Nieodpłatne otrzymanie żywności w księgach organizacji pozarządowej
Czy żywność, otrzymywaną przez nas nieodpłatnie w ramach tej umowy, powinniśmy ewidencjonować, a jeżeli tak, to w jaki sposób?
Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności[1] (dalej ustawa) nakłada na niektórych dużych sprzedawców żywności (sklepy wielkopowierzchniowe), w których udział żywności w przychodach wynosi co najmniej 50%, obowiązek zawarcia z wybraną organizacją pozarządową umowy na nieodpłatne przekazywanie jej żywności nienadającej się do sprzedaży z powodu wad, jej wyglądu lub wyglądu opakowania albo której okres przydatności do spożycia lub trwałości jest bliski zakończenia.
[1] Ustawa z 19.07.2019 r. (tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 1645).
Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności[1] (dalej ustawa) nakłada na niektórych dużych sprzedawców żywności (sklepy wielkopowierzchniowe), w których udział żywności w przychodach wynosi co najmniej 50%, obowiązek zawarcia z wybraną organizacją pozarządową umowy na nieodpłatne przekazywanie jej żywności nienadającej się do sprzedaży z powodu wad, jej wyglądu lub wyglądu opakowania albo której okres przydatności do spożycia lub trwałości jest bliski zakończenia.
Nie każda organizacja pozarządowa może nieodpłatnie przyjmować żywność na podstawie przepisów ustawy. Warunkiem jest, aby statut takiej organizacji zawierał jeden z trzech celów działalności, wymienionych w art. 2 pkt 2 ustawy, tj.:
- pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób,
- wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- działalność charytatywna, polegająca w szczególności na przekazywaniu żywności osobom potrzebującym lub prowadzeniu zakładów żywienia zbiorowego dla potrzebujących.
Realizacja tych celów przez organizację ma pozwolić na przekazywanie potrzebującym osobom fizycznym żywności do konsumpcji.
Aby odpowiedzieć na pytanie, czy konieczne jest ewidencjowanie otrzymywanej nieodpłatnie żywności, trzeba przypomnieć, że w myśl art. 4 ust. 2 uor w księgach rachunkowych ujmuje się zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, zgodnie z ich treścią ekonomiczną. Z kolei art. 28 ust. 2 uor zawiera zapis: Jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny nabycia składnika aktywów, a w szczególności przyjętego nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny, jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu.
W literaturze przedmiotu za „operacje gospodarcze” uważa się świadomie dokonane zdarzenia (procesy), które:
- wywierają bezpośredni wpływ na zmiany stanu majątku, zobowiązań i/lub działalność jednostki,
- można wyrazić w pieniądzu,
- potwierdza dowód księgowy.
Otrzymanie darowizny rzeczowej w postaci żywności spełnia przesłanki operacji gospodarczej, gdyż bezpośrednio dotyczy działalności organizacji pozarządowej prowadzącej bank żywności, można ustalić wartość pieniężną darowizny, potwierdza ją dokument wystawiony przez darczyńcę, a także wpływa na wartość aktywów i przychodów organizacji. Dlatego darowizna żywności wymaga ujęcia w księgach rachunkowych darbiorcy. Organizacje, które nie ujawniły w księgach przyjętej darowizny, mogą być narażone na sankcje wobec nieujawnienia przychodów, kosztów i aktywów organizacji (art. 6, art. 46, art. 47 uor).
Otrzymaną jako darowiznę żywność ewidencjonuje się najczęściej na podstawie specyfikacji lub dokumentów magazynowych (WZ/PZ) bądź faktury wystawionej przez sklep wielkopowierzchniowy albo dokumentów magazynowych wystawionych przez organizację pozarządową. Dokumenty, które będą stanowić dowód księgowy, powinny zawierać dane przewidziane w art. 21 uor.
W przypadku przechowywania dużej ilości żywności, np. w ramach banku żywności, prowadzenie magazynu wydaje się koniecznością. Najczęściej podstawę zapisu stanowi dokument zewnętrzny, otrzymany od darczyńcy, w którym podano rodzaj, ilość i wartość przekazanej żywności. Zazwyczaj jest to dowód wydanie zewnętrzne (WZ), ale sklep może wystawić również specyfikację lub fakturę z wyceną artykułów, jednak bez VAT i z „zerową” wartością do zapłaty (w interesie sprzedawcy żywności leży udowodnienie wywiązywania się z zapisów ustawy). Wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy zostaje określona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku (art. 28 ust. 2 uor).
W umowie o przekazywaniu żywności nie określa się wartości darowizny, gdyż sprzedawca żywności (sklep wielkopowierzchniowy) nie może przewidzieć, ile jakiej żywności zostanie za każdym razem przekazane organizacji pozarządowej. W umowie można natomiast zawrzeć zapis, że dostawca żywności będzie określał w wydanym przez siebie dokumencie ilość i wartość darowizny (tak zrobił np. Bank Żywności w Krakowie w swojej wzorcowej umowie). Pozwala to uniknąć konieczności samodzielnego ustalania wartości daru.
Obowiązkiem organizacji jest sprawdzenie, czy ilość i wartość przekazanych darów zgadzają się z otrzymanym dokumentem. W przypadku różnic między faktyczną ilością przekazanej żywności a ilością podaną w dokumencie wystawionym przez sprzedawcę żywności organizacja ewidencjonuje rzeczywiście otrzymaną ilość i wartość żywności na podstawie wystawionego przez siebie dokumentu przyjęcia zewnętrznego (PZ) oraz spisuje protokół różnic.
[2] Ustawa z 24.04.2003 r. (tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 1057).
Otrzymana nieodpłatnie przez organizację pozarządową darowizna jest jej przychodem (niepodlegającym opodatkowaniu, jeśli zostanie przekazana na cele statutowe określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie[2]). Przepisy uor, co do zasady, zaliczają otrzymane nieodpłatnie aktywa (inne niż środki trwałe, środki trwałe w budowie albo wartości niematerialne i prawne) do pozostałych przychodów operacyjnych (art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. g).
W organizacji pozarządowej należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że darowana żywność została przekazana w celu realizacji celów statutowych organizacji. Dlatego, uwzględniając art. 4 ust. 2 uor, zgodnie z którym zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną, wartość otrzymanej nieodpłatnie żywności ujmuje się jako przychody z działalności statutowej (najlepiej na wyodrębnionym analitycznie koncie „Darowizny żywności”).
Otrzymaną darowiznę księguje się na podstawie dokumentu wystawionego przez sklep, a w razie jego braku, na podstawie własnego dowodu:
Wn konto 31 „Materiały”,
Ma konto 70 „Przychody nieodpłatnej działalności statutowej”.
Rozchód żywności (wydanie jej bezpośrednio do rąk beneficjentów lub do kuchni gotującej potrawy dla beneficjentów) księguje się na podstawie własnego dokumentu magazynowego, wystawionego przez właściwego pracownika organizacji (nie powinna to być osoba prowadząca magazyn):
Wn konto 50 „Koszty nieodpłatnej działalności statutowej” (ew. wstępnie koszty ogółu działalności organizacji są gromadzone na kontach zespołu 4, np. żywność – na koncie 40 „Zużycie materiałów”, a następnie rozliczane na właściwe konta zespołu 5),
Ma konto 31 „Materiały”.
Fundacja dostała nieodpłatnie artykuły żywnościowe o wartości rynkowej 3500 zł. Podstawą zapisu jest otrzymany od sklepu dokument. Artykuły zostały przyjęte do magazynu banku żywności fundacji.
Ewidencja księgowa:
Przyjęcie żywności do magazynu – wartość 3500 zł
Wn konto 31 „Materiały”,
Ma konto 70 „Przychody nieodpłatnej działalności statutowej” (w analityce „Darowizny rzeczowe”).
W przypadku gdy żywność nie jest magazynowana i trafia od razu do beneficjentów organizacji, można pominąć konto magazynowe „Materiały” i ująć otrzymaną żywność od razu na koncie kosztów „Zużycie materiałów”. W momencie wydania żywności dla beneficjentów następuje, na podstawie dokumentu otrzymanego od darczyńcy lub własnego, zapis:
Wn konto 50 „Koszty nieodpłatnej działalności statutowej” (w analityce „Darowana żywność”)
albo
Wn konto 40 „Zużycie materiałów” (w analityce „Darowana żywność nieodpłatnej działalności statutowej”),
Ma konto 70 „Przychody nieodpłatnej działalności statutowej”.
Gdyby żywności nie rozdano w całości, należałoby jej pozostałość zmagazynować, ustalić ilość i na podstawie dokumentu przychodu obliczyć wartość pozostałości, a następnie wystawić odpowiedni dokument magazynowy i ująć go na koncie 31 „Materiały” (Wn) w korespondencji z kontem 50 lub 40 (Ma).
Fundacja dostała w formie darowizny artykuły żywnościowe o wartości rynkowej 3500 zł. Podstawą zapisu jest faktura pro forma otrzymana od sklepu. Artykuły te zostały, bez przyjmowania do magazynu, w całości rozdane podopiecznym fundacji.
Ewidencja księgowa:
Nieodpłatnie otrzymana żywność, wydana bezpośrednio beneficjentom po jej otrzymaniu – 3500 zł
Wn konto 50 „Koszty nieodpłatnej działalności statutowej” (w analityce „Darowana żywność”) lub jeżeli prowadzi się zespół 4:
Wn konto 40 „Zużycie materiałów”,
Ma konto 70 „Przychody nieodpłatnej działalności statutowej” (w analityce „Darowizny żywności”).
Poza darowizną rzeczową w postaci artykułów żywnościowych organizacja pozarządowa, z którą sprzedawca żywności zawarł umowę o nieodpłatnym przekazywaniu żywności, może otrzymywać od darczyńcy środki pieniężne z tytułu opłaty za jej marnowanie. Sposób obliczania opłaty określa art. 5 ust. 1 ustawy. Opłatę pomniejsza się o koszty transportu i dystrybucji żywności oraz o koszty kampanii edukacyjno-informacyjnej dotyczącej marnowania żywności, prowadzonej przez sprzedawcę żywności. Ustala on, we własnym zakresie, wysokość należnej opłaty i wnosi ją na rachunek bankowy organizacji pozarządowej, z którą zawarł umowę. Opłaty nie wnosi się, jeśli nie przekracza ona 300 zł. Otrzymanie takiej opłaty organizacja pozarządowa ujmuje następująco:
Otrzymanie opłaty (na podstawie wyciągu bankowego)
Wn konto 13 „Rachunki i kredyty bankowe”,
Ma konto 70 „Przychody nieodpłatnej działalności statutowej”.
Opłatę należy przeznaczyć na cele statutowe wskazane w art. 2 ust. 2 ustawy, w tym na koszty administracyjne związane z realizacją tych celów (nie więcej niż 20% otrzymanej kwoty opłaty). Opłatę księguje się również jako przychód z działalności statutowej, gdyż organizacja uzyskuje ją w ramach swojej działalności statutowej i służy realizacji celów statutowych. Jest to przychód banku żywności (danej organizacji). Otrzymywanie nieodpłatnie, na podstawie ustawy, żywności przez organizację pozarządową rodzi dla niej wiele obowiązków sprawozdawczych.
Organizacja pozarządowa składa, do 31 marca roku następującego po roku sprawozdawczym:
- Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska – pisemne roczne sprawozdanie o sposobie zagospodarowania otrzymanej żywności, zawierające w szczególności dane o masie żywności, otrzymanej od sprzedawców żywności, oraz o masie żywności przekazanej na rzecz potrzebujących, wraz z wykazem sprzedawców żywności, od których otrzymała żywność,
- sprzedawcom żywności, z którymi zawarła umowę – pisemną roczną informację o wykorzystaniu środków pochodzących z opłaty za marnowanie żywności, a w szczególności informację, ile środków przeznaczono na pokrycie kosztów administracyjnych.
Pierwsze sprawozdania mają być złożone do końca marca 2021 r. za 2020 r. Do tego czasu powinien zostać opublikowany wzór sprawozdania.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłaty dostęp do tego artykułu i ponad 3000 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych