Złe długi – zasady korekty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Przepisy te zostały wprowadzone ustawą z 19.07.2019 o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (DzU poz. 1649). Mają zastosowanie do transakcji handlowych (co do zasady dostaw towarów i świadczenia usług między przedsiębiorcami), których termin zapłaty upływa po 31.12.2019.
Ponieważ w ryczałcie nie ustala się kosztów uzyskania przychodów, a podatek obliczany jest zasadniczo od przychodów, to skutki złego długu (u wierzyciela i dłużnika będącego „ryczałtowcem”) wywierają wpływ wyłącznie na przychody. Korekta – która jest prawem wierzyciela i obowiązkiem dłużnika – może nastąpić zarówno na etapie obliczania miesięcznego ryczałtu, jak i w zeznaniu podatkowym (PIT-28).
Uwaga: kwoty zmniejszeń lub zwiększeń przychodów, będące skutkiem podatkowego rozliczenia złych długów, nie wpływają na limit przychodów, który uprawnia do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (limit 250 tys. euro).
Wierzyciele i dłużnicy rozliczający podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, którzy dokonają zmniejszeń lub zwiększeń przychodów w związku ze złymi długami, są obowiązani wykazać wierzytelności lub zobowiązania w zeznaniu podatkowym.
Kiedy powstaje prawo/obowiązek korekty
Złym długiem – skutkującym u wierzyciela uprawnieniem, a u dłużnika obowiązkiem korekty przychodów – jest wierzytelność/zobowiązanie przysługujące z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, wynikające z transakcji handlowej zawartej (zasadniczo) pomiędzy przedsiębiorcami, nieopłacone w ciągu 90 dni od upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie. Ten 90-dniowy termin liczy się od pierwszego dnia następującego po określonym na fakturze (rachunku) terminie uregulowania zobowiązania.
Jednocześnie, jeżeli termin zapłaty określony w umowie bądź na fakturze narusza przepisy (znowelizowanej od 1.01.2020) ustawy z 8.03.2013 o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (zgodnie z nimi termin płatności nie powinien zasadniczo przekraczać 60 lub 30 dni – gdy dłużnikiem jest podmiot publiczny niebędący podmiotem leczniczym – od dnia doręczenia dłużnikowi faktury), to termin 90 dni jest liczony od upływu krótszego, ustawowego terminu.
Rozliczenie u wierzyciela
Wierzyciel, który uzyskał przychody wymienione w art. 6 ust. 1 i 1d uzpd po dokonaniu przysługujących mu odliczeń, ma prawo pomniejszyć te przychody o zaliczaną do przychodów należnych wartość wierzytelności z tytułu dostawy towaru lub wykonania usługi w ramach transakcji handlowej. Zmniejszenie przychodów następuje w zeznaniu podatkowym PIT-28, składanym za rok podatkowy, jeśli w roku podatkowym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.
Warunki korekty
Jeśli minął termin 90 dni od upływu terminu płatności dodatkowym wymogiem korekty jest, aby:
- dłużnik na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego nie był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego ani w trakcie likwidacji,
- od daty wystawienia faktury (rachunku) lub zawarcia umowy dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została wystawiona faktura (rachunek) lub została zawarta umowa, a w przypadku gdy rok kalendarzowy, w którym wystawiono fakturę (rachunek), jest inny niż rok kalendarzowy, w którym zawarto umowę – gdy nie upłynęły 2 lata od końca roku kalendarzowego późniejszej z tych czynności,
- transakcja handlowa została zawarta w ramach działalności wierzyciela oraz działalności dłużnika, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Polski.
Warunkiem zmniejszenia jest, aby do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta.
Te zasady stosuje się odpowiednio przy obliczaniu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za poszczególne miesiące (wydaje się, że analogicznie powinno być przy rozliczeniu kwartalnym, ale przepisy nic nie mówią na ten temat).
Przedsiębiorca w 2020 uzyskał przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Roczna kwota przychodów wyniosła 90 000 zł.
W lutym 2020 przedsiębiorca wykonał usługę (na rzecz innej firmy) za 5000 zł netto, której termin zapłaty określony na fakturze upłynął 10.03.2020. Nie uzyskał za nią zapłaty w 2020.
Rozliczenie na etapie obliczania miesięcznego ryczałtu
Ze względu na to, że 90. dzień od upływu terminu płatności minie 8.06.2020, przy ustalaniu ryczałtu za czerwiec 2020 przedsiębiorca może pomniejszyć przychody uzyskane w czerwcu o 5000 zł i – w rezultacie – obliczyć ryczałt od różnicy pomiędzy przychodem za czerwiec a kwotą złego długu.
Rozliczenie w zeznaniu podatkowym
Jeśli przedsiębiorca nadal nie otrzyma zapłaty i nie zbędzie wierzytelności do dnia złożenia PIT-28 za 2020, to przychody wynikające z zeznania może pomniejszyć o kwotę nieuregulowanej wierzytelności, zaliczanej do przychodów należnych. Roczna kwota należnego ryczałtu za 2020, ustalona po odliczeniach od przychodów, wyniesie:
7225 zł (90 000 zł – 5000 zł) × 8,5%.
Choć uprawnienie do pomniejszenia przychodów o wartość złego długu przysługuje zarówno na etapie obliczania miesięcznego ryczałtu, jak i w zeznaniu podatkowym, nie oznacza to, że ryczałtowiec może 2-krotnie zrekompensować sobie brak zapłaty, czyli w sumie o 10 000 zł. Jeżeli na etapie obliczania miesięcznego ryczałtu pomniejszył miesięczne przychody o wartość złego długu, to musi pamiętać, aby w rocznym zeznaniu podatkowym uzyskane przez niego roczne przychody były pomniejszone tylko raz o 5000 zł.
Jeżeli wierzyciel po roku podatkowym, w którym zmniejszył przychody o nieuregulowaną wierzytelność, otrzymał zapłatę lub zbył wierzytelność, jest zobowiązany do „odwrotnej” korekty przychodów, która polega na odpowiednim zwiększeniu przychodów (o kwoty uprzednio odliczone) w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym nastąpiło uregulowanie lub zbycie wierzytelności.
Rozliczenie u dłużnika
Dłużnik, który w terminie nie uregulował zobowiązania z tytułu dostawy towaru lub wykonania usługi, także uwzględnia tego skutki przy obliczaniu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Po dokonaniu przysługujących mu odliczeń ma obowiązek zwiększyć przychody o związaną z prowadzoną działalnością wartość zobowiązania z tytułu dostawy towaru lub wykonania usługi, które nie zostało uregulowane.
Zwiększenie to nastąpi w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie, jeżeli do dnia złożenia zeznania dłużnik nie uregulował zobowiązania. Zasady te stosuje się odpowiednio przy obliczaniu ryczałtu za poszczególne miesiące (analogicznie powinno być także w przypadku rozliczeń kwartalnych, ale przepisy nic nie mówią na ten temat).
Nasuwa się tu wątpliwość: co w przypadku, gdy w danym miesiącu dłużnik nie uzyskał żadnego przychodu?
Moim zdaniem przy braku przychodu z działalności w danym miesiącu nie wystąpi obowiązek wykazania samego „złego” długu (np. nieuregulowanego zobowiązania), który skutkowałby powinnością zapłaty miesięcznego ryczałtu. Obowiązek ten powstanie dopiero w zeznaniu podatkowym, w którym o wartość złego długu należy powiększyć roczną kwotę przychodów.
Takie rozwiązanie byłoby zresztą zbieżne z zasadami przyjętymi w updof, w myśl których o kwotę złego długu zwiększa się wyłącznie dochód stanowiący podstawę obliczenia zaliczki (jeśli była strata za dany miesiąc, nie należy jej korygować), ale w zeznaniu podatkowym – niezależnie od tego, czy u dłużnika wystąpiła strata podatkowa, czy dochód – wynik koryguje się o zły dług.
20.01.2020 podatnik ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zakupił maszynę produkcyjną o wartości początkowej 50 tys. zł, którą przyjął do używania w tym samym miesiącu. Termin zapłaty określony na fakturze to 30.01.2020.
Do 29.04.2020 (upływ 90 dni od terminu płatności) podatnik nie zapłacił kontrahentowi za zakup składnika majątku trwałego. Nie uregulował też zobowiązania do 20.05.2020 (termin płatności ryczałtu za kwiecień).
Jeżeli u dłużnika w rozliczeniu za kwiecień wystąpi przychód stanowiący podstawę obliczenia należnego ryczałtu, to ma on obowiązek zwiększyć jego kwotę o wartość zobowiązania z tytułu zakupu środka trwałego (50 tys. zł). Nie ma tu znaczenia, że jako ryczałtowiec nie zalicza odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.
Jeżeli dłużnik dokona zapłaty po roku podatkowym, za który zwiększył przychody o nieuregulowane zobowiązanie, to w ramach „odwrotnej” korekty odpowiednio zmniejszy swoje przychody w zeznaniu PIT-28 składanym za rok podatkowy, w którym spłacił zobowiązanie.
Moim zdaniem, regulując zobowiązanie w kolejnym roku podatkowym, w ramach „odwrotnej” korekty dłużnik może pomniejszyć swoje przychody, także przy obliczaniu ryczałtu za miesiąc, w którym uregulował zobowiązanie (art. 21 ust. 3f w zw. z art. 11 ust. 9 uzpd).
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych