Rozliczenie odszkodowania za szkody w maszynach rolnych i kosztów ich naprawy
Czy taki przychód należy wykazać w deklaracji CIT-8 i opodatkować na zasadach ogólnych? Jeśli tak, to czy faktury dokumentujące poniesione koszty naprawy sprzętu mogą zostać ujęte w CIT-8 jako koszty uzyskania przychodów?
Przychody z działalności rolniczej (z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej) są wyłączone z opodatkowania CIT na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 updop. Ustawodawca zdefiniował „działalność rolniczą” w art. 2 ust. 2 tej ustawy, zgodnie z którym jest to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego...
Przychody z działalności rolniczej (z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej) są wyłączone z opodatkowania CIT na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 updop. Ustawodawca zdefiniował „działalność rolniczą” w art. 2 ust. 2 tej ustawy, zgodnie z którym jest to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej (licząc od dnia nabycia):
- miesiąc – w przypadku roślin,
- 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
- 6 tyg. – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 mies. – w przypadku pozostałych zwierząt.
W definicji tej nie odniesiono się wprost do odszkodowań.
[1] Wprawdzie dotyczyły one przychodów uzyskiwanych na gruncie updof, ale obie ustawy o podatku dochodowym zawierają identyczną definicję „działalności rolniczej” i wyłączają ją z opodatkowania.
Kwestię tę poruszono w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów z 5.06.2019 r. (178818/K) i 12.07.2017 r. (4711/K) dotyczących przychodów z działalności rolniczej[1] wyrażony został pogląd, że definicja działalności rolniczej określa w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej. Przyjmując tę działalność za źródło przychodów, należy uznać wszystkie przychody z tego źródła za ich integralną część. Do przychodów z działalności rolniczej zalicza się m.in. odszkodowania za szkody w uprawach rolnych lub środkach trwałych służących działalności rolniczej.
W kolejnych tego rodzaju wyjaśnieniach, tym razem wydanych przez KIS (z 14.06.2023 r.), jako przykład przychodów z działalności rolniczej wskazano już jednak tylko odszkodowania związane ze stratami w uprawach i płodach rolnych. Jednocześnie nie wymieniono odszkodowań w środkach trwałych służących działalności rolniczej pośród przykładów przychodów niezaliczanych do działalności rolniczej.
Natomiast w indywidualnych interpretacjach KIS dotyczących odszkodowań np. za:
- wywłaszczenie nieruchomości rolnej, będącej częścią gospodarstwa rolnego (interpretacje z 28.09.2023 r., 0111-KDIB2-1.4010.294.2023.1.BJ, 9.12.2022 r., 0111-KDIB2-3.4010.237.2019.1.HK, i 4.09.2018 r., 0111-KDIB1-2.4010.298.2018.1.PH),
- uszkodzony dach chlewni i ciągnik rolniczy (pismo z 24.10.2019 r., 0111-KDIB2-3.4010.237.2019.1.HK)
wprost wyrażono pogląd, że ww. odszkodowania stanowią przychód podlegający CIT.
KIS argumentowała, że zawarty w art. 2 ust. 1 pkt 1 updop zwrot normatywny „przychodów z działalności rolniczej” oznacza, że ustawodawca odwołuje się w nim do efektów działalności rolniczej (jej przychodów), a nie do działalności rolniczej jako takiej. Zgodnie ze wskazaną powyżej definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca).
[2] Dotyczyło ono uznania tych odszkodowań za przychód podatkowy, dla celów ustalenia limitu przychodów uprawniającego do stosowania 19-proc. stawki CIT. Według KIS „uznanie ww. (…) odszkodowań jako przychodów z działalności rolniczej powoduje, że w takiej sytuacji środki te nie są brane pod uwagę przy ustalaniu limitu przychodów 2 mln euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop”.
[3] Żaden z przywołanych wyroków nie dotyczył wprost kwestii odszkodowań.
Odmiennie nt. kwalifikacji odszkodowań za szkody w środkach trwałych wykorzystywanych w działalności rolniczej KIS wypowiedziała się natomiast w piśmie z 11.07.2022 r. (0111-KDIB1-3.4010.209.2022.2.IZ)[2]: Odnosząc się (…) do przychodów z tytułu (…) odszkodowań za szkody w środkach trwałych zwraca się uwagę, że (…) prowadzą Państwo działalność rolniczą. Przyjmując zatem tę działalność za źródło przychodów, uzasadnione jest uznanie wszystkich przychodów z tego źródła (…) oraz z nim związanych (odszkodowań za szkody w środkach trwałych wykorzystywanych w działalności rolniczej) za ich integralną część.
W związku z rozbieżnościami w interpretacjach Redakcja „Rachunkowości” zwróciła się do Ministerstwa Finansów z prośbą o zajęcie stanowiska. W odpowiedzi wskazano, że zgodnie z aktualnym stanowiskiem Ministerstwa odszkodowania związane ze składnikami majątku wykorzystywanymi w działalności rolniczej nie stanowią przychodu z działalności rolniczej, która jest wyłączona z opodatkowania CIT. Jak argumentowano, odszkodowania związane ze składnikami majątku wykorzystywanego w działalności rolniczej (np. za szkody wyrządzone w maszynach rolnych) nie wynikają z wytwarzania produktów roślinnych lub zwierzęcych, ale wiążą się z posiadanym majątkiem służącym działalności rolniczej, którego ew. zbycie również nie uprawnia do skorzystania z wyłączenia z opodatkowania.
Powyższe stanowisko potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, wskazujące, że nie należy w sposób rozszerzający interpretować (…) art. 2 ust. 2 updop. Na przykład w wyroku z 6.08.2010 r. (II FSK 746/09) NSA wskazał, że zwrot „przychody z działalności rolniczej” odwołuje się do efektów rodzajów działalności wprost wymienionych w art. 2 ust. 2 updop i nie należy go interpretować rozszerzająco. Podobny sposób rozumienia przepisu (…) został zawarty w wyroku z 26.09.2018 r. (II FSK 2499/16)[3].
Ministerstwo Finansów zauważyło też, że odszkodowania dotyczące składników majątkowych wykorzystywanych w działalności rolniczej mają charakter odmienny od odszkodowań za szkody w uprawach i płodach rolnych, które kwalifikuje się do przychodów z działalności rolniczej, jako rekompensujące straty poniesione w prowadzonej działalności rolniczej, stając się „ekwiwalentem” utraconych przychodów z takiej działalności.
Resort finansów wypowiedział się także nt. kwalifikowania kosztów naprawy uszkodzonych maszyn. Uznał je za wydatki związane z działalnością rolniczą, a więc niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Spółka nie może ich więc wykazać w zeznaniu CIT-8, ale ma obowiązek ująć w nim – jako przychód – otrzymane odszkodowanie.
Moim zdaniem nie może być ono przy tym objęte zwolnieniem od CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 54a updop. Przepis ten zwalnia od podatku odszkodowania za szkody w środku trwałym (z wyłączeniem samochodu osobowego), w części wydatkowanej – w roku podatkowym lub w roku bezpośrednio po nim następującym – na:
- remont tego środka trwałego albo
- zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego zaliczonego zgodnie z KŚT do tego samego rodzaju, co środek trwały, z którym była związana taka szkoda.
Środki trwałe w rozumieniu uor służące działalności rolniczej nie są jednak środkami trwałymi w rozumieniu updop. Pojęcie „środka trwałego” definiuje art. 16a ust. 1 updop, zgodnie z którym amortyzacji podlegają (…) stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Jednym z warunków uznania przedmiotu za środek trwały w rozumieniu updop jest to, by był wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Tymczasem art. 6 ustawy z 6.03.2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 236) stanowi, że przepisów tej ustawy nie stosuje się m.in. do działalności wytwórczej w rolnictwie, w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego. Wynika z tego, że działalność rolnicza nie stanowi działalności gospodarczej.
W konsekwencji, jak wskazała KIS w piśmie z 29.11.2021 r. (0111-KDIB1-1.4010.409.2021.1.EJ) dotyczącym amortyzacji środków trwałych służących zarówno działalności rolniczej, jak i pozarolniczej działalności gospodarczej, w sytuacji gdy składnik majątku nie jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, to nie spełnia podstawowej przesłanki warunkującej uznanie go za środek trwały.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych