Sprzedaż towaru w promocji – podatki i ewidencja księgowa
Przyjrzyjmy się, w jaki sposób rozliczyć ją dla celów VAT oraz podatku dochodowego, i jak ująć w księgach rachunkowych.
W poniższych rozważaniach przyjęto założenie, że nie jest to transakcja między podmiotami powiązanymi, a jej oczekiwanym rezultatem ma być zwiększenie przychodów ze sprzedaży oraz zysków przedsiębiorcy.
Podstawa opodatkowania VAT
W przypadku sprzedaży towarów po promocyjnej cenie podstawę opodatkowania VAT ustala się na zasadach ogólnych. Jest nią wszystko, co stanowi zapłatę (z wyjątkiem kwoty VAT), którą dostawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy lub od osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych przez podatnika (art. 29a ust. 1 i 6 pkt 1 ustawy o VAT). Tak ustalona podstawa opodatkowania nie obejmuje udzielonych nabywcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży, już w fakturze lub w paragonie fiskalnym (art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT).
Prowadzi to do wniosku, że podstawą opodatkowania jest rzeczywista kwota należna lub otrzymana od nabywcy z tytułu sprzedaży promocyjnej, pomniejszona o kwotę VAT. Dotyczy to także sprzedaży premiowej za tzw. symboliczną złotówkę (zob. np. interpretacje KIS z 12.07.2019, 0112-KDIL4.4012.143.2019.4.JS, 28.06.2019, 0114-KDIP1-3.4012.208.2019.1.RMA, 6.03.2019, 0114-KDIP4.4012.842.2018.5.KM, oraz 10.01.2018, 0114-KDIP1-1.4012.646.2017.1.AO).
W ostatnim z ww. pism czytamy: podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów, realizowanej w ramach organizowanych przez wnioskodawcę akcji promocyjnych, będzie kwota faktycznie zapłacona/należna spółce za te towary od kontrahentów, czyli uwzględniająca przyznane im rabaty, pomniejszona o kwotę należnego podatku, również w sytuacji gdy po uwzględnieniu rabatu cena ta będzie znacznie odbiegać od ceny rynkowej tych towarów, w tym wynosić 1 zł/1 gr netto plus podatek VAT.
Zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne podkreślają jednak, że stosowanie znacznych opustów cenowych/rabatów jest niedopuszczalne, jeżeli ma służyć obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania. Tak więc każdy opust/rabat powinien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.
Takie wnioski wynikają m.in. z wyroku NSA z 21.04.2016 (I FSK 1904/14): sprzedaż za „symboliczną złotówkę” odpowiednio udokumentowana nie jest sprzeczna z prawem. (...) Istotne jest jednak, aby cena ta była uzasadniona względami ekonomicznymi towarzyszącymi danej transakcji, np. gdy stanowi to element strategii podatnika, który ma doprowadzić do umocnienia jego pozycji na rynku, do zwiększenia wolumenu sprzedaży czy uzyskania innych ekonomicznych korzyści z tak realizowanej transakcji.
Prawo do odliczenia VAT
Przy nabyciu lub wytworzeniu towarów służących działalności gospodarczej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT. Przepisy o VAT nie ograniczają zakresu tego prawa, jeżeli podatnik sprzedaje towary po promocyjnych cenach.
Potwierdzeniem tego jest interpretacja KIS z 11.04.2019 (0115-KDIT1-2.4012.80.2019.2.AJ), w której – odnosząc się do zakupu towarów sprzedawanych w promocji po cenie odbiegającej od ceny rynkowej, tj. obniżonej nawet o 99% (wynoszącej np. 1 zł lub 1 gr netto plus podatek) – organ wskazał, że spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów sprzedawanych w ramach strategii marketingowej np. za 1 zł, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie występują/nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
KIS wyjaśniła, że choć koszt (cena) nabycia towarów sprzedawanych w ramach promocji przewyższa cenę sprzedawanych towarów, to jednak pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzoną przez spółkę działalnością. Skoro przyjęta strategia marketingowa ma na celu wygenerowanie wyższej sprzedaży opodatkowanej VAT, to należy uznać, że zakup towarów sprzedawanych w promocyjnych cenach jest związany z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Podobne stanowisko KIS zaprezentowała także w pismach z 12.07.2019 (0112-KDIL4.4012.143.2019.4.JS) oraz 10.01.2018 (0114-KDIP1-1.4012.709.2017.1.AO).
Skutki w podatku dochodowym
Za przychody z działalności gospodarczej zasadniczo uznaje się przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 14 ust. 1 updof oraz art. 12 ust. 3 updop). Przychodem ze sprzedaży towarów po promocyjnej cenie jest kwota faktycznie należna lub otrzymana od nabywcy, pomniejszona o należny VAT. Przychód podatkowy powstaje zatem w wysokości ceny promocyjnej netto sprzedanego towaru.
Każdy przedsiębiorca, w granicach prawa, może swobodnie kształtować swoje operacje gospodarcze, w tym stosować znaczne bonifikaty, jeśli mają one na celu osiągnięcie zamierzonych korzyści ekonomicznych. Akcje promocyjne, których zasady wynikają z regulaminu promocji, polegające na oferowaniu towarów po obniżonej cenie (w tym za symboliczną złotówkę), mają na celu m.in. wzrost rozpoznawalności towarów, budowanie relacji z kontrahentami oraz pozyskiwanie nowych nabywców. Oczekiwanym przez sprzedawcę skutkiem takiego działania jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży towarów i to nie tylko tych objętych promocją, ale także innych – oferowanych z wyższą marżą. Nabywcy towarów promocyjnych „przy okazji” dokonują bowiem innych zakupów. W ten sposób sprzedaż towarów w promocyjnej cenie prowadzi do ogólnego wzrostu przychodów ze sprzedaży.
W tych okolicznościach także organy podatkowe uznają, że wykazanie przez podatnika przychodu w obniżonej wysokości ma ekonomiczne uzasadnienie (o ile nie jest to transakcja między podmiotami powiązanymi) – zob. interpretacje IS w Poznaniu z 12.01.2017 (3063-ILPB2.4510.169.2016.1.JG) oraz KIS z 4.05.2017 (2461-IBPB-1-2.4510.112.2017.1.MM) i 12.04.2019 (0111-KDIB1-1.4010.62.2019.1.SG).
Wydatki poniesione na zakup towarów sprzedawanych po cenie promocyjnej mogą przewyższać przychody uzyskane z ich sprzedaży. Stanowią jednak w całości koszty uzyskania przychodów, jeżeli przeprowadzenie akcji promocyjnej jest ekonomicznie uzasadnione. Przyjmuje się wówczas, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Takie stanowisko zaprezentowała m.in. IS w Poznaniu w ww. interpretacji z 12.01.2017, potwierdzając, że wydatki związane z wytworzeniem produktów sprzedaży premiowej, które będą sprzedawane zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej w promocyjnej cenie (przykładowo 1 zł netto za pakiet tych produktów), będzie można uznać w całości za koszty uzyskania przychodów, gdyż pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez spółkę działalnością i mają na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez spółkę.
Podobne stanowisko wynika również z interpretacji KIS z 19.04.2019 (0112-KDIL3-1.4011.85.2019.2.AGR), 6.10.2017 (0114-KDIP2-2.4010.116.2017.
3.AG) i 19.05.2017 (0111-KDIB1-2.4010.79.2017.1.ANK).
Ewidencja księgowa
W księgach rachunkowych przychód ze sprzedaży towarów po promocyjnej cenie oraz wydatki poniesione na nabycie tych towarów ujmuje się zgodnie z ekonomiczną treścią tych zdarzeń (art. 4 ust. 2 uor), czyli przychód jest ujmowany w obniżonej wysokości, natomiast wydatki – w pełnej.
Promocja „Kup 5 produktów, za kolejny zapłacisz 1 zł”
Przedsiębiorca (prowadzący hurtownię materiałów budowlanych) zorganizował promocję polegającą na tym, że przy zakupie 5 t materiału X kolejną tonę można kupić za 1 zł (plus 23% VAT). Regularna cena netto sprzedaży materiału X wynosiła 1000 zł/t, natomiast jego wartość w cenie zakupu – 700 zł/t.
Nabywca, będący podmiotem gospodarczym, przy zakupie 10 t materiału X po cenie jednostkowej 1000 zł/t otrzymał dodatkowo 2 t tego materiału w cenie jednostkowej 1 zł/t. W sumie nabył 12 t materiału X o łącznej wartości netto 10 002 zł (10 t × 1000 zł + 2 t × 1 zł).
Łączna wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu wyniosła 8400 zł (700 zł × 12 t).
Ewidencja zdarzeń związanych ze sprzedażą promocyjną materiału X może przebiegać następująco:
1. Faktura – promocyjna sprzedaż materiału X
a) należność od odbiorcy
Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami” 12 302,46
b) przychód ze sprzedaży towarów
Ma konto 73-0 „Sprzedaż towarów" 10 002,00
c) należny VAT (10 002 × 23%)
Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” – rozrachunki z US z tytułu VAT należnego 2 300,46
2. Wz – rozchód towarów w cenie zakupu
Wn konto 73-1 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” 8 400,00
Ma konto 33 „Towary” 8 400,00
Dla celów bilansowych i podatkowych:
- przychodem jest promocyjna wartość sprzedaży: 10 002 zł,
- kosztem (kosztem uzyskania przychodów) jest rzeczywista wartość zakupionych towarów: 8400 zł.
Promocja „Przy zakupie 5 kg cukierków otrzymasz opakowanie czekolad za 1 zł”
Przedsiębiorca (prowadzący hurtownię artykułów spożywczych) zorganizował akcję promocyjną polegającą na tym, że przy zakupie 5 kg cukierków nabywca otrzymywał opakowanie czekolad (1 op. = 10 szt.) za 1 zł (plus 23% VAT).
W tym celu przedsiębiorca kupił 100 opakowań czekolad za łączną kwotę 2460 zł (wartość netto + VAT = 2000 zł + 460 zł). Wartość netto jednego opakowania czekolady w cenie zakupu wynosiła 20 zł. Ze względu na związek zakupu ze sprzedażą opodatkowaną cały VAT podlegał odliczeniu.
Nabywca, będący podmiotem gospodarczym, przy zakupie 5 kg cukierków za 98,40 zł (wartość netto + VAT = 80 zł + 18,40 zł) otrzymał 1 opakowanie czekolad za 1,23 zł (wartość netto + VAT = 1 zł + 0,23 zł). Wartość netto cukierków w cenach zakupu wynosiła 65 zł.
Ewidencja zdarzeń związanych ze sprzedażą promocyjną cukierków i czekolady może przebiegać następująco:
1. Faktura – zakup 100 opakowań czekolad
a) wartość netto
Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu" 2 000,00
b) podatek naliczony podlegający odliczeniu
Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” – podatek naliczony i jego rozliczenie 460,00
c) wartość brutto
Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” 2 460,00
2. Pz – przyjęcie towarów do magazynu
Wn konto 33 „Towary” 2 000,00
Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu” 2 000,00
3. Faktura – promocyjna sprzedaż cukierków i czekolady
a) należność od odbiorcy
Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami” 99,63
b) przychód ze sprzedaży towarów
Ma konto 73-0 „Sprzedaż towarów” 81,00
c) należny VAT (81 × 23%)
Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” – rozrachunki z US z tytułu VAT należnego 18,63
4. Wz – rozchód cukierków w cenie zakupu
Wn konto 73-1 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” 65,00
Ma konto 33 „Towary” 65,00
5. Wz – rozchód czekolady w cenie zakupu
Wn konto 73-1 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)" 20,00
Ma konto 33 „Towary” 20,00
Dla celów bilansowych i podatkowych:
- przychodem jest promocyjna wartość sprzedaży: 81 zł,
- kosztem (kosztem uzyskania przychodów) jest rzeczywista wartość zakupionych towarów: 85 zł (65 + 20).
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych