Wypłata zysków wypracowanych przed przekształceniem w spółkę z o.o.
Czy spółka powinna potraktować te wypłaty jako dywidendy i pobrać 19-proc. PIT?
Rozumiem, że spółka uległa w 2022 r. 2-krotnemu przekształceniu w rozumieniu przepisów Tytułu IV, Działu III Ksh, a przy pierwszym z nich skorzystała z możliwości przewidzianej w art. 12 ust. 3 pkt 1 uor – niezamykania ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający przekształcenie w spółkę komandytowo-akcyjną i nieotwierania ich na dzień przekształcenia. Tym samym w 2022 r. spółka miała 2 lata obrotowe – od stycznia do listopada oraz od 1 do 31 grudnia.
Dla porządku należy w tym miejscu zaznaczyć, że zgodnie z obowiązującymi od 1.01.2022 r. art. 9 ust. 2g updop i art. 24 ust. 3g updof spółka jawna niebędąca podatnikiem CIT, przekształcana w spółkę będącą takim podatnikiem, ma obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający przekształcenie. Z podatkowego punktu widzenia spółka miała więc 2 lata podatkowe (pierwszy rok podatkowy trwał od marca do listopada, drugi zaś – od 1 do 31 grudnia, natomiast okres od stycznia do lutego nie był rokiem podatkowym spółki, tylko częścią roku podatkowego wspólników).
Rozumiem, że spółka uległa w 2022 r. 2-krotnemu przekształceniu w rozumieniu przepisów Tytułu IV, Działu III Ksh, a przy pierwszym z nich skorzystała z możliwości przewidzianej w art. 12 ust. 3 pkt 1 uor – niezamykania ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający przekształcenie w spółkę komandytowo-akcyjną i nieotwierania ich na dzień przekształcenia. Tym samym w 2022 r. spółka miała 2 lata obrotowe – od stycznia do listopada oraz od 1 do 31 grudnia.
Dla porządku należy w tym miejscu zaznaczyć, że zgodnie z obowiązującymi od 1.01.2022 r. art. 9 ust. 2g updop i art. 24 ust. 3g updof spółka jawna niebędąca podatnikiem CIT, przekształcana w spółkę będącą takim podatnikiem, ma obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający przekształcenie. Z podatkowego punktu widzenia spółka miała więc 2 lata podatkowe (pierwszy rok podatkowy trwał od marca do listopada, drugi zaś – od 1 do 31 grudnia, natomiast okres od stycznia do lutego nie był rokiem podatkowym spółki, tylko częścią roku podatkowego wspólników).
Sprawozdanie finansowe sporządzane za grudniowy rok obrotowy ukazywało zatem prawidłowo zyski z roku styczeń–listopad jako zyski z lat ubiegłych, gdyż były to zyski z grudniowej perspektywy, roku poprzedniego, które – jak rozumiem – na dzień sporządzania sprawozdania finansowego za rok grudniowy nie były jeszcze podzielone.
Zyski spółki jawnej
Wypłatę zysków wypracowanych przez spółkę jawną należy uznać za podatkowo neutralną. Chociaż wypłaty zysków dokonała spółka z o.o., to dla otrzymujących je osób fizycznych nie stanowią one dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i tym samym nie podlegają opodatkowaniu jak dywidenda. Wskazane w art. 10 ust. 1 updof źródła przychodów mają bowiem charakter rozłączny, więc określony przychód może być przyporządkowany wyłącznie do jednego źródła przychodów oraz opodatkowany według przewidzianych dlań zasad. Tymczasem osiągnięte przez wspólników dochody z udziału w spółce jawnej zostały w okresie ich uzyskania zakwalifikowane – z mocy prawa – do przychodów wspólników z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 8 ust. 1 i 2 updof) oraz opodatkowane PIT. Te same środki nie mogły zatem stanowić przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 updof) i podlegać ponownemu opodatkowaniu – tym razem na zasadach przewidzianych w art. 30a ust. 1 pkt 4 updof.
Przeciwne twierdzenie prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tego samego dochodu, co w świetle orzecznictwa TK (np. wyrok z 22.05.2002 r., K 6/02) i NSA (por. np. wyrok z 20.09.2017 r., II FSK 2089/15 i wskazane tam orzecznictwo) pozostaje w sprzeczności z zasadami wyrażonymi w art. 84 i art. 217 Konstytucji RP i tym samym jest niedopuszczalne.
Należy też zwrócić uwagę na art. 93a § 1 pkt 2 Op, w myśl którego osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Analogiczna zasada obowiązuje przy przekształceniu spółki osobowej w inną spółkę osobową (art. 93a § 2 pkt 1 lit. a Op). Niemniej w przypadku przekształcenia spółki osobowej transparentnej w zakresie PIT w spółkę będącą podatnikiem CIT zmienia się podmiot opodatkowania (ze wspólników na spółkę). Sukcesja dotyczy jednak spółki, a nie jej wspólników, a przedmiotem sukcesji mogą być tylko skutki podatkowe, które wystąpiłyby także wówczas, gdyby przekształcenie nie nastąpiło. Dlatego zyski spółki transparentnej podatkowo – opodatkowane wyłącznie PIT – nie stają się zyskami spółki będącej podatnikiem CIT. Dokładną analizę prawną tego dość zawiłego zagadnienia przedstawiono m.in. w wyrokach NSA z 30.05.2017 r. (II FSK 1224/15) i 20.12.2012 r. (II FSK 958/11).
Na marginesie warto zauważyć, że organy podatkowe nie aprobują takiej wykładni, twierdząc, że jeśli zyski wypracowane przez spółkę transparentną stają się następnie częścią kapitału zapasowego lub rezerwowego podatnika CIT, to ich wypłatę trzeba traktować jak wypłatę dywidendy i opodatkować podatkiem od dywidendy. Tezy fiskusa nie znajdują jednak aprobaty sędziów sądów administracyjnych (por. m.in. wyroki WSA we Wrocławiu z 16.05.2023 r., I SA/Wr 615/22, i 28.03.2023 r., I SA/Wr 619/22, w Lublinie z 4.03.2022 r., I SA/Lu 639/21, Gliwicach z 21.05.2021 r., I SA/GI 108/21, Kielcach z 17.12.2020 r., I SA/Ke 382/20, i Poznaniu z 25.08.2020 r., I SA/Po 270/20).
Oczywiście sytuacja spółki nie należy do tej kategorii, bo zyski spółki jawnej nie stały się częścią kapitału zapasowego czy rezerwowego, lecz figurowały jako zyski z lat ubiegłych. W takich przypadkach nawet fiskus – z pewnymi oporami i zastrzeżeniami – uznaje, że wypłata nie podlega ponownemu opodatkowaniu (por. interpretacja KIS z 24.11.2023 r., 0113-KDIPT2-3.4011.617.2023.2.SJ).
Zysk spółki komandytowo-akcyjnej
Wypłata byłym komplementariuszom zysków wypracowanych przez spółkę komandytowo-akcyjną podlega opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla dywidendy, ale w omawianym przypadku spółka z o.o. żadnego podatku pobierać nie musiała.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 updof płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy bądź wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30a ust. 1 pkt 4 (dywidendy). Art. 41 ust. 4e updof stanowi jednak, że spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne są obowiązane, jako płatnicy, pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych m.in. w art. 30a ust. 6a: zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 updop, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.
W przypadku przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z o.o. sukcesja podatkowa (art. 93a § 1 pkt 2 Op) ma pełny charakter, bo oba rodzaje spółek są podatnikami CIT. Skutki podatkowe wszystkich zdarzeń zaistniałych w spółce przekształcanej „przechodzą” zatem na spółkę przekształconą, bo wystąpiłyby one (te skutki) także wówczas, gdyby przekształcenia nie było. W szczególności dotyczy to konieczności zapłacenia przez spółkę z o.o. CIT od dochodów osiągniętych przez spółkę komandytowo-akcyjną oraz wykonania obowiązków płatnika w przypadku podziału tych zysków między wspólników i ich wypłaty. Dokonując wypłaty zysku, spółka z o.o. miała więc prawo i obowiązek zastosowania art. 41 ust. 4e updof, tj. uwzględnienia przy poborze podatku zasady przewidzianej w art. 30a ust. 6a tej ustawy, czyli pomniejszenia tego podatku o przypadające na wypłaty kwoty CIT, które spółka zapłaciła od osiągniętych przez siebie, a następnie wypłaconych komplementariuszom zysków. Spółka zapłaciła od nich 19-proc. CIT, a podatek od dywidend to także 19%. W efekcie podatek wyniósł 0 zł.
W przywołanej wyżej interpretacji z 24.11.2023 r. KIS w pełni zaaprobowała tę korzystną wykładnię.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych