Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....

Stare certyfikaty rezydencji nadal ważne w 2021

Anna Koleśnik doradca podatkowy

W czasie obowiązywania w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 mies. od ich odwołania płatnik może posłużyć się certyfikatem rezydencji zagranicznego kontrahenta, obejmującym nie tylko rok 2019, ale i 2020.

Wynika tak z art. 31ya ust. 3 specustawy (ustawa z 2.03.2020 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, DzU z 2020 poz. 1842), zmienionego ustawą z 30.03.2021 o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 694).

Warunkiem posłużenia się starym certyfikatem rezydencji podatnika, obejmującym lata 2019 lub 2020 jest, aby płatnik posiadał oświadczenie podatnika, że dane zawarte w tym certyfikacie nie uległy zmianie (tj. nie zmieniła się rezydencja podatkowa). Jak wskazał MF w objaśnieniach podatkowych z 21.07.2020 (w sprawie nowych preferencji stosowanych w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19), drobne zmiany w adresie w obrębie tego samego państwa czy w nazwie podmiotu nie mają istotnego znaczenia.

Z uwagi na odpowiednie stosowanie art. 26 ust. 1j–1l updop oraz art. 41 ust. 9b–9d updof zmiana miejsca zamieszkania (siedziby) podatnika dla celów podatkowych oznacza, że płatnik nie może korzystać ze starego certyfikatu. Tak samo jest w przypadku, gdy z posiadanego przez płatnika dokumentu (np. faktury bądź umowy) wynika, że miejsce zamieszkania albo siedziby podatnika dla celów podatkowych uległo zmianie. Gdyby w takich okolicznościach płatnik nie pobrał podatku u źródła lub pobrał go w zaniżonej wysokości, poniesie odpowiedzialność za niepobrane kwoty.

Nadal obowiązuje zasada, że w przypadku certyfikatu rezydencji niezawierającego okresu jego ważności, uznawanego dla celów updof i updop przez kolejnych 12 mies. od dnia jego wydania, jeżeli okres ten upływa w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii, płatnik przy poborze podatku uwzględnia ten certyfikat, do momentu aż upłyną 2 mies. po odwołaniu tych stanów (art. 31ya ust. 1 specustawy).

Nadal też do końca drugiego miesiąca po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii miejsce zamieszkania i siedziby podatnika dla celów podatkowych może być potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji (bez względu na to, jakiego rodzaju płatności i na jakie kwoty są dokonywane na rzecz zagranicznego kontrahenta), jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym (art. 31ya ust. 2 specustawy).