Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Wsparcie finansowe otrzymane w ramach tarczy antykryzysowej – skutki w podatku dochodowym

Małgorzata Trzęsimiech adwokat, doradca podatkowy, Senior Associate w Kancelarii Ożóg Tomczykowski
W celu wsparcia przedsiębiorców w minimalizowaniu negatywnych skutków pandemii COVID-19 ustawy nazywane potocznie tarczą antykryzysową 1.0 i tarczą antykryzysową 2.0 przewidziały wiele instrumentów finansowych, z których mogą oni skorzystać. Chodzi przede wszystkim o: zwolnienie z obowiązku zapłaty składek ZUS, świadczenie postojowe, mikropożyczkę, a także dofinansowanie z FGŚP i FP części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne.
Czy otrzymane wsparcie stanowi dla przedsiębiorców przychód podlegający opodatkowaniu CIT i PIT?

Zwolnienie z zapłaty składek ZUS

W tarczy antykryzysowej 1.0, obowiązującej od 31.03.2020 r., wprowadzono do tzw. specustawy przepis (art. 31zx), który wskazywał wprost, że przychód uzyskany z racji zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek ZUS – wynikającego z art. 31zo specustawy – nie stanowi przychodu w rozumieniu updof. Tarcza antykryzysowa 2.0, która weszła w życie 18.04.2020 r., doprecyzowała tę regulację, wskazując, że również na gruncie updop nie mamy do czynienia z przychodem podatkowym.

Zwolnienie z zapłaty składek ZUS

[1] DzU z 2020 r. poz. 568.

[2] Ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (DzU poz. 374).

[3] Chodzi o zwolnienie z całości składek ZUS (na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FGŚP, FP, FS, FEP) dla przedsiębiorców będących osobami fizycznymi i niezatrudniających pracowników bądź dla firm zgłaszających do ubezpieczeń społecznych od 1 do 9 osób, a także zwolnienie z połowy składek ZUS dla firm zgłaszających do ubezpieczeń społecznych od 10 do 49 osób.

[4] DzU z 2020 r. poz. 695.

W tarczy antykryzysowej 1.0[1], obowiązującej od 31.03.2020 r., wprowadzono do tzw. specustawy[2] przepis (art. 31zx), który wskazywał wprost, że przychód uzyskany z racji zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek ZUS – wynikającego z art. 31zo specustawy[3] – nie stanowi przychodu w rozumieniu updof. Tarcza antykryzysowa 2.0[4], która weszła w życie 18.04.2020 r., doprecyzowała tę regulację, wskazując, że również na gruncie updop nie mamy do czynienia z przychodem podatkowym.

Jeśli chodzi o odliczenie własnych składek ZUS od dochodu i podatku przedsiębiorcy, to przepisy tarczy antykryzysowej nie wprowadziły żadnych nowych regulacji w tym zakresie. W konsekwencji należy przeanalizować dotychczasowe przepisy updof. Zgodnie z jej art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a od dochodu podatnik może odliczyć tylko składki zapłacone w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących.

Podobna zasada odnosi się do składki zdrowotnej – w myśl art. 27b ust. 1 pkt 2 updof PIT ulega obniżeniu o kwotę opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne. W efekcie nieopłacenie przez przedsiębiorcę składek ZUS powoduje niemożność odliczenia ich od dochodu/podatku.

Inaczej jest w przypadku odliczenia składek od dochodu/podatku pracowników (w części przez nich finansowanej), przy kalkulacji zaliczek na PIT przez pracodawcę jako płatnika. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 2 w zw. z ust. 3b updof:

  • za dochód pracownika uważa się przychód pomniejszony o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie społeczne,
  • obliczoną zaliczkę na PIT pomniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez zakład pracy ze środków pracownika.

Przepisy określające sposób kalkulacji zaliczek na PIT, obliczanych, pobieranych i wpłacanych do US przez płatników, nie uzależniają więc możliwości pomniejszenia podstawy opodatkowania/zaliczki na podatek za pracownika od faktu zapłacenia potrąconych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. To samo dotyczy składek potrącanych od wynagrodzeń zleceniobiorców (w części przez nich finansowanej).

Nasuwa się też pytanie, czy pracodawca (płatnik) ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek ZUS od wynagrodzeń pracowników, które zatrzymał dla siebie w związku ze zwolnieniem z ich zapłaty do ZUS. Zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do ZUS składek określonych w usus, w części finansowanej przez płatnika składek (art. 16 ust. 1 pkt 57a w zw. z art. 16 ust. 7d updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 55a w zw. z art. 23 ust. 3d updof). W konsekwencji nieopłacone składki ZUS w części finansowanej przez płatnika nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów.

Jeśli zaś chodzi o możliwość zaliczenia do takich kosztów składek, które zostały sfinansowane przez pracownika, to – jak wynika z doniesień prasowych – Ministerstwo Finansów uważa, że również takie składki nie są kosztem podatkowym pracodawcy, mimo że przepisy updop i updof nie wskazują, by prawo do potrącenia kosztu było uwarunkowane zapłatą tych składek (stanowią one element wynagrodzenia brutto). Celem uniknięcia ew. sporu z organami podatkowymi nie należy ich więc uznawać za koszt podatkowy.

Świadczenie postojowe i mikropożyczka

Zgodnie z nowym art. 52m updof, wprowadzonym tarczą antykryzysową 1.0, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w 2020 r. świadczenia postojowe – wypłacane przedsiębiorcom i osobom wykonującym umowy cywilnoprawne na podstawie art. 15zq specustawy – są wolne od podatku dochodowego. W konsekwencji osoba, która je otrzymała, nie będzie obowiązana do zapłaty PIT z tego tytułu.

Z kolei tarcza antykryzysowa 2.0 rozstrzygnęła, że przychód z tytułu umorzenia pożyczki dla mikroprzedsiębiorców (udzielanej na podstawie art. 15zzd specustawy) nie stanowi przychodu w rozumieniu updop ani updof (art. 15zzd ust. 10 specustawy).

Jeśli chodzi o możliwość zaliczania do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych świadczeniem postojowym bądź pożyczką, należy – opierając się na zasadach ogólnych – przyjąć, że w przypadku gdy zostaną spełnione wszystkie przesłanki uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop oraz art. 22 ust. 1 updof, prawo takie powinno podatnikowi przysługiwać. Obecnie nie jest jednak znane oficjalne stanowisko Ministerstwa Finansów w tym zakresie.

Dopłaty do wynagrodzeń pracowników oraz składek ZUS

Przewidziane tarczą antykryzysową 1.0 dofinansowanie wynagrodzeń pracowników ze środków FGŚP (art. 15g specustawy), jak również dofinansowanie z FP części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne wypłacane przez starostę (art. 15zzb specustawy) nie zostały wprost wskazane jako świadczenia niestanowiące przychodu podatkowego.

Analizując przepisy updop, zasadna wydaje się możliwość skorzystania z art. 12 ust. 4 pkt 14 tej ustawy, zgodnie z którym wyłączona z przychodów jest m.in. wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych bądź współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Zgodnie jednak ze stanowiskiem prezentowanym obecnie przez KIS podatnicy są obowiązani do wykazania przychodu z tytułu ww. dopłat, w sytuacji gdy sfinansowane otrzymanym wsparciem wynagrodzenia oraz składki zostaną przez nich uznane za koszty uzyskania przychodów. KIS odwołuje się przy tym do art. 12 ust. 4 pkt 6a updop, zgodnie z którym z przychodów wyłączone są zwrócone inne wydatki niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Na gruncie PIT ma – zadaniem KIS – zastosowanie analogiczny przepis updof (art. 14 ust. 3 pkt 3a).

Przyjęte przez KIS stanowisko oznacza więc, że ww. dofinasowania będą neutralne na gruncie podatku dochodowego, tzn. w sytuacji:

  • zaliczenia sfinansowanych dopłatami wynagrodzeń oraz składek do kosztów uzyskania przychodów – dopłaty te będą przychodem podatkowym,
  • niezaliczenia sfinansowanych dopłatami wynagrodzeń oraz składek do kosztów uzyskania przychodów – dopłaty te nie będą przychodem podatkowym.

Wyświetlono 7% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych