Oświadczenie o niezależności osób wykonujących badanie
Kto, jak często i komu składa takie oświadczenia?
Zgodnie z art. 69 ust. 1 uobr biegły rewident, przeprowadzając badanie, działa w interesie publicznym i przestrzega zasad etyki zawodowej, a w szczególności zachowuje uczciwość, obiektywizm, zawodowy sceptycyzm i należytą staranność; ma też odpowiednie kompetencje zawodowe oraz przestrzega tajemnicy zawodowej.
Zgodnie z art. 69 ust. 1 uobr biegły rewident, przeprowadzając badanie, działa w interesie publicznym i przestrzega zasad etyki zawodowej, a w szczególności zachowuje uczciwość, obiektywizm, zawodowy sceptycyzm i należytą staranność; ma też odpowiednie kompetencje zawodowe oraz przestrzega tajemnicy zawodowej.
Z obiektywizmem nierozerwalnie wiąże się niezależność, bo przyjmuje się, że brak niezależności firmy audytorskiej, kluczowego biegłego rewidenta (jak również innej osoby wchodzącej w skład zespołu wykonującego) stanowi tak poważne zagrożenie obiektywizmu, że powoduje nieważność, z mocy prawa, badania sprawozdania finansowego (sf) – por. art. 66 ust. 6 uor.
[1] Zał. nr 1 do uchwały KRBR nr 2042/38/2018 z 13.03.2018 r. w sprawie zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów (kodeks stosuje się do czynności rozpoczętych 21.03.2018 r. i później).
[2] Rozporządzenie z 16.04.2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE (DzUrz UE L 158 z 27.05.2014 r.).
Poza cechami niezależności wskazanymi w uobr (definiuje ona niezależność głównie jako nieistnienie powiązań osobowych i kapitałowych między biegłym rewidentem a badaną jednostką (por. art. 69–73 uobr), Kodeks etyki[1] (pkt 290.6) rozróżnia dwa „stany” niezależności:
- niezależność umysłu – pozwalająca na wyrażenie wniosku wolnego od wpływów zagrażających zawodowemu osądowi i umożliwiająca danej osobie działanie uczciwe, obiektywne i nacechowane zawodowym sceptycyzmem,
- niezależność wizerunku – polegająca na unikaniu faktów i okoliczności, które racjonalna i dobrze poinformowana strona trzecia mogłaby zasadnie uznać za świadczące o tym, że zostały naruszone uczciwość, obiektywizm lub zawodowy sceptycyzm firmy audytorskiej lub członka zespołu wykonującego badanie.
Przepisy dotyczące niezależności obowiązują przy wszystkich badaniach sf – zarówno ustawowych, jak i dobrowolnych. W przypadku badań jzp należy jednak dodatkowo wziąć pod uwagę postanowienia:
- art. 134 uobr oraz art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014[2] (dalej rozporządzenie) – określające maksymalny czas nieprzerwanego trwania zlecenia badania ustawowego jzp (w Polsce istnieje obowiązek zmiany co 5 lat zarówno firmy audytorskiej, jak i kluczowego biegłego rewidenta, badających jzp),
- art. 135 uobr – dotyczące ustawowego badania banku spółdzielczego przez związek rewizyjny,
- art. 136 uobr oraz art. 5 rozporządzenia – określające usługi, których świadczenie na rzecz badanej jzp jest zabronione,
- art. 4 rozporządzenia – dotyczące wynagrodzenia za badanie jzp (przychody uzyskane od pojedynczego klienta, będącego jzp, z usług niebędących badaniem, z wyłączeniem usług zastrzeżonych prawem dla biegłego rewidenta, nie mogą przekraczać 70% średniego wynagrodzenia za badanie ustawowe jzp w ostatnich 3 latach).
Firmy audytorskie i osoby uczestniczące w badaniu są zobowiązane do złożenia oświadczenia, w którym deklarują niezależność od badanej jednostki.
Uobr zawiera następujące przepisy dotyczące oświadczeń o niezależności:
- firma audytorska i członkowie zespołu wykonującego badanie (a więc zarówno kluczowy biegły rewident, jak i inne osoby uczestniczące w badaniu, w tym podwykonawca i ekspert zewnętrzny – por. dalej) są zobowiązani do złożenia firmie audytorskiej, przed przystąpieniem do badania, oświadczenia o spełnianiu wymogów niezależności, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia – art. 74 ust. 2; naszym zdaniem każde złożone oświadczenie wymaga akceptacji kierownictwa firmy audytorskiej,
- akta badania, które tworzy każda firma audytorska dla każdego klienta, muszą zawierać m.in. oświadczenia o niezależności – art. 67 ust. 4 pkt 6,
- firma audytorska podlega karom w przypadku niezłożenia oświadczenia o niezależności – art. 182 ust. 1 pkt 7.
[3] Standard stanowi załącznik do uchwały KRBR nr 2040/37a/2018 z 3.03.2018 r. w sprawie krajowych standardów kontroli jakości i jest dostępny na stronie internetowej www.pibr.org.pl, zakładka „Prawo i standardy/Krajowe Standardy Kontroli Jakości” .
[4] Standard stanowi zał. nr 1.28 do uchwały KRBR nr 2041/37a/2018 z 5.03.2018 r. w sprawie krajowych standardów wykonywania zawodu.
W § 24 MSKJ 1 Kontrola jakości firm przeprowadzających badania i przeglądy sprawozdań finansowych oraz wykonujących inne zlecenia usług atestacyjnych i pokrewnych[3] wskazuje się, że firma audytorska ma obowiązek uzyskania nie rzadziej niż raz do roku od wszystkich pracowników, których wymogi etyczne zobowiązują do zachowania niezależności, pisemnego potwierdzenia przestrzegania jej zasad i procedur dotyczących niezależności.
Oprócz firmy audytorskiej i jej pracowników obowiązek przekazania do akt badania oświadczenia o niezależności mają podwykonawcy wykonujący część czynności badania, a także biegli rewidenci współpracujący z firmą audytorską na podstawie umowy cywilnoprawnej (art. 49 uobr).
Jeżeli chodzi o eksperta zewnętrznego (niebędącego podwykonawcą), to KSB 620 w brzmieniu MSB 620 Korzystanie z wyników pracy eksperta powołanego przez biegłego rewidenta[4] w pkt A12 wskazuje, że zewnętrzny ekspert powołany przez biegłego rewidenta nie jest członkiem zespołu wykonującego badanie i nie podlega zasadom i procedurom zapewnienia jakości, zgodnie z MSKJ 1. Tym niemniej w niektórych systemach prawnych prawo lub regulacje mogą wymagać, aby zewnętrzny ekspert powołany przez biegłego rewidenta był traktowany jako członek zespołu wykonującego badanie i w związku z tym podlegał stosownym wymogom etycznym, w tym dotyczącym niezależności, oraz innym zawodowym wymogom, zgodnie z tym, jak określa je prawo lub regulacje.
Oświadczenie o niezależności | ||
W związku z moim udziałem w (ustawowym) badaniu sprawozdania finansowego firmy …………………… za okres ……………… oświadczam, że na dzień dzisiejszy jestem od niej niezależny w rozumieniu art. 69–73 ustawy z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. |
||
Data ……………… |
Podpis ……………… |
Zgodnie zaś z art. 2 pkt 16 uobr przez „zespół” należy rozumieć wszystkie osoby zaangażowane w przeprowadzanie badania, w szczególności biegłych rewidentów, osoby przeprowadzające kontrolę jakości wykonania zlecenia, kadrę kierowniczą wyższego szczebla oraz osoby odbywające aplikację, uczestniczących w przeprowadzanym badaniu, a także zatrudnianych przez firmę audytorską ekspertów oraz inne osoby wykonujące, w ramach danego badania, czynności na zlecenie lub pod kontrolą biegłego rewidenta bądź firmy audytorskiej.
Ekspert zewnętrzny jest zatem zrównany pod względem niezależności z członkami zespołu wykonującego zlecenie, co zobowiązuje go do złożenia stosownego oświadczenia.
Oświadczenia przechowuje się w aktach badania. Oznacza to, że w przypadkach przeprowadzania badania sf tego samego klienta za kolejne lata, rokrocznie przed przystąpieniem do badania sf klienta składa się nowe oświadczenia.
Postępując w opisany sposób, automatycznie spełnia się warunek, o którym mowa w MSKJ 1 („nie rzadziej niż raz do roku”).
W przypadku badań ustawowych jzp rozporządzenie przewiduje, że:
- biegły rewident lub firma audytorska przekazują dodatkowo co roku, komitetowi ds. audytu badanej jzp, pisemne potwierdzenie, że biegły rewident, firma audytorska oraz partnerzy, kadra kierownicza wyższego szczebla i kierownicy, prowadzący badanie ustawowe, są od jzp niezależni (art. 6 pkt 2 lit. a),
- sprawozdanie z badania jzp musi zawierać m.in. oświadczenie, że na rzecz klienta badania nie były świadczone zabronione usługi niebędące badaniem oraz że biegły(-li) rewident(-ci) lub firma(-y) audytorska(-ie) pozostali niezależni od badanej jednostki w trakcie przeprowadzania badania (art. 10 pkt 2 lit. f),
- sprawozdanie dodatkowe dla komitetu audytu zawiera oświadczenie o niezależności, o którym mowa w art. 6 pkt 2 lit. 1 (pierwszy tiret powyżej) – jeżeli biegły rewident lub firma audytorska ustalili, że ich czynności przeprowadza inny biegły rewident lub firma audytorska nienależący do tej samej sieci, lub jeżeli korzystali z usług ekspertów zewnętrznych – w sprawozdaniu dla komitetu audytu wskazuje się na ten fakt i potwierdza, że biegły rewident lub firma audytorska otrzymali od tego drugiego biegłego rewidenta, firmy audytorskiej lub eksperta zewnętrznego potwierdzenie ich niezależności (art. 11 pkt 2 lit. a, c).
Postać oświadczenia nie została znormalizowana. Może ono – przykładowo – przyjąć uproszczoną formę podaną w ramce powyżej.
W przytoczonym wzorze oświadczenia nie są wymienione warunki wskazujące przypadki, gdy następuje utrata albo zagrożenie niezależności. Powoduje to, że nie wymusza ono na składającym oświadczenie uprzytomnienia sobie faktów i okoliczności, które mogą spowodować refleksje nt. zachowania niezależności. Dlatego warto rozważyć, czy w oświadczeniu nie wymienić warunków, których spełnienie powoduje, że niezależność nie jest zagrożona.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych