Zatrudnianie cudzoziemców – skutki w PIT
Jakie będą jej obowiązki jako płatnika PIT?
Pierwszą czynnością, którą należy podjąć w celu prawidłowego rozliczenia pracownika, jest ustalenie jego rezydencji podatkowej. Kwestię tę reguluje art. 3 ust. 1–1a updof. W myśl przepisów osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się osobę fizyczną, która:
- przebywa na terytorium RP dłużej niż 183 dni w roku podatkowym lub
- posiada na terytorium RP centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).
Wystarczy spełnienie choćby jednego z tych warunków, aby daną osobę uznać za mającą rezydencję podatkową w Polsce.
Pierwsza przesłanka nie budzi większych wątpliwości. Kłopoty sprawia natomiast prawidłowe ustalenie ośrodka interesów życiowych. Updof nie wyjaśnia, jak rozumieć to pojęcie, należy więc odnieść się do definicji wypracowanej przez orzecznictwo.
Jak czytamy np. w wyroku WSA w Łodzi z 5.10.2017 (I SA/Łd 493/17), oceniając, w którym z państw znajduje się centrum życiowych i zawodowych interesów osoby fizycznej, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki osobiste i ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są więzi rodzinne, towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczna, kulturalna i wszelka inna działalność, miejsce wykonywania działalności gospodarczej i miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem.
Oceniając istnienie ośrodka interesów życiowych, trzeba więc brać pod uwagę kryteria subiektywne, odnoszące się zarówno do interesów gospodarczych, jak i osobistych danej osoby. Nie ma przy tym znaczenia posiadane obywatelstwo.
Jeżeli dana osoba fizyczna nie ma miejsca zamieszkania w Polsce, to podlega obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium RP (ograniczony obowiązek podatkowy). Szczegółowy katalog przykładowych dochodów nierezydentów zawarty jest w art. 3 ust. 2b updof.
Umowa o pracę z cudzoziemcem
W myśl art. 3 ust. 2b pkt 1 za dochody nierezydentów osiągane na terytorium RP uznaje się dochody z pracy wykonywanej na terytorium RP na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.
Cudzoziemiec pracujący na terenie Polski na umowę o pracę zawartą z polską firmą podlega więc opodatkowaniu zgodnie z polskim prawem. Generalnie niezależnie od tego, czy dana osoba ma miejsce zamieszkania na terenie Polski, czy też mieszka poza granicami kraju, ale w Polsce wykonuje pracę w ramach umowy o pracę, podatek od tak wypracowanego dochodu płaci w Polsce. Zasady opodatkowania umów o pracę są praktycznie takie same w przypadku osób posiadających nieograniczony i ograniczony obowiązek podatkowy (uwaga: nie rozpatrujemy tu sytuacji, gdy cudzoziemiec został oddelegowany do Polski w ramach umowy o pracę zawartej z zagranicznym pracodawcą).
Dochody z pracy w świetle upo
Zgodnie z zawartymi przez Polskę umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania (upo), opartymi na Modelowej Kowencji OECD (postanowienia upo mają pierwszeństwo przed updof przy określaniu zasad opodatkowania nierezydentów), generalną zasadą jest to, że pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia z tytułu pracy najemnej osoby mającej miejsce zamieszkania w danym państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że praca jest wykonywana w drugim państwie – wtedy otrzymane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim państwie. Państwo rezydencji stosuje wówczas odpowiednią metodę unikania podwójnego opodatkowania.
Za miejsce wykonywania pracy najemnej uznaje się miejsce, w którym pracownik fizycznie przebywa w momencie wykonywania pracy (nie ma znaczenia miejsce siedziby pracodawcy ani miejsce, w którym są wykorzystywane wyniki pracy).
Skutkuje to również tym, że pracodawca będący płatnikiem ma w stosunku do pracownika-cudzoziemca te same obowiązki podatkowe co w stosunku do polskiego pracownika. Jest więc zobowiązany do:
- poboru oraz wpłacania na rachunek US zaliczki na PIT od uzyskanego przez cudzoziemca dochodu z pracy,
- przesłania do US do końca stycznia następnego roku zbiorczej deklaracji rocznej PIT-4R,
- przygotowania informacji PIT-11 o dochodach oraz pobranych zaliczkach dla pracownika i US do końca lutego roku następnego (chyba że płatnik zatrudnia nie więcej niż 5 osób i nie rozlicza się za pośrednictwem biura rachunkowego – wtedy obowiązuje go termin do końca stycznia).
Umowa cywilnoprawna z cudzoziemcem
Jeżeli cudzoziemiec wykonuje na rzecz polskiej firmy czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej (zlecenia czy o dzieło), to uzyskiwane przez niego przychody są kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 8 lit. a updof).
Na mocy art. 29 ust. 1 pkt 1 updof PIT od przychodów uzyskanych przez nierezydentów na terytorium RP z tego typu działalności pobiera się w formie ryczałtu – w wysokości 20% przychodu (bez pomniejszania przychodu o koszty i składki ZUS).
Przepis ten stosuje się jednak z uwzględnieniem upo, których stroną jest Polska. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej upo lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest przy tym możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 29 ust. 2 updof).
Umowa zlecenia z Ukraińcem – postanowienia upo
W świetle art. 14 polsko-ukraińskiej upo (z 12.01.1993, DzU z 1994 nr 63 poz. 269) dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania na Ukrainie osiąga z wykonywania wolnego zawodu lub innej działalności o samodzielnym charakterze, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, czyli na Ukrainie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w Polsce dla wykonywania swej działalności.
Analogiczne postanowienia zawiera większość umów zawartych przez Polskę, opartych na Modelowej Konwencji OECD.
Jeżeli zatem pracownik cywilnoprawny przedstawi zatrudniającemu certyfikat rezydencji swojego kraju, a z właściwej upo wynika, że uzyskany przez niego przychód podlega opodatkowaniu wyłącznie za granicą, to polski zleceniodawca nie jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego 20% PIT od wypłaconych mu przychodów. Jedyną jego powinnością jest przesłanie do końca lutego następnego roku zleceniobiorcy oraz US właściwemu ds. opodatkowania osób zagranicznych imiennej informacji IFT-1R. Jak podkreśliła KIS w interpretacji z 7.07.2017 (0112-KDIL3-1.4011.125.2017.1.AN), Informację IFT-1R wnioskodawca (płatnik) zobowiązany jest sporządzić i przekazać do US oraz podatnikowi, nawet wówczas gdy na podstawie upo lub updof nie był zobowiązany do poboru podatku.
Jeśli pracownik cywilnoprawny nie przedstawi zatrudniającemu certyfikatu rezydencji, to ten powinien ustalić jego miejsce zamieszkania wg przedstawionych wyżej reguł.
Jak czytamy w interpretacji KIS z 23.10.2017 (0111-KDIB2-3.4011.146.2017.1.KB), w sytuacji (...) wypłaty wynagrodzenia cudzoziemcom, których pobyt na terenie Polski nie przekroczył 183 dni w roku podatkowym, i płatnik nie dysponuje informacją o ośrodku interesów życiowych podatnika w Polsce, spółka obowiązana jest pobrać od wypłacanego wynagrodzenia 20% zryczałtowany podatek, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, i sporządzić deklarację PIT-8AR i informację IFT-1/IFT-1R. Jeśli pobyt ten przekroczy 183 dni, spółka powinna stosować zasady jak dla osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce. W takim przypadku po zakończeniu roku podatkowego płatnik powinien wystawić 2 informacje: IFT-1R za okres pobytu podatnika do 183 dni oraz PIT-11 za okres od momentu, gdy powstał obowiązek poboru zaliczki wg art. 41 ustawy.
Wynika z tego, że w przypadku cudzoziemców, którzy przebywają na terytorium Polski powyżej 183 dni, płatnik jest zobowiązany:
- do 183. dnia ich pobytu w danym roku podatkowym – pobierać 20% zryczałtowany PIT,
- od dnia następnego do końca roku kalendarzowego – pobierać zaliczki na zasadach ogólnych, właściwych dla osób mających miejsce zamieszkania w Polsce.
Jeżeli natomiast cudzoziemiec oświadczy, że posiada w Polsce centrum interesów życiowych, to płatnik jest zobligowany do poboru zaliczki PIT na zasadach ogólnych, od dnia złożenia takiej informacji przez pracownika.
Uwaga: jeśli dochód cudzoziemca z umowy cywilnoprawnej jest opodatkowany w Polsce (ponieważ ma on tu miejsce zamieszkania – jest polskim rezydentem podatkowym), może też wchodzić w grę pobór zryczałtowanego PIT w wysokości 18% od uzyskanego przychodu – o ile zostaną spełnione warunki wskazane w art. 30 ust. 1 pkt 5a updof, czyli gdy kwota należności określona w umowie nie przekracza 200 zł.
Opodatkowanie zatrudnionych cudzoziemców
Rodzaj umowy | Miejsce świadczenia pracy | Status pracownika | Miejsce opodatkowania | Zasady opodatkowania |
o pracę | Polska | rezydent | Polska | zasady ogólne |
o pracę | Polska | nierezydent | Polska | zasady ogólne |
o pracę | zagranica (zdalnie) | nierezydent | państwo rezydencji | wg przepisów państwa rezydencji |
cywilnoprawna | Polska | rezydent | Polska | zasady ogólne |
cywilnoprawna | Polska | nierezydent z certyfikatem | zgodnie z właściwą upo* | zgodnie z właściwą upo |
cywilnoprawna | Polska | nierezydent bez certyfikatu | Polska | ryczałt |
cywilnoprawna | zagranica (zdalnie) | nierezydent z certyfikatem | zgodnie z właściwą upo* | zgodnie z właściwą upo |
cywilnoprawna | zagranica (zdalnie) | nierezydent bez certyfikatu | Polska | ryczałt |
[* Z reguły państwo rezydencji.]
Praca zdalna wykonywana przez cudzoziemca
Warto tu też wspomnieć o przypadku, gdy cudzoziemiec wykonuje dla polskiego pracodawcy pracę zdalną na umowę zlecenia czy o dzieło – posiada rezydencję podatkową w innym kraju, ale wynagrodzenie jest mu wypłacane przez polskiego płatnika.
Do końca 2016 istniał spór co do tego, czy taki rodzaj pracy podlega opodatkowaniu w Polsce. Rozbieżności w interpretacji przepisów doprowadziły do nowelizacji updof, na mocy której dodano art. 3 ust. 2b pkt 7. Zgodnie z tym przepisem za przychody (dochody) nierezydentów uważa się przychody (dochody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium RP, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia. Co istotne, zgodnie z art. 3 ust. 2d updof za powyższe dochody (przychody) uznaje się przychody wymienione w art. 29 ust. 1 updof (z wyjątkiem wymienionych w ust. 2b pkt 1–6 art. 3).
Obecnie zatem nie powinno być już wątpliwości, że z tytułu wynagrodzenia wypłacanego przez polskiego zleceniodawcę cudzoziemcowi, który wykonuje pracę poza granicami Polski, należy pobrać 20% zryczałtowany PIT, o ile właściwa upo nie stanowi inaczej. Potwierdzają to najnowsze orzeczenia sądowe i interpretacje podatkowe.
W wyroku z 25.05.2017 (III SA/Wa 1468/16) WSA w Warszawie stwierdził: Wynagrodzenie wypłacane podmiotom zagranicznym przez polskiego płatnika za wykonanie usług fizycznie poza terytorium RP jest dochodem, którego źródło znajduje się w Polsce, albowiem występuje gospodarczy związek tego dochodu z terytorium Polski. Dochód ten został zatem osiągnięty na terytorium RP.
Podobnie w interpretacji KIS z 20.06.2017 (0112-KDIL3-2.4011.124.2017.1.NK), czytamy: za przychody uzyskiwane na terytorium Polski należy rozumieć należności regulowane przez podmioty mające siedzibę lub zarząd w Polsce, bez względu na miejsce faktycznej realizacji świadczenia. (...) Wobec powyższego (...) na wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki płatnika i będzie on zobowiązany do potrącenia podatku u źródła, o którym mowa w art. 29 ust. 1 updof.
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych