Amortyzacja mieszkań nie dłużej niż do końca roku?
Wskazują na to interpretacje KIS z 6.06.2022 r. (0115-KDIT3.4011.417.2022.2.AD) i 24.05.2022 r. (0114-KDIP2-2.4011.233.2022.1.AP).
Przepisy tzw. Polskiego Ładu zniosły od 1.01.2022 r. prawo podatników PIT i CIT do amortyzacji budynków mieszkalnych, lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej (dalej nieruchomości mieszkalne), służących prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawianych albo wynajmowanych na podstawie umowy. Tym samym wyłączono możliwość uznawania odpisów amortyzacyjnych od tych składników majątku za koszty uzyskania przychodów. W przepisach przejściowych (art. 71 ust. 2 ustawy zmieniającej z 29.10.2021 r., DzU poz. 2105 ze zm.) zapisano jednak, że podatnicy mogą, nie dłużej niż do 31.12.2022 r., zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych będących nieruchomościami mieszkalnymi, nabytych lub wytworzonych przed 1.01.2022 r.
Pisaliśmy o tym w artykule: Ograniczenia w amortyzacji podatkowej środków trwałych od 2022.
Niekonstytucyjna zmiana
Podatnicy zwracający się z wnioskami o interpretację argumentowali, że z uwagi na konstytucyjną zasadę ochrony praw nabytych i interesów w toku, wynikającą z zasady demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji), ich prawo do amortyzacji i zaliczania odpisów do kosztów podatkowych od mieszkań zakupionych przed 2022 r. nie może być w ten sposób ograniczone. Jako uzasadnienie swoich twierdzeń przywołali opinię Biura Legislacyjnego Senatu RP do ustawy zmieniającej, w której wyrażono pogląd, że art. 71 ust. 2 jest niezgodny z tymi zasadami.
Wskazywali również orzecznictwo TK, który w wyroku z 10.02.2015 r. (P 10/11) stwierdził, że pozostaje w sprzeczności z zasadą ochrony praw nabytych i zasadą ochrony interesów w toku, wyrażonymi w art. 2 Konstytucji, pozbawienie podatnika prawa osiągnięcia celu amortyzacji, jakim jest zaliczenie w koszty podatkowe całości wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych rozłożonych w czasie.
Według TK ustawodawca nie powinien w trakcie trwania amortyzacji zmieniać zasad polegających na wykluczeniu z obiektów podlegających amortyzacji składnika majątku, którego amortyzację rozpoczęto, ale przed tymi zmianami nie zakończono. Sytuacja prawna podmiotów dotkniętych nową regulacją powinna być poddana takim przepisom przejściowym, by mogły dokończyć swoje przedsięwzięcia, podjęte na podstawie wcześniejszej regulacji w uzasadnionym przeświadczeniu, że regulacje te są i pozostaną stabilne.
Ochrona praw nabytych według fiskusa
Na potwierdzenie swojego stanowiska podatnicy przywołali również interpretacje KIS wydane w podobnych sprawach dotyczących możliwości amortyzacji środków trwałych po zmianie od 2018 r. przepisów odnoszących się do środków trwałych otrzymanych w darowiźnie. Organ konsekwentnie opowiadał się wówczas za respektowaniem zasady ochrony praw nabytych, wskazując, że nowe rozwiązania nie znajdują zastosowania do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przyjętych do używania przed 1.01.2018 r. Składniki majątku przyjęte do używania przed tą datą, podlegają amortyzacji na dotychczasowych zasadach, tj. obowiązujących przed 1.01.2018 r. (pisma KIS z 10.09.2018 r., 0114-KDIP3-1.4011.396.2018.1.KS, 7.09.2018 r., 0114-KDIP3-1.4011.397.2018.1.KS, 19.09.2018 r., 0115‑KDIT3.4011.397.2018.1.PSZ, 10.10.2018 r., 0115‑KDIT3.4011.413.2018.1.WR, 21.02.2019 r., 0112‑KDIL3‑3.4011.21.2019.2.DS). Trzeba jednak dodać, ze wówczas nie zawarto w ustawie zmieniającej żadnych przepisów przejściowych.
Zdaniem podatników powyższe oznacza, że powinny mieć do nich zastosowanie zasady amortyzacji obowiązujące 31.12.2021 r., a wprowadzone przepisy przejściowe są niekonstytucyjne.
W pismach z maja i czerwca 2022 r. KIS nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Najprawdopodobniej interpretacje ta zostaną zaskarżone do sądu administracyjnego, być może tym śladem pójdą też inni podatnicy pozbawieni prawa do amortyzacji, a za kilka lat NSA rozstrzygnie, kto ma rację w tym sporze. Chyba że wcześniej ustawodawca zdecyduje się jednak na zmianę kontrowersyjnych przepisów, w ramach „sprzątania” po Polskim Ładzie.