Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Ryzyko a badanie sprawozdania finansowego zgodnie z MSB

Andrzej Netter Biegły rewident (RO KIBR w Poznaniu), doradca podatkowy, Certified Internal Controls Auditor (CICA)
Podejście do ryzyka prezentowane przez MSB różni się znacznie od dotychczasowego podejścia przewidzianego w KSRF 1. Powoduje to konieczność dostosowania się biegłych rewidentów do nowej metodyki wykonywania czynności rewizyjnych.

Jedną z głównych różnic jest podejście do identyfikacji i oceny ryzyka. Podejście przyjęte w KSRF 1, bazujące na starszej wersji MSRF, polegało na tzw. klasycznym podejściu do ryzyka badania, podczas gdy punktem wyjścia do jego oceny było sf. Natomiast przy badaniu przeprowadzanym wg MSB identyfikacja ryzyk rozpoczyna się wcześniej, tj. od rozpoznania ryzyk gospodarczych, na jakie narażona jest badana jednostka. W tym podejściu punkt wyjścia do oceny ryzyka stanowi poznanie środowiska, w jakim działa jednostka. Dodatkowo biegły rewident musi oddzielnie identyfikować i oceniać wpływ ryzyka oszustwa na badane sf (w KSRF 1 nacisk był położony głównie na wykrywanie nieprawidłowości spowodowanych błędami).

[1] Por. § 5 uchwały KRBR z 10.02.2015 r. nr 2783/52/2015 w sprawie krajowych standardów rewizji finansowej, zmienionej uchwałą KRBR z 24.01.2017 r. nr 913/22a/2017.

[2] Przewodnik stosowania Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej do badania małych i średnich jednostek, t. I, IFAC, s. 36.

[3] Reprezentuje on (w ramach IFAC) interesy zawodowych księgowych prowadzących małe i średnie firmy audytorskie oraz innych zawodowych księgowych świadczących usługi na rzecz małych i średnich jednostek oraz wydaje dla nich wskazówki i wytyczne.

Biegli rewidenci zobowiązani są do przeprowadzania zgodnie z MSB badania wszystkich sprawozdań finansowych (sf) jednostek, których rok obrotowy kończy się 31.12.2017 r., bez względu na to, czy badanie jest przeprowadzane w imieniu firmy audytorskiej wykonującej badania lub przeglądy sf jzp, czy też na rzecz innych niż jzp jednostek[1].

Wymogi MSB w wielu przypadkach nie różnią się od regulacji dotychczas obowiązującego KSRF 1, jednak wiele zagadnień uregulowano w MSB odmiennie

i bardziej szczegółowo.

Jedną z głównych różnic jest podejście do identyfikacji i oceny ryzyka. Podejście przyjęte w KSRF 1, bazujące na starszej wersji MSRF, polegało na tzw. klasycznym podejściu do ryzyka badania, podczas gdy punktem wyjścia do jego oceny było sf. Natomiast przy badaniu przeprowadzanym wg MSB identyfikacja ryzyk rozpoczyna się wcześniej, tj. od rozpoznania ryzyk gospodarczych, na jakie narażona jest badana jednostka. W tym podejściu punkt wyjścia do oceny ryzyka stanowi poznanie środowiska, w jakim działa jednostka. Dodatkowo biegły rewident musi oddzielnie identyfikować i oceniać wpływ ryzyka oszustwa na badane sf (w KSRF 1 nacisk był położony głównie na wykrywanie nieprawidłowości spowodowanych błędami).

Ponadto MSB wymagają oceny ryzyka (a następnie reakcji na nie) na 2 poziomach – sf jako całości oraz poszczególnych stwierdzeń. W KSRF 1 przywiązywano mniejszą wagę do formalnego zaplanowania i udokumentowania ogólnej reakcji na ryzyko.

KSRF 1 nie zawierał też pojęcia tzw. ryzyka znaczącego, natomiast MSB przewidują szczególną reakcję na tego typu ryzyko. Wskazują też, że w przypadku każdego badania ryzykiem znaczącym może się okazać możliwość oszustwa w zakresie przychodów oraz obejście systemu kontroli wewnętrznej przez kierownictwo badanej jednostki.

Kolejna różnica między KSRF 1 a MSB to wstępne założenie o poziomie ryzyka istotnego zniekształcenia (dalej RIZ). Zgodnie z KSRF 1 wstępnie przyjmuje się, że poziomy ryzyka nieodłącznego i ryzyka kontroli są wysokie, co nie pozwala uznać systemu księgowości i kontroli wewnętrznej jednostki za godne zaufania. Ocena tego ryzyka jako średniego lub niskiego wymaga przekonania się, na podstawie badań zgodności, że pogląd taki jest uzasadniony. MSB nie zawierają wstępnego założenia/warunku co do wysokości poziomu ryzyka. Jednak wstępnie przyjęte inne poziomy ryzyka niż wysokie wymagają weryfikacji i udokumentowania jej wyników w trakcie dalszych prac rewizyjnych.

Istotna różnica między KSRF 1 a MSB dotyczy wreszcie relacji między istotnością a ryzykiem. KSRF 1 wskazuje, że istotność jest odwrotnie proporcjonalna do poziomu ryzyka badania. Zapis ten nie precyzuje, jakiego rodzaju istotności to dotyczy, można więc domniemywać, że chodzi o każdą istotność. Natomiast w myśl MSB istotność (ogólna) nie zależy od zmian poziomu ryzyka badania ani od oczekiwanego poziomu pewności opinii biegłego rewidenta wyrażanej w wyniku usługi atestacyjnej.

Badanie oparte na ryzyku i jego stosowanie w praktyce

Metoda badania przewidziana w MSB zakłada podejście oparte na identyfikacji i oszacowaniu ryzyk (że „coś mogło pójść źle”), a następnie dostosowaniu reakcji rewizyjnej do wyników szacunków, tzn. sprawdzeniu, czy rzeczywiście, do dnia zakończenia badania, ryzyka się zrealizowały i na skutek tego nastąpiło zniekształcenie sf.

W syntetyczny sposób przedstawia to model ORS[2] (Oszacowanie – Reakcja – Sprawozdawczość), zaproponowany przez Komitet Małych i Średnich Firm Audytorskich[3] i powszechnie przyjęty w polskiej praktyce rewizyjnej (wykres 1 na następnej stronie).

[4] Przewodnik..., jw., s. 21.

[5] Por. W.K. Lachowski, Badanie sprawozdań finansowych małych i średnich jednostek, Centrum Edukacji KIBR, 2016, s. 42–43.

[6] Zob. także: A. Netter, Nadużycia i naruszenia przepisów a badanie sprawozdania finansowego – obowiązki biegłego rewidenta, „Rachunkowość” nr 11/2016 i 2/2017.

Model ten bywa także prezentowany w wersji rozbudowanej (wykres 2 na następnej stronie), zawierającej dodatkowe informacje o czynnościach i dokumentach wymaganych na każdym z przedstawionych etapów[4].

Wiele z tych działań przebiega równocześnie lub w sposób ciągły (np. czynności planowania powinny się rozpocząć na etapie podejmowania decyzji co do wykonania danego badania, natomiast aktualizacja planu badania następuje, w razie potrzeby, na dowolnym etapie badania). Niektóre działania mogą mieć charakter jednorazowy lub mogą nie wystąpić w przypadku badanej jednostki.

Identyfikacja i ocena ryzyka

Przy identyfikacji i ocenie ryzyka biegły rewident stosuje różne kategorie ryzyka szczegółowo przedstawione w MSB 200 Ogólne cele niezależnego biegłego rewidenta oraz przeprowadzanie badania zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Badania oraz MSB 315 Identyfikacja i ocena ryzyka istotnego zniekształcenia dzięki zrozumieniu jednostki i jej otoczenia[5].

„Ryzyko gospodarcze” definiowane jest w MSB 315.4 jako wynikające z warunków, zdarzeń, okoliczności, działań lub zaniechań, które mogą znacząco ujemnie wpływać na zdolność jednostki do osiągania celów i realizowania jej strategii lub na niewłaściwe określenie celów i strategii. Pojęcie to jest szersze niż pojęcie „ryzyka wystąpienia istotnego zniekształcenia w badanym sf”.

Natomiast RIZ w myśl MSB 200.13 oznacza ryzyko, że sf uległo istotnym zniekształceniom przed badaniem. Składa się na nie ryzyko nieodłączne i ryzyko kontroli. Ryzyko to może występować na 2 poziomach – sf oraz stwierdzeń dotyczących grup transakcji, sald i ujawnień informacji.

Ryzyko nieodłączne (MSB 200.13) to podatność danego stwierdzenia, dotyczącego grupy transakcji, salda lub ujawnienia, na zniekształcenie, które osobno lub w powiązaniu z innymi zniekształceniami może być istotne, zanim uwzględni się jakiekolwiek działanie kontroli wewnętrznej.

Ten sam standard wskazuje, że ryzyko kontroli oznacza ryzyko wynikające z niemożności zapobiegnięcia bądź wykrycia i skorygowania na czas przez kontrolę wewnętrzną jednostki zniekształcenia mogącego wystąpić w stwierdzeniu dotyczącym grupy transakcji, salda lub ujawnienia, które osobno lub w powiązaniu z innymi zniekształceniami może być istotne.

MSB 315.4 objaśnia z kolei, że przez pojęcie „ryzyka znaczącego” rozumie się zidentyfikowane i ocenione RIZ, które wg osądu biegłego rewidenta wymaga szczególnego uwzględnienia podczas badania.

Oszacowanie ryzyka rozpoczyna się od identyfikacji ryzyk, na jakie narażona jest badana jednostka. Oddzielnej obserwacji wymagają czynniki ryzyka działalności gospodarczej i ryzyka oszustwa. Oszacowanie ryzyka działalności gospodarczej i reakcja na nie mogą się znacząco różnić od oszacowania ryzyka oszustwa i reakcji na nie[6].

Dalsze badanie powinno być ukierunkowane na obszary największego ryzyka i wykorzystywać koncepcję istotności, opartą na użyteczności informacji dla użytkownika sf.

[7] Wskazówki dotyczące efektywnego stosowania ISA, KIBR, 2017, s. 4.

Biegli rewidenci zazwyczaj rozpoczynają badanie od zapoznania się z sf jednostki. Pozwala to co prawda na poznanie skutków ryzyka, które może dotyczyć praktycznie każdej jednostki (np. ryzyko błędnej wyceny zapasów, niekompletności lub zawyżenia sprzedaży czy dokładności szacunków), może jednak prowadzić do nieprawidłowych wniosków w przypadku większego i bardziej rozległego ryzyka specyficznego dla danej jednostki. Takimi źródłami ryzyka mogą być np. niekorzystne tendencje rozwoju branży lub możliwość popełnienia błędu przez służby finansowo-księgowe – a więc czynniki, które mogą wpływać na wiele pozycji (obszarów) sf[7].

Dlatego też badanie w myśl MSB rozpoczyna rozpoznanie źródeł ryzyka, po czym w kolejnym etapie następuje kojarzenie tych źródeł z ich potencjalnymi skutkami dla sf. Przykładowo źródłem ryzyka może być spadek popytu na produkty badanej jednostki. Oczywistym zniekształceniem (efektem) w sf byłaby wycena zapasów. Błędem byłoby jednak poprzestanie na tym. Z tego źródła ryzyka mogą bowiem wynikać także inne potencjalne zniekształcenia, np. spadająca sprzedaż może doprowadzić do utraty premii przez dyrektora handlowego, zawarte w umowie o kredyt zobowiązania (tzw. kowenanty) mogą zostać naruszone lub pojawi się zagrożenie dla kontynuacji działalności.

Co więcej – to, co pozornie wydaje się zwykłym ryzykiem gospodarczym, może dla kogoś stanowić okazję lub bodziec do popełnienia oszustwa lub nadużycia (np. dla dyrektora handlowego, który nie otrzyma premii z powodu nieosiągnięcia planowanego poziomu sprzedaży).

Szerzej o rozpoznaniu i ocenie RIZ traktuje MSB 315. Już sam tytuł tego standardu (Identyfikacja i ocena ryzyka istotnego zniekształcenia dzięki zrozumieniu jednostki i jej otoczenia) wskazuje, że rozpoznanie ryzyka powinno nastąpić nie tylko dzięki zapoznaniu się z sf badanej jednostki, lecz także wymaga poznania jednostki jako całości i „filozofii” jej postępowania.

Sposób poznania jednostki jako całości i jej otoczenia, ułatwiający zidentyfikowanie potencjalnych źródeł ryzyka, przedstawia wykres 3.

Identyfikacja i ocena ryzyka obejmuje:

  • poznanie i zrozumienie jednostki oraz środowiska, w którym działa, co pozwala na identyfikację źródeł (przyczyny, ryzyka), a następnie przeprowadzenie procedur oszacowania ryzyka,
  • określenie możliwego wpływu zidentyfikowanych źródeł ryzyka na sf, w tym także możliwości oszustwa,
  • ustalenie związków czynników ryzyka z obszarami sf i zawartymi w nim stwierdzeniami lub też ustalenie, że ryzyko to ma charakter ogólny i wpływa na sf jako całość oraz może wpływać na wiele stwierdzeń.

Poznanie badanej jednostki i środowiska, w jakim ona działa, jest podstawą opracowania strategii i planu badania. Wymaga to jednak uprzedniego przeprowadzenia procedur oceny ryzyka. Są one niezbędne dla identyfikacji i oceny ryzyka wystąpienia istotnego zniekształcenia w sf oraz odpowiedniego zaprojektowania i przeprowadzenia dalszych procedur badania. Nie wystarczają jednak do tego, aby zgromadzić dowody uzasadniające opinię biegłego rewidenta i wymagają uzupełnienia badaniami zgodności i wiarygodności. Niektóre z procedur muszą być obowiązkowo stosowane w toku każdego badania przeprowadzanego zgodnie z MSB (wykres 4).

Biegły rewident, kierując się zawodowym osądem oraz uwzględniając specyfikę badanej jednostki, samodzielnie określa najbardziej odpowiedni zestaw procedur wymagających zastosowania w danych okolicznościach.

Warto pamiętać, że w trakcie szacowania zidentyfikowanego ryzyka i określania jego znaczenia dla badania nie bierze się pod uwagę żadnych elementów kontroli wewnętrznej, które mogłyby minimalizować skutki ziszczenia się ryzyka.

Szczegółowe wskazówki i wytyczne dotyczące m.in. ryzyka badania, RIZ oraz ryzyka przeoczenia zawiera MSB 200.A32–A.43.

Ocena ryzyka a istotność

[8] MSB 450.A16 zawiera wskazówki nt. okoliczności, gdy pewne zniekształcenia mogą skłonić biegłego rewidenta do uznania ich za istotne pojedynczo bądź w zestawieniu z innymi zniekształceniami stwierdzonymi w czasie badania, nawet jeśli są one niższe od poziomu istotności wyznaczonego dla sf jako całości zgodnie z MSB 320 Istotność przy planowaniu i przeprowadzaniu badania.

[9] Przewodnik..., jw., t. 2, s. 62.

[10] Poziom istotności ogólnej może ulec zmianie, jeżeli biegły rewident uzyska informacje, które – jeśli byłyby mu znane wcześniej – spowodują ustalenie innego jej poziomu (np. gdy w wyniku zidentyfikowanych i skorygowanych w trakcie badania zniekształceń zmianie ulega podstawa obliczenia istotności).

[11] W MSB 320 przez istotność wykonawczą rozumie się wyznaczoną przez biegłego rewidenta kwotę lub kwoty, niższe od istotności wyznaczonej dla sf jako całości, służące do ograniczenia do odpowiednio niskiego poziomu prawdopodobieństwa, że łącznie, nieskorygowane i niewykryte zniekształcenia przekroczą istotność wyznaczoną dla sf jako całości. Istotność wykonawcza może również dotyczyć kwoty lub kwot wyznaczonych przez biegłego rewidenta poniżej poziomu lub poziomów istotności określonych grup transakcji, sald kont lub ujawnień.

[12] W.K. Lachowski, Badanie…, jw., s. 112–114.

MSB wymagają uwzględnienia oraz udokumentowania – w toku badania – istotności oraz jej związku z ryzykiem badania. Znajomość tej wzajemnej relacji jest niezbędna do prawidłowego zaplanowania badania. Wpływa też na późniejsze czynności (w ramach reakcji na oszacowane ryzyko), kiedy to badaniem obejmowane są np. pozycje nietypowe lub przekraczające ustalone poziomy istotności[8]. Ważne jest przy tym, aby przy ustalaniu istotności uwzględnić nie tylko czynniki ilościowe (wyrażone kwotowo), ale także o charakterze jakościowym.

Odwrotna zależność między istotnością a ryzykiem nie dotyczy każdego rodzaju istotności[9]. Przykładowo biegły rewident nie powinien obniżać poziomu istotności (ogólnej), gdy chce utrzymać ryzyko badania na ustalonym wcześniej bezpiecznym poziomie. Istotność ta rzadko ulega zmianom, gdyż jest ustalana na podstawie oczekiwań użytkowników sf. Nie ulega więc zmianie w wyniku ujawnienia w trakcie badania zniekształceń czy też zmiany[10] wstępnie oszacowanych poziomów ryzyka. MSB wskazują jednak na potrzebę uwzględniania ryzyka i jego zmiany przy ustalaniu innych kategorii istotności. W odniesieniu do nich istotność i poziom ryzyka badania pozostają wobec siebie w zależności odwrotnej, tj. im wyższe RIZ, tym niższa istotność. Oznacza to, że biegły rewident, chcąc utrzymać ryzyko badania na niskim poziomie, musi ustalić niższy poziom istotności wykonawczej[11], a także dodatkowo ograniczyć ryzyko przeoczenia dzięki przeprowadzeniu dodatkowych testów zgodności lub modyfikacji rodzaju, czasu oraz rozszerzeniu zakresu planowanych badań wiarygodności.

Reakcja na oszacowane ryzyko

W celu utrzymania ryzyka badania na możliwym do zaakceptowania, niskim poziomie biegły rewident powinien określić swoją ogólną reakcję na ocenione przez siebie ryzyko badania sf, a następnie zaprojektować i przeprowadzić dalsze procedury badania, odpowiednie do ryzyka oszacowanego na poziomie stwierdzeń.

Przeprowadzając te działania, stosuje się następujące zasady[12]:

  • każdorazowo wykonuje się procedury umożliwiające uzyskanie podstawy do oceny ryzyka (nieodłącznego i kontroli) na poziomie sf jako całości i poszczególnych zawartych w nim stwierdzeń,
  • ogólne reakcje na ryzyko są skutkiem oszacowanego ryzyka istotnych zniekształceń na poziomie sf (wymagają one udokumentowania); do przykładowych procedur, będących reakcją na podwyższony poziom tego ryzyka, należą włączenie do badania większej liczby bardziej doświadczonych lub mających specjalne umiejętności pracowników czy skorzystanie z usług ekspertów (np. rzeczoznawcy majątkowego, aktuariusza, audytorów systemów informatycznych),
  • reakcje szczegółowe na określone rodzaje ryzyka obejmują zastosowanie takich procedur, jak badania szczegółowe, procedury analityczne oraz ew. testy kontroli; wysiłek powinien być skierowany na obszary, które zdaniem biegłego rewidenta są obarczone największym ryzykiem; kluczowe znaczenie ma zaprojektowanie, a następnie przeprowadzenie kolejnych procedur badania, które zapewnią wyraźne powiązanie między ich rodzajem, czasem przeprowadzenia i zakresem a oszacowanym RIZ stwierdzeń,
  • czas przeprowadzania procedur rewizyjnych i ich zakres mają istotne znaczenie dla skuteczności badania, jednak kluczowe znaczenie przy reagowaniu na oszacowane RIZ stwierdzeń ma rodzaj procedur; rodzaj procedur określa ich cel (bezpośrednie lub pośrednie zbadanie wiarygodności stwierdzeń, czyli inaczej badania wiarygodności lub badania zgodności) oraz sposób uzyskiwania dowodów rewizyjnych (np. inspekcja zapisów i dokumentów, inspekcja składników aktywów, obserwacja, zapytania, potwierdzenia, ponowne przeliczenie, ponowne przeprowadzenie procedur lub procedury analityczne),
  • wykonanie testów kontroli (zgodności) jest obowiązkowe w przypadku, gdy same procedury badania wiarygodności nie umożliwiają uzyskania wystarczających i odpowiednich dowodów badania; może to np. dotyczyć kompletności przychodów ze sprzedaży, na którą składają się tysiące indywidualnie nieistotnych transakcji; podobnie dzieje się wówczas, gdy są stosowane wysoce zautomatyzowane procesy przetwarzania transakcji (np. sprzedaż internetowa), przy braku lub ograniczeniu procedur ręcznych; w praktyce testy kontroli są też nieodzowne dla rozpoznania obszarów, do których badania biegły rewident zamierza zastosować wyrywkową metodę wyboru pozycji do badania i uogólnić (tj. ekstrapolować) wyniki uzyskane tą drogą na cały zbiór,
  • często biegły rewident łączy badania wiarygodności z wynikami badań zgodności (o ile w danym obszarze może skutecznie działać kontrola odpowiednia do oszacowanego ryzyka),
  • przy każdym badaniu trzeba także przewidzieć pewne dodatkowe procedury wymagane przez MSB, jak np. MSB 240 Odpowiedzialność biegłego rewidenta podczas badania sprawozdań finansowych dotycząca oszustw lub MSB 250 Uwzględnienie prawa i regulacji podczas badania sprawozdań finansowych; nie wolno także pominąć procedur będących reakcją na „znaczące ryzyko”.

Wyświetlono 3% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
27.08.2025 Czas pracy w praktyce. Rozliczanie czasu pracy w godzinach nadliczbowych. Szczegółowe omówienie zastosowania równoważnego systemu czasu pracy w praktyce SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Lublin, SKwP Opole
27.08.2025 Jak przygotować się na KSeF? Wdrożenie KSeF w praktyce SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Radom, SKwP Rzeszów, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
27.08.2025 KSeF – nowy projekt ustawy. Kolejne zmiany. Następna wersja schemy – FA(3). Rewolucja nadchodzi SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Poznań
27.08.2025 Podatek PIT w stowarzyszeniach w 2025 r SKwP Poznań
27.08.2025 Podróże służbowe w praktyce SKwP Białystok, SKwP Warszawa
27.08.2025 Rachunkowość i zarządzanie finansami wspólnoty mieszkaniowej SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Opole, SKwP Radom, SKwP Włocławek
27.08.2025 AI w biznesie. Nowe narzędzia, nowe możliwości SKwP Toruń, SKwP Warszawa
Kursy dla księgowych