Jak obliczyć koszt hipotetycznych odsetek od kapitału własnego
Spółka planuje, że w 2024 r. część zysku za 2023 r. (np. 5 mln zł) również przeznaczy na kapitał zapasowy.
Czy w latach 2024 i 2025 spółka także może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszt hipotetycznych odsetek? Czy z tytułu zatrzymania zysku za 2023 r. będzie mogła w 2024 r. wykazać taki koszt? Jak ustalić limity odliczenia w poszczególnych latach? Czy 3-letni limit (750 tys. zł) odnosi się do przeznaczonego na kapitał zapasowy zysku za jeden rok obrotowy?
Z uwagi na prawo do potrącania kosztu kapitału własnego w 3 kolejnych latach podatkowych (w roku, w którym nastąpiło przekazanie zysku/otrzymanie dopłaty, i w 2 następnych latach), powstała wątpliwość, czy na wysokość kosztu w poszczególnych latach tego 3-letniego okresu mają wpływ zmiany stopy referencyjnej NBP. KIS potwierdza, że wysokość kosztu kapitału własnego powinna być ustalana przy zastosowaniu stopy referencyjnej NBP obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik wykazuje ten koszt. Zdaniem KIS z przepisów nie wynika, że raz ustalona wartość oprocentowania – na podstawie stopy referencyjnej obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok przekazania zysku na odpowiedni kapitał – powinna być stosowana w całym okresie odliczenia (np. interpretacja KIS z 12.05.2023 r., 0114-KDIP2-2.4010.137.2023.1.SP).
W związku z zatrzymaniem zysku lub otrzymaniem dopłaty spółka (podatnik CIT) może ująć w kosztach uzyskania przychodów koszt hipotetycznych odsetek (kapitału własnego). Odpowiada on iloczynowi stopy referencyjnej NBP, obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy, powiększonej o 1 pkt proc., oraz kwoty dopłaty wniesionej do spółki w trybie i na zasadach określonych w Ksh, bądź zysku przekazanego na kapitał rezerwowy lub zapasowy spółki (art. 15cb ust. 1 updop):

W myśl art. 15cb ust. 2 updop koszt kapitału własnego może być wykazany:
- w roku wniesienia dopłaty bądź podwyższenia kapitału rezerwowego lub zapasowego z zysku oraz
- w 2 kolejnych bezpośrednio po sobie następujących latach podatkowych.
Maksymalna kwota tego kosztu odliczona w roku podatkowym nie może przekroczyć 250 tys. zł (art. 15cb ust. 3 updop). Razem w 3-letnim okresie spółka może więc potrącić z tego tytułu maksymalnie 750 tys. zł (o ile co roku wykorzysta całą przysługującą kwotę odliczenia).
Z uwagi na prawo do potrącania kosztu kapitału własnego w 3 kolejnych latach podatkowych (w roku, w którym nastąpiło przekazanie zysku/otrzymanie dopłaty, i w 2 następnych latach), powstała wątpliwość, czy na wysokość kosztu w poszczególnych latach tego 3-letniego okresu mają wpływ zmiany stopy referencyjnej NBP. KIS potwierdza, że wysokość kosztu kapitału własnego powinna być ustalana przy zastosowaniu stopy referencyjnej NBP obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik wykazuje ten koszt. Zdaniem KIS z przepisów nie wynika, że raz ustalona wartość oprocentowania – na podstawie stopy referencyjnej obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok przekazania zysku na odpowiedni kapitał – powinna być stosowana w całym okresie odliczenia (np. interpretacja KIS z 12.05.2023 r., 0114-KDIP2-2.4010.137.2023.1.SP).
Jeden roczny limit dla zysków zatrzymanych w różnych latach
Maksymalna kwota kosztu kapitału własnego, podlegająca odliczeniu w roku podatkowym (250 tys. zł), jest w mojej ocenie rocznym limitem całkowitych kosztów kapitału własnego. Muszą się zatem w niej zmieścić zarówno hipotetyczne odsetki od zysku zatrzymanego w danym roku, jak i podlegające odliczeniu w tym roku odsetki z tytułu zysku zatrzymanego w latach ubiegłych.
Za nieprawidłowe uważam stanowisko, że podatnik np. w 2024 r. może potrącić 250 tys. zł kosztów kapitału własnego z tytułu zysku zatrzymanego w tym roku oraz kolejne 250 tys. zł z tytułu zysku zatrzymanego w 2023 r. – czyli że łącznie limit w 2024 r. wynosi 500 tys. zł.
Innymi słowy, limit 250 tys. zł odnosi się do kosztów danego roku podatkowego, a nie do kosztów, jakie podatnik może wykazać w związku z zatrzymaniem zysku za jeden rok podatkowy.
Spółka wykaże koszt hipotetycznych odsetek w poszczególnych latach w następujący sposób:
1. Rok 2023
- stopa referencyjna NBP na 30.12.2022 r. – 6,75%, oprocentowanie zatrzymanego zysku – 7,75%
- kwota zatrzymanego w 2023 r. zysku – 8 mln zł
- koszt kapitału własnego: 8 mln zł × 7,75% = 620 tys. zł
Limit kosztu kapitału własnego uznawanego za koszt uzyskania przychodu wynosi 250 tys. zł i taką kwotę spółka mogła uznać za koszt podatkowy w 2023 r.
2. Rok 2024
- stopa referencyjna NBP na 29.12.2023 r. – 5,75%, oprocentowanie zatrzymanego zysku – 6,75%
- kwota zysku zatrzymanego w 2024 r. – 5 mln zł; spółka ma prawo wykazać koszt z tytułu zatrzymania kapitału w tym roku i w roku poprzednim (5 mln + 8 mln = 13 mln zł)
- koszt kapitału własnego: 13 mln zł × 6,75% = 877,5 tys. zł
Limit kosztu kapitału własnego stanowiącego koszt uzyskania przychodu wynosi 250 tys. zł i taką kwotę spółka może uznać za koszt podatkowy w 2024 r.
3. Rok 2025
- załóżmy, że stopa referencyjna NBP się nie zmieni i wyniesie 5,75%, w związku z czym oprocentowanie zatrzymanego zysku wyniesie 6,75%
- w 2025 r. nie zatrzymano zysku w spółce
- spółka może wykazać koszt kapitału własnego od zysku zatrzymanego w latach 2023 i 2024 (8 mln + 5 mln = 13 mln zł),
- koszt kapitału własnego: 13 mln zł × 6,75% = 877,5 tys. zł
Limit kosztu kapitału własnego stanowiącego koszt uzyskania przychodu wynosi 250 tys. zł i taką kwotę spółka może uznać za koszt podatkowy w 2025 r.
Zysk trzeba zatrzymać na co najmniej 3 lata
Warto zwrócić uwagę, że warunkiem uznania hipotetycznych odsetek za koszty uzyskania przychodów jest, by podział i wypłata zysku nastąpiły nie wcześniej niż po upływie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym podjęto uchwałę o zatrzymaniu zysku w spółce. Jeżeli zysk zostanie podzielony i wypłacony przed upływem 3-letniego okresu, wartość odpowiadająca odliczonym kosztom kapitału własnego musi być doliczona do przychodów spółki w roku podatkowym, w którym dokonano podziału i wypłaty.
Jeśli spółka obliczyła koszt kapitału własnego od całości zatrzymanego zysku/wniesionej dopłaty, zwrot części dopłaty/podział i wypłata części zysku powoduje, że przychód podatkowy powstaje proporcjonalnie do tej części kosztów uzyskania przychodów, która odpowiada zwróconej/wypłaconej kwocie.
To, że zysk, którego hipotetyczne oprocentowanie wykazano w kosztach podatkowych, nie może zostać wypłacony w 3-letnim okresie, nie wyklucza wypłaty zatrzymanych zysków, w odniesieniu do których nie skorzystano z preferencji podatkowej. Potwierdza to interpretacja KIS z 17.03.2023 r. (0111-KDIB2-1.4010.98.2023.1.DD), w której uznano, że podatnik może potrącić koszt hipotetycznych odsetek od zysku za 2022 r. pozostawionego w spółce, a jednocześnie wypłacić zatrzymane zyski za lata 1994–2018. Fakt, że spółka planuje w 2023 r. wypłacić akcjonariuszom dywidendy z zysków przeznaczonych na kapitał zapasowy w latach poprzednich, pozostaje bez wpływu na prawo do preferencji w zakresie zysku za 2022 r.
Biorąc pod uwagę stanowisko zawarte w powyższej interpretacji oraz sytuację przedstawioną w pytaniu Czytelnika, w mojej ocenie w kalkulacji kosztu kapitału własnego spółka powinna uwzględnić jedynie kwotę zysku zatrzymanego w 2023 r., tj. zysku za 2022 r. Odsetki hipotetyczne od tej kwoty wyczerpują limit 250 tys. zł w każdym roku 3-letniego okresu (2023–2025), w którym możliwe jest ich potrącenie. Wówczas – gdyby powstała taka konieczność – spółka w kolejnych latach będzie uprawniona do wypłaty zysku za 2023 r. zatrzymanego w 2024 r., nie będąc związana koniecznością dochowania 3-letniego okresu zatrzymania zysku ani narażona na konsekwencje niedotrzymania tego warunku.
Na zakończenie warto przypomnieć, że podstawowym warunkiem wykazania kosztu kapitału własnego w przypadku zatrzymanych zysków jest ich przekazanie na kapitał rezerwowy lub zapasowy spółki. Samo wyłączenie ich od podziału na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników, wykazywanie w bilansie w poz. „Zysk z latubiegłych” i traktowanie jak przekazanych na kapitał zapasowy, z przeznaczeniem na finansowanie działalności, nie jest wystarczające, na co wskazuje interpretacja KIS z 12.12.2022 r. (0111-KDIB1-1.4010.571.2022.2.AW).
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych