Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Badanie sprawozdania finansowego spółki po badaniu planu połączenia

Maciej Chorostkowski
Biegły rewident
Kilka miesięcy temu badałem plan połączenia spółek (połączenie przez przejęcie). Teraz spółka przejmująca zapytała mnie, czy podjąłbym się badania jej sprawozdań finansowych w 2 kolejnych latach (pierwszy rok to ten, w którym nastąpiło połączenie).
Czy z racji wcześniejszej współpracy z tą spółką istnieją jakieś dodatkowe wymogi, które w takim przypadku należałoby spełnić – np. przegląd pracy przez innego biegłego rewidenta z mojej firmy audytorskiej (co miałoby wpływ chociażby na cenę badania)? Spółka nie jest jednostką zainteresowania publicznego.

Badanie sprawozdania finansowego (sf) to czynność rewizji finansowej, a więc czynność o charakterze atestacyjnym, zastrzeżona do wykonywania wyłącznie przez biegłych rewidentów. Badanie planu połączenia stanowi z kolei czynność atestacyjną niezastrzeżoną do wykonywania przez biegłych rewidentów – reguluje ją art. 502 § 1 Ksh, który wskazuje, że plan połączenia należy poddać badaniu przez biegłego w zakresie poprawności i rzetelności, co oznacza, że nie musi być to biegły rewident.

Badanie sprawozdania finansowego (sf) to czynność rewizji finansowej, a więc czynność o charakterze atestacyjnym, zastrzeżona do wykonywania wyłącznie przez biegłych rewidentów. Badanie planu połączenia stanowi z kolei czynność atestacyjną niezastrzeżoną do wykonywania przez biegłych rewidentów – reguluje ją art. 502 § 1 Ksh, który wskazuje, że plan połączenia należy poddać badaniu przez biegłego w zakresie poprawności i rzetelności, co oznacza, że nie musi być to biegły rewident.

Dla skutecznego i ważnego świadczenia czynności rewizji finansowej, a więc m.in. badania sf, istotne jest zachowanie – zarówno przez biegłego rewidenta, jak i firmę audytorską – niezależności. Zgodnie bowiem z art. 66 ust. 6 uor badanie sf przeprowadzone z naruszeniem:

  • art. 69 ust. 6, 7 i 9, art. 70, art. 72 ust. 2, art. 135 ust. 2 i art. 136 uobr,
  • art. 5 oraz art. 17 ust. 1 akapit 2 i ust. 3 rozporządzenia UE nr 537/2014 (dotyczy jednostek zainteresowania publicznego),

jest nieważne z mocy prawa.

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, należałoby wziąć pod uwagę następujące przepisy:

  • art. 69 ust. 6 uobr: firma audytorska oraz kluczowy biegły rewident nie przeprowadzają badania, jeżeli istnieje zagrożenie wystąpienia autokontroli, czerpania korzyści własnych, promowania interesów badanej jednostki, zażyłości lub zastraszenia spowodowanych stosunkiem finansowym, osobistym, gospodarczym, zatrudnienia lub innym między badaną jednostką a kluczowym biegłym rewidentem, firmą audytorską (…), wskutek czego obiektywna, racjonalna i poinformowana osoba trzecia mogłaby wnioskować, że niezależność kluczowego biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej jest zagrożona pomimo zastosowania zabezpieczeń zmierzających do wyeliminowania lub zredukowania zagrożenia do akceptowalnego poziomu;
  • art. 69 ust. 9 pkt 3 i 7 uobr: kluczowy biegły rewident, firma audytorska, jej pracownicy uczestniczący w przeprowadzaniu badania (…) nie mogą uczestniczyć w określaniu wyniku badania badanej jednostki ani w inny sposób nie mogą wpływać na ten wynik, jeżeli:
    • w okresie objętym badaniem oraz okresie, w którym przeprowadzane jest badanie, pozostawali z badaną jednostką w stosunku pracy, stosunku gospodarczym lub innym stosunku, który może spowodować lub może być postrzegany przez obiektywną, racjonalną i poinformowaną osobę trzecią jako powodujący konflikt interesów,
    • świadczą usługi inne niż badanie, mające istotny wpływ na badane sprawozdanie finansowe;

[1] Patrz Kodeks etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowych standardów niezależności), www.pibr.org.pl , zakładka „Prawo i standardy/etyka”.

  • pkt 120.6 A3 Kodeksu etyki[1] obowiązującego biegłych rewidentów: zagrożenie autokontroli to zagrożenie, że biegły rewident niewłaściwie oceni wyniki wcześniej dokonanego osądu lub czynności wykonanej przez niego lub inną osobę w tej samej firmie audytorskiej, na których będzie on polegał przy formułowaniu osądu w ramach wykonywania bieżącej czynności.

Nawiązanie do „obiektywnej, racjonalnej i poinformowanej osoby trzeciej” w uobr to odniesienie wprost do definicji „niezależności” z Kodeksu etyki, w którym wskazano, że od biegłych rewidentów wymagane jest zachowanie niezależności podczas przeprowadzania badań, przeglądów lub innych usług atestacyjnych. Niezależność jest powiązana z podstawowymi zasadami obiektywizmu i uczciwości. Obejmuje ona:

  • niezależność umysłu – stan umysłu pozwalający na wyrażenie wniosku wolnego od wpływów zagrażających zawodowemu osądowi, a tym samym pozwalający danej osobie na uczciwe działanie i zachowanie obiektywizmu oraz zawodowego sceptycyzmu,
  • niezależność wizerunku (niezależność z punktu widzenia osoby trzeciej) – unikanie faktów i okoliczności, które są na tyle znaczące, że racjonalna i dobrze poinformowana strona trzecia byłaby skłonna uznać, że uczciwość, obiektywizm lub zawodowy sceptycyzm firmy lub członka zespołu wykonującego badanie lub usługę atestacyjną zostały naruszone; innymi słowy, dla przesądzenia o niezależności istotne jest również to, czy z punktu widzenia osoby trzeciej dana sytuacja nie jest etycznie wątpliwa.

Chociaż wydawać by się mogło, że osoba, która przeprowadziła badanie planu połączenia spółek, musiała dość dobrze poznać szczegóły i specyfikę funkcjonowania spółki przejmującej i w związku z tym powinna być w pierwszej kolejności brana pod uwagę przy wyborze badania sf tej spółki (m.in. za okres, w którym nastąpiło połączenie), to jednak nie idzie to w parze z niezależnością, która powinna cechować biegłego rewidenta.

W opisanym przypadku przyjęcie zlecenia badania sf przez biegłego rewidenta, który przeprowadził badanie planu połączenia, będzie oznaczać wprost złamanie zakazu określonego w przytoczonych wyżej przepisach:

  • art. 69 ust. 6 uobr – biegły rewident w ramach badania sf dokonywałby przeglądu własnej pracy (tzw. autokontrola), czyli wypowiadał się nt. wartości czy też osądów, za których określenie/wyrażenie był wcześniej odpowiedzialny w ramach usługi badania planu połączenia; chociaż przepis ten (i Kodeks etyki) wskazuje na możliwość „neutralizacji” zagrożeń dla niezależności w postaci zastosowania „zabezpieczeń zmierzających do wyeliminowania lub zredukowania zagrożenia do akceptowalnego poziomu” (czyli np. przegląd pracy przez innego biegłego rewidenta z danej firmy audytorskiej), to jednak uważam, że w kontekście zarówno przytoczonej wcześniej definicji niezależności (niezależności wizerunku), jak i poniższego punktu, opcja ta nie byłaby wystarczająca do uznania, że niezależność biegłego rewidenta oraz firmy audytorskiej została zachowana;
  • art. 69 ust. 9 pkt 3 i 7 uobr – jako że w okresie objętym badaniem sf łączyły go stosunki gospodarcze z potencjalnym klientem, w stopniu mającym istotny wpływ na badane sf.

Podsumowując: moim zdaniem w sytuacji przedstawionej przez Czytelnika nie jest możliwe przyjęcie zlecenia badania sf, bo samo badanie i tak zostałoby uznane za nieważne (na mocy art. 66 ust. 6 uor), a klient stanąłby wobec konieczności jego powtórzenia (zapewne pod presją czasu lub po terminach np. zatwierdzenia sf, co z kolei wiązałoby się z dodatkowymi uciążliwościami). Mogłoby to ponadto narazić biegłego rewidenta oraz firmę audytorską na odpowiedzialność – odpowiednio – dyscyplinarną i administracyjną.

Wyświetlono 7% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych