Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....

Zwrot towaru przy sprzedaży wysyłkowej bez podpisanego protokołu zwrotu – korekta VAT

Marcin Szymankiewicz Doradca podatkowy

Spółka sprzedaje towary w systemie wysyłkowym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Sprzedaż jest ewidencjonowana za pomocą kasy on-line. Towary są dostarczane kurierem wraz z paragonem sprzedaży. Klienci mają prawo do odstąpienia od zakupu w ciągu 14 dni. Protokół zwrotu lub dokument zwrotu towarów (zwrot do paragonu) powinien być podpisany i przesłany przez klienta np. wraz ze zwracanym towarem. Niestety, tylko część klientów przesyła te dokumenty, a nie można ich skutecznie wyegzekwować, bo zgodnie z prawem konsumenckim nie mogą być warunkiem odstąpienia od umowy ani zwrotu pieniędzy. Czy mimo to spółka ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość zwróconych towarów?
Nadmieńmy, że spółka prowadzi ewidencję korekt kasowych, w której rejestruje zwroty. Dołącza do niej dokumenty potwierdzające sprzedaż, gdy zostały odesłane wraz z towarem lub przesłane e-mailem. W innych przypadkach rodzaj dokumentu oraz jego numer i data są ustalane na podstawie nazwiska osoby zwracającej towar, nazwy lub etykiety produktu.

Przepisy nie przewidują możliwości skorygowania sprzedaży i podatku należnego zaewidencjonowanego za pomocą kasy rejestrującej, np. poprzez korektę paragonu fiskalnego, tak jak w przypadku faktur. Jednak brak regulacji w tym zakresie nie może pozbawić podatnika prawa do korekty, jeżeli możliwe jest wykazanie, że wartość danej transakcji była inna niż kwota figurująca na paragonie bądź dokonano zwrotu/reklamacji zakupionego towaru.

Ponieważ kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (po wydrukowaniu paragonu), to zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług powinny być ujmowane w odrębnej ewidencji. Ewidencja ta musi zawierać wszystkie elementy wymienione w § 3 ust. 3 rozporządzenia MF z 29.04.2019 w sprawie kas rejestrujących (DzU poz. 816) – patrz ramka.

Jednym z warunków korekty podstawy opodatkowania i należnego VAT z tytułu zwrotu/reklamacji towaru jest sporządzenie protokołu na tę okoliczność. Wymóg sporządzenia protokołu – podpisanego przez nabywcę i sprzedawcę – ma na celu udowodnienie, że nastąpił zwrot wartości bądź części wartości towaru.

Rozporządzenie nie wskazuje szczegółowych danych, jakie powinien zawierać protokół przyjęcia zwrotu towaru (poza tym, że powinien być podpisany przez sprzedawcę i nabywcę). Należy zatem sporządzić go tak, aby wynikało z niego, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny (nabywca sprzedawca), co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono.

W analizowanej sprawie należy jednak uwzględnić specyfikę sprzedaży wysyłkowej, tj. fakt, że mamy do czynienia z umową zawartą na odległość. Spółka (sprzedawca) nie wchodzi w osobisty kontakt z nabywcą. Nie może więc skutecznie wyegzekwować podpisania przesłanego protokołu zwrotu towarów (a przepisy ustawy o prawach konsumenta przyznają nabywcy możliwość odstąpienia od umowy wyłącznie poprzez złożenie stosownego oświadczenia).

Pomimo braku protokołu spółka ma jednak dowody zwrotu towaru przez klienta i wyrażenia woli odstąpienia od umowy. Należy zatem uznać, że ma prawo do skorygowania sprzedaży zaewidencjonowanej w kasie fiskalnej.

Obniżenie podstawy opodatkowania i należnego VAT jest możliwe, gdyż spółka ma dokumentację, z której wynika zwrot towaru przez zidentyfikowanego klienta, wartość zwróconego towaru oraz zwrot klientowi uiszczonej przez niego należności za towar.

Stanowisko to podzielają organy podatkowe (np. interpretacja KIS z 16.09.2020, 0113-KDIPT1-3.4012.404.2020.3.ALN, i IS w Poznaniu z 27.01.2017, 3063-ILPP2-2.4512.256.2016.1.MR).

Elementy ewidencji korekt kasowych

W myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w kasie fiskalnej nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług. Jeżeli skutkują one zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się je w odrębnej ewidencji zawierającej:

  • datę sprzedaży,
  • nazwę towaru lub usługi pozwalającą na ich jednoznaczną identyfikację i ew. opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
  • termin zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,
  • wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,
  • zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,
  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,
  • protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru bądź usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.