Konsekwencje niezwrócenia podatnikowi zaliczki przez płatnika zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów
Żadna. Nie można ukarać płatnika za to, że wykonuje obowiązki płatnika.
Par. 4 rozporządzenia MF z 7.01.2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (DzU poz. 28) stanowi, że w przypadku gdy płatnik w styczniu 2022 r. pobrał zaliczkę na PIT w części odpowiadającej nadwyżce obliczonej zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia i nie przekazał tej zaliczki na rachunek US, płatnik ten niezwłocznie zwraca tę nadwyżkę podatnikowi.
Biorąc pod uwagę, że zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji RP źródłami powszechnie obowiązującego prawa RP są konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia, to w takim rozumieniu powszechnie obowiązującego prawa rację ma KIS, że jest nim także rozporządzenie z 7.01.2022 r. Na tym kończy się jednak formalna poprawność wywodów KIS.
Po pierwsze KIS nie bierze pod uwagę, że źródłem prawa nadrzędnym nad rozporządzeniem jest ustawa. Pomija też art. 92 ust. 1 Konstytucji RP, który zawęża uprawnienia organu wydającego rozporządzenie do zakresu spraw przekazanych do uregulowania oraz wytycznych dotyczących treści aktu wynikających z delegacji ustawowej.
Na podstawie art. 8 Op płatnik jest obowiązany do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Żaden z przepisów Op nie zobowiązuje płatnika ani go nie upoważnia do zwrotu podatnikowi pobranego podatku. Co więcej, żaden przepis Op nie upoważnia MF do nałożenia takiego obowiązku na płatników. Przeciwnie, na mocy art. 30 § 1 Op płatnik odpowiada za podatek pobrany, a nie wpłacony.
Płatnicy, którzy zastosują się do § 4 rozporządzenia z 7.01.2022 r., będą z tej odpowiedzialności zwolnieni na mocy art. 30 § 5 Op, skoro odrębne przepisy, tj. ww. rozporządzenie, stanowią inaczej niż art. 30 § 1 Op.
Niezwrócenie pobranej zaliczki podatnikowi nie jest zagrożone karą za wykroczenia i przestępstwa skarbowe. Karze podlega niewpłacenie przez płatnika pobranego podatku w terminie na rzecz właściwego organu (art. 77 Kks). Podatnik nie jest takim organem, a więc niezastosowanie się przez płatnika do § 4 rozporządzenia z 7.01.2022 r. nie rodzi dla niego żadnych negatywnych konsekwencji.
Więcej na ten temat jest mowa w artykułach: Łatanie dziur w Polskim Ładzie – Minister Finansów przedłużył terminy poboru i zapłaty zaliczek na PIT, Rozliczanie wynagrodzeń zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów - odpowiedzi na pytania, Płatnicy nie poniosą negatywnych konsekwencji, stosując rozporządzenie zamiast przepisów ustawy .