Kwoty wolne od potrąceń z wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców – w I połowie 2024 r.
Aby obliczyć wysokość poszczególnych kwot wolnych, najpierw trzeba ustalić minimalne wynagrodzenie netto (dalej MWN). Szkopuł w tym, że nie ma jednej kwoty, bo jej wysokość zależy od stosowanych do pracownika parametrów podatkowo-składkowych. Pracownik może bowiem złożyć płatnikowi (np. na formularzu PIT-2) w trakcie roku kalendarzowego różne oświadczenia i wnioski, m.in. w celu skorzystania z pełnej lub częściowej kwoty zmniejszającej podatek (dalej ulga miesięczna, UM), korzystania lub rezygnacji z licznych zwolnień od PIT (niestosowania ulgi dla młodych, stosowania jednej z tzw. ulg PIT-0: dla rodzin 4+, dla pracującego seniora bądź na powrót) albo rezygnacji z pracowniczych kosztów uzyskania przychodów (KUP). Znaczenie ma również to, czy zapisał się do pracowniczego planu kapitałowego (PPK).
Kwoty wolne od obowiązkowych i dobrowolnych potrąceń z wynagrodzenia za pracę są powiązane z wysokością minimalnego wynagrodzenia. W 2024 r. minimalna pensja wzrośnie dwa razy:
- od 1 stycznia – do 4242 zł brutto,
- od 1 lipca – do 4300 zł brutto,
za sprawą rozporządzenia RM z 14.09.2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (DzU poz. 1893).
Minimalna pensja netto
Aby obliczyć wysokość poszczególnych kwot wolnych, najpierw trzeba ustalić minimalne wynagrodzenie netto (dalej MWN). Szkopuł w tym, że nie ma jednej kwoty, bo jej wysokość zależy od stosowanych do pracownika parametrów podatkowo-składkowych. Pracownik może bowiem złożyć płatnikowi (np. na formularzu PIT-2) w trakcie roku kalendarzowego różne oświadczenia i wnioski, m.in. w celu skorzystania z pełnej lub częściowej kwoty zmniejszającej podatek (dalej ulga miesięczna, UM), korzystania lub rezygnacji z licznych zwolnień od PIT (niestosowania ulgi dla młodych, stosowania jednej z tzw. ulg PIT-0: dla rodzin 4+, dla pracującego seniora bądź na powrót) albo rezygnacji z pracowniczych kosztów uzyskania przychodów (KUP). Znaczenie ma również to, czy zapisał się do pracowniczego planu kapitałowego (PPK).
Tabela 1 obrazuje sposób obliczenia MWN w czterech najbardziej popularnych wariantach, a tabela 2 – kwoty wolne od potrąceń.


Potrącenia obowiązkowe i dobrowolne
Kwoty wolne od obowiązkowych i dobrowolnych potrąceń z wynagrodzenia za pracę stanowią odpowiedni odsetek MWN właściwego dla pracownika-dłużnika.
Kwoty wolne od obowiązkowych potrąceń z wynagrodzenia za pracę wynoszą (art. 871 § 1 Kp):
- 100% MWN, tj. po odliczeniu składek społecznych, zdrowotnej, zaliczki na PIT oraz wpłat dokonywanych do PPK – przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne (np. zaległe kredyty, pożyczki, składki czy podatki),
- 75% MWN – przy potrącaniu zaliczek pieniężnych,
- 90% MWN – przy potrącaniu kar pieniężnych.
Są one proporcjonalne do wymiaru czasu pracy (o czym piszemy dalej).
Kwoty wolne od dobrowolnych potrąceń z wynagrodzenia za pracę wynoszą (art. 91 § 2 Kp):
- 100% MWN – przy potrącaniu należności na rzecz pracodawcy,
- 80% MWN – przy potrącaniu innych należności (np. rat niespłaconej pożyczki z zfśs, rat pożyczek i składek do kasy zapomogowo-pożyczkowej czy na samorząd zawodowy).
Nie są one proporcjonalne do wymiaru czasu pracy. Nawet jeśli pracownik-dłużnik jest zatrudniony np. na 1/3 czy 1/8 etatu, i tak należy stosować pełną kwotę wolną, tzn. jak dla pełnego etatu.
Zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy
Jak już o tym była mowa, kwotę wolną od obowiązkowych potrąceń z wynagrodzenia za pracę, przysługującą pracownikowi- dłużnikowi na niepełnym etacie, ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Najpierw trzeba obliczyć MWN dla cząstki etatu, na którą jest zatrudniony pracownik, a następnie pomnożyć je przez stopę procentową właściwą dla danej kategorii potrącenia obowiązkowego (100%, 75% lub 90%).
Sposób obliczania – w I połowie 2024 r. – kwoty wolnej od obowiązkowych potrąceń z wynagrodzenia za pracę, należnej pracownikowi zatrudnionemu na 3/4 etatu, któremu przysługują koszty uzyskania przychodów 250 zł i ulga miesięczna 100 zł oraz który nie korzysta z żadnej z ulg PIT-0 i nie uczestniczy w PPK:
- przychód brutto (podstawa wymiaru składek społecznych): 4242 × 3/4 etatu = 3181,50,
- składki społeczne finansowane przez pracownika: emerytalna 310,51, rentowe 47,72, chorobowa 77,95; łącznie 436,18,
- podstawa wymiaru składki zdrowotnej: 2745,32,
- składka zdrowotna 9%: 247,08,
- podstawa opodatkowania: 3181,50 – 436,18 – 250 ≈ 2495,
- zaliczka na PIT do US: 2495 × 12% – 100 ≈ 199,
- podstawa wymiaru kwoty wolnej (MWN): 3181,50 – 436,18 – 247,08 – 199 = 2299,24,
- kwota wolna od potrąceń – patrz tabela 3.

Kwoty wolne od dobrowolnych potrąceń z wynagrodzenia za pracę tego pracownika nie są proporcjonalne do wymiaru czasu pracy. Oblicza się je następująco:
- przychód brutto (podstawa wymiaru składek społecznych): 4242,
- składki społeczne finansowane przez pracownika: łącznie 581,58,
- podstawa wymiaru składki zdrowotnej: 3660,42,
- składka zdrowotna: 329,44,
- podstawa opodatkowania: 4242 – 581,58 – 250 ≈ 3410,
- zaliczka na PIT do US: 3410 × 12% – 100 ≈ 309,
- podstawa wymiaru kwot wolnych (MWN): 4242 – 581,58 – 329,44 – 309 = 3021,98,
- kwoty wolne – patrz tabela 3.
Pracownik korzystający z ulgi PIT-0
Inaczej oblicza się kwoty wolne w przypadku pracownika, któremu w roku kalendarzowym zakład pracy nie potrąca zaliczek na PIT z powodu zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152–154 updof (ulgi dla młodych, dla rodzin 4+, dla pracującego seniora, na powrót), obejmujących przychody do 85 528 zł rocznie. MWN takiego pracownika, na pełnym etacie, korzystającego z ulgi PIT-0 i nieuczestniczącego w PPK, w I połowie 2024 r. oblicza się następująco:
- wynagrodzenie brutto (podstawa wymiaru składek społecznych): 4242,
- składki społeczne finansowane przez pracownika: łącznie 581,58,
- podstawa wymiaru składki zdrowotnej: 4242 – 581,58 = 3660,42,
- składka zdrowotna 9%: 329,44,
- MWN: 4242 – 581,58 – 329,44 = 3330,98,
- kwoty wolne od potrąceń – patrz tabela 4.

Pracownik uczestniczący w PPK
Pracownik będący członkiem PPK finansuje wpłatę podstawową do PPK w wysokości 2% wynagrodzenia (podstawy wymiaru składek emerytalnej i rentowych, bez stosowania ograniczenia do górnej rocznej podstawy tych składek). Może obniżyć wysokość wpłaty, jednak maksymalnie do 0,5% podstawy wymiaru, jeśli jego wynagrodzenie osiągane z różnych źródeł nie przekracza 1,2 minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. od 1.01.2024 do 30.06.2024 r. nie przekracza 5090,40 zł. Ponadto może zadeklarować wpłatę dodatkową maksymalnie do 2% podstawy wymiaru (art. 27 ust. 1, 3 i 9 ustawy z 4.10.2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 46).
Pracodawca pokrywa za pracownika wpłatę podstawową (1,5% podstawy wymiaru) i może zadeklarować wpłatę dodatkową (do 2,5% podstawy wymiaru) – art. 26 ust. 1 i 2 ustawy o PPK. Wpłaty do PPK finansowane przez pracodawcę dolicza się do podstawy opodatkowania pracownika w miesiącu, w którym zostały faktycznie wniesione na rachunek instytucji finansowej. Nie wchodzą one do podstawy wymiaru składek społecznych i zdrowotnej.
Podstawę wymiaru kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia za pracę, przysługujących pracownikowi uczestniczącemu w PPK, stanowi minimalne wynagrodzenie po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, składki zdrowotnej, zaliczki na PIT oraz wpłat do PPK. Zgodnie ze stanowiskiem MF chodzi tu o wpłaty do PPK naliczone od minimalnego wynagrodzenia z zastosowaniem faktycznie obowiązującej danego pracownika stawki procentowej wpłat (w części zarówno obowiązkowej, jak i dobrowolnej).
Sposób obliczenia podstawy wymiaru kwot wolnych od potrąceń (MWN) – dla pracownika-uczestnika PPK, zatrudnionego na pełny etat, który u danego pracodawcy nie korzysta z ulgi miesięcznej lub korzysta z niej w pełnej wysokości (300 zł) i z kosztów uzyskania przychodów w różnej wysokości – ilustruje tabela 5 (kwoty wolne – patrz tabela 6).


Minimum pozostawiane dłużnikowi na zleceniu
Jeśli zleceniobiorca podlega egzekucji i jest zatrudniony:
- wyłącznie na umowę zlecenia albo
- na podstawie umowy zlecenia wynagradzanej periodycznie,
do jego wynagrodzenia stosuje się odpowiednio art. 87 i nast. Kp (przepisy o potrąceniach z wynagrodzenia za pracę). Aby obliczyć przysługującą mu kwotę wolną, najpierw trzeba ustalić obowiązujący go w danym miesiącu wymiar czasu pracy, dzieląc liczbę godzin wypracowanych przez tego zleceniobiorcę (zwykle deklarowaną co miesiąc zleceniodawcy) przez nominał czasu pracy tego miesiąca. Następnie wymiar pracy mnoży się przez minimalne wynagrodzenie brutto i otrzymuje podstawę wymiaru kwoty wolnej, z której należy obliczać kwotę netto (stosując zasady rozliczania pensji zleceniobiorcy).
Na początku stycznia 2024 r. zakład pracy otrzymał zajęcie wierzytelności z umowy zlecenia tytułem zaległego kredytu (świadczenie niealimentacyjne). Umowa jest jedynym źródłem utrzymania zleceniobiorcy i została zawarta do końca 2024 r., za wynagrodzeniem 5200 zł brutto miesięcznie. W styczniu 2024 r. zleceniobiorca przepracował 150 godz., a nominał czasu pracy wynosi 168 godz. Przysługują mu 20-proc. koszty, 12-proc. zaliczka, nie korzysta z żadnej ulgi PIT-0 ani nie uczestniczy w PPK, złożył wniosek o stosowanie ulgi miesięcznej 300 zł i przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.
Obliczenie kwoty wolnej od potrąceń:
- wymiar pracy zleceniobiorcy: 150 godz.: 168 godz. = 0,89,
- podstawa wymiaru kwoty wolnej od potrąceń: 4242 × 0,89 = 3775,38,
- podstawa wymiaru składek społecznych: 3775,38,
- składki społeczne finansowane przez zleceniobiorcę: emerytalna 368,48, rentowe 56,63 i chorobowa 92,50; łącznie 517,61,
- podstawa wymiaru składki zdrowotnej: 3775,38 – 517,61 = 3257,77,
- składka zdrowotna 9%: 293,20,
- koszty uzyskania przychodów: (3775,38 – 517,61) × 20% = 651,55,
- podstawa opodatkowania: 3775,38 – 517,61 – 651,55 ≈ 2606,
- zaliczka na PIT do US: 2606 × 12% – 300 ≈ 13,
- kwota wolna od potrąceń z racji świadczenia niealimentacyjnego: 3775,38 – 517,61 – 293,20 – 13 = 2951,57.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych