Jak na nowych zasadach zawierać umowy o pracę na okres próbny

Biorąc pod uwagę nowe regulacje, możliwe jest zawarcie umowy o pracę na okres próbny od razu na 3 mies., w szczególności gdy strony na początku współpracy nie dokonują żadnych ustaleń co do dalszego współdziałania, pozostawiając sobie czas na podjęcie decyzji do upływu 3-miesięcznego okresu próbnego.
Niekiedy umowa o pracę na okres próbny potrwa dłużej niż 3 mies. W każdym takim angażu można bowiem postanowić, że ulegnie ona wydłużeniu o czas urlopu oraz innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy (art. 25 § 21 Kp).
Angaż na 3 mies. dopuszczalny od początku współpracy
Czy to prawda, że od 26.04.2023 r. nie można zawrzeć umowy o pracę na okres próbny od razu na 3 mies., lecz może ona trwać maksymalnie 2 mies.?
To nieprawda. Faktem jest, że od 26.04.2023 r. długość umowy o pracę na okres próbny została uzależniona od czasu trwania planowanej następnej umowy o pracę na czas określony krótszy niż 12 mies. (art. 25 § 22 Kp).
Jeśli w trakcie negocjowania angażu na okres próbny strony uzgodnią zawarcie bezpośrednio po nim umowy o pracę na czas określony:
a) krótszej niż 6 mies. – umowa o pracę na okres próbny ma opiewać maksymalnie na miesiąc,
b) co najmniej na 6 mies. i jednocześnie krótszej niż 12 mies. – umowa o pracę na okres próbny ma opiewać maksymalnie na 2 mies.
Nie są to wymiary „sztywne”, strony mogą jednorazowo wydłużyć umowę o pracę na okres próbny, określoną w pkt a lub b, nie więcej niż o miesiąc, jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy (art. 25 § 23 Kp).
Jednak wprowadzenie krótszych, maksymalnych umów o pracę na okres próbny nie ogranicza w żaden sposób możliwości podpisania od razu umowy o pracę na okres próbny na 3 mies., aby sprawdzić kwalifikacje zawodowe osoby ubiegającej się o zatrudnienie oraz jej przydatność do docelowej pracy na danym stanowisku (art. 25 § 2 Kp). Potwierdzenie odnajdujemy w stanowisku GIP.
Biorąc pod uwagę nowe regulacje, możliwe jest zawarcie umowy o pracę na okres próbny od razu na 3 mies., w szczególności gdy strony na początku współpracy nie dokonują żadnych ustaleń co do dalszego współdziałania, pozostawiając sobie czas na podjęcie decyzji do upływu 3-miesięcznego okresu próbnego.
Niekiedy umowa o pracę na okres próbny potrwa dłużej niż 3 mies. W każdym takim angażu można bowiem postanowić, że ulegnie ona wydłużeniu o czas urlopu oraz innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy (art. 25 § 21 Kp).
Klauzula o planowanej umowie okresowej to tylko niewiążąca obietnica
Czy w krótszych (najwyżej 1- i 2-miesięcznych) umowach o pracę na okres próbny trzeba wskazać okres, na jaki strony mają zamiar następnie zawrzeć umowę o pracę na czas określony? Jeśli tak, to czy taka klauzula jest wiążąca, tj. czy po zakończeniu umowy o pracę na okres próbny trzeba koniecznie podpisać umowę o pracę na czas określony wcześniej zadeklarowany? A jeżeli strony postąpią inaczej? Kto to kontroluje i czy grozi za to kara?
W krótszej umowie o pracę na okres próbny (tj. zawartej maksymalnie na miesiąc lub na 2 mies., w sytuacjach określonych w art. 25 § 22 Kp) strony muszą określić okres, na jaki mają zamiar podpisać bezpośrednio potem umowę o pracę na czas określony. W umowie o pracę na okres próbny opiewającej na miesiąc trzeba podać, że kolejna umowa o pracę na czas określony potrwa krócej niż 6 mies. Z kolei w umowie o pracę na okres próbny nawiązanej na 2 mies. należy wskazać, że umowa na czas określony wyniesie co najmniej 6 mies. i równocześnie mniej niż 12 mies.
Jednak postanowienia przewidującego planowaną długość następnego angażu okresowego nie da się zakwalifikować jako zobowiązania bezwzględnie wiążącego pracodawcę. Głównie dlatego, że w Kp mowa jest w tym przypadku o „zamiarze”, a nie „obowiązku”. Sformułowanie „zamiar” trudno odczytać jako wiążące zakład pracy, zwłaszcza już po zakończeniu umowy o pracę.
Potwierdza to również stanowisko GIP, w którym czytamy: określenie w ww. przepisach sformułowania „zamiar” dotyczy jedynie „chęci” zawarcia przyszłej umowy na czas określony. Pracodawca zawsze ma możliwość niezawarcia umowy na czas określony, w sytuacji kiedy pracownik, będąc na okresie próbnym, nie wykaże w sposób odpowiedni swojej przydatności do przyszłego zatrudnienia.
Moim zdaniem zamieszczane w umowach o pracę na okres próbny maksymalnie 1- i 2-miesięcznych klauzule wskazujące okres, na jaki strony zamierzają potem podpisać umowę o pracę na czas określony, należy odczytywać jedynie jako deklarację pracodawcy, że jeśli wszystko pójdzie dobrze (tzn. kandydat do pracy się sprawdzi i jednocześnie nie wystąpią inne przyczyny, np. organizacyjne czy gospodarcze), to dojdzie do zawarcia umowy o pracę na zakładany czas określony.
W przeciwnym wypadku, gdy osoba ubiegająca się o zatrudnienie nie wypadła dobrze w okresie próbnym albo wystąpią przesłanki ekonomiczne (np. utrata głównego klienta, konieczność „cięć” finansowych), trudno wymagać od zakładu pracy dochowania obietnicy. W konsekwencji po takiej krótszej (maksymalnie 1- lub 2-miesięcznej) umowie o pracę na okres próbny pracodawca może zakończyć współpracę, zawrzeć umowę o pracę na czas określony dowolnej długości (wskazanej w angażu próbnym, krótszej – jeżeli kandydat nie do końca spełnił oczekiwania – albo dłuższej) bądź umowę na czas nieokreślony.
Wydaje się również, że tezę tę potwierdzają przepisy sankcyjne Kp. Art. 281 Kp nie przewiduje bowiem grzywny dla pracodawcy, który po umowie o pracę na okres próbny nie podpisze umowy na zaplanowany w tej pierwszej okres.
Po 3-miesięcznej próbie można zawrzeć dowolną umowę o pracę
Firma jest podwykonawcą obsługującym spółki kolejowe. Z kandydatem do pracy zawiera najpierw umowę o pracę na 3-miesięczny okres próbny, a potem, jeśli się sprawdzi, umowę na 12-miesięczny czas określony. Wyjątkowo osobie ubiegającej się o zatrudnienie bezpośrednio związane z pracą przy torach, po 3-miesięcznym okresie próbnym proponuje angaż okresowy również na 3 mies. Czy prawidłowo? Podobno obecnie po umowie o pracę na okres próbny trzeba oferować umowy na co najmniej 12 mies.?
Z kandydatem do pracy można od razu zawrzeć umowę o pracę na okres próbny przekraczający 2 mies. i nie dłuższy niż 3 mies. Można też w takiej umowie zamieścić klauzulę o możliwości jej wydłużenia o czas urlopu lub innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy, jaka przypadnie w trakcie angażu. Nie trzeba natomiast informować o okresie, na jaki strony zmierzają potem nawiązać umowę o pracę na czas określony (art. 25 § 1 w zw. z § 21 i art. 29 § 1 pkt 6 lit. b Kp). Dlatego należy uznać, że po zakończeniu umowy o pracę na 3-miesięczny okres próbny strony mają do wyboru: zakończyć współpracę bądź zawrzeć dowolną umowę o pracę na czas określony albo na czas nieokreślony.
GIP w czerwcowej interpretacji zajął podobne stanowisko: Ustawodawca (…) nie wskazał konieczności podawania w umowie o pracę na okres próbny 3 mies. określenia, na jaki okres strony takiej umowy powinny zawrzeć umowę na czas określony, a zatem pracodawca może po umowie na okres próbny 3 mies. zawrzeć umowę o pracę na czas określony na dowolny okres.
O ile wydłużyć okres próbny w przypadku urlopu czy choroby
Czy w każdej zawieranej umowie o pracę na okres próbny muszę podać postanowienie wydłużające ją o czas urlopu i innej usprawiedliwionej absencji w pracy? Jeśli tak, to jak liczyć wydłużenie o czas urlopu wypoczynkowego, skoro dla jednego pracownika 10 dni urlopu oznacza 14 dni kalendarzowych wolnego, a dla innych nawet kilka dni więcej?
Od 26.04.2023 r. strony w umowie o pracę na okres próbny (w każdej, bez względu na jej długość) mogą uzgodnić, że ulega ona wydłużeniu o czas urlopu, a także innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy, jaka podczas niej przypadnie (art. 25 § 21 Kp). Nie jest to zatem obowiązkowe.
Klauzulę przedłużającą umowę w tym trybie można zawrzeć w umowie na okres próbny od razu przy jej zawieraniu albo też wprowadzić do niej później, na mocy porozumienia zmieniającego (aneksu).
Pracodawcę, który zdecyduje się na zamieszczenie w angażu próbnym takiej klauzuli, czekają problemy z ustaleniem, o ile dni się on wydłuży, zwłaszcza z powodu urlopu wypoczynkowego, do jakiego pracownik nabędzie prawo w trakcie trwania umowy. Urlopu wypoczynkowego udziela się bowiem na dni robocze dla danego pracownika w świetle jego rozkładu czasu pracy, w wymiarze godzinowym odpowiadającym jego dobowemu wymiarowi czasu pracy (art. 1542 Kp). W konsekwencji np. 5 dni urlopu może skutkować dla jednych zatrudnionych 7 kolejnymi dniami kalendarzowymi wolnego, a dla innych 10 – w zależności od tego, ile dni wolnych od pracy wypada podczas korzystania z wypoczynku. Moim zdaniem najlepiej jest w takim przypadku wydłużać umowę o pracę na okres próbny o dni robocze urlopu wypoczynkowego wykorzystanego podczas tej umowy.
Nie ma natomiast problemu z wydłużaniem umowy na okres próbny o czas występującej podczas niej niezdolności do pracy z powodu choroby. W myśl bowiem art. 11 ust. 4 ustawy zasiłkowej i art. 92 § 2 Kp świadczenia chorobowe wypłaca się za każdy dzień niezdolności do pracy, nie wyłączając dni wolnych od pracy.
Spółka zawarła umowę o pracę na 3-miesięczny okres próbny, od 1.05.2023 do 31.07.2023 r. W umowie strony zamieściły klauzulę o wydłużeniu angażu o czas urlopu, a także innej usprawiedliwionej absencji w pracy, jaka w jego trakcie wypadnie. Pracownik:
- od 10.05.2023 r. przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 10 dni; umowa o pracę na okres próbny ulega z tego powodu wydłużeniu o 10 dni orzeczonego zwolnienia lekarskiego, czyli do 10.08.2023 r.,
- od 5.06.2023 do 7.06.2023 r. wziął 3 dni urlopu wypoczynkowego; mimo że w sumie miał 7 dni wolnego (w piątek 9 czerwca wszyscy pracownicy mieli wolne na mocy zarządzenia prezesa), umowa na okres próbny ulega wydłużeniu o kolejne 3 dni robocze, czyli do 13.08.2023 r.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych