Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Zatrudnienie na umowy cywilnoprawne – preferencja w estońskim CIT dla spółek rozpoczynających działalność

Anna Koleśnik
Doradca podatkowy
Nowo powstała spółka zamierza wybrać ryczałt od dochodów spółek. Czy jeżeli będzie angażować współpracowników wyłącznie na umowy cywilnoprawne (zlecenia), to warunek wypłaty miesięcznie trzem zleceniobiorcom wynagrodzenia nie mniejszego niż 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia nie obowiązuje jej w pierwszych 3 latach działalności, czy tylko w pierwszym roku, jak twierdzą organy podatkowe? Z czego wynika to ograniczenie, skoro przepis wyraźnie wskazuje na pierwszy rok działalności i kolejne 2 lata?

Art. 28j ust. 1 pkt 3 updop przewiduje, że opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT) może podlegać spółka, która m.in.:

a) zatrudnia na umowę o pracę co najmniej trzy osoby w przeliczeniu na pełne etaty, przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych 12 mies. kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

Art. 28j ust. 1 pkt 3 updop przewiduje, że opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT) może podlegać spółka, która m.in.:

a) zatrudnia na umowę o pracę co najmniej trzy osoby w przeliczeniu na pełne etaty, przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych 12 mies. kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

[1] Chodzi o przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w III kwartale roku kalendarzowego poprzedzającego pierwszy dzień roku podatkowego, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Dla roku podatkowego rozpoczynającego się w 2025 r. jest to 8269,13 zł, natomiast 3-krotność – 24 807,39 zł.

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw[1] z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej trzech osób fizycznych, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń jest płatnikiem PIT lub składek na ubezpieczenia społeczne albo zdrowotne.

Aby zatem spółka mogła być podatnikiem estońskiego CIT, musi spełniać jedną z poniższych przesłanek:

  • zatrudniać określoną minimalną liczbę osób na umowę o pracę lub
  • zatrudniać określoną minimalną liczbę osób na inne umowy (cywilnoprawne) i wypłacać im łącznie określoną minimalną kwotę wynagrodzenia miesięcznego.

W liczbie zatrudnionych nie uwzględnia się udziałowców, akcjonariuszy ani wspólników.

Natomiast – w myśl art. 28j ust. 2 pkt 2 updop – w podmiocie rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy, aż do osiągnięcia określonej minimalnej wielkości zatrudnienia.

Z literalnego brzmienia przepisu wynika, że spółka rozpoczynająca działalność jest zwolniona z obowiązku spełnienia warunku – określonego zarówno w pkt a, jak i w pkt b – w pierwszych 3 latach działalności (roku jej rozpoczęcia i 2 latach następnych). Ustawodawca wprowadza tu jednak pewne ograniczenie – od drugiego roku trzeba stopniowo zwiększać zatrudnienie o co najmniej 1 etat (na umowę o pracę), aż do osiągnięcia, najpóźniej w czwartym roku, docelowego minimalnego stanu trzech osób w przeliczeniu na pełne etaty.

Można z tego wywieść wniosek, że jeśli jest mowa o stopniowym zwiększaniu zatrudnienia na umowę o pracę, odnosi się to tylko do przypadku wskazanego w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a. Skoro więc obowiązek zwiększania

zatrudnienia nie dotyczy przypadku opisanego w pkt b,

tym samym warunek opodatkowania ryczałtem, o którym mowa w tym punkcie (ponoszenia określonych wydatków na wynagrodzenia co najmniej trzech zleceniobiorców), jest „wyłączony” przez pierwsze 3 lata działalności i nie ma żadnych ograniczeń/warunków tego wyłączenia.

Jest to jednak tylko jedna z możliwych interpretacji tego niejednoznacznego przepisu – najbardziej korzystna dla podatników. Odmienną – najbardziej niekorzystną – przyjmują organy podatkowe. Jak czytamy w objaśnieniach MF z 23.12.2021 r. „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek”, warunek opierający się na limicie miesięcznych kwot wypłaconych wynagrodzeń od umów innych niż umowa o pracę, powinien zostać w pełni spełniony począwszy już od drugiego roku prowadzenia działalności, w każdym miesiącu roku podatkowego.

Stanowisko to podtrzymało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie miesięcznika „Rachunkowość”. Niestety, ani w „Przewodniku”, ani w odpowiedzi nie przedstawiono argumentów, jakie za tym przemawiają.

Również KIS w interpretacjach indywidualnych podziela powyższy pogląd, podając jednak jego uzasadnienie.

W piśmie z 29.01.2025 r. (0114-KDIP2-2.4010.622.2024.1.IN) KIS nie zgodziła się z podatnikiem, który z przywołanych przepisów wywiódł jeszcze inny (pośredni między podanymi dwoma skrajnymi) wniosek – że warunek corocznego zwiększania zatrudnienia począwszy od drugiego roku działalności, należy w spółkach korzystających z usług zleceniobiorców stosować odpowiednio, co oznacza obowiązek zatrudnienia co roku jednej osoby na umowę cywilnoprawną. Jak argumentował, docelowym stanem zatrudnienia jest alternatywnie jeden ze stanów określonych w tych dwóch przepisach (tj. art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a lub b). Przewidziane w art. 28j ust. 2 pkt 2 stopniowe zwiększanie zatrudnienia nie może więc pozwalać tylko na realizację jednego z tych dwóch alternatywnych stanów docelowych. Potwierdza to końcowy fragment tego przepisu, który brzmi: „aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie”, tj. w art. 28j ust. 1 pkt 3, a więc zarówno tej opisanej pod literą a, jak i pod literą b w tym punkcie

Podatnik powołał się przy tym na interpretacje z 6.12.2022 r. (z 0111-KDIB1-1.4010.684.2022.1.BS) i 9.03.2023 r. (0114-KDIP2-2.4010.9.2023.1.KW), w których KIS zgodziła się, że podjęcie przez spółkę współpracy w drugim roku jej funkcjonowania, na podstawie umowy innej niż umowa o pracę (np. zlecenia), z jedną tylko osobą, pozwala uznać, że w drugim roku spółka spełnia wymóg z art. 28j ust. 2 pkt 2 updop, przy założeniu że wydatki na wynagrodzenie tej osoby wynoszą co najmniej wartość (jednokrotność) przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.

Ponadto, zdaniem podatnika, niedotrzymanie tego wymogu nie skutkuje utratą prawa do ryczałtu, bo sankcja ta została przewidziana w art. 28l ust. 1 pkt 3 updop wyłącznie na wypadek niespełnienia przez podatnika w danym roku podatkowym warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3. Natomiast art. 28j ust. 2 pkt 2 (…) wyraźnie zwalnia podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności od obowiązku spełnienia tego warunku w roku rozpoczęcia tej działalności oraz w kolejnych 2 latach podatkowych po nim następujących.

KIS, odrzucając taką interpretację, stwierdziła, że do wyłączenia obowiązku spełnienia warunków określonych zarówno w pkt a, jak i w pkt b art. 28j ust. 1 pkt 3, konieczne jest – począwszy od drugiego roku – coroczne zwiększanie zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia docelowej wielkości.

Przepis odnosi się jedynie do zatrudnienia na umowę o pracę. Jeśli więc podatnik rozpoczynający działalność od drugiego roku podatkowego nie zwiększa corocznie liczby etatów, to pozostaje mu alternatywnie do spełnienia warunek z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b, czyli dotyczący ponoszenia miesięcznie wydatków stanowiących co najmniej 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej trzech osób fizycznych zatrudnionych na umowę inną niż umowa o pracę. Jeżeli i tego warunku nie spełni, utraci prawo do opodatkowania ryczałtem.

Wykładnię tę ma – zdaniem KIS – potwierdzać również to, że w art. 28j ust. 2 pkt 2 updop ustawodawca nie zawarł dodatkowych szczególnych zapisów odnoszących się do zatrudniania na umowę inną niż umowa o pracę, jak to uczynił w art. 28j ust. 3 pkt 2 updop, w którym – w przypadku małego podatnika – w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem dopuścił ponoszenie miesięcznie wydatków w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na umowę inną niż umowa o pracę co najmniej jednej osoby fizycznej.

Analogiczne stanowisko KIS zajęła również w piśmie z 4.03.2024 r. (0111-KDIB1-2.4010.8.2024.1.EJ): w przypadku zatrudniania na podstawie umów innych niż umowa o pracę, podatnik od drugiego roku podatkowego jest zobowiązany w pełni spełniać warunki wynikające z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b updop. Ustawodawca nie przewidział „procesu dochodzenia” do pełnego spełnienia warunków wynikających z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b updop (zatrudnienie na podstawie umów innych niż umowy o pracę) jak (…) w przypadku zatrudnienia na podstawie umów o pracę (art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a updop).

Reasumując: jeśli spółka chce uniknąć utraty prawa do ryczałtu z końcem swojego drugiego roku podatkowego, powinna – w świetle stanowiska organów podatkowych – w tym drugim roku:

  • przez cały rok podatkowy zatrudniać na umowę cywilnoprawną co najmniej trzy osoby fizyczne i ponosić na ich wynagrodzenia miesięcznie wydatki w wysokości co najmniej 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, albo
  • zatrudnić na umowę o pracę co najmniej jedną osobę w przeliczeniu na pełny etat (przy czym – w świetle stanowiska organów podatkowych wystarczy to zrobić nawet w ostatnim dniu roku podatkowego – por. interpretacja Szefa KAS z 25.10.2024 r., DOP4.8221.52.2024).

Można oczywiście kwestionować taką wykładnię, ale wiąże się to ze sporym ryzykiem, bo na ten temat nie wypowiadały się jeszcze sądy administracyjne, a organy podatkowe zajmują obecnie jednolite stanowisko.

Wyświetlono 4% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych