Okres współpracy z firmą audytorską przy ustawowym badaniu sprawozdań finansowych
Z kolei w myśl art. 134 ust. 2 i 3 uobr kluczowy biegły rewident nie może przeprowadzać ustawowego badania sf w tej samej jzp przez okres dłuższy niż 5 lat. Może ponownie wykonać ustawowe badanie sf tej jzp po upływie co najmniej 3 lat od zakończenia ostatniego badania ustawowego. Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia UE nr 537/2014 (również dotyczy wyłącznie jzp), ani pierwsze zlecenie otrzymane przez danego biegłego lub firmę audytorską, ani pierwsze zlecenie łącznie z wszelkimi odnowionymi zleceniami nie może – w zasadzie – trwać dłużej niż 10 lat. Przepisy nakazujące rotację biegłego rewidenta oraz firmy audytorskiej nie dotyczą jednostek niebędących jzp.
[1] Jest to badanie rocznego skonsolidowanego lub jednostkowego sf, którego obowiązek przeprowadzania wynika z art. 64 uor, przepisów innych ustaw lub prawa UE, wykonane zgodnie z KSB.
[2] www.pibr.org.pl/pl/pytania-i-odpowiedzi-do-ustawy#pytanie-do-ustawy-2.
[4] Stanowiącego zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 uobr. Kodeks jest dostępny na stronie internetowej www.pibr.org.pl, zakładka „Prawo i standardy/Etyka”.
W myśl art. 66 ust. 5 uor kierownik jednostki zawiera z firmą audytorską umowę o badanie sprawozdania finansowego (sf) w terminie umożliwiającym biegłemu rewidentowi udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych. W przypadku badania ustawowego[1] (nie dotyczy to zatem badania dobrowolnego) w rozumieniu art. 2 pkt 1 uobr, pierwsza umowa o badanie sf wymaga zawarcia z firmą audytorską na okres nie krótszy niż 2 lata, z możliwością przedłużenia na kolejne co najmniej 2-letnie okresy. Zgodnie z art. 284 ust. 1 uobr przepis ten stosuje się do badań sf sporządzonych za lata obrotowe rozpoczynające się po 16.06.2016 r. (w przypadku pokrywania się roku obrotowego z kalendarzowym – począwszy od sf za 2017 r.).
Z kolei w myśl art. 134 ust. 2 i 3 uobr kluczowy biegły rewident nie może przeprowadzać ustawowego badania sf w tej samej jzp przez okres dłuższy niż 5 lat. Może ponownie wykonać ustawowe badanie sf tej jzp po upływie co najmniej 3 lat od zakończenia ostatniego badania ustawowego. Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia UE nr 537/2014 (również dotyczy wyłącznie jzp), ani pierwsze zlecenie otrzymane przez danego biegłego lub firmę audytorską, ani pierwsze zlecenie łącznie z wszelkimi odnowionymi zleceniami nie może – w zasadzie – trwać dłużej niż 10 lat. Przepisy nakazujące rotację biegłego rewidenta oraz firmy audytorskiej nie dotyczą jednostek niebędących jzp.
W kwestii „pierwszej umowy”, o czym mowa powyżej, PIBR[2] i Ministerstwo Finansów[3] wyjaśniły na swoich stronach internetowych, że:
- PIBR – pierwsza umowa o badanie sf za dany rok obrotowy jest umową, którą poprzedza brak współpracy firmy audytorskiej z klientem w zakresie badania sf za rok poprzedni. (…) Przykładowo, jeżeli firma audytorska jest nowym audytorem spółki przy badaniu sf za 2017 r., to umowa o badanie powinna obejmować badania sf co najmniej za 2017 oraz 2018 r. Jeżeli pierwsza umowa o badanie jest umową dotyczącą sf za lata obrotowe rozpoczynające się po 16.06.2016 r., to każde przedłużenie takiej umowy powinno być co najmniej 2-letnie. Przykład: pierwsza umowa obejmowała badanie sf za lata 2017–2018. Przedłużenie pierwszej umowy powinno obejmować okres co najmniej 2019–2020. Jeżeli pierwsza umowa o badanie dotyczyła sf za lata obrotowe rozpoczynające się przed 16.06.2016 r., to każde przedłużenie takiej umowy może obejmować jeden rok lub więcej lat. Przykład: pierwsza umowa obejmowała badanie sf za 2013 r. Jednostka badana kontynuowała współpracę z firmą audytorską w latach 2014–2016. Jeżeli jednostka zamierza (…) kontynuować tę współpracę, to może przedłużyć pierwszą umowę na okres 2017 r. lub więcej lat;
- Ministerstwo Finansów – wymóg określony w art. 66 ust. 5 uor – by umowa o badanie ustawowe sf zawierana była na co najmniej 2-letni okres – będzie miał zastosowanie po raz pierwszy w przypadku zawierania umowy z nową firmą audytorską, a także do przedłużenia umowy zawartej z nową firmą audytorską. Zawarcie kolejnej umowy o badanie z dotychczasową firmą audytorską, z którą zawarta została umowa na mocy przepisów „starej” uobr z 2009 r., może być dokonane na okres jednego roku.
Jednostka niebędąca jzp może natomiast przedłużać współpracę z biegłym rewidentem, który nieprzerwanie bada jej sf począwszy od sf za 2016 r. (lub wcześniej), na okres jednego roku (nie ma przeszkód, aby podpisać umowę na dłuższy okres).
Dopiero zmiana dotychczasowej firmy audytorskiej (podpisanie pierwszej umowy o badanie z nową firmą audytorską) powoduje zatem konieczność zawarcia po raz pierwszy umowy o badanie na co najmniej 2-letni okres z możliwością jej przedłużenia na kolejne co najmniej 2-letnie okresy.
Należy mieć również na względzie regulacje Międzynarodowego kodeksu etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowych standardów niezależności)[4] – dalej Kodeks etyki), w których (m.in. pkt 120.6 A3) wśród różnych tzw. zagrożeń wskazuje się zagrożenie nadmiernej zażyłości, powodujące, że ze względu na długie bądź bliskie powiązanie z klientem lub zatrudniającą go organizacją biegły rewident będzie zbyt przychylny dla ich interesów lub będzie wyrażał zgodę na ich działanie. Jednocześnie – jak w przypadku większości zagrożeń wskazanych w Kodeksie etyki – przewiduje się różnego rodzaju działania (zabezpieczenia), które pozwalają sprowadzić zagrożenie do akceptowalnego poziomu, umożliwiającego kontynuację współpracy.
Naszym zdaniem długotrwała współpraca z biegłym lub firmą audytorską, polegająca na corocznym przedłużaniu umowy na okres jednego roku, może nie być korzystna – i to dla obu stron umowy. Z punktu widzenia firmy audytorskiej ustawodawca, wprowadzając obowiązek zawierania umów (z nowym biegłym rewidentem lub firmą audytorską) na co najmniej 2-letnie okresy, kierował się potrzebą zwiększenia niezależności, obiektywizmu i sceptycyzmu biegłych. W razie corocznego przedłużania umowy o badanie na firmę audytorską rokrocznie może być wywierany nacisk, aby opinia z badania warunkowała współpracę z klientem w kolejnym roku.
Z drugiej strony – z punktu widzenia klienta – zawarcie umowy na okres dłuższy niż rok wiąże się najczęściej z niższą ceną za badanie i sprawniejszym (szybszym, mniej absorbującym, a więc również mającym znaczenie ekonomiczne dla klienta) jego przeprowadzeniem.
Dlatego, naszym zdaniem, warto przeanalizować zalety i niedogodności współpracy z firmą audytorską przez okres dłuższy niż rok, daje to bowiem korzyści zarówno jednostce badanej, jak i firmie audytorskiej.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych