Udostępnianie pracownikom owoców i kart MultiSport ze zniżką – skutki w VAT
Czy tak rzeczywiście jest?
Zapewniamy też pracownikom i współpracownikom karty sportowe MultiSport, ponosząc 70% ich kosztów – resztę ponosi osoba korzystająca z karty. Opłata jest potrącana z wynagrodzenia pracownika, a w przypadku osób współpracujących wystawiamy na nią fakturę na kwotę odpłatności. Kwota dofinansowania jest przychodem pracowników.
Jak powinno wyglądać rozliczenie tych kart w kontekście VAT?
Odnośnie do pierwszego tematu, w ostatnich 2 latach zaszły zmiany w ocenie podatkowej tego typu zakupów. Zarówno sądy administracyjne, jak i organy podatkowe zaczęły je bowiem postrzegać jako niezwiązane z działalnością opodatkowaną. Nie wystarczy, że wydatek jest ponoszony przez podatnika VAT na rzecz pracowników.
Odnośnie do pierwszego tematu, w ostatnich 2 latach zaszły zmiany w ocenie podatkowej tego typu zakupów. Zarówno sądy administracyjne, jak i organy podatkowe zaczęły je bowiem postrzegać jako niezwiązane z działalnością opodatkowaną. Nie wystarczy, że wydatek jest ponoszony przez podatnika VAT na rzecz pracowników.
O ile w podatku dochodowym nie ma wątpliwości, że zakup owoców w celu ich zapewnienia pracownikom jest kosztem uzyskania przychodów pracodawcy (służy zapewnieniu i zabezpieczeniu źródła przychodów przez kształtowanie dobrych relacji z pracownikami), o tyle w podatku VAT taki związek z działalnością pracodawcy najwyraźniej nie wystarczy. Ukształtowało się stanowisko, zgodnie z którym podatnikom nie przysługuje prawo do odliczenia VAT wykazanego na fakturach zakupu owoców dla pracowników, nawet jeżeli nie ma wątpliwości, że zakup ten pozostaje w pośrednim związku z działalnością firmy jako pracodawcy i podatnika VAT. Skoro tak, to przy przekazaniu owoców pracownikom nie trzeba naliczać VAT należnego – przekazanie następuje na cele osobiste pracowników. Zdarzenie okazuje się więc finalnie neutralne na gruncie VAT.
Jeżeli chodzi o karty MultiSport, to podatnik ma prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących ich „zakup” od firmy zewnętrznej, w całej kwocie wykazanej przez nią jako jego podatek należny od sprzedaży usługi, ponieważ dalsze przekazanie kart za częściową odpłatnością jest dla pracodawcy świadczeniem usługi (w całości odpłatnym). Oczywiście z tytułu odsprzedaży usługi za częściową odpłatnością, pracodawca powinien określić u siebie VAT należny – w odniesieniu do kart przekazanych zarówno pracownikom, jak i osobom współpracującym.
Okazuje się, że podstawą opodatkowania wcale nie musi być kwota faktycznie płacona przez osobę korzystającą z karty (jak mogłoby się wydawać – przecież to jest właśnie zapłata, jaką za kartę uzyskuje pracodawca). Jednak organy podatkowe każą różnicować podstawę opodatkowania, zależnie od tego, czy karta jest przekazywana pracownikowi, czy osobie współpracującej.
Takie właśnie stanowisko w odniesieniu do obydwu zdarzeń zostało przedstawione w interpretacji KIS z 30.12.2019 r. (0114-KDIP1-1.4012.603.2019.1.IZ).
Odnosząc się do udostępniania owoców pracownikom, organ podatkowy wskazał, że dla realizacji prawa do odliczenia VAT niezbędne jest istnienie związku między zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy tym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży bądź
gdy nabywane towary czy usługi są niezbędne do wytworzenia towarów/usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.
Natomiast ze związkiem pośrednim mamy do czynienia, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów. Takiego zaś wpływu udostępniania owoców pracownikom na obroty przedsiębiorstwa organ nie dostrzegł. Stwierdził, że służy to zaspokajaniu osobistych potrzeb pracowników i odbywa się bez związku z prowadzoną przez pracodawcę działalnością gospodarczą.
Organ przypomniał ponadto, że pracownicy nie mają obowiązku korzystania z owoców, a ich udostępnianie nie należy do obowiązków pracodawcy wynikających z jakichkolwiek przepisów prawa: Zatem udostępnienie pracownikom owoców w kuchni ma na celu zaspokojenie ich potrzeb prywatnych, tym samym nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną wnioskodawcy.
Organ wskazał jednocześnie, że nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa (z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) podlega VAT, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki). Jeśli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi naliczać VAT): Zatem, z uwagi na fakt, że wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem owoców, udostępnienie ich pracownikom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 ustawy, a więc nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Odnosząc się zaś do kart MultiSport, organ potwierdził stanowisko podatnika, że obciążenie pracowników/osób współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, określoną kwotą do zapłaty z tytułu przekazania im opisanych kart spowoduje, że na gruncie ustawy o VAT czynność ta będzie odpłatna. Zatem w świetle art. 8 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT podatnik będzie świadczyć na rzecz ww. osób usługi podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. A skoro tak, to nawet w razie przekazania kart za częściową tylko odpłatnością – ale w celu odsprzedaży – ich zakup służy bezpośrednio realizacji czynności opodatkowanej. Przysługuje więc prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących ten zakup.
Pozostaje odpowiedź na pytanie, jaka powinna być podstawa opodatkowania czynności odsprzedaży karty. Odwołując się do orzecznictwa unijnego, KIS stwierdziła, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne opusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany opust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku. (…) Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy, ta swoboda ulega wyłączeniu właśnie ze względu na te powiązania.
W przypadku udostępniania pracownikom świadczeń o charakterze benefitów KIS odwołała się więc do przepisów mających zapobiegać zaniżaniu podstawy opodatkowania w razie istnienia określonych powiązań między stronami transakcji. Warto w tym miejscu wskazać, że jeszcze nie tak dawno trudno było spotkać się z innym podejściem niż takie, że podstawą opodatkowania, także w przypadku odsprzedaży na rzecz pracowników, jest wnoszona przez nich odpłatność.
Teraz jednak w interpretacjach indywidualnych organy jednolicie uznają, że gdy pracodawca odsprzedaje pracownikom świadczenia po cenach niższych niż ceny rynkowe – a tak jest w przypadku częściowej odpłatności za dodatkowe świadczenia pozapłacowe – to zastosowanie ma art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zawierający normę zapobiegającą unikaniu opodatkowania.
W opisywanej interpretacji KIS stwierdziła: wnioskodawca przedmiotowe świadczenia nabywa od osób trzecich i ich wartość wskazana jest na otrzymanej fakturze lub w zawartej umowie. Tym samym znana jest cena nabycia tych świadczeń, a zatem również cena rynkowa. W konsekwencji (…) uznać należy, że podstawą opodatkowania dla udostępnianych pracownikom na podstawie regulaminu wynagradzania ww. świadczeń, za które ponoszą częściową odpłatność, (…) będzie wartość rynkowa tych świadczeń.
Natomiast w przypadku udostępniania na identycznych zasadach – za częściową odpłatnością – kart osobom współpracującym, niebędącym pracownikami, KIS potwierdziła stanowisko podatnika, że powinien on wykazywać sprzedaż w wysokości odpłatności faktycznie ponoszonej przez zleceniobiorców i podmioty gospodarcze – tylko dlatego, że nie występują powiązania z art. 32 ustawy o VAT.
W konsekwencji przedsiębiorcy, stosując identyczny program motywacyjny dla pracowników i osób związanych z firmą innym stosunkiem prawnym, mają inaczej naliczać VAT od czynności przekazywania świadczeń uczestnikom programu, a dokładniej – stosować inną podstawę opodatkowania, zależnie od tego, czy świadczenie otrzymuje pracownik, czy wykonawca cywilnoprawny. Czy rzeczywiście ma to racjonalne uzasadnienie, pozostawmy bez komentarza.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych