Usługi transportowe świadczone przez zagraniczną firmę – rozliczenie VAT
Usługi transportowe wykazujemy jako import usług. Mamy wątpliwość, czy dodatkowe koszty postoju przed rozładunkiem/załadunkiem oraz koszty podgrzania towaru powinniśmy również wykazać jako import usług, traktując wszystkie usługi razem jako usługę kompleksową. Te dodatkowe usługi firma wykazuje na oddzielnych fakturach. Wszystkie je traktowaliśmy jako import usług.
Kiedy powinniśmy wykazać obowiązek podatkowy w imporcie usług – jeżeli miałaby to być usługa kompleksowa – skoro czasami faktura za transport jest wystawiona we wcześniejszym miesiącu niż pozostałe faktury? Zdarza się też, że ta sama firma wykonuje dla nas usługi przewozowe tylko na terenie Polski. Na wystawionych fakturach posługuje się NIP holenderskim i nie nalicza VAT.
Czy wtedy także zakup usług powinniśmy traktować jako import usług?
Przyjmując, że obciążenie kosztami postojowymi (oczekiwanie na załadunek/wyładunek) nie ma – z punktu widzenia kontrahenta – charakteru sankcyjnego/odszkodowawczego, postępowanie polskiej firmy jest prawidłowe. Z uwagi na brak umowy z kontrahentem, a w konsekwencji brak wyraźnych zapisów o sankcyjnym charakterze opłat dodatkowych, można przyjąć, że nie ma przesłanek, aby uznawać te opłaty za sankcyjne. Tym bardziej jeśli sam kontrahent wyraźnie traktuje obciążenie jako swoją dodatkową usługę, wystawiając fakturę. Obciążenie za postój powinno więc stanowić element usługi transportowej. W przypadku podgrzania towaru nie powinno być natomiast wątpliwości, że jest to dodatkowe świadczenie związane z prawidłowym wykonaniem usługi transportowej (kończącej się wyładunkiem). Ta czynność też stanowi zatem element usługi transportowej.
Przyjmując, że obciążenie kosztami postojowymi (oczekiwanie na załadunek/wyładunek) nie ma – z punktu widzenia kontrahenta – charakteru sankcyjnego/odszkodowawczego, postępowanie polskiej firmy jest prawidłowe. Z uwagi na brak umowy z kontrahentem, a w konsekwencji brak wyraźnych zapisów o sankcyjnym charakterze opłat dodatkowych, można przyjąć, że nie ma przesłanek, aby uznawać te opłaty za sankcyjne. Tym bardziej jeśli sam kontrahent wyraźnie traktuje obciążenie jako swoją dodatkową usługę, wystawiając fakturę. Obciążenie za postój powinno więc stanowić element usługi transportowej. W przypadku podgrzania towaru nie powinno być natomiast wątpliwości, że jest to dodatkowe świadczenie związane z prawidłowym wykonaniem usługi transportowej (kończącej się wyładunkiem). Ta czynność też stanowi zatem element usługi transportowej.
W przypadku wykonywania usługi przewozu podstawą opodatkowania jest całość świadczenia pieniężnego wypłacanego kontrahentowi, tj. obejmującego zarówno cenę przewozu, jak i zwrot kosztów postoju oraz podgrzania towaru. Skoro czynności związane z postojem środków transportu oraz usługa podgrzania stanowią świadczenia dodatkowe w stosunku do usługi zasadniczej, jaką jest usługa transportowa, należy je opodatkować według zasad i stawki właściwych dla usługi zasadniczej, tj. na zasadzie rozliczenia VAT z tytułu importu usług. Nie ma znaczenia, że przewoźnik wykazuje opłaty dodatkowe na odrębnych fakturach.
Przepisy o VAT nie określają szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług transportowych. Powstaje on więc w dacie wykonania usług (ew. wcześniejszej zapłaty zaliczki). W omawianej sytuacji mamy do czynienia z usługą złożoną, a więc co do zasady obowiązek podatkowy powinien być wykazany w dacie wykonania ostatniej czynności w ramach kompleksowej usługi transportowej (zakładam, że w tym przypadku nie mamy do czynienia z usługami, dla których zostały określone okresy rozliczeniowe).
Takie postępowanie może jednak rodzić problemy związane z rozliczeniem usługi np. na przełomie miesięcy – jeśli sam przewóz towarów zostanie zakończony 31 maja (i będzie wystawiona faktura), natomiast czynności dodatkowe (takie jak postój w oczekiwaniu na rozładunek lub podgrzanie towaru) – 1 czerwca (odrębne faktury). Gdyby polska firma wykazała obowiązek podatkowy w czerwcu, w momencie wykonania ostatniej czynności w ramach kompleksowej usługi transportowej, mogłoby wystąpić ryzyko uznania przez organy podatkowe, że rozliczenie VAT z tytułu transportu nastąpiło jednak zbyt późno.
Bezpiecznym rozwiązaniem wydaje się więc wykazywanie obowiązku podatkowego w stosunku do każdej czynności – składającej się na kompleksową usługę transportu – oddzielnie, w dacie jej faktycznego wykonania. Jakkolwiek takie postępowanie nie zmieni charakteru usługi transportowej jako usługi kompleksowej dla celów VAT, to jednak sprawi, że usługa będzie niejako rozliczana w etapach, w momencie wykonania każdej z tych czynności, dla której zostało przewidziane odrębne wynagrodzenie.
Jeżeli zaś chodzi o świadczenie przez firmę posługującą się holenderskim NIP usług transportowych wyłącznie na terytorium Polski, to nabycie takiej usługi przez polskiego kontrahenta stanowić będzie import usług. Oczywiście przy założeniu, że zagraniczna firma nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności dla celów świadczenia usług transportowych.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych