Brak badania ustawowego sprawozdań finansowych za lata poprzednie stwierdzony przez biegłego rewidenta badającego ostatnie sprawozdanie jednostki
Czy w związku z niewykonaniem obowiązku badania ustawowego mamy w sposób szczególny podejść do tego badania i czy ciąży na nas obowiązek powiadomienia kogokolwiek o tej sytuacji?
Celem każdego badania sprawozdania finansowego (sf)[1] – niezależnie, czy ustawowego, czy dobrowolnego – jest zwiększenie poziomu zaufania jego użytkowników do prezentowanych w nim informacji. Osiąga się to dzięki wyrażeniu przez biegłego rewidenta opinii o tym, czy sf we wszystkich istotnych aspektach zostało sporządzone zgodnie z mającymi zastosowanie ramowymi założeniami sprawozdawczości finansowej.
[1] Zgodnie z pkt 3 KSB 200 w brzmieniu MSB 200 Ogólne cele niezależnego biegłego rewidenta oraz przeprowadzanie badania zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Badania.
Celem każdego badania sprawozdania finansowego (sf)[1] – niezależnie, czy ustawowego, czy dobrowolnego – jest zwiększenie poziomu zaufania jego użytkowników do prezentowanych w nim informacji. Osiąga się to dzięki wyrażeniu przez biegłego rewidenta opinii o tym, czy sf we wszystkich istotnych aspektach zostało sporządzone zgodnie z mającymi zastosowanie ramowymi założeniami sprawozdawczości finansowej.
Oczywiście specyfika klientów – branża, w jakiej funkcjonują, wielkość czy złożoność działalności – wpływa na sposób przeprowadzenia badania, niemniej ostatecznie każdemu badaniu przyświeca powyższy cel.
W przypadku klienta, który – pomimo takiego obowiązku – nie poddawał badaniu swoich sf i który, automatycznie, będzie badany po raz pierwszy przez daną firmę audytorską, kluczowy biegły rewident będzie musiał uwzględnić wiele szczególnych kwestii. Doradzam przede wszystkim szczegółową analizę KSB 510 w brzmieniu MSB 510 Zlecenia badania po raz pierwszy – stany początkowe i wynikających z tego standardu procedur w odniesieniu do stanów początkowych wartości bilansowych. Warto również pamiętać, że zgodnie z art. 53 ust. 3 uor podział (pokrycie) wyniku finansowego netto jednostek zobowiązanych, na mocy art. 64 ust. 1 uor, do poddania badaniu rocznego sf, może nastąpić po zatwierdzeniu sf przez organ zatwierdzający, poprzedzonego wyrażeniem przez biegłego rewidenta opinii o tym sprawozdaniu bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami. Podział (pokrycie) wyniku finansowego netto bez spełnienia tego warunku jest nieważny z mocy prawa.
Będzie to determinować m.in. konieczne korekty w badanym sf. W myśl bowiem art. 54 ust. 2 i 3 uor, jeżeli jednostka po zatwierdzeniu rocznego sf otrzymała informacje o zdarzeniach mających istotny wpływ na to sf lub powodujących, że założenie kontynuacji przez nią działalności nie jest uzasadnione, to ich skutki ujmuje w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te otrzymała. Jeśli zaś w danym roku obrotowym lub przed zatwierdzeniem sf za ten rok jednostka stwierdziła popełnienie w poprzednich latach obrotowych błędu, w następstwie którego nie można uznać sf za rok lub lata poprzednie za spełniające wymagania określone w art. 4 ust. 1 uor, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako „zysk (stratę) z lat ubiegłych”.
Nieważność podziału wyniku finansowego z mocy prawa oznacza również, że właściciele spółki będą zobowiązani do podjęcia uchwał ponownie zatwierdzających wcześniejsze sf – tym razem po spełnieniu niezbędnych warunków (m.in. zbadaniu sf przez biegłego rewidenta).
[2] Pełny tekst konsultacji jest dostępny na stronie www.pibr.org.pl, po zalogowaniu się (temat konsultacji: Brak spełnienia obowiązku poddania obligatoryjnemu badaniu poprzednich sprawozdań finansowych).
Kwestia braku spełnienia obowiązku poddania sf jednostki obligatoryjnemu (ustawowemu) badaniu została podniesiona przez PIBR w jednej z konsultacji[2]. Wskazano m.in. na:
- konieczność poinformowania klienta o stwierdzonych naruszeniach prawa związanych z niewypełnieniem ustawowego obowiązku badania poprzednich sf (art. 4 ust. 5, art. 53 ust. 1, art. 64 ust. 1, art. 68 i art. 69 ust. 1 uor) oraz o odpowiedzialności karnej z tego wynikającej (art. 79 uor),
- potrzebę uzyskania pisemnego stanowiska klienta co do przyczyn, które spowodowały, że sf za lata poprzednie nie zostały zbadane,
- konieczność przeprowadzenia analizy okoliczności i oceny potencjalnego ryzyka, w tym np. czy działania kierownika jednostki były zamierzone, jak zaistniała sytuacja wpływa na obraz, reputację jednostki (np. ocenę przez odbiorców sf – KRS, US, otoczenie gospodarcze), a także na reputację biegłego rewidenta i jego wizerunek (czy tzw. racjonalna i dobrze poinformowana strona trzecia – oceniająca wszystkie istotne fakty i okoliczności – mogłaby zasadnie uznać, że uczciwość, obiektywizm lub zawodowy sceptycyzm firmy audytorskiej lub biegłego rewidenta, który wykonał badanie bieżącego sf, mogą zostać naruszone),
- fakt, że taka sytuacja wymaga uzyskania obiektywnego obrazu oraz transparentnego działania, a wszelkie działania i ustalenia dokonane przez biegłego rewidenta powinny zostać odpowiednio udokumentowane.
[3] Krajowy Standar Rewizji Finansowej.
[4] Kwestia akapitów objaśniających jest obecnie regulowana w KSB 706 (Z) w brzmieniu MSB 706 (zmienionego) Akapity objaśniające ze zwróceniem uwagi oraz akapity zawierające inne sprawy w sprawozdaniu niezależnego biegłego rewidenta.
PIBR w konsultacji wskazuje również – powołując się na ówcześnie obowiązujące ust. 55, 56 oraz ust. 76 lit. i KSRF 1[3] – że zasadne jest zamieszczenie w opinii co najmniej objaśnienia dotyczącego zaistniałego naruszenia prawa, chyba że w ocenie biegłego rewidenta niepoddawanie przez kierownika jednostki sf badaniu biegłego rewidenta wywiera istotny wpływ na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego, obraz jednostki oraz na rzetelność i prawidłowość informacji zawartych w sf, a to w konsekwencji wymagałoby zamieszczenia zastrzeżenia w treści opinii; ponadto należy pamiętać o odpowiednim sformułowaniu wystąpienia poufnego do kierownika jednostki i organów nadzorujących.
Obecnie KSRF zostały zastąpione KSB, zmianie uległa też sama uobr. Niemniej ww. wskazania wydają się adekwatne, zgodnie bowiem z art. 83 ust. 6 pkt 4 uobr biegły rewident ma obowiązek zamieszczenia w sprawozdaniu z badania informacji o stwierdzonym podczas badania istotnym naruszeniu prawa, statutu lub umowy spółki mającym wpływ na sf[4]. Oczywiście w przypadku niedokonania przez spółkę odpowiednich korekt i/lub ujawnień z racji chociażby niewłaściwego podziału wyniku finansowego, opinia może przyjąć formę zmodyfikowaną (w tym negatywną) bądź może zaistnieć potrzeba odmowy wydania opinii (zgodnie z KSB 705 (Z) w brzmieniu MSB 705 (zmienionego) Modyfikacje opinii w sprawozdaniu niezależnego biegłego rewidenta).
[5] Więcej na ten temat w rozdz. 360 („Reagowanie na naruszenie przepisów prawa i regulacji”) Kodeksu etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowych standardów niezależności) IFAC – w powiązaniu z art. 78 ust. 3 pkt 1 uobr.
W odniesieniu do ew. obowiązku powiadomienia przez kluczowego biegłego rewidenta/firmę audytorską jakichkolwiek organów o niepoddaniu przez spółkę badaniu ustawowemu jej sf, wydaje się, że co do zasady[5] nie ma takiej potrzeby.
W myśl art. 79 pkt 1 uor, kto wbrew przepisom tej ustawy nie poddaje sf badaniu przez biegłego rewidenta, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności, co oznacza, że obowiązek oraz odpowiedzialność w związku z tym uchybieniem ponoszą kierownik jednostki oraz członkowie jej organu nadzorczego (zgodnie z art. 4 ust. 5 oraz art. 4a ust. 1 uor).
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych