dni wyznaczane za planowaną w rozkładzie pracę w niedzielę lub święto,
- dni wolne wynikające z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy,
- dni wolne harmonogramowo (dodatkowe dni wolne od pracy wykraczające poza minimalną ich liczbę w okresie rozliczeniowym).
Praca w dniach wolnych
W razie planowania pracy w różnych dniach tygodnia, poszczególne dni wolne powinny być oznaczone w rozkładach czasu pracy przez ich konkretne nazwanie (wolne za pracę w niedzielę, wolne z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy itp. – stosując oczywiście odpowiednie skróty).
Pracownik, o którym mowa w pytaniu, ma zaplanowaną pracę 2 dni w tygodniu, przy obowiązywaniu na mocy prawa wewnętrznego (regulamin pracy, obwieszczenie o czasie pracy) stałego rozkładu dni, w których praca może być planowana na przedział poniedziałek–piątek (poza świętami). Przy takiej konstrukcji soboty są dniami wolnymi od pracy wynikającymi z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. „Grafikowe” zaś wolne dni, oznaczone w przedziale poniedziałek–piątek, są dniami harmonogramowo wolnymi (można je również nazwać dodatkowymi dniami wolnymi). Wpływa to istotnie na kwestię rekompensaty dodatkowej pracy w tych dniach.
Praca świadczona – ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy – w dniu wolnym od pracy, wynikającym z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, jest rekompensowana dniem wolnym od pracy w terminie uzgodnionym z pracownikiem (art. 1513 Kp). Zasada ta nie odnosi się do dni wolnych harmonogramowo (dodatkowych) – pomimo pracy na wezwanie pracodawcy, w tych dniach pracownik ma nadal minimalną liczbę dni wolnych od pracy w okresie rozliczeniowym.
Praca ponad wymiar czasu pracy i w godzinach nadliczbowych
Skoro u Czytelnika stosowane są miesięczne okresy rozliczeniowe, to harmonogramy tworzy się na pełne okresy rozliczeniowe (minimalny okres harmonogramowy to miesiąc), a więc praca w nich jest planowana w wymiarze równym połowie pełnego wymiaru. Każda praca w dniu wolnym harmonogramowo będzie więc przekraczać umowny wymiar czasu pracy. W większości przypadków nie będzie jednak pracą w godzinach nadliczbowych.
Pracą w godzinach nadliczbowych – według definicji zawartej w art. 151 § 1 Kp – jest praca wykonywana ponad obwiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, który wynika z obowiązującego danego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy. Normy czasu pracy to norma dobowa (8 godz.) i przeciętnie 40 godz. na tydzień w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy okresie rozliczeniowym. Co istotne, nie ulegają one proporcjonalnemu obniżeniu przy zatrudnieniu niepełnoetatowym.
Raczej trudno zakładać, że praca w dniach wolnych będzie zlecana w takiej ilości, że kiedykolwiek przekroczy przeciętnie 40 godz. tygodniowo dla okresu rozliczeniowego (pracownik musiałby wypracować ponad drugie tyle, ile wynosi jego umowy wymiar czasu pracy). Nie będzie zatem stanowić przekroczenia średniotygodniowego, a dobowe dopiero wtedy, gdyby była dłuższa w danym dniu niż 8 godz. Do momentu przekroczenia 8 godz. mamy więc do czynienia jedynie z pracą ponad niepełny wymiar. Należy się za nią zwykłe wynagrodzenie, ewentualnie również dodatek – gdy przekroczy ustalony w umowie o pracę limit.
W przypadku osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy strony powinny ustalić w umowie o pracę dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad ustalony w tej umowie wymiar czasu pracy pracownika, przekroczenie których uprawnia go do dodatku do wynagrodzenia równego dodatkowi za godziny nadliczbowe. Może to być limit:
- dzienny (który sprawdzi się przy stałej ilości pracy na dzień),
- odnoszący się do ilości pracy w tygodniu (np. przekroczenie 38 godz.),
- odnoszący się do ilości pracy przeciętnie w tygodniu w okresie rozliczeniowym (np. przekroczenie średnio 38 godz. na tydzień),
- ustalony jako przekroczenie czasu pracy adekwatnego dla pewnego wyższego etatu.
Trudno zakładać, że planując pracę w niektórych dniach po 8 godz., strony w umowie ustaliłyby limit dzienny. Byłby to zapewne limit tygodniowy, średniotygodniowy lub wprost odniesiony do całego okresu rozliczeniowego.
Reasumując: za pracę w dniu wolnym pracownik powinien uzyskać:
- zwykłe wynagrodzenie za każdą godzinę pracy,
- dodatek do wynagrodzenia, jeżeli praca ta przekroczy umowny limit,
- rekompensatę właściwą dla rozliczania nadgodzin dlapracy w takim dniu w wymiarze powyżej 8 godz. (według zasad wskazanych w art. 1511 i art. 1512 Kp).
Polecenie pracy w dniach wolnych
Możliwość zlecenia pracy w dniu wolnym opiera się na kierowniczej roli pracodawcy. Podejmując zatrudnienie, pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy pod kierownictwem, w miejscu i czasie wskazanym przez pracodawcę. Już sama zatem definicja stosunku pracy wskazuje, że świadczenie pracy w czasie zakreślonym przez pracodawcę jest głównym obowiązkiem pracownika, jednym z podstawowych elementów konstrukcyjnych zatrudnienia. W ramach swojej kompetencji kierowniczej pracodawca może wydawać m.in. polecenia pracy w godzinach nadliczbowych i w dniach wolnych od pracy, a pracownik – co do zasady – ma obowiązek ich realizacji.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych