Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Ustalenie właściwej stawki ryczałtu wciąż sprawia problem – czy będzie wiążąca klasyfikacja statystyczna?

Bartosz Przybysz
Radca prawny, doradca podatkowy.

Przedsiębiorcy rozliczający się z PIT w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają kłopot z ustaleniem właściwych stawek podatku. Są one uzależnione od rodzaju wykonywanej działalności, a więc od jej klasyfikacji statystycznej (PKWiU). KIS odmawia pomocy w tym zakresie, a procedura przed Głównym Urzędem Statystycznym nie ma określonych ram czasowych i często nie daje jednoznacznej odpowiedzi.

W dodatkowych informacjach do interpretacji indywidualnych KIS zastrzega, że nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (twierdząc, że zasady formalnego przyporządkowania towarów i usług do grupowań statystycznych nie są przepisami prawa podatkowego). Interpretacja daje ochronę tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan rzeczy pokrywa się ze stanem faktycznym (lub zdarzeniem przyszłym) przedstawionym we wniosku. Zmiana któregokolwiek elementu opisu sprawy powoduje więc utratę aktualności interpretacji (np. pisma KIS z 3.09.2025 r., 0112-KDSL- 1-1.4011.410.2025.3.DS, i 17.12.2024 r., 0112-KDSL1-2.4011.594.2024.2.AP).

Oznacza to, że jeśli podatnik w treści wniosku błędnie wskazał klasyfikację statystyczną swoich usług, interpretacja nie chroni go przed potencjalną dopłatą podatku czy zapłatą odsetek ani przed odpowiedzialnością karnoskarbową.

Na sądy można liczyć, ale nie na szybkie załatwienie sprawy

Takie stanowisko KIS budzi wątpliwości w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych. NSA w wyroku z 29.11.2017 r. (I FSK 179/16) stwierdził, że klasyfikacje statystyczne wskazane w przepisach podatkowych są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i podlegają wykładni dokonywanej przez organy podatkowe. Gdyby symbol PKWiU uznać wyłącznie za element stanu faktycznego (lub zdarzenia przyszłego), organ interpretacyjny byłby nim związany, co w sprawach, w których od klasyfikacji zależy stawka podatku, pozbawiałoby interpretację sensu. Organ, nie mogąc zmienić klasyfikacji, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy.

Niewskazanie we wniosku właściwego symbolu PKWiU może skutkować wieloletnim postępowaniem sądowoadministracyjnym, i to dotyczącym tylko wydania interpretacji, a nie ustalenia właściwej stawki podatku. Tymczasem podatek dochodowy trzeba płacić na bieżąco. Dlatego przedsiębiorcy często wybierają alternatywę, czyli uprzednio występują o opinię klasyfikacyjną do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (OKNUS w Łodzi). Także ta ścieżka ma jednak wady.

Postępowanie przed urzędem statystycznym

Zgodnie z art. 25 i art. 40 ustawy z 29.06.1995 r. o statystyce publicznej (tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 1799) jednostki służb statystyki publicznej są uprawnione do interpretowania obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem RM z 4.09.2015 r. (DzU poz. 1676).

Z pkt 7.3 zasad metodycznych PKWiU wynika, że zaliczenie określonego produktu (wyrobu lub usługi) do właściwego grupowania PKWiU 2015 należy do obowiązków producenta (usługodawcy). To on dysponuje informacjami niezbędnymi do prawidłowej klasyfikacji, takimi jak rodzaj użytych surowców, technologia wytwarzania, konstrukcja i przeznaczenie wyrobu lub charakter usługi. Natomiast informacje wydawane przez OKN US w Łodzi nie stanowią rozstrzygnięcia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, a mają jedynie charakter interpretacji standardów klasyfikacyjnych.

Klasyfikacja danej usługi odbywa się wyłącznie na podstawie opisu przed- stawionego przez wnioskodawcę. OKN US w Łodzi nie ma wpływu na rzetelność tego opisu, nie weryfikuje samodzielnie stanu faktycznego i nie dysponuje informacjami o stawkach podatkowych (nie należą one do zakresu jego właściwości). Klasyfikacja opiera się na standardach statystycznych, a nie na przepisach podatkowych.

W praktyce przedsiębiorcy muszą się liczyć z długim oczekiwaniem (zdarzały się sprawy trwające nawet około roku). Bywa też, że ośrodek wskazuje zbyt

ogólne grupowanie PKWiU, co w konsekwencji nie pomaga w wyborze właściwej stawki ryczałtu.

Jakie branże mają największy problem

Z interpretacji KIS wynika, że największe trudności z ustaleniem właściwej stawki ryczałtu ma branża informatyczna. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2blit. b uzpd stawka 12% ma zastosowanie do przychodów m.in. z: doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowania (PKWiUex62.01.1), ujętych w grupowaniu „Oryginały oprogramowania komputerowego”(PKWiU 62.01.2), doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), in- stalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). W pozostałych przypadkach stosuje się stawkę 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd, w szczególności dla:

• PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”,

• PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”,

o ile są to rzeczywiście usługi wsparcia, a nie udział w wytwarzaniu oprogramowania.

Problemy klasyfikacyjne dotyczą także szeroko rozumianego doradztwa biznesowego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m uzpd stawka 15%obejmujeprzychody ze świadczenia usług firm centralnych (head oĸce) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem doradztwa dotyczącego zarządzania rynkiem rybnym(PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W praktyce 15-proc. stawka obejmuje m.in. usługi doradcze związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1), takie jak:

• doradztwo strategiczne (PKWiU 70.22.11),

• doradztwo w zakresie zarządzania finansami, z wyłączeniem podatków PKWiU 70.22.12),

• doradztwo dotyczące zarządzania rynkiem (PKWiU 70.22.13),

• doradztwo w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi (PKWiU 0.22.14),

• doradztwo dotyczące zarządzania produkcją (PKWiU 70.22.15), 0

• doradztwo w zakresie zarządzania łańcuchem ostaw raz inne doradztwo obszarze zarządzania (PKWiU 70.22.16),

• zarządzanie procesami gospodarczymi (PKWiU 70.22.17).

Stawka 15% nie dotyczy jednak:

• pozostałych usług zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.2),

• pozostałych usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKWiU 70.22.3).

W takich przypadkach stosuje się stawkę 8,5% na podstawie art. 12ust. 1pkt 5 lit. a uzpd.

Warto podkreślić, że wskazane kody obejmują zbliżone kategorie usług, a jednocześnie są często niedostosowane do realiów rynkowych (rzeczywiste- go przedmiotu działalności). To utrudnia podatnikom prawidłową klasyfikację.

Istnieje więc ryzyko, że część przedsiębiorców, nie zawsze z własnej winy, stosuje niewłaściwą stawkę ryczałtu. Przy relatywnie wysokich wynagrodzeniach w tych branżach różnica 3,5 punktu procentowego (stawka 12%vs. 8,5%) lub6,5 punktu procentowego (stawka 15% vs. 8,5%) może generować istotną niedopłatę podatku wraz z odsetkami za zwłokę.

Co na to resort finansów

Kwestie te zostały podniesione w odpowiedzi MF z 7.10.2025r. (DD2.054.15.2025) na interpelację poselską nr 11774. Wynika z niej, że resort finansów nie planuje zmian w uzpd ani wydania interpretacji ogólnej, która przesądzałaby, że KIS jest zobowiązana weryfikować klasyfikację statystyczną. Tym samym podatnicy nadal będą musieli dochodzić swoich racji w postępowaniu sądowoadministracyjnym.

MF dodał, że obecnie czas oczekiwania na opinię jest krótszy i nie przekracza 3 mies. Dłuższe terminy w przeszłości wynikały z dużej popularności ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych po zmianach w prowadzonych przez Polski Ład. Odnosząc się do nieprecyzyjnych klasyfikacji, wskazał, że opinie OKNUS w Łodzi mogą sugerować kilka możliwych grupowań PKWiU, gdy opis stanu faktycznego jest zbyt ogólny. Ostateczny wybór klasyfikacji statystycznej należy jednak do wnioskodawcy.

„Światełkiem w tunelu” może być dla przedsiębiorców informacja, że wobec sygnalizowanych w interpelacji problemów MF rozważa wprowadzenie rozwiązań ułatwiających klasyfikację usług według PKWiU, np. odrębnego instrumentu klasyfikacyjnego (analogicznego do wiążącej informacji stawkowej w VAT czy wiążącej informacji akcyzowej), który pozwalałby na urzędową weryfikację przyporządkowania usługi na potrzeby podatków dochodowych.

Realizacja zapowiedzi MF mogłaby znacząco ułatwić dobór stawek ryczałtu. Warto rozważyć rozszerzenie takiego instrumentu na Klasyfikację Środków Trwałych (KŚT) do celów amortyzacji podatkowej, bo w tym zakresie również pojawiają się liczne wątpliwości.

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych