Jak naprawdę przebiega badanie sprawozdania finansowego
Regulacje prawne są dziś tworzone w pośpiechu, bez uprzedniej konsultacji z kompetentnymi, zawodowymi gremiami czy uznanymi fachowcami. Bywa też gorzej – konsultacje sobie, a regulacje sobie. W takich okolicznościach, w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, prawodawca nie może przewidzieć i uregulować pełnej gamy sytuacji i skutków, które poddaje prawnej modyfikacji. Tak też się dzieje w obszarze rachunkowości, w tym sporządzania i badania rocznych sprawozdań finansowych (sf).
Regulacje prawne są dziś tworzone w pośpiechu, bez uprzedniej konsultacji z kompetentnymi, zawodowymi gremiami czy uznanymi fachowcami. Bywa też gorzej – konsultacje sobie, a regulacje sobie. W takich okolicznościach, w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, prawodawca nie może przewidzieć i uregulować pełnej gamy sytuacji i skutków, które poddaje prawnej modyfikacji. Tak też się dzieje w obszarze rachunkowości, w tym sporządzania i badania rocznych sprawozdań finansowych (sf).
Nie wydaje się, by istotnie się zmienił cel badania sf. Ma ono potwierdzić, że sprawozdanie jest wiarygodne, bo sporządzono je stosownie do wiążących przepisów prawa, na podstawie prawidłowych ksiąg rachunkowych, przedstawiających rzetelnie i jasno stan majątkowy, finansowy oraz wynik finansowy jednostki. Sporządzone przez biegłego rewidenta sprawozdanie z badania, zawierające opinię o wiarygodności zbadanego sf, ma rangę kompetentnego potwierdzenia spełniania przez nie powyższych wymogów, służącego zarówno samej jednostce i jej organom, jak i podmiotom zewnętrznym – uprawnionym bądź zainteresowanym.
Od kilku lat modyfikacje prawa unijnego, a w konsekwencji także krajowego, regulujące badania sf, nie dotyczą samych czynności badania sprawozdania, a więc jego zasad, stosowanych procedur, ich przebiegu i udokumentowania. Przedmiotem zmian są głównie wymogi dotyczące niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej, w której imieniu przeprowadza on badanie, współpracy z władzami badanej jednostki, kontroli jakości rewizji finansowej sprawowanej przez firmę audytorską oraz nadzoru publicznego nad przebiegiem badań.
[1] Ustawa z 26.01.2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 398), a także uobr.
[2] Zob. A. Kwasiborski, Wymogi, jakim powinna odpowiadać dokumentacja każdego badania sprawozdania finansowego, „Rachunkowość” nr 8/2018.
W Polsce przedmiotem zmian stały się dodatkowo standardy badania, wobec uznania MSB za KSB. Na skutek tego rozszerzył się obowiązek dokumentowania badania. Do komplikacji procedur badania przyczyniają się natomiast w ostatnim czasie wymogi prawne[1], nakładające obowiązek sporządzania sf – w elektronicznej, ustrukturyzowanej postaci, oraz sprawozdania z badania – w elektronicznej postaci, i zaopatrywania ich elektronicznym podpisem osób odpowiedzialnych za te sprawozdania.
Zmiany te, obowiązujące od 1.10.2018 r., okazują się niełatwe do zaakceptowania, gdyż nie w pełni uwzględniają realia. Odtwórzmy najczęstszy przebieg badania. Biegłemu rewidentowi, który rozpoczyna badanie, przedstawiana jest „przedostatnia” wersja sf. Ma ono postać papierową i jest podpisane przez osobę odpowiedzialną za jego sporządzenie. Nie jest jeszcze podpisane przez kierownictwo jednostki, aby nie stwarzać niezręcznych sytuacji, w przypadku gdy sprawozdanie będzie wymagało korekt.
Jeżeli badanie wykaże, że sf nie zawiera istotnych zniekształceń i w takiej formie może uzyskać opinię bez zastrzeżeń, to jest ono sporządzane w formie elektronicznej i podpisywane elektronicznie przez wszystkie zobowiązane do tego osoby. Biegły rewident powinien jednak wydrukować – w czytelnej formie – sf sporządzone elektronicznie, w ustrukturyzowanej postaci, i sprawdzić, czy jest zgodne z wersją papierową sf, którą badał oraz czy podpisy są kompletne.
Jeśli natomiast badanie wykaże, że sf zawiera zniekształcenia, które wymagają usunięcia[2], to konieczne jest sporządzenie jego poprawionej wersji. Czasem jednostka decyduje się usunąć także mniej istotne uchybienia, stwierdzone w trakcie badania, w szczególności gdy wiążą się z korektą wielkości podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Wnioskowane przez biegłego rewidenta zmiany w sf przedstawionym do badania są przez niego dokumentowane, a w przypadku ich akceptacji przez jednostkę – wprowadzane do jej ksiąg rachunkowych. W efekcie uzyskuje się prawidłowe sf, pozostawiając na uboczu kwestię, która to jego wersja. Można oczywiście postawić pytanie, z kim uzgodnić korekty. Odpowiedź brzmi: z osobami mającymi prawo do podejmowania takich decyzji, odpowiedzialnymi za sf. W pierwszej kolejności jest to osoba odpowiedzialna za prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Trzeba także, wobec dokumentowania przez biegłego rewidenta korekt, odrzucić potencjalny zarzut, że skoro nie przedstawiono mu sf spełniającego literalnie formalne wymogi – to uczestniczył on w jego sporządzeniu. Istotne jest, że zmiany zostały zawarte w sporządzonym w postaci elektronicznej sf, zidentyfikowane i wpisane do treści końcowego oświadczenia kierownika jednostki, a sf uwzględniające te zmiany jest podpisane elektronicznie przez zobowiązane do tego osoby.
Na tym tle powstaje pytanie, czy w świetle zmienionych przepisów uor wersja sf przedłożonego do badania biegłemu rewidentowi musi spełniać literalnie wymogi w zakresie formy, tzn. mieć postać elektroniczną, co dotyczy także podpisów. Czy i jaki przepis zmusza nas do ortodoksyjnej wykładni nowo wprowadzonego wymogu? Wymogu, powiedzmy to otwarcie, wyraźnie kłopotliwego (np. dla jednostki z wieloosobowym międzynarodowym zarządem). Dodajmy, że w określonych przypadkach należy także sporządzić w formie elektronicznej sprawozdanie z działalności i opatrzyć je elektronicznym podpisem.
Przy literalnej wykładni nowo wprowadzonego wymogu należałoby przedkładać do badania biegłemu rewidentowi sprawozdanie sporządzone w formie elektronicznej i opatrzone elektronicznymi podpisami wszystkich członków zarządu, a to może trwać. Potem biegły powinien spowodować zapisanie tego sprawozdania w sposób czytelny i rozpocząć badanie. W przypadku korekt sprawozdania, które następują bardzo często w rezultacie badania, czynność sporządzenia i odczytania sprawozdania trzeba przeprowadzać ponownie. Komu to potrzebne? Uor nie reguluje formy sprawozdania przedstawianego do badania, natomiast jego wersję elektroniczną zaopatrzoną podpisem elektronicznym wiąże logicznie z wymogiem udostępniania sprawozdania, w jego ostatecznej „wiążącej” postaci.
* * *
Celem tych wywodów nie jest w żadnym przypadku relatywizacja wymogów dotyczących postaci sf (ma mieć postać elektroniczną) i dokumentowania czynności jego badania ani też pomniejszanie związanej z tym odpowiedzialności. Chodzi o to, byśmy – bez szkody dla skuteczności przeprowadzanych procedur badania – nie ugrzęźli w okowach nadgorliwej, odbiegającej od realiów wykładni przepisów. Nie dajmy się zwariować.
Ministerstwo Finansów o sposobie przekazywania sprawozdania finansowego do badania
Resort finansów zamieścił na swojej stronie internetowej (www.mf.gov.pl) odpowiedź na pytanie:
W jaki sposób przekazać sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej do badania przez biegłego rewidenta?
Ministerstwo Finansów nie ingeruje i nie narzuca jednostkom zobowiązanym do sporządzania sf w postaci elektronicznej sposobu przekazania sprawozdania do biegłego rewidenta, w celu przeprowadzenia badania. Zważywszy jednak na elektroniczną postać sporządzonego sf, przekazanie sprawozdania do badania powinno nastąpić z wykorzystaniem informatycznych nośników danych bądź elektronicznych kanałów komunikacji.
Zważywszy że drugie zdanie odpowiedzi przeczy pierwszemu, odpowiedź – zdaniem Redakcji – należałoby rozumieć następująco: bez względu na postać (papierowa, elektroniczna), w jakiej jednostka przekazała biegłemu rewidentowi sf do badania, sprawozdanie z badania wraz z opinią biegłego rewidenta powinno dotyczyć sf sporządzonego w postaci elektronicznej i opatrzonego elektronicznymi podpisami wszystkich zobowiązanych do jego podpisania.
Redakcja
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych