Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Dopuszczalność badania śródrocznych sprawozdań finansowych

Do naszej firmy audytorskiej zwróciła się spółka z o.o. z ofertą zbadania (badanie dobrowolne) jej śródrocznego sprawozdania finansowego. Potencjalny inwestor, zainteresowany objęciem udziałów w podwyższonym kapitale spółki, wymaga zbadania jej sprawozdania finansowego za okres krótszy niż rok obrotowy, bo podwyższenie kapitału nastąpi prawdopodobnie jeszcze przed jego końcem.
Czy śródroczne sf może podlegać badaniu, czy wyłącznie przeglądom? Czy sprawozdanie z takiego badania musi mieć formę elektroniczną?

Obowiązujące przepisy (uor, uobr) w zasadzie nie zawierają „ostrej” definicji badania sprawozdania finansowego (sf). Pośrednio badanie sf można określić jako ogół przewidzianych w standardach (wzorcach) badania czynności, wymagających wykonania przez biegłego rewidenta w celu wydania opinii o tym, czy sf przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego badanej jednostki zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi rachunkowości i sprawozdawczości finansowej, a także przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości.

Obowiązujące przepisy (uor, uobr) w zasadzie nie zawierają „ostrej” definicji badania sprawozdania finansowego (sf). Pośrednio badanie sf można określić jako ogół przewidzianych w standardach (wzorcach) badania czynności, wymagających wykonania przez biegłego rewidenta w celu wydania opinii o tym, czy sf przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego badanej jednostki zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi rachunkowości i sprawozdawczości finansowej, a także przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości.

W KSB 200 stwierdza się, że celem badania sf jest zwiększenie stopnia zaufania do sf ich użytkowników. Osiąga się to dzięki wydaniu przez biegłego rewidenta opinii o zbadanym sf jednostki. Podstawą jej wydania jest uzyskanie przez biegłego w toku badania wystarczającej pewności, czy jako całość nie zawiera ono istotnego zniekształcenia. Wystarczająca pewność oznacza wysoki poziom pewności. Uzyskuje się ją, gdy biegły rewident zgromadził odpowiednie i wystarczające dowody badania, zmniejszające ryzyko badania (wydania niewłaściwej opinii) do możliwego do zaakceptowania niskiego poziomu. Wystarczająca pewność nie oznacza jednak absolutnej pewności, ponieważ istnieją nieuniknione ograniczenia badania sf.

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 1–3 uobr przez:

  • badanie ustawowe – rozumie się badanie rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego (ssf) grupy kapitałowej lub badanie rocznego sf, którego obowiązek przeprowadzania wynika z art. 64 uor, przepisów innych ustaw lub przepisów prawa UE; jest ono przeprowadzane zgodnie z KSB,
  • badanie dobrowolne – rozumie się badanie rocznego sf przeprowadzane na podstawie decyzji badanej jednostki (a nie wymogów art. 64 uor, innych ustaw lub przepisów prawa UE); jest ono przeprowadzane zgodnie z KSB lub innymi standardami badania, a także rocznego ssf przeprowadzanego zgodnie ze standardami innymi niż KSB,
  • badanie (sf) – rozumie się badanie ustawowe bądź dobrowolne.

[1] Uchwała z 21.03.2019 r., www.pibr.org.pl, zakładka „Prawo i standardy/ Regulacje PIBR/Uchwały KRBR”, sekcja „Krajowe standardy wykonywania zawodu”.

[2] www.pibr.org.pl zakładka „Aktualności”.

[3] Więcej w pkt 4–8 KSB 501 w brzmieniu MSB 501 Dowody badaniaszczegółowe rozważania dla wybranych pozycji, stanowiącym zał. nr 1.16 do uchwały nr 3430/52a/2019.

[4] Patrz również pytania PIBR oraz wyjaśnienia MF m.in. w zakresie tego, czy usługi due diligence (w zależności od ich rodzaju) w każdym przypadku są zaliczane do usług pokrewnych, www.pibr.org.pl, zakładka „Aktualności”.

Art. 83 uobr, dotyczący zakresu i treści sprawozdania z badania, odnosi się do przytoczonych definicji „badania”, a więc formalnie nie dotyczy badań innych niż roczne sf. Z kolei w uchwale KRBR nr 3430/52a/2019 w sprawie krajowych standardów badania oraz innych dokumentów[1], w zał. nr 3 wskazano, że ilekroć w krajowych standardach wykonywania zawodu mowa jest o badaniu, należy przez to rozumieć badanie, o którym mowa w art. 2 pkt 3 uobr (a więc rocznych sf).

Uor posługuje się pojęciem „sf” oraz „roczne sf”, przy czym „roczne sf” to sf sporządzone na podstawie zamknięcia ksiąg rachunkowych za rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 uor). MF w odpowiedzi na wątpliwości zgłoszone przez PIBR[2] wyjaśniło:

Definicja roku obrotowego, określona w art. 3 ust. 1 pkt 9 uor, stanowi, że przez rok obrotowy rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w II połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sf za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sf za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

(…) Uor posługuje się sformułowaniami „sf” oraz „roczne sf”. Roczne sf to sprawozdanie sporządzone na podstawie ksiąg rachunkowych za rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 uor). W pozostałych przypadkach zamknięcia ksiąg rachunkowych np. na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości (art. 12 ust. 2 pkt 6 uor) sporządzane jest sf, które nie jest rocznym sf. Odnosząc się do zatwierdzania i badania sf, zatwierdzaniu – w myśl art. 53 ust. 1 uor – podlega roczne sf, natomiast badaniu podlegają – zgodnie z art. 64 ust. 1 uor – roczne ssf grup kapitałowych oraz roczne sf – kontynuujących działalność określonych w tym przepisie jednostek. A zatem zarówno zatwierdzane, jak i badane, są roczne sf, jeżeli inne regulacje nie stanowią inaczej.

Jak widać, ani uobr, ani uor, ani krajowe standardy wykonywania zawodu nie normują badania śródrocznych sf. Powstaje pytanie, czy oznacza to zakaz badania śródrocznych sf, czy też stosowanie do nich takich samych zasad i wymogów, jak do obowiązkowego lub dobrowolnego badania rocznych sf.

Brak jest przesłanek do zakazywania przeprowadzania badania śródrocznych sf – jeżeli zachodzi taka potrzeba. Moim zdaniem przeprowadzenie takich badań jest dopuszczalne, pod warunkiem jednak że:

  • jakość badanego śródrocznego sf jest taka sama jak rocznego sf, co m.in. oznacza zweryfikowanie stanu aktywów i pasywów drogą inwentaryzacji (m.in. spisu z natury i uzgodnień sald), dokonanie stosownych odpisów aktualizujących, utworzenie potrzebnych rezerw,
  • sposób badania i kryteria oceny są takie same jak w przypadku obowiązkowego badania rocznych sf.

Badanie, jak wskazano, zapewnia użytkownikom sf najwyższy spośród wszystkich czynności atestacyjnych poziom zaufania do sf. Ani przepisy prawa, ani standardy zawodowe nie przewidują możliwości różnicowania jakości badania w zależności od tego, czy jest to badanie ustawowe, czy dobrowolne. Tym samym każde badanie powinny cechować identyczne jakość i zakres oraz zapewnienie określonego standardami badania (najwyższego) poziomu badania (zaufania).

Biegły rewident wykonujący badanie śródrocznego sf mógłby napotkać ograniczenia wynikające z niepełnego okresu objętego badaniem, np. brak przeprowadzonego na koniec badanego okresu spisu z natury i uzgodnienia niespłaconych do dnia badania rozrachunków[3] czy brak kompletu odpisów aktualizujących oraz zawiązania stosownych rezerw. W takim przypadku podlegające badaniu sf będzie mniej wiarygodne niż roczne sf (gdzie wymienione ograniczenia nie mogą wystąpić). Uniemożliwia to uzyskanie przez biegłego rewidenta odpowiednich i wystarczających dowodów badania, które pozwoliłyby mu na sformułowanie wniosków o wysokim stopniu pewności, stanowiących podstawę wyrażanej opinii.

Dlatego w przedstawionej sytuacji należałoby – naszym zdaniem – zaproponować klientowi usługę przeglądu sf bądź usługę due diligence, tj. kompleksowego badania kondycji przedsiębiorstwa, które z reguły zlecane jest przez zewnętrznego inwestora, zainteresowanego kupnem firmy (w ramach tej usługi kontrola może – w zależności od potrzeb klienta – obejmować całą firmę, dając jej całościowy obraz).

Pierwsza z tych usług to usługa atestacyjna, która zapewnia określony (niższy niż w przypadku badania) poziom pewności. Druga to usługa pokrewna[4], która nie ma charakteru atestacyjnego, ale wprost dotyczy sytuacji, którą przedstawia Czytelnik, i jest ukierunkowana na kwestie, na jakich najbardziej zależy klientowi. Moim zdaniem zaproponowanie klientowi (w miejsce badania śródrocznego sf) przeglądu bądź due diligence będzie właściwym rozwiązaniem, a jednocześnie nie wzbudza wątpliwości co do dopuszczalności badania śródrocznego sf w świetle uobr oraz standardów zawodowych.

Odnosząc się do ostatniego z pytań: zgodnie z art. 86 ust. 1 uobr sprawozdanie z badania obligatoryjnie sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym biegłego rewidenta. Natomiast uobr nie reguluje postaci sprawozdania z wykonania pozostałych czynności przez biegłego rewidenta. Zależnie od postanowień umowy z klientem biegły może wydać sprawozdanie z wykonania zleconej mu usługi w formie tradycyjnej (tj. na papierze) bądź elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Wyświetlono 6% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłaty dostęp do tego artykułu i ponad 3000 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście