Dotacja – ewidencja przychodów i kosztów
Czy taki sposób ewidencji i prezentacji dotacji jest prawidłowy? Czy jako biegły rewident powinienem wydać opinię z zastrzeżeniami?
Dotację na realizację określonych celów przyznaje jednostka o charakterze publicznoprawnym. Warunkiem jej przyznania jest złożenie odpowiedniego, uzasadnionego wniosku dotyczącego zakresu rzeczowego wydatkowania otrzymanych środków oraz przestrzeganie wymogów w kwestii rozliczenia dotacji.
Wymogi te wyznacza podmiot przyznający dotację; określa on cele, na jakie może być przyznana, procedury, formularze aplikowania, cechy, jakie muszą wykazywać wydatki pokrywane z dotacji, wymogi sprawozdawcze.
Dotację na realizację określonych celów przyznaje jednostka o charakterze publicznoprawnym. Warunkiem jej przyznania jest złożenie odpowiedniego, uzasadnionego wniosku dotyczącego zakresu rzeczowego wydatkowania otrzymanych środków oraz przestrzeganie wymogów w kwestii rozliczenia dotacji.
Wymogi te wyznacza podmiot przyznający dotację; określa on cele, na jakie może być przyznana, procedury, formularze aplikowania, cechy, jakie muszą wykazywać wydatki pokrywane z dotacji, wymogi sprawozdawcze.
Uor przewiduje, że dotacje zalicza się do:
- pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych – z chwilą ich przekazania lub otrzymania nieodpłatnie (także w drodze darowizny) aktywów, w tym środków pieniężnych, na inne cele niż dopłaty do cen sprzedaży, nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych (art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h),
- rozliczeń międzyokresowych przychodów, co dotyczy w szczególności dotacji otrzymanych na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie oraz prac rozwojowych, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają one kapitałów (funduszy) własnych; dotyczy to odpowiednio przyjętych nieodpłatnie, w tym także w drodze darowizny, środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 41 ust. 1 pkt 2 i ust. 2).
W uor ustawodawca wskazał wiele tzw. nadrzędnych zasad rachunkowości, do których przestrzegania są zobligowane jednostki prowadzące księgi rachunkowe zgodnie z tą ustawą. Jedną z nich jest zasada współmierności przychodów i kosztów (art. 6 ust. 2 uor), w myśl której koszty poniesione na uzyskanie określonych przychodów (domyślnie operacyjnych) wpływają na wynik finansowy w tym samym okresie sprawozdawczym, co odpowiadające im przychody.
Z pytania wynika, że spółka otrzymała dotację na ściśle wskazany cel – zakup specjalistycznej aparatury (środków trwałych). Opisany przez Czytelnika sposób ujęcia przez jego klienta środków otrzymanych z dotacji celowej nie jest właściwy, gdyż zaburza zasadę współmierności przychodów i kosztów oraz jest niezgodny z art. 41 uor. Środki otrzymane w danym roku na ściśle określony cel, w tym przypadku na zakup środków trwałych, nie stanowią przychodów tego okresu. Otrzymana dotacja powinna być ujęta jako rozliczenia międzyokresowe przychodów i rozliczana na dobro pozostałych przychów operacyjnych proporcjonalnie do okresu amortyzacji środków trwałych nią sfinansowanych. Jedynym wyjątkiem może być sytuacja, w której z dotacji nabyto tzw. niskocenne środki trwałe, np. do 10 000 zł, które są jednorazowo amortyzowane. Część dotacji, z której je finansowano, będzie zatem w całości odnoszona na pozostałe przychody operacyjne.
Zastosowany przez spółkę sposób ujęcia dotacji zniekształca więc wynik finansowy jednostki – zwiększa go w roku otrzymania dotacji i będzie zmniejszał w latach, w których środki trwałe będą amortyzowane.
Odnosząc się do drugiego pytania, dotyczącego rodzaju opinii biegłego rewidenta, warto podkreślić, że zgodnie z pkt 7–10 KSB 705 (Z) w brzmieniu MSB 705 (zmienionego) Modyfikacje opinii w sprawozdaniu niezależnego biegłego rewidenta biegły rewident:
- wyraża opinię z zastrzeżeniem, gdy:
[1] Zgodnie z pkt 5 KZB 705 (Z) „rozległy” to pojęcie używane w celu opisania wpływu na sf zniekształceń lub możliwego wpływu na sf ew. zniekształceń, które nie zostały wykryte ze względu na brak możliwości uzyskania wystarczających i odpowiednich dowodów badania. Rozległy wpływ na sf to taki, który według osądu biegłego rewidenta:
– nie jest ograniczony do konkretnych elementów, kont lub pozycji sf,
– jeżeli jednak jest ograniczony, to obejmuje lub mógłby obejmować znaczną część sf, lub
– w odniesieniu do ujawnień jest fundamentalny dla zrozumienia sf przez użytkowników.
- uzyskawszy wystarczające i odpowiednie dowody badania wyciąga wniosek, że zniekształcenia pojedynczo lub łącznie są istotne, ale nie rozległe[1] w odniesieniu do sprawozdania finansowego (sf), lub
- nie jest w stanie uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów badania, które stanowiłyby podstawę opinii, ale wyciąga wniosek, że możliwy wpływ ew. niewykrytych zniekształceń na sf mógłby być istotny, ale nie rozległy;
- wyraża opinię negatywną, gdy uzyskawszy wystarczające i odpowiednie dowody badania, wyciąga wniosek, że zniekształcenia pojedynczo lub łącznie są zarówno istotne, jak i rozległe w odniesieniu do sf;
- odmawia wyrażenia opinii, gdy:
- nie jest w stanie uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów badania, które stanowiłyby podstawę opinii, a wyciąga wniosek, że możliwy wpływ ew. niewykrytych zniekształceń na sf mógłby być zarówno istotny, jak i rozległy,
- wyciąga wniosek (w niezwykle rzadkich okolicznościach dotyczących wielu niepewności), że pomimo uzyskania wystarczających i odpowiednich dowodów badania odnośnie do każdej poszczególnej niepewności, nie jest możliwe sformułowanie opinii nt. sf ze względu na potencjalne wzajemne oddziaływanie niepewności i ich możliwy skumulowany wpływ na sf.
Ponadto, zgodnie z pkt 8–10 KSB 706 (Z) w brzmieniu MSB 706 (zmienionego) Akapity objaśniające ze zwróceniem uwagi oraz akapity zawierające inne sprawy w sprawozdaniu niezależnego biegłego rewidenta możliwa jest sytuacja, że biegły rewident nie zgłasza zastrzeżeń, ale uznaje za konieczne zamieszczenie uwag w sprawozdaniu biegłego rewidenta.
Moim zdaniem omawiana nieprawidłowość – biorąc pod uwagę jej istotność (na co wskazał Czytelnik), ale nie rozległość (na to wskazuje opis problemu) – uzasadnia wydanie opinii z zastrzeżeniem.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych