Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

17 lat funkcjonowania Krajowej Komisji Nadzoru

Władysław Fałkowski Dr, biegły rewident, ostatni przewodniczący KKN.
Z dniem 1.01.2020 r., wraz z powołaniem Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (PANA), zakończyła się misja KKN w zakresie nadzoru usług wykonywanych przez biegłych rewidentów.
Poniższy artykuł podsumowuje działalność tego organu PIBR.

Nieco historii

Mocą ustawy z 1991 r. została powołana Krajowa Izba Biegłych Rewidentów (KIBR), samorząd zawodowy zrzeszający biegłych rewidentów oraz podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych (sf) i reprezentujący ich interesy. Nadzór nad samorządem powierzono MF. Do zadań KIBR (art. 21 ust. 1 pkt 5) wpisano m.in. sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu przez członków Izby i przestrzeganiem przez nich etyki zawodowej.

Nieco historii

[1] Ustawa z 19.10.1991 r. o badaniu i ogłaszaniu sprawozdań finansowych oraz biegłych rewidentach i ich samorządzie (DzU nr 111 poz. 480).

Mocą ustawy z 1991 r.[1] została powołana Krajowa Izba Biegłych Rewidentów (KIBR), samorząd zawodowy zrzeszający biegłych rewidentów oraz podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych (sf) i reprezentujący ich interesy. Nadzór nad samorządem powierzono MF. Do zadań KIBR (art. 21 ust. 1 pkt 5) wpisano m.in. sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu przez członków Izby i przestrzeganiem przez nich etyki zawodowej.

[2] Załącznik do Uchwały nr 38 Komisji Papierów Wartościowych z 22.05.1992 r. w sprawie dokonania wpisu na listę biegłych rewidentów, DzUrz KPW nr 3 poz. 55 (lista obejmowała 4861 biegłych). Na koniec grudnia 2019 r. rejestr biegłych rewidentów obejmował 5621 biegłych (w tym 2895 wykonujących zawód).

Pierwsi biegli rewidenci zostali wpisani na listę przez Komisję Papierów Wartościowych w 1992 r.[2] Byli to – zgłaszający taką chęć – dyplomowani biegli księgowi, którzy przeszli odpowiednie szkolenia. I Zjazd Biegłych Rewidentów odbył się w Warszawie w 1992 r. Uczestniczyło w nim 2002 biegłych. Na zjeździe tym uchwalono m.in. tymczasowe zasady etyki biegłych rewidentów, które w 1996 r. Nadzwyczajny Zjazd zastąpił „zasadami etyki”.

Ustawa z 1991 r. wprowadziła jako odrębne organy KIBR – Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego (KRD) i Krajowy Sąd Dyscyplinarny (wybrano je na pierwszym zjeździe). Natomiast zadanie sprawowania nadzoru realizowała Krajowa Rada Biegłych Rewidentów (KRBR) za pośrednictwem regionalnych oddziałów, na zasadach kontroli koleżeńskiej.

W początkowym okresie działania samorządu kluczowym zagadnieniem było przeszkolenie wykładowców w zakresie metod rewizji finansowej stosowanych na Zachodzie, którzy następnie przeprowadzali szkolenia biegłych rewidentów poświęcone nowym zasadom funkcjonowania zawodu. Problemem, na który zwracano szczególną uwagę podczas szkolenia, a następnie kontroli, było przejście z formuły „orzeczenia z badania” kończącego się odpowiednią decyzją organów podatkowych na formułę ostatecznej „opinii i raportu” wydawanych przez biegłych rewidentów, działających z ramienia podmiotów uprawnionych.

Inny problem stanowiło przekonanie biegłych rewidentów do potrzeby tworzenia dokumentacji badania i egzekwowania tego obowiązku w ramach procedur kontrolnych.

[3] Ustawa z 13.10.1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (DzU nr 121 poz. 592).

[4] Ustawa z 21.09.2000 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie (DzU nr 89 poz. 992).

W 1994 r. dotychczasową ustawę (z 1991 r.) zastąpiła ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie[4] (obowiązywała do 2009 r.)[3]. Nie wprowadziła ona istotnych zmian do zasad nadzoru nad wykonywaniem zawodu. Dopiero po IV Zjeździe Biegłych Rewidentów, który odbył się w 1999 r., KRBR powołała Komisję ds. sprawowania nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu i przestrzeganiem etyki zawodowej przez biegłych rewidentów. Przewodniczył jej Tadeusz Pieniążek.

W 2000 r., w ramach nowelizacji ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, nastąpiło wzmocnienie nadzoru sprawowanego przez KIBR. Art. 20 ust. 1 pkt 5 uzyskał następujące brzmienie: do zadań Krajowej Izby Biegłych Rewidentów należy (…) sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu i przestrzeganiem zasad etyki zawodowej przez członków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz przestrzeganiem przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych przepisów niniejszej ustawy oraz innych przepisów dotyczących samorządu biegłych rewidentów i przepisów dotyczących przedmiotu działalności podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych.

Jednocześnie podmioty uprawnione przestały być członkami samorządu, a dla biegłych rewidentów wprowadzono rejestr (ogół biegłych) i listę biegłych uprawnionych do badania sf.

Znowelizowana ustawa (art. 28) przewidziała też powołanie nowego organu samorządu w postaci Krajowej Komisji Nadzoru, którego zadaniem było organizowanie i sprawowanie nadzoru i kontroli nad należytym wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta oraz przestrzeganiem procedur badania (przeglądów) sf przez podmioty uprawnione. Kontrola taka powinna była być przeprowadzana co najmniej raz na 3 lata.

Aby wcielić te zmiany w życie, w 2002 r. zorganizowano Zjazd Nadzwyczajny Biegłych Rewidentów, na którym wybrano pierwszy skład KKN, a także dostosowano dokumenty samorządowe do przepisów znowelizowanej ustawy. KKN działała do końca 2019 r., a jej skład w kolejnych kadencjach przedstawia tabela.

Członkowie[*] KKN kolejnych kadencji, wybrani na Krajowych Zjazdach

2002–2007 2007–2011
Adam Kęsik
Urszula Piszczorowicz
Mirosław Kośmider
Zdzisława Czarkowska-Wołczyńska
Bogusław Reszka
Mirosław Kośmider
Urszula Piszczorowicz
Marek Błaszczak
Jadwiga Godlewska
Ewa Sowińska
2011–2015 2015–2019
Andrzej Konopacki
Michał Rybus
Adam Kęsik
Grzegorz Skrzeszewski
Jacek Wegner
Antoni Kwasiborski
Jacek Wegner
Władysław Fałowski
Jadwiga Godlewska
Stefan Wójcicki
2019
Władysław Fałowski
Jacek Wegner
Antoni Kwasiborski
Stefan Wójcicki
Małgorzata Zandecka
Agnieszka Kryśkiewicz-Burnos

[5] Na postawie ustawy z 7.05.2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (DzU nr 77 poz. 649).

W 2009 r.[5] nadzór nad samorządem przejął nowo utworzony organ – Komisja Nadzoru Audytowego (KNA), usytuowana w strukturze Ministerstwa Finansów. Podmioty uprawnione podzielono na wykonujące czynności rewizji finansowej: zarówno w jednostkach zainteresowania publicznego (jzp), jak i w niezaliczanych do jzp oraz wyłącznie w jednostkach niezaliczanych do jzp. Jednocześnie zróżnicowano częstotliwość kontroli podmiotów uprawnionych (przemianowanych na firmy audytorskie) – co najmniej raz na 3 lata w przypadku podmiotów uprawnionych badających jzp oraz co najmniej raz na 6 lat – w odniesieniu do pozostałych. Wprowadzono także wymóg przeprowadzania kontroli podmiotów uprawnionych, badających sf jzp przez kontrolerów, zatrudnionych na etacie KIBR. Kontrole innych podmiotów uprawnionych mogli przeprowadzać wizytatorzy angażowani przez KIBR na podstawie umów cywilnoprawnych. Zarówno kontrolerami, jak i wizytatorami byli doświadczeni biegli rewidenci.

[6] Ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU poz. 1089) – dalej uobr.

[7] Ustawa z 19.07.2019 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, fi rmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1571).

Sprawowanie kontroli przez KNA i KKN przewidywała również kolejna ustawa z 2017 r.[6], zastępująca ustawę z 2009 r.

Z dniem 1.01.2020 r., w wyniku nowelizacji uobr[7], powołana została Polska Agencja Nadzoru Audytowego, która przejęła zadania KNA, a także obowiązek przeprowadzania okresowej kontroli wszystkich firm audytorskich – zarówno badających, jak i niebadających jzp.

Działalność KKN

Okres 17-letniej działalności KKN można podzielić na 3 etapy:

[8] KNA kontrolowała także działalność tych firm.

  • etap pierwszy (przed powołaniem KNA) – nadzorem, w postaci kontroli, objęte były wszystkie podmioty uprawnione, zarówno badające jednostki notowane na giełdzie, jak i ich niebadające,
  • etap drugi – konieczność zatrudnienia przez KIBR etatowych kontrolerów, którzy przeprowadzali kontrole podmiotów uprawnionych, badających zarówno jzp, jak i nie-jzp; kontrole podmiotów uprawnionych niebadających jzp przeprowadzali wizytatorzy; raporty z kontroli tych pierwszych były zatwierdzane przez KNA; zatwierdzenie przeciągało się w czasie, a KNA wielokrotnie zobowiązywała do zaostrzenia wniosków dyscyplinarnych lub administracyjnych w stosunku do pierwotnie proponowanych przez KKN,
  • etap trzeci – przejęcie bezpośrednio przez KNA kontroli podmiotów uprawnionych badających jzp[8]; podmioty uprawnione badające jzp w zakresie badań nie-jzp i podmioty uprawnione niebadające jzp były kontrolowane przez wizytatorów przemianowanych na kontrolerów drogą zmian ustawy, zatrudnianych na podstawie umów cywilnoprawnych; przy tym rozwiązaniu podmioty uprawnione, badające zarówno jzp, jak i nie-jzp, mogły być w tym samym roku objęte tak kontrolą KNA, jak i KKN, co nie było racjonalne.

Problemy ujawnione w toku działania KKN

Nadzór czy kontrola? Ustawowe zapisy o nadzorze sprawowanym przez KIBR – w ramach określania zadań KKN (był to 2002 r.) – przekształciły się w postanowienia, w których jest mowa o kontroli. Statut KIBR stwierdza, że KKN organizuje kontrole i nimi kieruje.

W strategii KKN jako jej zadania zapisano sprawowanie kontroli nad:

  • przestrzeganiem przepisów i procedur związanych z wykonywaniem czynności rewizji finansowej przez biegłych rewidentów,
  • działalnością podmiotów uprawnionych, w tym dokonywanie kontroli:
  • systemu wewnętrznej kontroli jakości w podmiocie uprawnionym,
  • zgodności działalności podmiotu uprawnionego z przepisami prawa,
  • dokumentacji rewizyjnej z wykonanych czynności rewizji finansowej, w tym zgodności z obowiązującymi standardami rewizji finansowej i wymaganiami dotyczącymi niezależności,
  • ilości i jakości wykorzystywanych zasobów kadrowych,
  • naliczonego wynagrodzenia za czynności rewizji finansowej.

[9] Początkowo rozróżniano uchybienia i nieprawidłowości (podobnie jak w prawie karnym rozróżnia się wykroczenie i przestępstwo), co zostało zakwestionowane przez KNA.

[10] Np. skok, banki spółdzielcze, Amber Gold, GetBack.

W praktyce KKN uznawano jednak, że celem czynności kontrolnych jest stwierdzanie zgodności działania biegłych rewidentów i podmiotów uprawnionych z obowiązującymi regułami rewizji finansowej, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości – w pierwszej kolejności instruktaż i wskazanie sposobów eliminowania nieprawidłowości[9]. W zależności od ilości i rodzaju (wagi) nieprawidłowości stosowano zróżnicowane podejście – począwszy od wydawania zaleceń wymagających formalnego wprowadzenia zmian wynikających z tych zaleceń, a skończywszy na decyzji o przyspieszeniu następnej kontroli. Oczywiście w przypadku rażących nieprawidłowości kierowano odpowiednie wnioski do KRD o ukaranie, ale następowało to z umiarem, który organy nadzorujące KIBR uznawały za nadmierną pobłażliwość.

Czy za jakość i rzetelność informacji finansowych odpowiada tylko biegły rewident? W razie różnych, niewykrytych podczas badania, zagrożeń upadłością[10], która potem nastąpiła, w przypadkach określanych w mediach najczęściej jako afery gospodarcze, zauważa się brak równowagi w krytykowaniu biegłych rewidentów. Cała wina przypisywana jest biegłym badającym takie jednostki, a pomija się zaniedbania członków lub nawet złą wolę zarządu i rad nadzorczych. Natomiast dopatrywanie się u nich chociażby części winy za niewykrycie zagrożenia, na skutek ciągle zmieniającego się i nadal niedoskonałego prawa oraz norm zawodowych, praktycznie nikomu nie przychodzi do głowy.

Po co kontrole? Podczas analizowania działalności KKN w minionych latach, powstaje zasadnicze pytanie: czy zewnętrzne kontrole podmiotów uprawnionych (firm audytorskich) są rzeczywiście potrzebne? Czy nie jest to nadgorliwość UE?

Niewątpliwie kontroli nikt nie lubi, a w szczególności nie lubią jej ci, którzy nie działają zgodnie z wymogami określonymi w zasadach wykonywania zawodu biegłego rewidenta.

Firmy audytorskie i biegli, którzy starają się wykonywać swoje zadania prawidłowo, na ogół traktują kontrole jako sprawdzian (potwierdzenie) poprawności stosowanych sposobów działania i możliwość polepszenia jakości świadczonych usług dzięki wykorzystaniu uwag kontrolera. Trzeba też uwzględnić, że złe praktyki oraz niewłaściwe postępowanie biegłych rewidentów i firm audytorskich, mimo że są to przypadki sporadyczne, rzutują na wizerunek całej profesji i ocenę przydatności oferowanych przez firmy audytorskie usług.

Tolerowanie nieprawidłowego postępowania, a szczególnie brak reakcji na ujawnione przypadki naruszeń reguł wykonywania zawodu, w tym zasad etyki, godzi zatem w interesy zawodu i działa destrukcyjnie, gdyż może prowadzić do lekceważenia obowiązujących zasad przez tych, którzy dotychczas działali poprawnie, nie szukając drogi na skróty.

Dlatego nadzór i kontrole są potrzebne. Powinny one zarazem informować powołane do tego gremia, czy obowiązujące przepisy są w pełni racjonalne i wykonalne. Czy oczekiwania wobec kontrolowanych nie są za duże? Czy do badania jednostek niebędących jzp nie wprowadzono przedwcześnie obowiązku stosowania międzynarodowych zasad? Uobr w wersji obowiązującej do 2017 r. przewidywała (art. 120) obowiązek wprowadzenia rozwiązań międzynarodowych dopiero na podstawie rozporządzenia Komisji Europejskiej, które do dziś – chyba nie bez powodu – nie zostało wydane.

[11] 2 MSKJ 1 w § 57 stanowi: „Firma określa zasady i procedury wymagające odpowiedniej dokumentacji zapewniającej uzyskanie dowodów na działanie każdego z elementów jej systemu kontroli jakości (zob. § A73–A75)”. Dodatkowo w § A73: „Forma i treść dokumentacji ewidencjonującej działanie każdego z elementów systemu kontroli jakości jest kwestią osądu i zależy od kilku czynników, w tym od: wielkości firmy i liczby jej biur, rodzaju i złożoności praktyki zawodowej i organizacji firmy” i w § A75: „Mniejsze firmy mogą skorzystać z bardziej nieformalnych metod dokumentowania swoich systemów kontroli jakości, takich jak ręczne notatki, listy kontrolne i formularze”.

[12]Art. 65: „1. Firma audytorska dostosowuje swoją organizację wewnętrzną, w tym polityki, procedury, rozwiązania organizacyjne i mechanizmy wewnętrznej kontroli jakości, do wielkości i rodzaju prowadzonej działalności podstawowej, w tym do wielkości i rodzaju jednostek, na rzecz których świadczy usługi atestacyjne lub usługi pokrewne. 2. Firma audytorska wykazuje, na żądanie Agencji, że stosowane przez nią polityki, procedury, rozwiązania organizacyjne i mechanizmy wewnętrznej kontroli jakości są odpowiednie do skali i stopnia złożoności czynności wykonywanych przez firmę audytorską, biegłych rewidentów lub podwykonawców działających w jej imieniu i na jej rzecz”.

Z jednej strony twierdzimy, że opinie ze wszystkich badań rocznych sf, bez względu na charakter i wielkość jednostki, mają dać taką samą pewność, ale z drugiej strony mówimy o zasadzie skalowalności (proporcjonalności), która racjonalizuje przebieg badania. Niestety, nie jest ona precyzyjnie zdefiniowana w MSKJ 1[11], stąd jej stosowanie jest przedmiotem sporów między kontrolującymi a kontrolowanymi. Zasady tej nie precyzuje również jednoznacznie uobr[12], wymagając zdefiniowania jej przez każdą firmę audytorską na własny użytek.

Dorobek KKN

Począwszy od 2012 r. KKN przedstawiała rezultaty przeprowadzonych przez siebie kontroli w corocznych sprawozdaniach, zamieszczanych na stronach internetowych PIBR i KNA.

[13] Podobne zadania będzie musiała realizować PANA. Na koniec grudnia 2019 r. lista firm audytorskich obejmowała 1423 firmy, w tym 718 prowadzących działalność jednoosobowo. Na duże zmiany na liście firm audytorskich wskazuje fakt, że ostatnia firma audytorska zarejestrowana została pod nr 4281.

Ze sprawozdań tych wynika, że KKN przeprowadzała rocznie średnio ponad 300 kontroli firm audytorskich (w tym ok. 50 badających jzp)[13]. Zawierają one także informacje o wnioskach pokontrolnych o charakterze dyscyplinującym, polegających w szczególności na wydawaniu zaleceń pokontrolnych, podejmowaniu decyzji o przyspieszeniu następnej kontroli (rekontrola), kierowaniu informacji do KRD (postępowanie dyscyplinarne) lub KRBR (postępowanie administracyjne). Przeciętnie 20% kontroli kończyło się pozytywnie (bez wniosków i zaleceń), zaś ok. 20% – wnioskami do KRD.

Nieprawidłowości, jakie wykryły kontrole przeprowadzone przez KKN w ostatnich 3 latach, polegały najczęściej na:

  • podjęciu się przez firmę audytorską nadmiernej ilości badań w stosunku do jej możliwości kadrowych, podejmowaniu się badań bez zapewnienia właściwych kwalifikacji i doświadczenia kluczowego biegłego rewidenta, zaniżaniu cen,
  • stosowaniu systemu wewnętrznej kontroli jakości, który nie spełnia wszystkich wymogów uobr i standardu; niektóre firmy audytorskie poprzestały na skopiowaniu MSKJ 1, bez określenia, kto, co, kiedy, jak ma wykonać, co i jak ma być udokumentowane; system jest traktowany formalnie i nie jest rozumiany jako gwarant skutecznego wpływania na jakość rewizji finansowej; faktem jest również, że mimo iż – jak wspomniano – na 1423 firm audytorskich 718 to firmy jednoosobowe, okoliczność ta nie znalazła satysfakcjonującego rozwiązania w przepisach regulujących zasady wewnętrznej kontroli jakości,
  • niewystarczającym udokumentowaniu niezależności, w tym prowadzącej do nieważności badania z mocy prawa,
  • niewystarczającym udokumentowaniu przeprowadzonych badań, począwszy od przesłanek decyzji o podjęciu się badania, przez jego zaplanowanie, a skończywszy na udokumentowaniu wyników badania stwierdzeń odnoszących się do pozycji badanego sf i zdarzeń po dacie bilansu, a także badania możliwości popełnienia w jednostce nadużyć, błędów, naruszeń prawa, badania transakcji ze stronami powiązanymi, zobowiązań warunkowych i roszczeń,
  • niepoprawnym sporządzaniu sprawozdania z badania, w tym wydaniu opinii nieodpowiadającej rezultatom badania, uchybieniach dotyczących e-sprawozdania biegłego rewidenta z badania i e-podpisów,
  • niedozwolonym rozszerzaniu przedmiotu działalności firmy audytorskiej, braku aktualizacji dotyczących jej danych, niepoprawnym naliczaniu opłat z tytułu nadzoru czy uchybieniach w zakresie ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej.

Kontrole wykazały, że w firmach audytorskich nie wszystko jest idealne, wiele trzeba naprawić, ale w pierwszej kolejności potrzebne jest doradztwo, a także podjęcie skutecznych prób eliminowania nieprawidłowości.

Niestety, niewymierność efektów kontroli, a także ciągłe zmiany ustawowych i samorządowych regulacji dotyczących badania i kontroli jakości, prowadzących w konsekwencji do zmian procedur kontroli, uniemożliwiają udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy kontrole przeprowadzane przez KKN przyczyniły się do podniesienia poziomu usług biegłych rewidentów. W miejsce bowiem jednych, wyeliminowanych nieprawidłowości, pojawiały się kolejne.

Czy kontrole były skuteczne

[14] Mirosław Kachniewski (Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, podczas debaty w „Rzeczpospolitej” 25.01.2019 r.): „Gdy zdarzały się głośne sprawy, na które regulator reagował emocjonalnie, reakcja bywała przestrzelona. Wydaje się, że tak jest i teraz. Sprawą GetBacku zajmuje się państwowa instytucja – Komisja Nadzoru Finansowego. Ona też nie wyjaśniła sprawy, więc nadzór nie zadziała szybciej tylko dlatego, że jest państwowy. Dlatego lepiej wyjaśnić i naprawić konkretne problemy związane z nadzorem samorządu, niż zmieniać cały system. Jako były szachista staram się przewidywać rozwój gry o kilka ruchów do przodu. Po sprawie GetBacku zmieniamy system nadzoru na państwowy. A co się stanie, jeśli zdarzy się kolejna taka afera? Znów będzie reforma? Kto wówczas zostanie nadzorcą? Może warto raczej poprawić obecny system, niż tworzyć rewolucję. Inna afera, związana z KNF, pokazała, że nie mamy skutecznego systemu doboru kadr do urzędów. Państwowe nie musi zatem oznaczać lepsze”.

Skuteczność kontroli można różnie oceniać. Mam wrażenie, że krytyczne spojrzenie na rzeczywistość, płynące z ustaleń kontroli przeprowadzonych przez KKN, nie spotkało się z refleksją, jak udoskonalić, tylko jak zmienić[14]. W ciągu 28 lat nastąpiły zatem zmiany:

[15] Wzrost znaczenia usług atestacyjnych i pokrewnych świadczonych przez biegłego rewidenta (co ma także wpływ na wysokość opłat z tytułu nadzoru) wymaga rozstrzygnięcia, co wolno, a czego nie biegłemu rewidentowi poza firmą audytorską; czy może on świadczyć określone usługi w sposób uzgodniony przez strony umowy, a nie oparty na określonym standardzie zawodowym?

  • opinii i raportu – w e-sprawozdanie biegłego rewidenta,
  • tymczasowych zasad etycznych – w samorządowy kodeks etyki – a następnie w Kodeks etyki IFAC,
  • opracowanych przez samorząd norm wykonywania zawodu – w krajowe standardy rewizji finansowej – a następnie w tłumaczone z angielskiego międzynarodowe standardy badania,
  • użytkowników pracy biegłego rewidenta – od organów nadzorczych po szeroko rozumianych interesariuszy; podzielono ich na „mniej lub bardziej ważnych” (jzp i nie-jzp, badanie ustawowe i dobrowolne),
  • podmiotu odpowiedzialnego za badania – od samodzielnego biegłego rewidenta do badania przez małe, średnie i duże firmy audytorskie (połowa firm audytorskich to działalność gospodarcza biegłego rewidenta),
  • osoby bezpośrednio badającej – od badania każdego elementu przez merytorycznie przygotowanego fachowca po badanie przez „studentów” nadzorowanych przez biegłego rewidenta, od podwykonawstwa całkowitego po częściowe (czy może ono obejmować 99% badania i kiedy udział biegłego rewidenta w badaniu można uznać za czynny?),
  • poglądów nt. priorytetu – czy chodzi o badanie rocznych sf, przeglądy, inne usługi atestacyjne[15].

[16] Pojawiają się wątpliwości – czy nadzór zewnętrzny nad samorządami jest zgodny z konstytucją, a jeżeli tak, to czy nie powinien dotyczyć wszystkich samorządów? Czy nadzór zewnętrzny mogą sprawować niespecjaliści?

Zmienił się również sposób nadzoru i kontroli podmiotów uprawnionych (firm audytorskich) – od kontroli koleżeńskiej przez kontrolę samorządową, kontrolę samorządową nadzorowaną przez KNA, aż po kontrolę zewnętrzną[16].

Na tym tle pojawiają się wątpliwości:

[17] Barbara Misterska-Dragan (obecna prezes KRBR) podczas debaty w „Rzeczpospolitej” 25.01.2019 r.: „Może każda spółka ubiegająca się o wejście na giełdę powinna być traktowana jak jzp i podlegać audytowi, a audyt – nadzorowi. Takie rozwiązanie proponujemy i uważamy, że mogłoby przeciwdziałać podobnym aferom”.

  • co powinno stanowić główny przedmiot kontroli – chyba skuteczność działania systemu wewnętrznej kontroli jakości, przez pryzmat wyników kontroli określonego zlecenia badania rocznego sf lub innej usługi atestacyjnej,
  • czy przeprowadzać kontrolę określonej usługi, czy też jej udokumentowania – chyba usługi, ale udokumentowanie jest „sprawdzalne”, a rzeczywisty przebieg wykonania usługi już nie,
  • kiedy jednostkę zaliczyć do jzp – czy zależnie od jej wielkości (quasi-jzp), co dotyczy jednostek nienotowanych na giełdzie i nienależących do sektora finansowego; czy zaliczenie do jzp zależy dopiero od wejścia na giełdę; czy to nie za późno; czy nie powinien to być np. etap sporządzania prospektu emisyjnego?

Zakończenie działalności KKN

Wraz z powołaniem – w miejsce KKN – PANA samorząd został „zwolniony” z obowiązku nadzoru usług wykonywanych przez biegłych rewidentów, a misja KKN dobiegła końca. Z tej okazji w grudniu 2019 r. odbyła się konferencja poświęcona działalności KKN i podsumowaniu 17 lat jej funkcjonowania. Uczestniczyli w niej byli i obecni członkowie KKN, wizytatorzy i kontrolerzy KKN oraz przedstawiciele PIBR – Barbara Misterska-Dragan (prezes KRBR), członkowie KRBR, Klaudia Hałas (Krajowy Rzecznik Dyscyplinarny), Józef Król (przewodniczący Krajowego Sądu Dyscyplinarnego), a także pracownice biura PIBR, obsługujące przez wiele lat KKN: Katarzyna Maruda, Ewelina Kaczorowska-Wiosna, Małgorzata Dysińska i Barbara Pawlak.

[18] Obszerna informacja nt. konferencji znajduje się na stronie internetowej PIBR; zawiera m.in. list ministra Piotra Nowaka, listy nieobecnych na konferencji przewodniczących KKN – Adama Kęsika i Andrzeja Konopackiego, oraz referat Mirosława Kośmidra.

Podczas konferencji Justyna Adamczyk, dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów, odczytała list przewodniczącego KNA Piotra Nowaka[18].

Przewodniczący KKN podziękował wszystkim, którzy przez te 17 lat działali w strukturach KKN, stopniowo doskonaląc metody kontroli, a tym samym wpływając na jakość usług świadczonych przez biegłych rewidentów.

O początkach pracy KKN, sprawach organizacyjnych, tworzeniu zespołu wizytatorów, opracowaniu procedur kontroli, szkoleniu wizytatorów oraz przebiegu pierwszych kontroli mówił Mirosław Kośmider, a Jacek Wegner przypomniał problemy, z jakimi musiała się zmierzyć KKN na kolejnym etapie funkcjonowania, w szczególności podczas kontroli badań jzp. W szczytowym momencie KKN zatrudniała zespół 17 kontrolerów, a kontrole pozostawały pod ścisłym nadzorem KNA.

Co dalej z kontrolą jakości usług biegłych rewidentów

Doświadczenia ubiegłych lat niezbicie wykazały, że kontrola działania biegłych rewidentów jest potrzebna. Powtórzmy:

  • sprawdza ona przestrzeganie obowiązujących przepisów i działa dyscyplinująco,
  • stanowi formę doskonalenia organizacji firm audytorskich, w tym ich systemu wewnętrznej kontroli jakości,
  • pozwala na miejscu, naocznie i obiektywnie, stwierdzić jakość i wykonalność przepisów; umożliwia to przekazanie właściwym gremiom uwag co do potrzeby ich wykładni lub udoskonalenia, w tym uproszczenia; nie wszystkie rozwiązania stosowane przy badaniu dużej spółki giełdowej muszą znaleźć zastosowanie przy badaniu fabryki mebli średniej wielkości.

Zadanie przeprowadzenia kontroli firm audytorskich – o czym była już mowa – od 1.02.2020 r. przejęła PANA. Warunkiem realizacji przez nią zarysowanych wyżej zadań kontroli jest, aby merytoryczną ocenę pracy biegłych rewidentów w jak największym stopniu przeprowadzali doświadczeni kontrolerzy – biegli rewidenci. Wnoszą oni do kontroli wartość dodaną, polegającą na korzystaniu z ich wiedzy i doświadczenia, a także zapewniają odróżnienie tego, co jest istotne dla badania lub innej usługi, od tego, co służy tylko asekuracji. PANA, firmy audytorskie i biegli rewidenci potrzebują kontrolerów, którzy w ramach kontroli będą nie tylko sprawdzać, lecz również – jak dotychczas kontrolerzy KKN – pomagać.

Z tego punktu widzenia niepokoi nowy zapis znowelizowanej uobr, dopuszczający przeprowadzanie kontroli firm audytorskich niebadających jzp przez osoby nieposiadające tytułu biegłego rewidenta. Chcemy wierzyć, że jest to tylko możliwość, której wykorzystanie nastąpi w sytuacjach awaryjnych. Ogólną regułą jest przecież, że kontroler nie może – pod względem fachowym – legitymować się kwalifikacjami mniejszymi od posiadanych przez kontrolowanego. W szczególności obawy budzą dwa aspekty kontroli:

  • Ważnym przymiotem biegłego rewidenta podczas wykonywania usług atestacyjnych jest zachowanie zawodowego sceptycyzmu wymaganego przez uobr (art. 69) i MSB. Czy kontrolujący niebędący biegłym rewidentem będzie umiał właściwie ocenić zachowanie zawodowego sceptycyzmu przez biegłego rewidenta, np. w odniesieniu do szacunków wartości godziwej, utraty wartości aktywów, rezerw i przyszłych przepływów pieniężnych? Od tego przecież często zależy zdolność badanej jednostki kontynuowania działalności.
  • Art. 84 uobr wymaga, by sprawozdanie z badania było sporządzane na podstawie akt badania, zgromadzonych i opracowanych w toku badania przez kluczowego biegłego rewidenta. Akta badania powinny zaś – jak wiadomo – umożliwić biegłemu, niebiorącemu udziału w badaniu, prześledzenie jego przebiegu i znalezienie uzasadnienia dla opinii wydanej o badanym sf, zawartej w sprawozdaniu z badania. Czy zapis w uobr nie wskazuje, że tylko inny biegły rewident ma prawo ew. dyskwalifikacji dokumentacji badania?

Doświadczenia KKN wykazały, że ważne jest też, aby kontrole nie polegały tylko na literalnym konfrontowaniu wzorców kontrolnych z dokumentacją firmy audytorskiej i dokumentacją badań czy innych usług, ale zmierzały do doskonalenia całego systemu z zachowaniem walorów edukacyjnych, a realizacja kontroli następowała bez zbędnego pośpiechu – wroga dobrej jakości.

Mam nadzieję, że nowe usytuowanie kontroli firm audytorskich i biegłych rewidentów pozwoli zachować dotychczasowy dorobek KKN, a zarazem wzbogacić go o dodatkowe elementy.

Wskazana byłaby współpraca PANA z dotychczasowymi kontrolerami na wymagających ustalenia zasadach. Pozwoliłoby to wykorzystać zdobyte drogą prób i błędów dobre doświadczenia. Mam nadzieję, że PANA dobrze wywiąże się ze swych obowiązków. Oczekuje tego nasza gospodarka, jest to nieodzowne dla rozwoju zawodu. Jeżeli potrzebne będzie wsparcie działaczy KKN, jesteśmy gotowi go udzielić.

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych