Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Udostępnienie samochodu służbowego pracownikom do prywatnych celów – skutki podatkowe

Marek Barowicz

Pracownicy mogą – zarówno nieodpłatnie, jak i odpłatnie – korzystać ze służbowych pojazdów do celów prywatnych (np. w trakcie urlopów wypoczynkowych, dojazdu z miejsca zamieszkania do i z pracy). Wiąże się to z koniecznością ustalenia podatkowych skutków takich benefitów, a te od lat budzą wątpliwości.

Kontrowersje wzbudza ustalanie przychodu pracownika nieodpłatnie lub za częściową odpłatnością korzystającego ze służbowego pojazdu, a ściślej tego, czy kwota przypisywanego mu zryczałtowanego przychodu podatkowego obejmuje również wartość udostępnionego przez pracodawcę paliwa.

Nieodpłatne korzystanie z firmowego auta

Nieodpłatne wykorzystywanie przez pracowników samochodów firmowych na własne potrzeby powoduje powstanie u nich przychodu ze stosunku pracy, podlegającego w danym miesiącu doliczeniu (pozabilansowo, gdyż w ujęciu rachunkowym nie jest to koszt operacyjny jednostki, tj. nie zwiększa kosztów wynagrodzeń wypłacanych pracownikom) do przychodów podatkowych tych pracowników z tytułu wynagrodzenia (art. 12 ust. 1 updof).

Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w zryczałtowanej wysokości (zgodnie z art. 12 ust. 2a–2c updof):

  • 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3,
  • 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.

Przepisy te nie zawierają ograniczeń dotyczących sposobu korzystania z pojazdu, liczby przejechanych kilometrów, używania samochodu do jazd lokalnych czy pozamiejscowych.

W razie wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca, wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania pojazdu do własnych potrzeb, w wysokości 1/30 ww. kwot.

Jeżeli pracownik wykorzystuje samochód służbowy do celów prywatnych za częściową odpłatnością, to jego przychodem jest różnica między wartością pieniężną nieodpłatnego świadczenia w formie ryczałtowej i ponoszoną odpłatnością (zatem gdy pracownik zapłaci za wykorzystanie firmowego pojazdu do celów prywatnych kwotę niższą od ustawowych limitów, różnica będzie stanowiła dla niego przychód podatkowy, natomiast jeżeli zapłaci kwotę równą lub wyższą, to nie powstanie u niego przychód podatkowy).

Ryczałtowy przychód u korzystających z aut elektrycznych

Pojawiła się wątpliwość, jak ustalać przychód w przypadku korzystania przez pracowników z samochodów elektrycznych, które nie mają pojemności silnika – w ogóle go nie ustalać, ustalić według cen rynkowych, czyli stosowanych przez wypożyczalnie aut, czy też przyjąć niższą stawkę ryczałtu – zakładając, że pojemność silnika wynosi 0, a więc nie przekracza 1600 cm3.

Za tym ostatnim rozwiązaniem opowiedziała się KIS w interpretacji z 11.02.2020 (0114-KDIP3-2.4011.587.2019.1.JK3): Przepisy o szczególnych zasadach naliczania przychodu z tytułu wykorzystywania do celów prywatnych samochodów służbowych nie regulują w sposób odrębny określenia kwoty ryczałtu dla samochodów elektrycznych. Skoro zatem, w przedmiotowej sprawie, pojemność silnika wynosi 0 i mieści się w przedziale do 1600 cm3, należy przyjąć, że wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystania samochodu służbowego, będącego samochodem elektrycznym do celów prywatnych, będzie wynosić 250 zł.

Od tak skalkulowanego wynagrodzenia za pracę – obejmującego również zryczałtowaną wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia z tytułu użytkowania pojazdu służbowego – pracodawca powinien pobrać zaliczkę na PIT (art. 31 updof) i składki ZUS (art. 36 ust. 2 w zw. z art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 usus oraz art. 85 ust. 1 w zw. z art. 81 ust. 1 ustawy zdrowotnej), a następnie wpłacić je na rachunek bankowy US oraz ZUS.

Paliwo w ramach ryczałtu

Wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych pracownika obejmuje również wszystkie niezbędne wydatki ponoszone przez pracodawcę, umożliwiające używanie pojazdu przez pracownika, tj. koszty jego utrzymania i eksploatacji (ubezpieczenie, bieżące naprawy, paliwo, materiały eksploatacyjne, badania techniczne przeglądy okresowe, wymiana opon, oleju i innych płynów oraz zużywające się w wyniku korzystania z pojazdu części).

Zgodnie bowiem z jednolitym orzecznictwem sądów administracyjnych świadczeniem pracodawcy nie jest samo udostępnienie samochodu. Jest nim zapewnienie możliwości jego prawidłowego używania. Przekazując samochód służbowy, pracodawca oddaje pracownikowi do użytku pojazd gotowy do jazdy – zapewniając zarówno paliwo, jak i materiały eksploatacyjne. Przepisy ustanawiające ryczałtowy przychód wskazują na „wykorzystanie” samochodu służbowego, a nie na „prawo do wykorzystywania”. Tylko wówczas możliwe jest skuteczne wykorzystywanie samochodu, gdy jest on w pełni przygotowany do eksploatacji (np. wyroki NSA z 10.07.2018, II FSK 1185/16, 28.09.2018, II FSK 2654/16, 24.10.2018, II FSK 3082/16, 8.01.2019, II FSK 3642/16, 12.02.2019, II FSK 585/17, 14.03.2019, II FSK 1054/17, 6.06.2019, II FSK 1723/17, 19.07.2019, II FSK 2050/17).

Mimo jednolitego, korzystnego dla pracowników orzecznictwa sądowego, organy podatkowe nadal stoją na stanowisku, że ryczałt z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych nie obejmuje wydatków na zakup zużytego paliwa, stanowiących odrębne nieodpłatne świadczenie, zaliczane do przychodów ze stosunku pracy, którego wartość należy ustalić zgodnie z art. 12 ust. 3 w zw. z art. 11 ust. 2–2b updof.

Cel prywatny czy służbowy

Choć dojazdy z domu do pracy i z pracy do domu z reguły są traktowane jako używanie samochodu na potrzeby osobiste pracownika, to jednak w niektórych przypadkach może być w ten sposób realizowany cel służbowy.

Potwierdza to interpretacja KIS z 19.02.2020 (0113-KDIPT2-3.4011.806.2019.2.ST). Uznała ona za prawidłowe stanowisko podatnika, że dyrektor, któremu udostępniony zostanie samochód służbowy wraz z kierowcą, w celu należytego wywiązywania się przez niego z obowiązków służbowych, korzystając z (…) samochodu, w celu dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania obowiązków służbowych i z powrotem do miejsca zamieszkania, nie uzyskuje z tego tytułu przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (…). Mając na uwadze wymaganą od dyrektora dyspozycyjność, mobilność oraz stałą gotowość do wykonywania pracy, a przede wszystkim fakt, że wykonuje on często swoje obowiązki w różnych miejscach poza siedzibą (…), finansowanie (…) kosztów przejazdów pomiędzy miejscem zamieszkania dyrektora a miejscem wykonywania jego obowiązków nie stanowi dla dyrektora dodatkowego przychodu ze stosunku pracy, gdyż jest to związane jedynie z realizacją jego obowiązków służbowych.

Podobny pogląd KIS przedstawiła m.in. w interpretacjach z 11.12.2019 (0115-KDIT2-2.4011.424.2019.1.MD), 13.03.2019 (0113-KDIPT2-3.4011.28.2019.1.MS) i 2.08.2018 (0112-KDIL3-1.4011.279.2018.3.GM).

Z kolei zgodnie ze stanowiskiem KIS wyrażonym w interpretacji z 1.02.2019 (0115-KDIT2-2.4011.474.2018.1.HD) przychód ze stosunku pracy nie powstaje (…) w sytuacji, gdy przejazdy do i z miejsca parkowania, a także garażowanie w bezpiecznym miejscu znajdującym się w pobliżu miejsca zamieszkania/pobytu pracownika stanowią realizację celu służbowego, jakim jest dbałość o powierzone mienie wnioskodawcy.

Tym samym oprócz zryczałtowanej kwoty przychodu, obejmującej ponoszone przez pracodawcę wydatki z tytułu opłat związanych z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu, które pracodawca – jako właściciel samochodu – musi ponieść, aby pojazd był sprawny i mógł uczestniczyć w ruchu drogowym, do przychodów pracowników należy, zdaniem organów podatkowych, doliczać dodatkowy przychód z tytułu zużywania w trakcie jazd prywatnych nabytego przez pracodawcę paliwa.

Organy argumentują przy tym, że uznanie paliwa za objęte ryczałtem mogłoby prowadzić do sytuacji, w której wartość samego paliwa wykorzystanego przez pracownika przekroczyłaby kwotę ryczałtu uznawaną za przychód. Ponadto gdyby pracownik wypożyczył samochód na warunkach rynkowych (np. z wypożyczalni), we własnym zakresie musiałby ponieść koszty paliwa (zob. np. interpretacje KIS z 14.08.2018, 0112-KDIL3-1.4011.315.2018.1.KS, 31.10.2019, 0112-KDIL3-1.4011.234.2019.1.TW, 12.09.2019, 0114-KDIP3-2.4011.369.2019.1.LS).

Ostatnio co prawda zaczęły się pojawiać interpretacje korzystne dla podatników, potwierdzające przeciwną tezę, ale zostały one wydane po uchyleniu interpretacji organów podatkowych przez NSA (zob. np. pismo KIS z 14.02.2020, IBPB-2-1/4511-312/16-8/ASZ).

Amortyzacja samochodu używanego na potrzeby osobiste pracownika

Gdyby pracodawca nieodpłatnie udostępnił pracownikowi pojazd firmowy (ujęty w ewidencji środków trwałych) wyłącznie do jego osobistego użytku, to wówczas – na mocy art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. c updof i art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c updop – nie mógłby zaliczać do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej tego pojazdu – za miesiące, w których został on oddany do nieodpłatnego używania.

Jeżeli natomiast samochód jest wykorzystywany do celów mieszanych (służbowych i prywatnych), to naliczone od jego wartości początkowej odpisy amortyzacyjne stanowią koszty podatkowe na ogólnych zasadach (z uwzględnieniem ograniczeń przewidzianych dla samochodów osobowych). Updof i updop nie wskazują bowiem, aby warunkiem zaliczenia amortyzacji w ciężar kosztów podatkowych było to, by dany składnik majątku był wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej (por. interpretacja IS w Katowicach z 27.09.2016, 2461-IBPB-1-1.4511.460.2016.1.WRz).

Odpłatne udostępnienie firmowego auta

Pracodawca, który odpłatnie udostępnia pracownikom służbowe pojazdy do ich celów prywatnych, uzyskuje przychód z działalności gospodarczej, za który uważa się kwoty należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Datą powstania tego przychodu jest dzień wykonania usługi lub częściowego wykonania usługi, nie późniejszy jednak, niż data wstawienia faktury albo uregulowania należności. Jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 14 ust. 1, 1c i 1e updof, art. 12 ust. 3, 3a i 3c updop).

Z kolei zwrócone przez pracownika wydatki poniesione przez pracodawcę w związku z umożliwieniem temu pracownikowi użytkowania firmowego pojazdu na potrzeby prywatne (w tym koszty jego utrzymania i bieżącej eksploatacji, koszty paliwa czy badań technicznych) będą u pracodawcy przychodem podatkowym, stanowiąc zwrot wydatków zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów (tak interpretacje IS w Katowicach z 18.05.2016, IBPB-1-2/4510-329/16/MS, i Poznaniu z 13.09.2016, ILPB2/4510-1-16/16-2/ŁM).

Rozliczenie kosztów

Co do zasady wszystkie wydatki ponoszone przez pracodawców na rzecz pracowników pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganiem przychodów.

Ponieważ nieodpłatne udostępnianie samochodów służbowych do celów prywatnych pracownika stanowi pozapłacową formę jego wynagradzania i jest dla niego przychodem ze stosunku pracy, to wydatki na utrzymanie samochodu i jego eksploatację (przeglądy okresowe, naprawy, raty leasingowe, ubezpieczenie pojazdu, paliwo itp.) ponoszone przez pracodawcę stanowią co do zasady koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach (z uwzględnieniem limitów i ograniczeń wynikających z updof i updop).

Trzeba przy tym pamiętać o ograniczeniu ustanowionym w art. 23 ust. 1 pkt 46a updof i art. 16 ust. 1 pkt 51 updop – w przypadku samochodów, dla których nie jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT (pozwalająca na odliczenie 100% VAT naliczonego od wydatków dotyczących tych

pojazdów), kosztem uzyskania przychodów jest jedynie 75% wydatków na ich eksploatację, i to bez względu na to, czy samochód służbowy zostanie udostępniony pracownikowi do celów prywatnych odpłatnie, czy też nieodpłatnie (por. interpretacja KIS z 19.12.2019, 0114-KDIP2-2.4010.469.2019.1.SJ).

Opodatkowanie VAT

Odpłatne udostępnienie pracownikom służbowych pojazdów do ich celów prywatnych wiąże się z koniecznością naliczenia VAT od odpłatnego świadczenia usług. W przypadku udostępnienia nieodpłatnego nie wystąpi obowiązek wykazania VAT należnego, o ile pracodawcy (podatnikowi VAT) w ogóle nie przysługiwało prawo bądź przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia VAT (w wysokości 50%) z tytułu nabycia (w tym także przyjęcia w używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu), importu lub wytworzenia tych pojazdów albo z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia ich części składowych (art. 8 ust. 5 i 6 w zw. z ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT).

Jeżeli natomiast pracodawca miał pełne prawo do odliczenia VAT, nieodpłatne udostępnienie pracownikowi firmowego samochodu na prywatne potrzeby również podlega VAT (podstawą opodatkowania jest wówczas – zgodnie z art. 29a ust. 5 w zw. z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT – koszt świadczenia usługi poniesiony przez podatnika VAT z tytułu nieodpłatnego udostępnienia pracownikowi firmowego pojazdu do jego prywatnych celów).

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
08.05.2024 Ewidencja czasu pracy w praktyce SKwP Bielsko-Biała, SKwP Włocławek
08.05.2024 Fundacja rodzinna – zasady działania i rozliczeń podatkowych - zabezpieczenie majątku i optymalizacja podatkowa SKwP Bielsko-Biała, SKwP Bydgoszcz, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Olsztyn, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
08.05.2024 Lista płac w praktyce w 2024 r. z uwzględnieniem zmian: nowe wyzwania, problemy, wątpliwości SKwP Kraków
08.05.2024 Planowanie i rozliczanie czasu pracy w 2024 roku SKwP Poznań
08.05.2024 Podatek CIT – zrozumieć przychody i koszty podatkowe SKwP Warszawa
08.05.2024 Podatek minimalny CIT 2024 SKwP Bielsko-Biała, SKwP Bydgoszcz, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Olsztyn, SKwP Rzeszów, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
08.05.2024 Estoński CIT 2023 SKwP Kielce, SKwP Łódź
Kursy dla księgowych