Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Co nowego w rachunkowości - 60

Agnieszka Stachniak
  • Zmiany ustawy o rachunkowości

W 2019 r. wprowadzono w uor wiele zmian, będących głównie skutkiem nowelizacji innych ustaw. Ich zestawienie zawiera tabela.

  • MSSF dotychczas nieprzyjęte w UE
  • Zmiany ustawy o rachunkowości

W 2019 r. wprowadzono w uor wiele zmian, będących głównie skutkiem nowelizacji innych ustaw. Ich zestawienie zawiera tabela.

  • MSSF dotychczas nieprzyjęte w UE

[1] www.ifrs.org/news-and-events/2019/06/iasb-consults-on-amendmentsto-aid-implementation-of-ifrs-17

Na 7.11.2019 r. na przyjęcie do porządku prawnego UE w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej (KE) oczekiwały: nowy standard, 3 nowelizacje oraz zestaw zmian standardów wynikających z przyjęcia nowych Założeń koncepcyjnych MSSF. W porównaniu z poprzednim zestawieniem (por. „Rachunkowość” nr 9/2019 s. 54) pojawiła się jedna nowa zmiana oraz nastąpiły korekty szacowanych dat przyjęcia dokumentów do porządku prawnego UE. Wszystkie zawarte w tabeli na następnej stronie zmiany zostały już pozytywnie zaopiniowane przez Komitet Regulacyjny ds. Rachunkowości UE. Jeśli chodzi o standard poświęcony umowom ubezpieczeniowym (MSSF 17), to prace nad jego przyjęciem są na razie wstrzymane. W czerwcu 2019 r. IASB ogłosiła bowiem projekt jego zmian[1]. Obejmuje on m.in. propozycję odroczenia do 1.01.2022 r. daty obowiązkowego zastosowania standardu.

Nowelizacja Zmieniane artykuły uor Termin wejścia w życie Zakres zmiany
Ustawa z 6.12.2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych (DzU z 2019 r. poz. 55) art. 53 ust. 2a 1.12.2020 sprawozdania finansowe (sf) jednostek, w stosunku do których została ogłoszona upadłość lub otwarto postępowanie restrukturyzacyjne, w którym ustanowiono zarządcę, nie będą podlegały zatwierdzeniu (dotychczas nie były jedynie zatwierdzane sf jednostek w upadłości); uznano, że status zarządcy wyznaczonego w postępowaniu restrukturyzacyjnym – sanacyjnym, jako kierownika jednostki, jest tożsamy z pozycją prawną syndyka; jest on niezależny od organu spółki kapitałowej
Ustawa z 31.07.2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (DzU poz. 1495) art. 45 ust. 1f, art. 49 ust. 7, art. 63c ust. 2a, art. 63k 1.01.2020 sf można będzie podpisać nie tylko zaufanym lub kwalifikowanym, lecz także elektronicznym podpisem osobistym; pozwala to każdemu obywatelowi na podpisanie sf, bez konieczności podejmowania dodatkowych czynności w celu uzyskania kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub posłużenia się podpisem zaufanym; warunkiem stosowania podpisu osobistego jest posiadanie nowego dowodu osobistego
art. 2 ust. 1 pkt 2 i 2a, ust. 2, art. 3 ust. 1 pkt 6, ust. 1a pkt 2a i 4, ust. 1c pkt 2, art. 52 ust. 2aa 1.01.2020 w związku ze zmianą tytułu ustawy wprowadzającej zarząd sukcesyjny wprowadzono do uor jej nową nazwę „o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw”
Ustawa z 19.07.2019 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1571) art. 66 ust. 9, art. 79 pkt 8 1.01.2020 wprowadzono obowiązek informowania o rozwiązaniu umowy o badanie Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego, która w miejsce Krajowej Rady Biegłych Rewidentów przejęła nadzór nad firmami audytorskimi
Ustawa z 19.07.2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1655) art. 28 ust. 1 pkt 9b i 10, art. 36 ust. 2aa, ust. 3 pkt 3, art. 36a ust. 2a, art. 44c ust. 2a, art. 66 ust. 10 pkt 1, art. 68, zał. nr 1 1.03.2020 zmiany uwzględniają wprowadzenie do Ksh nowego typu spółki kapitałowej, tj. prostej spółki akcyjnej; jako kapitał podstawowy ustanowiono kapitał akcyjny; na prostą spółkę akcyjną rozciągnięto obowiązek udostępnienia akcjonariuszom sf i sprawozdań z działalności, a jeżeli sf podlega obowiązkowi badania – także sprawozdania z badania – najpóźniej na 15 dni przed walnym zgromadzeniem; obowiązek udostępniania dotyczy również sprawozdań rady nadzorczej
Ustawa z 19.07.2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności (DzU poz. 1680) zał. nr 1, „Dodatkowe informacje i objaśnienia”, ust. 2 pkt 12 1.03.2020 sprzedawca żywności w sklepach wielkopowierzchniowych zawrze w swoim sf informację o wysokości opłaty naliczonej za unieszkodliwienie żywności lub informację o wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym na cele społeczne; zmiana uor wskazuje, w którym miejscu sf należy takie informacje ujawnić

W tabeli pojawiły się nowelizacje standardów dotyczących instrumentów finansowych, co wiąże się z tzw. reformą wskaźników referencyjnych (por. „Rachunkowość” nr 6/2019). Zmiany dotyczą wymogów stawianych rachunkowości zabezpieczeń i mają być stosowane w okresie przejściowym wprowadzania reformy. Jednocześnie IASB rozpoczęła prace nad projektem kolejnych zmian spowodowanych ww. reformą i w ich toku rozważy ew. konsekwencje, jakie dla sprawozdawczości finansowej wywoła zastąpienie obecnych wskaźników alternatywnymi.

Wyszczególnienie Data wejścia w życie określona przez IASB Przewidywana data głosowania Komitetu Regulacyjnego ds. Rachunkowości (ARC) Przewidywana data opublikowania w DzUrz UE
Standardy i interpretacje
MSSF 17 Umowy ubezpieczeniowe (z 18.05.2017) 1.01.2021 nieokreślona
Zmiany standardów
Zmiany odniesień do Założeń koncepcyjnych MSSF (z 29.03.2018) 1.01.2020 1.08.2019 IV kwartał 2019
Definicja biznesu – zmiana MSSF 3 Połączenia jednostek gospodarczych (z 22.10.2018) 1.01.2020 6.09.2019 IV kwartał 2019
Definicja istotności – zmiana MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych i MSR 8 Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów (z 31.10.2018) 1.01.2020 1.08.2019 IV kwartał 2019
Reforma wskaźników referencyjnych stóp procentowych – zmiana MSSF 9 Instrumenty finansowe, MSR 39 Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena i MSSF 7 Instrumenty finansowe: ujawnianie informacji (z 26.09.2019) 1.01.2020 5.11.2019 IV kwartał 2019

Według informacji na 7.11.2019 r. (www.efrag.org).

Dyskusje nad projektami standardów

Od 30 września do 1 października 2019 r. w Londynie odbyło się coroczne spotkanie IASB z organizacjami stanowiącymi standardy sprawozdawczości finansowej w krajach z całego świata.

[2] Wszystkie materiały, w tym nagrania audio sesji plenarnych konferencji, są dostępne na stronie internetowej IASB: www.ifrs.org/news-andevents/2019/world-standard-setters-conference-2019.

Dyskutowano nad projektami będącymi obecnie przedmiotem prac Rady, przyszłymi projektami, a także innymi działaniami związanymi ze stosowaniem standardów wydawanych przez IASB. Konferencja pokazała, że w przyszłym roku zainteresowanych MSSF czeka dużo pracy polegającej na opiniowaniu projektów: nowych standardów, zmian projektów dotychczasowych, a także dokumentów dyskusyjnych.

Po okresie pewnego spowolnienia tempa zmian, co wiązało się z przyjęciem przez IASB kluczowych dla sprawozdawczości standardów (MSSF 9 Instrumenty finansowe, MSSF 15 Przychody w umów z klientami, MSSF 16 Leasing) i koniecznością skupienia się – zarówno jednostek, jak i Rady – na ich wdrożeniu, w 2020 r. należy oczekiwać pojawienia się ważnych projektów nowych dokumentów. Wiele z nich było omawianych podczas spotkania.

[3] Plan pracy IASB, aktualny na 11.11.2019 r.: www.ifrs.org/projects/work-plan.

IASB planuje opublikowanie jeszcze w 2019 oraz w 2020 r. następujących projektów[3]:

  • standardu dotyczącego prezentacji podstawowych sf (grudzień 2019 r.),
  • standardu poświęconego działalności regulowanej (I połowa 2020 r.),
  • nowego dokumentu poświęconego sprawozdaniu z działalności (obecny ma formę niewiążących wytycznych i ten status prawdopodobnie zostanie zachowany) – II połowa 2020 r.,
  • kompleksowego przeglądu standardu dla MŚP (I kwartał 2020 r.),
  • przeglądu standardów pod kątem spójności zasad dokonywania ujawnień (II połowa 2020 r.),
  • dokumentu dyskusyjnego nt. połączeń pod wspólną kontrolą (I połowa 2020 r.),
  • dokumentu dyskusyjnego nt. utraty wartości firmy i amortyzacji wartości firmy – I kwartał 2020 r.

W II połowie 2020 r. IASB zaprosi też do zgłaszania tematów do przyszłej agendy prac. Rada zamierza również opublikować mniejsze zmiany niektórych standardów.

Zmiana dyrektywy o rachunkowości w zakresie informacji niefinansowych

[4] Sustainable finance call to action. Achieving high quality & consistent reporting, Accountancy Europe, 22.10.2019 r., www.accountancyeurope.eu/publications/sustainable-fi nance-call-to-action.

[5] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z 22.10.2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (DzUrz UE L 330 z 15.11.2014 r.).

[6] DzU z 2017 r. poz. 61.

[7] Raportowanie rozszerzonych informacji niefinansowych za 2017 rok zgodnie z ustawą o rachunkowości – pierwsze doświadczenia i dobre praktyki, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2019, www.gov.pl/web/finanse/publikacje-i-poradniki-raportowanie-niefinansowe.

Europejska organizacja zrzeszająca księgowych Accountancy Europe – AE (dawnej FEE) opublikowała dokument[4], w którym proponuje zmianę prawa UE dotyczącego raportowania informacji niefinansowych.

Przepisy te zostały wprowadzone do dyrektywy o rachunkowości w 2014 r.[5] Do polskiego ustawodawstwa obowiązek raportowania tzw. rozszerzonych informacji niefinansowych wprowadzono ustawą z 15.12.2016 r. o zmianie ustawy o rachunkowości[6]. Do raportowania zobowiązane są jednostki zainteresowania publicznego przekraczające określone progi wielkościowe oraz będące jednocześnie jednostkami dominującymi grup kapitałowych, przekraczających określone progi. Po raz pierwszy przedstawiły one rozszerzone informacje finansowe za 2017 r. Ministerstwo Finansów, we współpracy z innymi instytucjami zainteresowanymi tematem, przygotowało raport opisujący pierwsze doświadczenia i dobre praktyki związane z raportowaniem informacji niefinansowych[7].

Zdaniem AE obecne przepisy nie są wystarczające. Istnieje pilna potrzeba podjęcia działań na rzecz osiągnięcia przez gospodarkę neutralności klimatycznej oraz zrównoważonego rozwoju. Wprawdzie spółki publikują coraz więcej informacji nt. kwestii środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (Environment, Social, Governance – ESG), jednak przydatność, jakość i porównywalność tych informacji powinny zostać poprawione, aby sprostać wymaganiom interesariuszy.

Jako pierwszy krok proponuje się rewizję przepisów dyrektywy 2013/34/UE dotyczących raportowania niefinansowego, polegającą na:

  • zwiększeniu liczby jednostek zobowiązanych do raportowania rozszerzonych informacji niefinansowych o jednostki, które w znaczący sposób wpływają na środowisko ze względu na profil swojej działalności,
  • wskazaniu minimalnych wymogów sprawozdawczych, drogą wprowadzenia określonych wskaźników i obowiązków ujawnień w stosunku do kluczowych kwestii, tak aby zwiększyć spójność i porównywalność publikowanych informacji,
  • wprowadzeniu wymogu, aby informacje niefinansowe były ujawniane w ramach sprawozdania z działalności, co zapewni integralność informacji niefinansowych i finansowych,
  • wprowadzeniu minimalnych wymogów co do ujawniania informacji zorientowanych na przyszłość; pozwoli to na lepszą identyfikację ryzyka i możliwości dotyczących kwestii środowiskowych, społecznych oraz w zakresie ładu korporacyjnego,
  • zapewnieniu wiarygodności publikowanych informacji niefinansowych przez ich atestację przez niezależny podmiot, co będzie wymagało w pierwszej kolejności zapewnienia możliwości weryfikacji publikowanych informacji.

Apel AE jest skierowany do KE, do której uprawnień należy podjęcie inicjatywy zmiany dyrektywy o rachunkowości, określającej wymogi w zakresie raportowania informacji niefinansowych.

Priorytety nadzorcze ESMA dotyczące sprawozdań finansowych za 2019 r.

[8] Public Statement: European common enforcement priorities for 2019 annual financial reports, ESMA, 22.10.2019 r., www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/eu-enforcers-must-monitor-closely-new-reportingstandards.

Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (European Securities and Markets Authority – ESMA) opublikował w październiku 2019 r. oświadczenie nt. wspólnych europejskich priorytetów nadzorczych na 2019 r.[8]

Priorytety określają zagadnienia, na których ESMA wraz z krajowymi instytucjami odpowiedzialnymi za egzekwowanie prawidłowego stosowania zasad rachunkowości będą się skupiać podczas analizy sf spółek giełdowych, sporządzonych za 2019 r. W informacji prasowej towarzyszącej publikacji wskazano, że priorytety uwzględniają zmiany wprowadzone ostatnio do MSSF, a także doświadczenia zdobyte przez organy nadzorcze w trakcie 2019 r.

Priorytetami na 2019 r. są:

  • kwestie związane ze stosowaniem MSSF 16 Leasing – biorąc pod uwagę konieczność kierowania się w znaczącym zakresie osądem zawodowym przy stosowaniu tego standardu, a zwłaszcza określaniu okresu leasingu oraz stopy dyskontowej,
  • poprawność informacji, publikowanych zgodnie z wymogami standardów stosowanych po raz pierwszy do sf za 2018 r.:
    • MSSF 9 Instrumenty finansowe – w zakresie oczekiwanych strat kredytowych oraz znaczącego wzrostu ryzyka kredytowego,
    • MSSF 15 Przychody z umów z klientami – w zakresie przychodów w dużym stopniu zależnych od przyjętych założeń i osądów,
    • MSR 12 Podatek dochodowy – w zakresie aktywów z tytułu podatku odroczonego, powstałych na skutek niewykorzystania strat podatkowych.

ESMA zwraca też uwagę na potencjalne skutki, dla sf, zmiany wskaźników referencyjnych, konieczność dokonania odpowiednich, związanych z tym ujawnień i przygotowania się do zastosowania ostatnich zmian MSSF 9 spowodowanych reformą wskaźników referencyjnych.

Podkreśla też konieczność:

  • zachowania zasady istotności, a także kompletności przy ujawnianiu przez jednostki informacji niefinansowych; dotyczy to informacji nt. kwestii środowiskowych oraz klimatycznych, alternatywnych wskaźników działalności, stosowanych standardów ujawniania informacji niefinansowych i łańcucha wartości,
  • poinformowania, jaki wpływ na publikowane alternatywne wskaźniki działalności miało zastosowanie MSSF 16 Leasing,
  • dokonania odpowiednich ujawnień potencjalnych skutków, jakie na sytuację finansową spółek może mieć decyzja Wielkiej Brytanii o opuszczeniu UE.

W opublikowanym dokumencie wyrażono zarazem oczekiwanie, że spółki podejmą wszelkie kroki niezbędne dla dostosowania się do nowych wymogów dotyczących jednolitych, elektronicznych formatów rocznych sf (European Single Reporting Format – ESEF), które po raz pierwszy będą zastosowane do sf za 2020 r.

Raport IFAC nt. zakresu stosowania MSSF, standardów rewizji finansowej i etyki zawodowej

Międzynarodowa Federacja Księgowych (International Federation of Accountants – IFAC) to organizacja zrzeszająca zawodowe organizacje księgowych i audytorów z całego świata. Jej członkami są m.in. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz Polska Izba Biegłych Rewidentów.

[9] International Standards: 2019 Global Status Report, IFAC, 14.10.2019 r., www.ifac.org/knowledge-gateway/audit/discussion/international-standards2019-global-status-report.

Na podstawie informacji przekazanych przez organizacje członkowskie (173 instytucji ze 130 państw) IFAC przygotowała raport nt. zakresu stosowania na świecie międzynarodowych standardów szeroko pojętej rachunkowości[9]. Standardy dotyczące audytu i innych usług biegłych rewidentów, etyki zawodowej, edukacji w zawodach księgowych oraz rachunkowości sektora publicznego wydają rady działające pod auspicjami IFAC. Inne instytucje wydają standardy sprawozdawczości finansowej sektora prywatnego, ale – jak wskazano – IFAC jest zaangażowana w ich stanowienie.

Jak zauważył we wstępie do raportu Kevin Dancey, dyrektor zarządzający IFAC, wydając międzynarodowe standardy, organizacja przyczynia się do globalnego wzrostu gospodarczego i bezpieczeństwa prowadzenia działalności, a także do zachowania stabilności rynków finansowych. W raporcie zostały zawarte następujące kluczowe zagadnienia:

  • 90% państw przyjęło do stosowania:
    • Międzynarodowe Standardy Badania (MSB),
    • MSSF,
    • Międzynarodowy kodeks etyki zawodowych księgowych (dalej Kodeks etyki);
  • przyjęcie przez dany kraj do stosowania międzynarodowych standardów wiąże się z koniecznością ponoszenia ciągłych nakładów na przegląd, opiniowanie, tłumaczenie oraz wydawanie w języku danego kraju standardów i ich zmian;
  • z różnych powodów wiele krajów decyduje się na częściowe przyjęcie standardów do stosowania;
  • 80% państw wdrożyło mechanizmy egzekwowania stosowania standardów, zasady kontroli jakości wykonywanych usług oraz zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej zawodowych księgowych stosujących wspomniane standardy oraz system sankcji;
  • pełne zastosowanie najnowszej wersji Międzynarodowych Standardów Edukacyjnych nie jest powszechne, ze względu na zaawansowane wymogi; wiele państw przyjęło poprzedni zestaw standardów edukacyjnych i wciąż pracuje nad wdrożeniem nowych wymogów;
  • jeśli chodzi o Międzynarodowe Standardy Rachunkowości Sektora Publicznego (MSRSP) – 52% państw przyjęło je częściowo, 23% państw w wersji zmodyfikowanej dostosowanej do własnych warunków, a inne zastosowały standardy tylko na poziomie rządu (budżetu centralnego); niektóre stosują jedynie MSRSP oparte na zasadzie kasowej (traktując to jako rozwiązanie przejściowe do czasu pełnego wdrożenia zestawu standardów opartych na zasadzie memoriału), 20% państw rozważa zastosowanie memoriałowych MSRSP;
  • poszczególne państwa różnią się sposobem i zakresem przyjęcia standardów; 80% odwołuje się w swoim prawodawstwie bezpośrednio do MSB; dla MSSF/MSR odsetek ten wynosi 79%, dla Kodeksu etyki – 57%, natomiast dla MSRSP – 42%;
  • 76% organizacji członkowskich IFAC jest zaangażowanych w działania polegające na stanowieniu i przyjmowaniu standardów krajowych, co znajduje swój wyraz w formalnym uprawnieniu do stanowienia standardów lub we współpracy z regulatorami, organami nadzoru oraz innymi instytucjami;
  • przyjęcie standardów przez dane państwo nie jest działaniem jednorazowym; jest to proces ciągły, w którym organizacje członkowskie IFAC uczestniczą na bieżąco, w szczególności przez:
    • identyfikację potrzeb danego kraju, związanych ze standardami,
    • ciągłą analizę prawidłowości stosowania standardów, m.in. przez system sankcji i dochodzeń, a także identyfikację ew. luk w postanowieniach standardów,
    • branie udziału w konsultacjach na etapie stanowienia standardów i zapewniania w ten sposób, że uwzględnione zostaną uwarunkowania krajowe i regionalne;
  • wiele organizacji członkowskich IFAC bezpośrednio angażuje się w tłumaczenie standardów międzynarodowych na język swojego kraju; wiążą się z tym duże wyzwania, gdyż ponad 120 organizacji działa w państwach, w których język angielski nie jest językiem oficjalnym; w przypadku MSB 58% organizacji jest zaangażowanych w tłumaczenie, dla Kodeksu etyki odsetek ten wynosi 45%, dla MSRSP – 37%, a dla Międzynarodowych Standardów Edukacyjnych – 4%.

Raport o jakości audytu w interdyscyplinarnych firmach audytorskich

[10] Audit Quality in a Multidisciplinary Firm – What the Evidence Shows, CA ANZ, IFAC, ACCA, 25.09.2019 r., www.ifac.org/publicationsresources/audit-quality-multidisciplinary-firm.

IFAC we współpracy z ACCA oraz CA ANZ (organizacją zrzeszającą zawodowych księgowych Australii i Nowej Zelandii) opracowała raport nt. jakości audytu wykonywanego przez interdyscyplinarne firmy audytorskie (pojęcie to zostanie wyjaśnione dalej)[10]. Raport opiera się na pracach naukowych z tego obszaru, raportach instytucji, opiniach ekspertów oraz analizie rozwiązań stosowanych w różnych państwach.

Genezą powstania raportu, jak wynika ze wstępu, była tocząca się debata nt. zakresu usług, innych niż badanie, świadczonych przez firmy audytorskie, a także pojawiający się pomysł tworzenia firm audytorskich, które miałyby się zajmować wyłącznie audytem. Pomysł zmiany obecnego, powszechnie stosowanego „modelu biznesu” przez firmy audytorskie, które świadczą wiele usług, pojawił się w związku z postulatem zapewnienia lepszej jakości audytu i wzmocnienia niezależności biegłych rewidentów.

Raport ma stanowić głos w debacie nt. wpływu modelu biznesu firm audytorskich na jakość badania.

Wnioski końcowe raportu wskazują, że obecny model interdyscyplinarnych firm audytorskich jest najlepszym sposobem rozwijania umiejętności i wiedzy audytorów oraz zachowania spójności, potrzebnych dla zapewnienia wysokiej jakości badań sf.

Przez „interdyscyplinarną firmę audytorską” autorzy raportu rozumieją firmę audytorską, która świadczy pod jedną marką usługi zarówno badania sf, jak i inne, niebędące badaniem. Ze względu na rozwój gospodarki oraz wysoki poziom specjalizacji na rynku, pojawiło się zapotrzebowanie na wiele – innych niż badanie – usług o charakterze poświadczającym (atestacyjnym), które wymagają od audytorów szerokiej specjalistycznej wiedzy. Jednocześnie, w związku z trendem zarówno podwyższania progów wielkości, po przekroczeniu których jednostki są zobowiązane poddać swoje sf obowiązkowemu badaniu, jak i wprowadzania kolejnych zwolnień z badania, coraz większą część przychodów firm audytorskich stanowią przychody z innych usług, w tym doradczych.

Ponadto w celu zapewnienia niezależności audytorów wiele państw wprowadziło ograniczenia dotyczące możliwości świadczenia klientom przez firmy audytorskie innych usług niż badanie, jeżeli jednocześnie klienci korzystają z usługi badania sf. Raport powołuje się na brytyjskie badania, które wskazują, że większość przychodów firm audytorskich z usług innych niż badanie pochodzi od innych klientów niż podmioty badane. Odsetek przychodów z innych usług świadczonych na rzecz podmiotów badanych jest stosunkowo niewielki.

Jednocześnie raport wskazuje, że z badań przeprowadzonych w Australii i Nowej Zelandii oraz przez ACCA wynika, iż w ocenie części interesariuszy obecne uregulowania dotyczące świadczenia innych niż badanie usług na rzecz podmiotów badanych są zbyt restrykcyjne. Są to usługi, takie jak doradztwo w zakresie ujęcia określonych transakcji czy w zakresie planowania podatkowego, które obecnie są zakazane, natomiast część odbiorców informacji oczekiwałaby, że będą świadczone przez audytorów.

Raport opisuje również sposób wykonywania usługi badania sf przez interdyscyplinarną firmę audytorską, ze szczególnym uwzględnieniem udziału w tym innych niż audytorzy specjalistów zatrudnionych przez firmę i co do zasady wykonujących inne usługi. Autorzy stwierdzają, że utrzymywanie szerokiej grupy ekspertów jedynie na potrzeby badań sprawozdań nie byłoby efektywne.

W raporcie przedstawiono również wyniki badań różnych regulacji zakazujących łącznego świadczenia określonych usług (wynikają one z przepisów prawa, wymogów niezależności określonych w standardach wykonywania usług oraz kodeksów etyki). Wdrożenie tych regulacji wymagało częściowej restrukturyzacji działalności prowadzonej przez firmy audytorskie. Raport stawia pytanie, na które odpowiedzą przyszłe badania: w jaki sposób zmiany sposobu funkcjonowania firm audytorskich, polegające na wewnętrznym wydzieleniu usług audytowych i pozaaudytowych, wpłyną na jakość badań?

W opracowaniu zwrócono również uwagę, że zmiana modelu funkcjonowania firmy audytorskiej wpłynie na strategię rekrutacji pracowników, stosowaną przez interdyscyplinarne firmy audytorskie. Powołując się na badania dotyczące tego zagadnienia, w raporcie zauważono, że obecnie oferta pracy w firmie audytorskiej, zapewniająca rozwój zawodowy w wielu dziedzinach, jest atrakcyjna i umożliwia przyciągnięcie przez firmy młodych talentów. To z kolei pozwala firmom na zbudowanie silnych, interdyscyplinarnych zespołów, zdolnych do świadczenia wysokiej jakości usług, w tym audytowych.

W konkluzji autorzy raportu stwierdzają, że interdyscyplinarny model biznesu firm audytorskich pozytywnie wpływa na jakość przeprowadzanych przez nie audytów. Kwestie potrzeby zachowania niezależności audytorów i wpływające na tę niezależność przypadki łączenia różnych usług, świadczonych na rzecz tych samych podmiotów, muszą być dalej badane, a wynikające z tych badań reguły postępowania – wdrażane. Niemniej zdaniem autorów raportu pogląd, że zachowanie niezależności audytorów powinno nastąpić drogą strukturalnego rozdzielenia działalności polegającej na wykonywaniu usług audytowych oraz innych, budzi wątpliwości, a wpływ realizacji tego pomysłu na jakość audytu może się okazać negatywny.

Wyświetlono 0% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
14.06.2025 Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych SKwP Bydgoszcz, SKwP Wrocław
16.06.2025 AI w Microsoft Excel – możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w programie Microsoft Excel SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
16.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 r. 8 godzin SKwP Gdańsk
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 roku SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Lublin, SKwP Radom
16.06.2025 Podatek VAT dla profesjonalistów SKwP Warszawa
17.06.2025 Akademia VAT dla początkujących SKwP Białystok, SKwP Poznań
Kursy dla księgowych