Jak korygować odpisy na zfśs po zmianie podstawy ich naliczania od 1.08.2019 r.
Jak w takim przypadku obliczyć korektę wpłaty na rachunek zfśs za takie osoby na 31.12.2019 r.?
Do korygowania wpłat na zfśs na osoby niepełnosprawne stosuje się ogólne zasady przewidziane w rozporządzeniu MPiPS w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej rozporządzenie). Jednak w związku ze wzrostem podstawy obliczania odpisów i zwiększeń w okresie od 1.08.2019 do 31.12.2019 r. przy ustalaniu korekty za 2019 r. będzie więcej obliczeń. Dodatkowy problem to brak w przepisach instrukcji, jak ich dokonywać w takiej sytuacji. Nigdy wcześniej nie dochodziło do zmiany wartości odpisów i zwiększeń w trakcie roku kalendarzowego.
[1] Rozporządzenie z 9.03.2009 r. (DzU nr 43 poz. 349).
Do korygowania wpłat na zfśs na osoby niepełnosprawne stosuje się ogólne zasady przewidziane w rozporządzeniu MPiPS w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych[1] (dalej rozporządzenie). Jednak w związku ze wzrostem podstawy obliczania odpisów i zwiększeń w okresie od 1.08.2019 do 31.12.2019 r. przy ustalaniu korekty za 2019 r. będzie więcej obliczeń. Dodatkowy problem to brak w przepisach instrukcji, jak ich dokonywać w takiej sytuacji. Nigdy wcześniej nie dochodziło do zmiany wartości odpisów i zwiększeń w trakcie roku kalendarzowego.
Kwoty odpisów i zwiększeń w 2019 r.
Pracodawca, który liczy odpisy ustawowe i zwiększenia według ustawowych wskaźników, korygując je na koniec 2019 r., musi pamiętać o zastosowaniu dwóch stawek. Podstawa ich naliczania w okresach:
- od 1.01.2019 do 31.07.2019 r. – to przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w II półroczu 2013 r., czyli 3278,14 zł, co daje 1229,30 zł (37,5% × 3278,14 zł) odpisu podstawowego na 1 zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach oraz 204,88 zł (6,25% × 3278,14 zł) zwiększenia na 1 zatrudnionego z orzeczoną niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- od 1.08.2019 do 31.12.2019 r. – to przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w II półroczu 2014 r. w wysokości 3389,90 zł, co daje 1271,21 zł odpisu podstawowego na 1 zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach oraz 211,87 zł zwiększenia na 1 zatrudnionego z orzeczoną znaczną lub umiarkowaną niepełnosprawnością.
[2] Ustawa z 11.09.2019 r. (DzU poz. 1907). Na ten temat pisaliśmy teżw „Rachunkowości” nr 10/2019 w artykule Podwyżka odpisów na zfśs komplikuje rozliczenie środków socjalnych.
Wynika to z art. 2 ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019, ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz ustawy o Karcie Dużej Rodziny[2]. Przepis ten nadaje nową treść art. 5h ustawy o zfśs. Przewiduje, że kwoty odpisów z obu okresów powinny być przelane przez pracodawcę na rachunek zfśs do 31.10.2019 r. z uwzględnieniem wcześniej wpłaconych kwot (zwykle transfery są dokonywane do 31 maja – 75% wartości odpisów i do 30 września – pozostała kwota). Kwotę do wpłaty w 2019 r. należy ustalić w następujący sposób:
- wartość odpisów odnieść proporcjonalnie do okresów, za które są ustalane,
- dodać otrzymane wyniki,
- od uzyskanego rezultatu odjąć wpłaty dokonane do 31.05.2019 i 30.09.2019 r.
Pozostaje jednak wątpliwość, jak przy dwóch wysokościach odpisów i zwiększeń w jednym roku kalendarzowym dokonywać ich korekty na koniec roku. Ale po kolei.
Stan zatrudnienia
Pierwotną wartość odpisów na zfśs liczy się na podstawie przeciętnej planowanej w danym roku kalendarzowym liczby pracowników (w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy, po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) u pracodawcy. Stąd konieczność jej przeliczania, nie później niż do 31 grudnia, adekwatnie do rzeczywistego średniego stanu zatrudnienia (§ 1 rozporządzenia).
Żeby ustalić rzeczywistą średnią liczbę pracowników w 2019 r. (bez względu na podstawę prawną powstania ich stosunku pracy, w tym obejmującą osoby niepełnosprawne), trzeba zsumować przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach, obliczone według wybranej metody (patrz tabela) i otrzymaną sumę podzielić przez 12. Dokładnie takie same działania przeprowadza pracodawca, który nie funkcjonował przez cały 2019 r. lub naliczał odpis na zfśs na niepełny 2019 r. (§ 3 rozporządzenia).
Czy takie czynności wystarczą po zmianie od 1.08.2019 r. wysokości odpisu podstawowego i zwiększenia? Nie ma jednej odpowiedzi. Można liczyć faktyczne przeciętne zatrudnienie proporcjonalnie do okresów obowiązywania danej stawki, czyli od 1.01.2019 do 31.07.2019, a potem od 1.08.2019 do 31.12.2019 r. Można jednak pozostać przy dotychczasowym sposobie postępowania, co jest prostsze matematycznie, w związku z czym zastosowałam go w poniższym przykładzie. Niewykluczone, że powstaną i inne koncepcje.
Jeszcze jedna uwaga. Ponieważ odpisy i zwiększenia na poszczególne kategorie pracowników są inne (por. art. 5 ustawy o zfśs), konieczne jest ustalenie rzeczywistego zatrudnienia w tych kategoriach dla celów korekty. Robi się to tak samo, jak przy pełnym zatrudnieniu.
Metody ustalania liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach
Rodzaj metody | Rodzaj działań | Rekomendacje stosowania |
Średniej arytmetycznej |
krok 1. Sumowanie liczby pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty, co dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonej w umowie o pracę danego pracownika w stosunku do obowiązującej normy) na każdy dzień miesiąca krok 2. Podzielenie uzyskanego wyniku przez liczbę dni kalendarzowych w danym miesiącu |
dla pracodawców z dużą zmiennością liczby zatrudnionych |
Uproszczona |
krok 1. Zsumowanie stanu dziennego zatrudnienia z pierwszego i ostatniego dnia miesiąca krok 2. Podzielenie uzyskanego wyniku przez 2 |
dla pracodawców ze stabilnym stanem zatrudnienia |
Średniej chronologicznej | krok 1. Zsumowanie stanu dziennego z pierwszego i ostatniego dnia miesiąca krok 2. Podzielenie uzyskanego wyniku przez 2 krok 3. Dodanie do otrzymanego wyniku stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca krok 4. Podzielenie wyniku przez 2 |
Sposób korygowania
Po ustaleniu rzeczywistego przeciętnego zatrudnienia w 2019 r. pracodawca odrębnie liczy odpisy podstawowe dla pracowników:
- zatrudnionych w tzw. normalnych warunkach – uwzględniając w tej grupie niepełnosprawnych w stopniu lekkim, a jeśli nie stosuje zwiększeń – to również w stopniu znacznym i umiarkowanym,
- zatrudnionych w szczególnie uciążliwych warunkach,
- młodocianych – mimo ich nieuwzględniania w liczbie zatrudnionych.
Odrębnie ustala też zwiększenia (jeśli je stosuje z uwagi na emerytów emerytów i rencistów, mimo ich wyłączenia z liczby zatrudnionych. Zfśs stanowi bowiem jeden fundusz dla wszystkich uprawnionych, stąd korekta ma obejmować ich wszystkich). W konsekwencji, jeśli na pracowników ze znaczną lub z umiarkowaną niepełnosprawnością pracodawca nalicza zwiększenia, wówczas dla tej grupy również oddzielnie określa kwotę odpisów wraz ze zwiększeniami. Ze względu na wzrost od 1.08.2019 r. wysokości odpisów i zwiększeń wszystkie wyliczenia trzeba prowadzić proporcjonalnie do okresu przed zmianą i po niej.
Sumę otrzymanych wyników pracodawca porównuje z wysokością odpisów wcześniej odprowadzonych do zfśs. Jeśli okaże się, że wpłata była za niska, różnicę między odprowadzonym a należnym odpisem trzeba wpłacić na rachunek zfśs. Natomiast gdy wpłata była za wysoka, można wycofać nadwyżkę z rachunku zfśs lub zmniejszyć wartość odpisu odprowadzanego w następnym roku kalendarzowym o nadpłaconą kwotę.
Pracodawca, naliczający odpisy podstawowe i zwiększenia na pracowników niepełnosprawnych w wysokości ustawowej, zaplanował zatrudnienie w 2019 r. na poziomie 57 etatów, w tym:
- 49 pracowników zatrudnionych w tzw. normalnych warunkach, z czego 39 osób – w pełnym wymiarze czasu pracy (w tym 10 z niepełnosprawnością lekką), 6 osób – na ½ etatu oraz 4 osoby – na ¾ etatu,
- 6 pracowników z niepełnosprawnością umiarkowaną – na ¾ etatu oraz 2 osoby z niepełnosprawnością znaczną – na ½ etatu.
Krok 1. Przeliczenie planowanego stanu zatrudnienia do pełnych etatów
- zatrudnienie w tzw. normalnych warunkach na ½ etatu: 0,5 × 6 pracowników = 3 etaty,
- zatrudnienie w tzw. normalnych warunkach na ¾ etatu: 0,75 × 4 pracowników = 3 etaty,
- zatrudnienie pracowników niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym: (0,75 × 6 osób) + (0,5 × 2 osoby) = 5,5 etatu,
- zatrudnienie łącznie: 39 etatów + 3 etaty + 3 etaty + 5,5 etatu = 50,5 etatu.
Krok 2. Obliczenie odpisów i zwiększeń w stosunku do planowanego zatrudnienia
za okres od 1.01.2019 do 31.07.2019 r.:
- odpisy podstawowe: 50,5 etatu × 1229,30 zł = 62 079,65 zł,
- zwiększenia na pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i znacznym: 5,5 etatu × 204,88 zł = 1126,84 zł,
- kwota do wpłaty na rachunek zfśs za cały 2019 r., obliczona przed zmianą podstawy odpisów i zwiększeń: 63 206,49 zł (62 079,65 zł + 1126,84 zł), z czego 75%, czyli 47 404,87 zł, zostało wpłacone do 31.05.2019 r., a pozostała kwota – do 30.09.2019 r.,
- kwota do wpłaty na rachunek zfśs, obliczona po zmianie podstawy odpisów i zwiększeń: 63 206,49 zł × 7/12 = 36 870,45 zł,
za okres od 1.08.2019 do 31.12.2019 r.:
- odpisy podstawowe: 50,5 etatu × 1271,21 zł = 64 196,11 zł,
- zwiększenia na pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i znacznym: 5,5 etatu × 211,87 zł = 1165,29 zł,
- kwota do wpłaty na rachunek zfśs: (64 196,11 zł + 1165,29 zł) = 65 361,40 zł × 5/12 = 27 233,92 zł.
Łączna wartość odpisów i zwiększeń za 2019 r.: (36 870,45 zł + 27 233,92 zł) = 64 104,37 zł.
Kwota do wpłaty na rachunek zfśs do 31.10.2019 r.: 64 104,37 zł – 63 206,49 zł = 897,88 zł.
Krok 3. Ustalenie rzeczywistego stanu zatrudnienia
W ciągu roku doszło do następujących zmian w zatrudnieniu:
- w lutym odeszły 2 osoby zatrudnione na cały etat oraz pracownik niepełnosprawny w stopniu umiarkowanym zatrudniony na ¾ etatu, w związku z czym łączna liczba zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty w tym miesiącu wyniosła na ostatni dzień lutego 47,75 [37 etatów pełnych + (0,5 × 8 pracowników) + (0,75 × 9 pracowników)], natomiast niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym – 4,75 etatu (0,75 × 5 osób) + (0,5 × 2 osoby),
- w marcu zostały zatrudnione 4 osoby, w tym 2 na cały etat, pracownik na ¾ etatu oraz osoba niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym na ½ etatu, w związku z czym łączna liczba zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty na koniec tego miesiąca wyniosła 51 [39 etatów + (0,5 × 9 pracowników) + (0,75 × 10 pracowników)], natomiast niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym – 5,25 etatu (0,75 × 5 osób) + (0,5 × 3 osoby),
- w sierpniu została zatrudniona osoba z niepełnosprawnością znaczną na ½ etatu, w związku z czym łączna liczba zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty na koniec miesiąca wyniosła 51,5 [39 etatów pełnych + (0,5 × 10 pracowników) + (0,75 × 10 pracowników)], natomiast niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym – 5,75 etatu (0,75 × 5 osób) + (0,5 × 4 osoby).
Rzeczywisty przeciętny stan zatrudnienia w 2019 r. wynosi zatem: 610,26 (suma etatów w poszczególnych miesiącach) : 12 = 50,86 etatów. Natomiast faktyczna średnia liczba pracowników ze znaczną i z umiarkowaną niepełnosprawnością w 2019 r. to 65,13 (suma etatów) : 12 = 5,43 etatów.
Miesiąc | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
Liczba etatów łącznie | 50,5 | 49,13 | 49,38 | 51 | 51 | 51,25 | 51,50 | |||||
Liczba etatów osób ze znaczną i z umiarkowaną niepełnosprawnością | 5,5 | 5,13 | 5 | 5,25 | 5,25 | 5,5 | 5,75 |
Krok 4. Korygowanie wartości odpisów i zwiększeń
za okres od 1.01.2019 do 31.07.2019 r.:
- odpisy podstawowe: 50,86 etatów × 1229,30 zł = 62 522,20 zł,
- zwiększenia na pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i znacznym: 5,43 × 204,88 zł = 1 112,50 zł,
- łącznie kwota proporcjonalna: (62 522,20 zł + 1 112,50 zł) × 7/12 = 37 120,24 zł,
za okres od 1.08.2019 do 31.12.2019 r.:
- odpisy podstawowe: 50,86 etatów × 1 271,21 zł = 64 653,74 zł,
- zwiększenia na pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i znacznym: 5,43 × 211,87 zł = 1150,45 zł,
- łącznie kwota proporcjonalna: (64 653,74 zł + 1 150,45 zł) × 5/12 = 27 418,41 zł.
Wartość odpisów i zwiększeń za cały 2019 r.: 64 538,65 zł (37 120,24 zł + 27 418,41 zł).
Wartość dopłaty na rachunek zfśs: 434,28 zł (64 538,65 zł – 64 104,37 zł).
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych