Działalność nierejestrowana – składki społeczne i zdrowotne
Działalność nieewidencjonowana (nierejestrowana) wykonywana na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z 6.03.2018 r. – Prawo przedsiębiorców (tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 236, dalej Pp) nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu usus. Oznacza to, że osoba fizyczna ją prowadząca nie ma obowiązku:
- zgłaszania się do ubezpieczeń społecznych ani zdrowotnego,
- rejestracji jako płatnik składek na własne ubezpieczenia.
Działalność nieewidencjonowana (nierejestrowana) wykonywana na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z 6.03.2018 r. – Prawo przedsiębiorców (tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 236, dalej Pp) nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu usus. Oznacza to, że osoba fizyczna ją prowadząca nie ma obowiązku:
- zgłaszania się do ubezpieczeń społecznych ani zdrowotnego,
- rejestracji jako płatnik składek na własne ubezpieczenia.
Usługi jednak oskładkowane
W praktyce pojawiają się wątpliwości – zwłaszcza w przypadku świadczenia usług. Z niektórych broszur ministerialnych wynika bowiem, że usługi generują obowiązek składkowy. Zgodnie z prezentowanym w nich podejściem: jeśli działalność polega na sprzedaży towarów – składek nie ma, ale jeśli obejmuje świadczenie usług – powinny być one oskładkowane.
Takie rozróżnienie towarów i usług jest jednak sztuczne, nielogiczne i prowadzi do nieuzasadnionej nierówności między podmiotami działającymi w tożsamej sytuacji. Towar i usługa to w istocie jedynie różne przedmioty działalności. W praktyce ich rozróżnienie bywa trudne – wszystko zależy od treści umowy, np. czy jest to dostawa towaru z elementem usługi, czy usługa realizowana z wykorzystaniem własnych materiałów (usługi szkoleniowe podlegałyby składkom, ale sprzedaż materiałów z komentarzem już nie). Takie niekorzystne podejście potwierdzają też interpretacje ZUS, m.in. z 4.08.2022 r. (DI/100000/43/616/2022), 2.04.2021 r. (DI/100000/43/89/2021), 24.07.2018 r. (DI/100000/43/822/2018) i 19.11.2019 r. (WPI/200000/43/951/2019).
Argumentacja organu opiera się na założeniu, że skoro działalność nieewidencjonowana nie jest działalnością gospodarczą, to zawierana w jej ramach umowa zlecenia (będąca faktycznym tytułem do świadczenia usługi) stanowi samodzielny tytuł do objęcia ubezpieczeniami.
Luki w argumentacji ZUS
Podejście ZUS wydaje się jednak niespójne, bo stoi w sprzeczności z założeniami Konstytucji Biznesu, która miała upraszczać zasady prowadzenia działalności gospodarczej (w ramach tych uproszczeń wprowadzono działalność nierejestrowaną).
ZUS zdaje się również pomijać aspekt podatkowy. Dochody z działalności nieewidencjonowanej są klasyfikowane do tzw. innych źródeł przychodów
i opodatkowane dopiero w rocznym zeznaniu podatkowym według zasad ogólnych (więcej na ten temat piszemy w artykule Działalność nierejestrowana – rozliczenie podatków). Z kolei umowa zlecenia podlega obowiązkowi poboru zaliczek w trakcie roku, a sposób ustalania dochodu z niej różni się od zasad stosowanych przy działalności nierejestrowanej.
Karol w ramach działalności nieewidencjonowanej udziela korepetycji z chemii uczniom szkoły podstawowej. Zgodnie ze stanowiskiem ZUS świadczenie usług w ramach działalności nieewidencjonowanej może tworzyć obowiązek ubezpieczeniowy. Niemniej – w myśl art. 4 pkt 2 lit. a usus oraz art. 85 ust. 4 ustawy zdrowotnej – płatnikiem składek jest w takim przypadku zleceniodawca. W tej sytuacji to uczeń (działający przedstawiciela ustawowego) byłby zobowiązany do zgłoszenia Karola do ubezpieczeń oraz obliczenia i odprowadzenia składek. Nietrudno zauważyć, że praktyczne zastosowanie tej wykładni prowadzi do absurdów.
Minister uważa inaczej
Pogląd ZUS nie znajduje również pełnego poparcia w stanowiskach innych organów. W odpowiedzi Ministra Rozwoju i Technologii z 18.10.2023 r. (DDR-III.054.4.2023) na interpelację poselską nr 44018 wskazano, że osoby prowadzące działalność nieewidencjonowaną są zwolnione z wielu obowiązków publicznoprawnych, w tym opłacania składek ubezpieczeniowych. Z kolei MRPiPS w odpowiedzi z 25.02.2025 r. (BM-II.059.1.739.2024) na interpelację poselską nr 6858 stwierdził wprost: działalność nieewidencjonowana nie jest objęta obowiązkiem ubezpieczeń społecznych i opłacania składek z tej działalności. W tym przypadku jest to równoznaczne z brakiem tytułu także do ubezpieczenia zdrowotnego.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii w piśmie z 10.01.2025 r. (DPG-VI.054.1.2024) wskazało, że zaproponowało jednoznaczne wyłączenie obowiązku oskładkowania umów cywilnoprawnych zawieranych w ramach działalności nieewidencjonowanej. Propozycję tę jednak wycofano po uwagach MRPiPS.
Jest inny bat na nadużycia
Wydaje się, że intencją ZUS jest raczej zniechęcenie przedsiębiorców do zastępowania typowego zatrudnienia działalnością nieewidencjonowaną niż rzeczywiste egzekwowanie przepisów. Organy zapominają jednak, że już dziś dysponują narzędziami pozwalającymi przeciwdziałać takim nadużyciom – bez potrzeby dokonywania nadinterpretacji przepisów.
Choć formalnie działalność nieewidencjonowana nie jest działalnością gospodarczą, to w praktyce powinna mieć jej cechy. Zgodnie z art. 3 Pp działalność gospodarcza to zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. W uzasadnieniu projektu Pp wskazano, że działalność zarobkowa ma na celu osiąganie zysku, jej zorganizowany charakter przejawia się w wykorzystywaniu określonych zasobów, a działanie we własnym imieniu oznacza ponoszenie odpowiedzialności. Działalność ciągła to natomiast taka, która jest regularna i powtarzalna. W związku z tym, jeżeli działalność nieewidencjonowana nie spełnia powyższych kryteriów, a świadczone usługi są de facto realizowane na warunkach zbliżonych do umowy zlecenia lub umowy o pracę – należy rozważyć objęcie ich obowiązkiem ubezpieczeniowym wynikającym z charakteru stosunku prawnego, a nie z jego formy.
Mariusz prowadzi dwie spółki – jedna zajmuje się produkcją, druga dystrybucją. W celu ograniczenia kosztów zatrudnienia w spółce produkcyjnej część pracowników otrzymała propozycję realizacji usług w ramach działalności nieewidencjonowanej, lecz na rzecz spółki dystrybucyjnej.
W takim przypadku od wynagrodzenia za te usługi należy odprowadzić składki – ale nie z tego tytułu, że są to usługi, lecz dlatego, że działalność ta nie ma cech działalności gospodarczej. Brakuje bowiem m.in. odpowiedzialności za rezultat, wykorzystania własnych narzędzi, decyzyjności co do sposobu wykonania usług czy elastyczności w zakresie czasu i miejsca ich realizacji.
Wydaje się, że negatywne interpretacje ZUS, nakazujące oskładkowanie usług wykonywanych w ramach działalności nieewidencjonowanej, mają raczej charakter „prewencyjny”. Nie ma bowiem jednocześnie sygnałów o masowych kontrolach osób świadczących usługi w ramach takiej działalności.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
| Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych