Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

Zmiana nabywcy z pracodawcy na pracownika na fakturze

Tomasz Krywan doradca podatkowy

Przy zakupie okularów klient podał NIP swojego pracodawcy, w związku z czym faktura dokumentująca zakup została wystawiona na ten podmiot. Po kilku dniach klient poinformował, że NIP pracodawcy podał przez pomyłkę i poprosił o korektę faktury na swoje imię i nazwisko.
Czy możemy wystawić taką fakturę korygującą?

Z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT wynika, że stwierdzenie pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury skutkuje obowiązkiem wystawienia faktury korygującej. Na podstawie tego przepisu fakturę korygującą wystawia się m.in., jeżeli na fakturze pierwotnej został błędnie wskazany nabywca.

Istnieją przy tym wątpliwości, czy w takich przypadkach należy wystawiać jedynie fakturę korygującą dane nabywcy, czy też fakturę korygującą „zerującą” i nową fakturę na dane właściwego nabywcy. W mojej ocenie zawsze prawidłowe jest to pierwsze postępowanie, ale niektóre organy podatkowe zajmują częściowo odmienne stanowisko. Z interpretacji KIS z 28.09.2018 (0112-KDIL2-3.4012.330.2018.2.WB) wynika bowiem, że należy rozróżnić dwie sytuacje:

  • gdy wystawiona przez upoważniony do tego podmiot faktura z błędnie wskazanym nabywcą (w zakresie jego nazwy) została jednak doręczona właściwemu nabywcy towaru/usługi – wówczas zdaniem KIS należy wystawić fakturę korygującą dane nabywcy,
  • gdy wystawioną przez upoważniony do tego podmiot fakturę otrzymał podmiot, który w rzeczywistości nie był stroną transakcji, tj. nie nabył faktycznie towaru/usługi od wystawcy faktury – wówczas zdaniem KIS trzeba wystawić fakturę korygującą „zerującą” oraz nową fakturę.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu faktura została jednak wydana osobie fizycznej, która – jak się okazało – jest nabywcą okularów (a nie dokonała zakupu w imieniu firmy). Uważam w związku z tym, że nawet jeżeli przyjąć zaprezentowane powyżej stanowisko, właściwe jest wystawienie faktury korygującej dane nabywcy.

A zatem nie ma według mnie przeszkód, aby wystawić fakturę korygującą zmieniającą dane nabywcy na fakturze na imię i nazwisko klienta. W przypadku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej konieczne jest ponadto zaewidencjonowanie sprzedaży za pomocą tej kasy (jeżeli w związku z potraktowaniem sprzedaży jako „firmowej” paragon nie został wystawiony) lub skorygowanie NIP nabywcy wskazanego na fakturze (jeżeli sprzedaż poza fakturą została również udokumentowana paragonem z NIP nabywcy).