Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....

Zwolnienie z PIT dla nagród rzeczowych do 200 zł

Marcin Szymankiewicz doradca podatkowy

Spółka reklamuje swoje produkty w internecie na platformie marketingowo-szkoleniowej skierowanej do sprzedawców tych produktów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niezwiązanych ze spółką umową o pracę ani umową cywilnoprawną). Spółka przekazuje tam informacje o posiadanym w sprzedaży asortymencie, a także umożliwia sprzedawcom odbywanie szkoleń produktowych. Zgodnie z regulaminem platformy jej użytkownikom – po zdobyciu określonej liczby punktów za aktywność na platformie i udział w szkoleniach – przysługują nagrody od spółki. Ich jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł.
Czy nagrody te są objęte zwolnieniem od PIT przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 68a updof?

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68a updof wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 updof (a więc zaliczanych do przychodów z innych źródeł), otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeśli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Updof nie zawiera legalnej definicji „nieodpłatnego świadczenia”. Przyjęło się jednak, że jego kluczową cechą jest to, żeby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.

Również pojęcia „promocja” i „reklama” nie zostały zdefiniowane w updof, dlatego należy przyjąć ich potoczne (językowe) znaczenie. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego promocja oznacza m.in. działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Reklama zaś to m.in. działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług.

Na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a updof, każde świadczenie należy rozpatrywać oddzielnie, a nie jako sumę pojedynczych świadczeń otrzymanych w roku podatkowym, gdyż jednorazowa wartość odnosi się do pojedynczego świadczenia przyznanego w danym okresie lub za wykonanie określonego zadania, a nie do sumy świadczeń przyznanych w roku podatkowym. Stąd zwolnienie przysługuje, jeśli pojedyncza wartość świadczenia nie jest wyższa niż 200 zł (zob. interpretacja KIS z 23.01.2020 r., 0114-KDIP3-3.4011.457.2019.3.JM).

Jeśli wartość świadczenia przekracza tę kwotę, opodatkowaniu podlega cały przychód w wysokości otrzymanego prezentu, a nie jedynie nadwyżka ponad 200 zł.

Wartość świadczenia ustala się, biorąc pod uwagę jego cenę rynkową (art. 11 ust. 2a pkt 4 updof), tj. cenę z faktury zapłaconą przez fundatora nagrody (a więc uwzględniającą ew. uzyskane przez niego zniżki czy rabaty, co potwierdza interpretacja KIS z 19.05.2020 r., 0113-KDIPT2-3.4011.241.2020.1.JŚ).

W opisanym przypadku korzystanie przez użytkowników z platformy szkoleniowej nie powoduje konieczności ponoszenia przez nich jakichkolwiek kosztów. Użytkownicy nie dokonują też żadnych świadczeń ekwiwalentnych w zamian za otrzymane nagrody. Ich aktywność na platformie i spełnienie przewidzianych w regulaminie warunków uczestnictwa w szkoleniu i otrzymania punktów nie powoduje powstania ekwiwalentnego świadczenia wobec spółki. Po stronie użytkowników, w związku z otrzymaniem nagród, powstaje zatem przychód z nieodpłatnych świadczeń.

Skoro jednak nagrody te, o wartości nieprzekraczającej 200 zł, są wręczane osobom niezwiązanym ze spółką żadnym stosunkiem prawnym, w związku z promocją (reklamą) spółki, to ich wartość jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a updof (zob. interpretacje KIS z 24.04.2020 r., 0113-KDIPT2-3.4011.113.2020.1.JŚ, i 9.11.2018 r., 0114-KDIP3-2.4011.488.2018.1.AK).

Obecnie przyjmuje się, że omawiane zwolnienie odnosi się również do nagród w konkursach, w których występuje element rywalizacji, wydawanych bezpośrednio przez podmiot promujący swoje towary i usługi.

Stanowisko to podzielają sądy administracyjne.

Jak wskazał NSA w wyroku z 6.11.2019 r. (II FSK 3692/17), skoro zatem spółka kierowała swoje przyrzeczenie do określonej grupy osób (swoich klientów będących osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej), to jej działanie było przyrzeczeniem publicznym. Mogła ona przyznać nagrodę osobom spełniającym warunki do uzyskania nagrody i nie oznaczało to, że kierowała przyrzecznie tylko do tych osób, które nagrodę zdobyły, ale kierowała je do wszystkich osób, które według warunków konkursu mogły wziąć w nim udział (przyrzeczenie publiczne). Nie uzyskała też uprawnienia do domagania się od osób mogących wziąć udział w konkursie określonego świadczenia na swoją rzecz. Z tych względów należy uznać, że nagroda w konkursie organizowanym przez spółkę, jeżeli jej wartość nie przekraczała 200 zł i była spełniona na rzecz osoby fizycznej, spełniającej warunki pozytywne z art. 21 ust. 1 pkt 68a updof, podlegała zwolnieniu od opodatkowania, jeżeli jednocześnie celem konkursu była promocja lub reklama spółki (tak też wyrok NSA z 21.08.2019 r., II FSK 2958/17).

Zgadzają się z nim również organy podatkowe (zob. interpretacja KIS z 3.06.2020 r., 2461-IBPB-2-2.4511.1081.2016.11.MZ).