Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

W jakiej formie sporządzać w aplikacji e-Sprawozdania Finansowe informację dodatkową do sprawozdania finansowego

Mariusz Sobkowiak certyfikowany specjalista ds. rachunkowości, księgowy w organizacji pozarządowej

Nasze stowarzyszenie sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z zał. nr 6 do uor, korzystając z udostępnionej przez Ministerstwo Finansów aplikacji e-Sprawozdania Finansowe do sporządzania sprawozdań w formie ustrukturyzowanej. Ostatnim punktem e-sprawozdania w aplikacji są „Dodatkowe informacje i objaśnienia” – podaje się w nim „Informacje uzupełniające” sprawozdanie. W tym miejscu znajduje się polecenie „Dodaj załącznik”, a pod nim pole „Opis pliku”.
Czy „Informacja uzupełniająca” wymaga załączenia jako osobny plik, czy też może zostać wpisana w pole „Opis pliku”, tak jak wpisuje się informacje w pozostałe pola sprawozdania? Jeśli musi to być osobny plik, to jakie wymagania techniczne powinien spełniać?

Sprawozdanie finansowe organizacji pozarządowych wymaga sporządzenia w formie elektronicznej, ustrukturyzowanej i opatrzenia elektronicznym podpisem kwalifikowanym, zaufanym lub osobistym. Nie wszystkie elementy sprawozdania finansowego muszą jednak mieć formę ustrukturyzowaną; dotyczy to m.in. części informacji dodatkowej.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 3 uor informacja dodatkowa dzieli się na dwie części – wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia. Wprowadzenie sporządza się w formie ustrukturyzowanej, co umożliwia aplikacja e-Sprawozdania Finansowe w pierwszej zakładce sprawozdania „Wprowadzenie do sprawozdania”. Druga część informacji dodatkowej – dodatkowe informacje i objaśnienia – nie musi mieć formy ustrukturyzowanej, a jedynie formę elektroniczną.

Dodatkowe informacje i objaśnienia sporządza się w ostatniej zakładce sprawozdania, w aplikacji e-Sprawozdania Finansowe. Można to zrobić na dwa sposoby – wpisać treść dodatkowych informacji w pole „Opis pliku” albo włączyć jako dodatkowy załącznik w formacie PDF, DOC, JPG lub innym. W drugim przypadku w polu „Opis pliku” wpisuje się informacje, które nie znalazły się w załączniku, lub wpisuje, że wszystkie dodatkowe informacje znalazły się w załączniku (wypełnienie pola „Opis pliku” jest obowiązkowe). Nazwa „Opis pliku” może być myląca, gdyż sugeruje, że dołączenie dodatkowych informacji i objaśnień jako załącznika jest obowiązkowe. We wcześniejszej wersji aplikacji pole to nosiło nazwę „Opis”.

[1] „W tym polu powinna znajdować się treść dodatkowych informacji i objaśnień. Można również do sprawozdania finansowego załączyć pliki zawierające dodatkowe informacje i objaśnienia albo ich fragmenty”.

[2] podatki.gov.pl, odpowiedź na pytanie: „W jakiej formie sporządzić Dodatkowe informacje i objaśnienia w sprawozdaniu finansowym zgodnym ze strukturami logicznymi?”.

W aktualnym „Podręczniku użytkownika aplikacji e-Sprawozdania Finansowe”, przygotowanym przez Ministerstwo Finansów, znajduje się (s. 56) informacja[1], że w tym polu można wpisać informację albo dodać załącznik. O tym, że dodatkowe informacje i objaśnienia mogą zostać wpisane w polu „Opis pliku” albo dołączone w formie elektronicznej nieustrukturyzowanej, za pomocą przycisku „Załaduj plik” w aplikacji, informuje też Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej w zakładce „Pytania i odpowiedzi”[2].

W aplikacji e-Sprawozdania Finansowe „Dodatkowe informacje i objaśnienia” podzielono na dwie zakładki, tj. „Ogólne” oraz „Dotyczące podatku dochodowego – Rok bieżący”. Zakładka „Ogólne” wymaga obowiązkowo wypełnienia przez wpis treści w polu „Opis pliku” i ew. dodanie załącznika. Inaczej nie będzie możliwe wysłanie i opisanie sprawozdania. Wypełnienie drugiej zakładki „Dotyczące podatku dochodowego – Rok bieżący” nie jest obowiązkowe. Jeśli jednak się ją wypełnia, to w formie ustrukturyzowanej. Wpisanie danych liczbowych do tabeli w drugiej zakładce zapewni właściwą formę tej części sprawozdania.

Jednostki sporządzające sprawozdanie finansowe zgodnie z zał. nr 6 do uor nie mają obowiązku rozliczenia różnicy między podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym a wynikiem finansowym (zyskiem, stratą) brutto.