Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Nowelizacja ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym

Maciej Chorostkowski
Biegły rewident
Opracowanie przedstawia nową – zawartą w znowelizowanej uobr – koncepcję nadzoru publicznego nad usługami audytorskimi i jej wpływ na rolę nowego organu nadzoru (PANA), PIBR, biegłych rewidentów i firmy audytorskie.

Po ponad półrocznym procesie legislacyjnym 5.09.2019 r. weszła w życie ustawa z 19.07.2019 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw[1]. Wynikające z niej zmiany w zdecydowanej większości obowiązują jednak dopiero od 1.01.2020 r.

[1] DzU poz. 1571, dalej ustawa nowelizująca.

[2] DzUrz UE L 158 z 27.05.2014 r. Chociaż generalnie rozporządzenia UE obowiązują w państwach UE w oryginalnej postaci i nie wymagają wdrożenia do prawa krajów UE na podstawie odrębnych przepisów, to ww. rozporządzenie wskazuje opcje, z jakich mogą skorzystać poszczególne kraje UE, stąd nieodzowne było wskazanie przyjętych opcji w uobr.

[3] Zgodnie z art. 2 pkt 5 uobr przez usługi atestacyjne rozumie się usługi mające na celu uwiarygodnienie w wysokim lub w umiarkowanym stopniu zagadnień obejmujących w szczególności informacje finansowe i niefinansowe, systemy, procesy, a także aspekty zachowań lub postaw określonych podmiotów, na podstawie dowodów uzyskanych w trakcie przeprowadzenia odpowiednich procedur, stanowiących podstawę wydawanej – zgodnie z przyjętymi kryteriami – oceny zagadnień będących przedmiotem tych usług, zamieszczonej w sf z wykonanej usługi.
Usługi atestacyjne dzieli się na usługi zastrzeżone i niezastrzeżone do wyłącznej kompetencji biegłego rewidenta (pierwsze to tzw. czynności rewizji finansowej, których przykładami są badanie bądź przegląd sprawozdania finansowego, a te drugie to wynikające np. z Ksh – opiniowanie ceny udziału w spółce z o.o., wycena akcji nienotowanych na rynku regulowanym w związku z wykupem akcji po istotnej zmianie przedmiotu działalności spółki, wycena akcji podlegających przymusowemu wykupowi od akcjonariuszy mniejszościowych, badanie planu połączenia spółek, a także – wynikające z innych przepisów prawa – audyty realizacji projektów i programów unijnych w zakresie, w jakim nie są one zastrzeżone wyłącznie dla osób mających kwalifikacje biegłego rewidenta, audyt kontroli wewnętrznej w organizacji usługowej, badanie kowenantów (zawartych w umowach kredytowych).

[4] Zgodnie z art. 2 pkt 6 uobr przez usługi pokrewne rozumie się usługi polegające na przeprowadzeniu uzgodnionych procedur, wykonywanych w oparciu o uzgodniony cel, zakres prac i sposób ich wykonania, których opis i wynik są przedstawione w raporcie z wykonania usługi, lub usługi kompilacji informacji finansowych, których celem jest wykorzystanie wiedzy z zakresu rachunkowości do zebrania, sklasyfikowania i podsumowania informacji finansowych (ich przykładem jest kompilacja sf). Nie są one zastrzeżone do wykonywania wyłącznie przez biegłego rewidenta.

Po ponad półrocznym procesie legislacyjnym 5.09.2019 r. weszła w życie ustawa z 19.07.2019 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw[1]. Wynikające z niej zmiany w zdecydowanej większości obowiązują jednak dopiero od 1.01.2020 r.

Zmienia ona dość zasadniczo koncepcję nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi, przyjętą w uobr, obowiązującą w pierwotnej postaci nieco ponad rok (dokładnie 14 mies.). Dla przypomnienia: uobr wdrożyła do polskiego porządku prawnego przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego[2].

Nowa koncepcja nadzoru publicznego w uproszczeniu polega na:

  • powierzeniu nowemu organowi – Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (dalej PANA) funkcji publicznego nadzoru nad usługami audytorskimi świadczonymi przez biegłych rewidentów działających w imieniu firm audytorskich,
  • objęciu publicznym nadzorem: usług ustawowego badania i przeglądu sprawozdań finansowych (sf), innych niż badanie i przegląd sf usług atestacyjnych[3] oraz usług pokrewnych[4], nazywanych dalej łącznie usługami audytorskimi – bez względu na to, czy świadczenie tych usług jest zastrzeżone wyłącznie dla biegłych rewidentów, czy nie,
  • powierzeniu samorządowi biegłych rewidentów (PIBR) roli reprezentanta ich interesów oraz inicjatora doskonalenia zawodowego, jako zadania zleconego, opracowywanie wiążących przy wykonywaniu usług audytorskich: krajowych standardów wykonywania zawodu, krajowych standardów kontroli jakości oraz zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów,
  • sprawowaniu przez PANA – bezpośrednio i wyłącznie – nadzoru nad wykonywaniem usług audytorskich,
  • poddaniu ocenie sądów powszechnych naruszeń przez biegłych rewidentów obowiązujących zasad wykonywania usług audytorskich.

Rola i kompetencje PANA

Od 1.01.2020 r. nowy podmiot, PANA, zastąpi Komisję Nadzoru Audytowego (KNA), stanowiącą dotychczas organ nadzoru publicznego nad wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta, działalnością firm audytorskich oraz PIBR. PANA ma osobowość prawną (KNA jej nie miało), jej siedzibą jest Warszawa, a nadzór nad nią – podobnie jak nad KNA – sprawuje MF.

Organami PANA są: etatowy prezes (kierujący jej pracami i reprezentujący ją na zewnątrz), etatowy zastępca oraz rada składająca się z 8 osób (nie licząc prezesa oraz zastępcy). Kadencja władz trwa 4 lata. Spośród składu PANA 7 osób reprezentuje urzędy centralne, a 3 pozostałe to przedstawiciele: PIBR, organizacji pracodawców oraz Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Prezes PANA oraz jego zastępca nie mogą m.in.:

  • zajmować innego stanowiska (z pewnymi wyjątkami, m.in. prowadzenia pracy badawczo-dydaktycznej lub badawczej na uczelni) ani wykonywać innych zajęć zawodowych,
  • należeć do partii politycznej,
  • wykonywać czynności, które pozostają w sprzeczności z ich obowiązkami albo mogą wywołać podejrzenie o stronniczość lub o interesowność,
  • prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z obowiązkami i godnością pełnionej funkcji.

Źródłem utrzymania PANA mają być:

  • opłaty z tytułu nadzoru wnoszone przez firmy audytorskie,
  • opłaty za rozpatrzenie wniosku o wpis na listę firm audytorskich,
  • przychody z tytułu zwrotu kosztów postępowania dyscyplinarnego,
  • dotacje przedmiotowe oraz celowe z budżetu państwa; w myśl jednak art. 299 ust. 1 znowelizowanej ustawy w latach 2020–2026 nie przewiduje się ich przyznania.

Roczne sprawozdanie finansowe PANA będzie podlegać badaniu przez Najwyższą Izbę Kontroli.

[5] Art. 90 uobr.

[6] Jest to katalog naruszeń prawa przez firmy audytorskie; popełnienie jednego lub więcej z wymienionych w katalogu czynów obliguje do wszczęcia przeciwko firmie audytorskiej postępowania administracyjnego

Do głównych zadań PANA należy[5]:

1. przeprowadzanie kontroli we wszystkich firmach audytorskich (a nie tylko – jak dotychczas – wykonujących badanie ustawowe sf jzp); częstotliwość kontroli jest w dalszym ciągu zależna od wyników analizy ryzyka wystąpienia nieprawidłowości w sf.

2. prowadzenie wszystkich postępowań wyjaśniających, dochodzeń dyscyplinarnych oraz występowanie jako oskarżyciel przed sądami powszechnymi w sprawach przewinień popełnionych zarówno w związku z badaniem ustawowym (a nie tylko – jak dotychczas – jzp), jak i (i to również nowość) z wykonywaniem innych usług atestacyjnych oraz usług pokrewnych, a także prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących naruszeń, o których mowa w art. 182[6] uobr;

3. nadzór nad firmami audytorskimi, m.in.: prowadzenie ich listy i dokonywanie wpisów oraz skreśleń (dotychczas zadanie to leżało w kompetencjach PIBR), otrzymywanie i analiza sprawozdań firm audytorskich, przyjmowanie informacji o rozwiązaniu umów o badanie sf (w znowelizowanej ustawie nie określono zadań PANA wynikających z otrzymywania informacji o rozwiązaniu takich umów);

4. monitorowanie rynku usług świadczonych przez firmy audytorskie, w tym badań ustawowych jzp i ocena:

a) rodzajów ryzyka wynikających z wysokiej liczby nieprawidłowości w pracy biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej, w tym systematycznych nieprawidłowości powstających w ramach sieci firm audytorskich, co może prowadzić do upadku firmy audytorskiej, zakłóceń przy świadczeniu badań ustawowych w określonej branży lub w różnych branżach, dalszego wzrostu ryzyka nieprawidłowości badań oraz może wpłynąć na ogólną stabilność sektora finansowego,

b) poziomów koncentracji rynku, w tym na szczeblu branż,

c) wyników działania komitetów audytu,

d) potrzeby podjęcia środków w celu ograniczenia rodzajów ryzyka, o których mowa w pkt a;

5. podejmowanie działań (dotychczas nie były one wprost wskazane w kompetencji KNA ani PIBR) służących prawidłowemu funkcjonowaniu, rozwojowi – zwłaszcza innowacyjnemu – rynku firm audytorskich, a także związanych z tym działań edukacyjnych i informacyjnych.

Kontrola PANA nie może nastąpić rzadziej niż:

[7] Zgodnie z art. 2 pkt 8 uobr do dużych zalicza się jednostkę, która na koniec roku obrotowego oraz roku poprzedzającego przekroczyła co najmniej dwie z następujących trzech wielkości: suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego – 85 mln zł, przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy – 170 mln zł, przeciętne średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty – 250 osób

  • raz na 3 lata – w przypadku firmy audytorskiej przeprowadzającej badania ustawowe sf jzp spełniających kryteria dużej jednostki[7],
  • raz na 6 lat – w przypadku firmy audytorskiej przeprowadzającej badania ustawowych sf pozostałych jednostek.

PANA jest też uprawniona do przeprowadzania kontroli tematycznych obejmujących – inne niż ustawowe badanie sf – usługi atestacyjne i pokrewne świadczone przez firmy audytorskie.

Kontrole planowe badań ustawowych sf nie-jzp i tematycznych będą w firmach audytorskich mogły przeprowadzać wraz z kontrolerami PANA także inne osoby (np. pracownicy PANA niebędący kontrolerami, osoby zatrudnione przez PANA na podstawie umowy cywilnoprawnej); nie muszą one legitymować się odpowiednim wykształceniem kierunkowym oraz właściwym doświadczeniem w zakresie badań ustawowych i sprawozdawczości finansowej.

Kontrole planowe badań ustawowych sf zarówno jzp, jak i nie-jzp będzie mógł przeprowadzać w firmie audytorskiej również ekspert, który tym samym będzie „pełnił rolę kontrolera”.

Upraszczając, można powiedzieć, że PANA obejmuje zasięgiem swojego działania:

  • bezpośrednio – wszystkie firmy audytorskie; stąd prowadzenie ich listy, obserwacja rynku usług audytorskich, kontrola wykonywania tych usług, penalizacja naruszeń obowiązujących zasad wykonywania zawodu,
  • pośrednio – biegłych rewidentów, wobec sprawowania nadzoru nad PIBR i jego aktywnościami.

Rola i kompetencje PIBR

PIBR nadal zrzesza (obowiązkowo) wszystkich czynnych zawodowo biegłych rewidentów, prowadzących firmy audytorskie we własnym imieniu i na własny rachunek, będących współwłaścicielami lub pracownikami firm audytorskich. W związku z tym prowadzi rejestr

biegłych rewidentów.

Do głównych zadań PIBR należy:

  • reprezentacja i ochrona interesów biegłych rewidentów,
  • ustalanie krajowych standardów wykonywania zawodu, kontroli jakości i zasad etyki zawodowej biegłych (jest to zadanie zlecone PIBR przez PANA),
  • ustalanie tematyki, organizacja i zapewnienie działania systemu obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów,
  • podejmowanie w ograniczonym zakresie działań dyscyplinujących przy wykorzystaniu Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego oraz Krajowego Sądu Dyscyplinarnego.

Samorząd został zwolniony od pełnienia funkcji kontrolnych (wyjątek to m.in. dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego), a Krajowa Komisja Nadzoru przestaje istnieć od 1.01.2020 r.

Teoretycznie mankamentem nowej koncepcji podziału zadań między PANA i samorząd jest pozbawienie PIBR możliwości obiektywnego stwierdzenia, jak w praktyce sprawdzają się postanowienia krajowych standardów wykonywania zawodu – wobec nieprzeprowadzania kontroli firm audytorskich. Ubocznym rezultatem takich kontroli jest ocena „życiowości i wykonalności standardów”. W praktyce być może nie ma to większego znaczenia wobec przyjęcia za krajowe standardów międzynarodowych, które aktualizować może wyłącznie ich autor (IFAC). Na razie brak jest (poza jednym wyjątkiem – jest krajowego standardu usług pokrewnych 4401PL) własnych standardów dla usług „niepokrytych” standardami międzynarodowymi (np. rozszerzone przeglądy rocznych sprawozdań, stanowiące substytut badania małych jednostek, czy badanie systemu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych przez biura rachunkowe), opracowywanych i aktualizowanych siłami własnymi samorządu.

Nowy zapis uobr obarcza KRBR obowiązkiem normowania (standaryzacji) kontroli jakości usług audytorskich, mimo że wdrożenie systemu kontroli jakości stanowi zadanie firm audytorskich, a nie poszczególnych biegłych rewidentów.

Źródła utrzymania samorządu stanowią – w zasadzie – składki członkowskie, przychody z opłat za egzaminy kandydatów na biegłych rewidentów oraz środki przekazane przez PANA na opracowanie krajowych standardów wykonywania zawodu, kontroli jakości i zasad etyki zawodowej oraz kontrole (i – w ich efekcie – postępowania dyscyplinarne) wypełniania przez biegłych obowiązku doskonalenia zawodowego. Nie mogą one jednak być wyższe niż 10% prognozowanych kosztów realizacji zadań PANA w danym roku kalendarzowym (w praktyce to przychody PANA z opłat z tytułu nadzoru).

Wobec ograniczenia zadań PIBR zmniejszona została ustawowo liczba:

  • członków KRBR – z 11–15 do 5–11,
  • członków Krajowego Sądu Dyscyplinarnego – z 8–10 do 5–8,
  • zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego – z 5–10 do 2–5.

Biegli rewidenci

Od 1.01.2020 r. wszystkie sprawozdania z badania sf – zarówno ustawowego, jak i dobrowolnego – biegły rewident sporządza w postaci elektronicznej i opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Uobr nie określa natomiast postaci sprawozdań biegłego rewidenta z wykonania usług atestacyjnych innych niż badanie i usług pokrewnych. Mogą one mieć postać papierową i być podpisane ręcznie.

Wymóg świadczenia przez biegłego rewidenta usług zgodnie z uchwalonymi przez PIBR krajowymi standardami wykonywania zawodu i zasadami etyki dotyczy obecnie (od 1.01.2020 r.) nie tylko badań i przeglądów sf, ale także pozostałych usług atestacyjnych oraz usług pokrewnych, a więc wszystkich stricte usług audytorskich. W razie stwierdzenia nieprawidłowości przy świadczeniu usług audytorskich PANA będzie prowadzić postępowanie wyjaśniające i w razie potrzeby także dochodzenie dyscyplinarne, pełniąc rolę oskarżyciela przed sądem okręgowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania obwinionego.

Teoretycznie przekazanie orzekania zawodowym sądom powinno zwiększyć bezstronność i fachowość wyroków pod względem prawnym. Praktycznie nie wydaje się, aby było to rozwiązanie życiowe. Trudno bowiem oczekiwać, aby sędziowie SO mieli – choćby podstawową – wiedzę o usługach audytorskich i potrafili sami, nie zdając się na biegłych sądowych, ocenić ciężar gatunkowy i ew. skutki zarzutów. Może to wpłynąć na trafność wyroków i liczbę odwołań. Lepszym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie do orzekania w tych sprawach jednego albo dwóch SO, co pozwoliłoby na wyspecjalizowanie się pewnej grupy sędziów w dziedzinie usług audytorskich.

Wobec znaczącego ograniczenia przychodów PIBR trzeba się liczyć ze wzrostem składek członkowskich w granicach określonych przez Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów.

Firmy audytorskie

W związku z przyjęciem nowej koncepcji publicznego nadzoru nad działaniem firm audytorskich nastąpiły dwie zasadnicze zmiany.

Pierwsza zmiana polega na ich bezpośrednim podporządkowaniu PANA, z czym wiąże się prowadzenie listy firm audytorskich i dokonywanie w niej zmian, składanie sprawozdań (zresztą rozszerzonych), wnoszenie wpłat z tytułu nadzoru, informowanie o rozwiązaniu umowy o badanie sf.

Druga polega na objęciu wymogami – dotyczącymi dotychczas tylko (ustawowych) badań sf – także innych usług atestacyjnych i pokrewnych, a więc ogółu stricte usług audytorskich. Oznacza to, że wysokość wynagrodzenia za usługi audytorskie może zależeć wyłączenie od ich pracochłonności i złożoności (potrzebnych kwalifikacji). Usługi te są poddane kontroli jakości, objęte tajemnicą zawodową, wymagają wykonania zgodnie z właściwymi krajowymi standardami wykonywania zawodu przy przestrzeganiu zasad etyki, stanowią element podstawy obliczenia wysokości opłaty za nadzór.

Ponadto znowelizowana ustawa m.in.:

  • zobowiązuje firmy audytorskie, aby dokumentacja systemu kontroli jakości oraz dokumentacja wykonania usług audytorskich była przez nie sporządzana w języku polskim (z pewnymi wyłączeniami),
  • zezwala na to, aby kontrole badań ustawowych jednostek innych niż jzp odbywały się – za zgodą firmy audytorskiej – w siedzibie PANA,
  • rozszerzyła o 4 pozycje – do łącznie 30 pozycji – katalog przewinień, za które firma audytorska może zostać ukarana w postępowaniu administracyjnym (art. 182 ust. 1).

Zakończenie

Starałem się w sposób syntetyczny przybliżyć nową koncepcję publicznego nadzoru nad usługami audytorskimi. Nastąpiło to kosztem pominięcia wielu szczegółów oraz tematyki okresu przejściowego, zawartych w 302 artykułach uobr po nowelizacji. Zachęcam do przebrnięcia przez nią. Myślę, że wszyscy biegli rewidenci z zainteresowaniem i troską będą obserwowali działanie nowych przepisów w praktyce. Czy wpłyną one dodatnio na jakość i rozwój usług audytorskich oraz dopływ młodych fachowców do zawodu? Osobiście jestem sceptycznym optymistą. Mam nadzieję, że praktyka potwierdzi zasadność optymizmu.

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
14.06.2025 Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych SKwP Bydgoszcz, SKwP Wrocław
16.06.2025 AI w Microsoft Excel – możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w programie Microsoft Excel SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
16.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 r. 8 godzin SKwP Gdańsk
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 roku SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Lublin, SKwP Radom
16.06.2025 Podatek VAT dla profesjonalistów SKwP Warszawa
17.06.2025 Akademia VAT dla początkujących SKwP Białystok, SKwP Poznań
Kursy dla księgowych