Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Ewidencja i opodatkowanie pomocy udzielonej przedsiębiorcom przez Polski Fundusz Rozwoju w związku z koronawirusem

dr Monika Król-Stępień biegły rewident
W jakiej wysokości i w którym momencie ująć w księgach i opodatkować środki otrzymane w formie subwencji z PFR, w ramach tarczy finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) realizuje rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) przedsiębiorstw mikro, małych i średnich, które ucierpiały na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest wsparcie wskazanej grupy docelowej przez udzielanie zwrotnych subwencji finansowych. Gdy beneficjent spełni warunki określone w programie pomocowym, wówczas zobowiązanie zwrotu otrzymanych środków może zostać umorzone do wysokości 75% finansowania.

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) realizuje rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) przedsiębiorstw mikro, małych i średnich, które ucierpiały na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest wsparcie wskazanej grupy docelowej przez udzielanie zwrotnych subwencji finansowych. Gdy beneficjent spełni warunki określone w programie pomocowym, wówczas zobowiązanie zwrotu otrzymanych środków może zostać umorzone do wysokości 75% finansowania.

Podstawowy problem, warunkujący zastosowanie właściwych rozwiązań ewidencyjnych i podatkowych do pozyskanych od PFR środków, to określenie charakteru stawianych przez PFR do dyspozycji środków pod nazwą „subwencji finansowej” – na podstawie obowiązujących Regulaminu i Przewodnika, a także zawieranych przez przedsiębiorców indywidualnych umów.

Przez „subwencję” ogólnie rozumie się dotacje, dopłaty i inaczej nazwane bezzwrotne wsparcie. Stanowi ona dla beneficjentów przychód. W myśl updof i updop dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, stanowią z chwilą otrzymania przychód z działalności gospodarczej. Obowiązujące przepisy nie przewidują zwolnienia bądź wyłączenia otrzymanych (zasada kasy) dotacji, subwencji itp. od podatku.

Wyjątkiem od tej zasady jest przeznaczenie środków dotacji, subwencji, dopłat itp. na zakup bądź wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Przez „pożyczkę” rozumie się natomiast otrzymanie wymagających zwrotu środków, przy czym umowa pożyczki może przewidywać różne warunki tego zwrotu (okres i sposób zwrotu, oprocentowanie i rezygnacja z niego, możliwość umorzenia itp.). Stanowi ona dla beneficjenta zobowiązanie finansowe.

Przedsiębiorca, który musi szybko podjąć decyzję, nie koncentruje swojej uwagi na terminologii użytej w tarczy finansowej. Niezależnie od tego, czy jest to subwencja, czy pożyczka, zgłasza wniosek o przyznanie środków. Jednak już w momencie ich otrzymania musi dokonać rozróżnienia subwencji i pożyczki. Skoro wspomniane pojęcia nie są synonimami, rodzą różne skutki natury zarówno podatkowej, jak i bilansowej.

Określając charakter pomocy udzielonej przez PFR, naszym zdaniem należy wyjść od nadrzędnej zasady rachunkowości, tj. zasady wyższości treści ekonomicznej nad nazwą lub formą prawną. Treść ekonomiczna warunków przyznania i zwrotu subwencji wskazuje, że w istocie mamy do czynienia nie z dotacją (subwencją), ale z pożyczką. Tym samym całość lub część otrzymanych środków stanowi przychód dopiero w momencie, gdy nastąpi zwolnienie od obowiązku ich zwrotu i spełnią się przesłanki uznania za subwencję.

Pogląd ten podzielają PFR oraz Ministerstwo Finansów, które w wydanym 19.05.2020 r. komunikacie w sprawie zasad opodatkowania subwencji finansowych udzielanych w ramach tarczy finansowej wskazało, że pomoc finansowa z PFR, dla celów podatku dochodowego, jest traktowana jak pożyczka. Ministerstwo posłużyło się przy tym terminem ,,otrzymanie pożyczki w ramach tarczy finansowej”. Pomijając te niuanse, z komunikatu wynika jednoznacznie, że użyte w Regulaminie, Przewodniku, a także w indywidualnych umowach określenie „subwencje finansowe” oznacza pożyczkę.

Otrzymana od PFR subwencja finansowa (pożyczka w ramach tarczy finansowej) podlega zwrotowi według ściśle określonych w Regulaminie zasad. Przedsiębiorcy są więc zobowiązani do jej zwrotu w 100% w przypadku:

  • zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej (w tym w razie jej zawieszenia) przez przedsiębiorcę,
  • otwarcia likwidacji przedsiębiorcy lub
  • otwarcia postępowania upadłościowego/restrukturyzacyjnego w każdym czasie w ciągu 12 mies. od dnia przyznania subwencji finansowej.

W przypadku kontynuacji działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę przez 12 mies. od przyznania subwencji finansowej, podlega ona bezwarunkowo zwrotowi w 25%. Natomiast pozostałe 75% kwoty subwencji może zostać umorzone według poniższych zasad:

  • 25% automatycznie, ze względu na kontynuację działalności,
  • 25% w zależności od poniesionej przez przedsiębiorstwo gotówkowej straty na sprzedaży netto,
  • 25% w zależności od utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 mies.

Subwencja finansowa (pożyczka w ramach tarczy finansowej) – w momencie jej uzyskania – nie stanowi zatem ani przychodu bilansowego, ani przychodu podatkowego. Zgodnie z uor w wyniku finansowym ujmuje się wyłącznie „pewne” przychody. Do momentu zwrotu i/lub umorzenia subwencja finansowa otrzymana z PFR stanowi dla przedsiębiorcy – zarówno podatkowo, jak i księgowo – krótkoterminowe zobowiązanie finansowe.

Wpływ środków subwencji na rachunek bankowy przedsiębiorcy powoduje ich ujęcie w księgach zapisem:

Wn konto 13 „Rachunki i kredyty bankowe”,

Ma konto 24 „Pozostałe rozrachunki”, w analityce „Subwencja/pożyczka od PFR”.

Można rozważać, czy część subwencji, możliwą do umorzenia po spełnieniu warunków, uznać za przychód przyszłych okresów i ująć na koncie 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

Moim zdaniem byłoby to ryzykowne i uciążliwe. Ryzykowne, gdyż w momencie wpływu środków trudno ocenić, czy i które warunki zostaną spełnione. Uciążliwe, gdyż wymaga podzielenia subwencji i ujęcia jej na dwóch różnych kontach. Dlatego rekomenduję ujęcie subwencji w 100% jako zobowiązania, tym bardziej że zaprzestanie działalności przed upływem 12 mies. od uzyskania subwencji powoduje konieczność zwrotu 100% środków. Jeżeli jest bardzo prawdopodobne, że część subwencji zostanie umorzona, a chodzi o kwotę istotną, to celowe jest poinformowanie o tym w dodatkowych informacjach i objaśnieniach, a w przypadku mikroprzedsiębiorców – w informacjach uzupełniających do bilansu. Przychód z tytułu subwencji powstaje zatem dopiero w momencie uzyskania definitywnego przysporzenia w postaci potwierdzenia pozytywnego rozpatrzenia wniosku o zwolnienie ze spłaty części subwencji. Wówczas będzie znana kwota subwencji niepodlegająca zwrotowi (umorzona).

Umorzenie subwencji powoduje zapis:

Wn konto 24 „Pozostałe rozrachunki”, w analityce „Subwencja/pożyczka od PFR”,

Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce „Dotacje – umorzenie subwencji/pożyczki od PFR”.

Kwestia, czy umorzona część subwencji/pożyczki, udzielonej przez PFR w ramach tarczy finansowej jako pomoc w przeciwdziałaniu skutkom COVID-19, będzie stanowić przychód opodatkowany CIT i PIT, jest dotychczas nierozstrzygnięta. Trudno w tym momencie ocenić, czy w chwili umorzenia subwencji przychód bilansowy będzie miał również charakter podatkowy. Według dziś obowiązujących przepisów przychód ten podlegałby opodatkowaniu.

Obecnie nic nie wskazuje na to, by koszty sfinansowane ze środków subwencji (pożyczki) nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Jak stwierdziło Ministerstwo Finansów w przywołanym wyżej komunikacie, wszystkie wydatki, które zostały pokryte ze środków przekazanych przez PFR, podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełniają ogólne przesłanki wynikające z ustaw podatkowych do takiej ich kwalifikacji. Kwalifikacji wydatków jako kosztów uzyskania przychodów nie zmienia także ew. umorzenie pożyczki.

Zgodnie z § 7 Regulaminu środki subwencji finansowej mogą zostać przeznaczone przez beneficjenta wyłącznie na:

pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym wynagrodzeń pracowników, zakup towarów i materiałów, usług obcych, bieżącą obsługę finansowania zewnętrznego, kosztów najmu (lub innych umów o podobnym charakterze) nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, wszelkich zobowiązań o charakterze publicznoprawnym, zakup urządzeń i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej (z wyłączeniem przeznaczenia tych środków na nabycie/przejęcie w sposób bezpośredni lub pośredni innego podmiotu), oraz przedterminową spłatę kredytów, z zastrzeżeniem, że na ten cel może być przeznaczone maksymalnie 25% kwoty subwencji finansowej.

Środków z subwencji finansowej nie można przeznaczyć na wypłaty dla właścicieli ani osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem beneficjenta.

Ze względu na ściśle określone przeznaczenie środków otrzymanych od PFR w ramach subwencji/pożyczki, wskazane byłoby wyodrębnienie w ewidencji analitycznej lub pozabilansowej pokrytych z tych środków wydatków. Jednak bez ulokowania środków subwencji na oddzielnym koncie bankowym byłoby to trudne.

Wyświetlono 5% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych